Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 kyykkää pahasti liikkeelle lähdössä. TESTON GRAAFIT NÄKYVILLÄ! Ja INPA toki.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    M54B30 kyykkää pahasti liikkeelle lähdössä. TESTON GRAAFIT NÄKYVILLÄ! Ja INPA toki.

    E46 M54B30, ESS Supercharger.
    Auto on ollut mulla 10 vuotta, mutta tämä ongelma on voimistunut lähiaikoina.

    Ongelmana on auton "kyykkääminen" liikkeelle lähdettäessä. Nostan kytkintä, annan samalla vähän kaasua, niin kierrokset tipahtaa n.400 rpm, pomppaa ylös, tippuu taas alaspäin ja sen jälkeen kaikki ok.
    Kylmänä ehkä todella pientä nykimistä ensimmäisen 30 sek aikana kun lähtee liikkeelle.
    Kun liikkeelle pääsee, niin mitään ongelmia ei oo missään millään vaihteella, mutta toisaalta eipä muilla kierroksilla tule tietenkään ajettuakaan tyhjäkäyntikierroksilla.
    Epäilin ehkä kytkintäkin (joka oli aivan finaalissa, kuten myös kaksoismassapyörä), mutta nyt on uusi kytkin ja ongelma toki pahempi, koska ei voi luistattaa yhtään.
    Jos joku tottumaton ajaa mun autolla, niin sammuu todennäköisesti kun yrittää lähteä liikkeelle siten kun autoilla yleensä lähdetään.

    Kytkin on Sachs SRE 765 asetelma jousitetulla levyllä ja kiinteellä vauhtipyörällä.
    Ihan sama kuinka paljon antaa kierroksia ja kuinka nostaa kytkinpoljinta, niin aina kyykkää.
    En edes halua tietää miten tuo tulee käyttäytymään kun tulee lunta ja luistonesto säätelee liikkeellelähtöä.

    Se mikä tästä tekee mystisen, on se että pakilla ongelma on huomattavasti pienempi. Laatikon välityssuhteet on (ilmeisesti):
    1: 4.21
    2: 2.49
    3: 1.67
    4: 1.24
    5: 1.0
    R: 3.85
    Tuon mukaanhan pakin pitäisi olla raskaampi? Pakilla on silti helpompi lähteä liikkeelle.

    Jostain luin että vakio ilmamassamittari ei ehkä riittäis remmiahtimen kanssa, tiedä nyt sitten? Oon mä nyt tuolla ajanut kuitenkin 10 vuotta, eikä se tuollainen ole ennen ollut. Ollut aina keskivertoautoa hankalempi, mutta ei näin paha.
    Koitin ajaa maffin johto irti, eikä vaikuta tuohon ongelmaan oikeestaan mitenkään. Vastaa tyhjäkäynnillä ehkä vähän erilailla kaasuun, mutta ajossa ei kyllä eroa oikeestaan huomaa. Toki ahdin tulee mukaan 2000 rpm kohdalla.

    Autoon kuitenkin tehty aika mittava määrä remontteja, niin ihmetyttää toi liikkeellelähtö.

    - Jakopäässä uusi ketju ja muutkin osat uusia, ajoitus ok.
    - Vanoksen tiivisteet vaihdettu Beisanin tiivisteisiin.
    - Imusarja ollut irti ja jotain hapertuneita letkuja vaihdettu.
    - Kaikki imuvuodot on korjattu ja testattu savukoneella.
    - Nokan asentotunnistimet (pakopuolessa on käytetty anturi) ja kampiakselin asentotunnistin vaihdettu. Nämä vaihdettiin joskus viime vuonna.
    - Disassa alumiininen repair kit.
    - Bensansuodatin (jossa paineensäädin) vaihdettu. Tästä on kyllä jo aikaa ehkä 3 vuotta.
    - IVC tietääkseni haitariputken vaihdon yhteydessä puhdistettu
    - Clutch Delay Valven poistolla en huomannut oikeen mitään eroa.
    - Jarru- ja kytkinnesteet vaihdettu. Laatikossa ja perässä uudet Redlinen öljyt ja RVS:t.
    - Bensapumppu vaihdettu, mutta jostain syystä se pumppu oli fyysisesti pienempi kuin alkuperäinen. Se nyt on sellaisella viritelmällä kiinni siinä kehikossa.
    Edellinen oli väsähtänyt, koska ei jaksanut liikkua mihinkään kun antoi vähän enemmän kaasua.
    - Uusi Exiden akku (100 ah, 900 A)

    Toinen todennäköisesti asiaan liittyvä seikka on se, että jos nostan vaihde vapaalla kierrokset n.1000-1200 ja pidän kaasupolkimen paikallaan, alkaa kierrokset heittelemään aika isolla skaalalla.
    Tyhjäkäynnillä tai kovemmilla kierroksilla meno tasaantuu, mutta ei se silti aivan tasainen ole (tämän oikeastaan huomaa vain läppäriltä katsottaessa).
    Tyhjäkäynnillä rattia kääntämällä kierrokset myös tippuu.
    Välillä kierrokset myös notkahtaa kun vaihtaa vapaalle. Tippuu sinne ehkä 600 rpm tienoille ja nousee sen jälkeen 700 rpm.
    Tyhjäkäynti on muutenkin vain 700. Ennen se oli 740. Voin tarkistaa tarkat kierrokset ilmastoinnilla ja ilman, jos tarvetta.


    Parissa tulpanhatussa on halkeama ihan päässä (kuva). Tulpat on vaihdettu 8.1.2017 ja malli on NGK BKR6EQUP.
    Tässä Haviksella juurikin samalta kuulostava ongelma.
    Tämä ongelma oli ilmeisesti korjaantunut tulpanhatut vaihtamalla. Voiko muka olla tollasesta kiinni? Tuo halkeama on kuitenkin ihan tuolla päässä. Tosin en ole tuota metalliosaa kattonut, kuten Havis teki.
    Ehkä vois tilata Ebaystä uudet hatut kuitenkin.


    Toimiiko Disa nyt kuitenkaan oikein? Tarkastan vielä millä kierroksilla disa aukee.
    ICV?
    MAF?
    Lambdat?
    Voiko laturi tehdä tälläista? Laturi on vaihdettu kolmisen vuotta sitten ja muistaisin että siellä on tällä hetkellä 90 A laturi. Realoem näyttää 90 A ja 120 A latureita tuohon autoon.
    Puolat?

    Mitään vikakoodeja ei ole. Misfirejä ei ole koskaan tullut.

    Nyt saa heittää ideoita? Omat ideat nimittäin loppu. Äkkiäkös tuolta ICV:n ja kaasuläpän irrottais, ellei olis ahdinta edessä. Joten pajalle menee, kunhan vaan tietäisi mitä tehdä.

    Inpan screenshotit:
    Analog values.
    PWG MDK].
    VANOS.
    Lambda.
    Patrol adaption.
    Rough.


    TestOsta screenshotit ja linkit lokitiedostoihin joita voi katsella esim MegaLogWieverillä.
    Kuvia klikkaamalla saa kuvan suuremmaksi!

    TestO lambda integrator tyhjäkäynnillä ja kierroksilla:

    Ensin tyhjäkäyntiä, sitten kun nostaa kierrokset yli 1800 rpm ja pitää kaasupolkimen paikallaan, niin kierrokset tippuu pikkuhiljaa 1600 rpm tasolle.
    Lambdojen arvot tippuu kierrosten korottamisen jälkeen alas, sitten nousee ylemmäs. Min ja max arvot näkyy kuvan vasemmassa ala- ja ylälaidassa.
    TestO lokitiedosto ylläolevasta kuvasta (hiiren oikea klikkaus, tallenna nimellä ja avaa esim MegaLogWieverillä). Lokitiedostossa kaikki ecun arvot. Kuvassa vain rpm, lambdat ja pedaalin asento.

    TestO Seilaavat kierrokset Idle valve ja Air mass:

    Tässä kuvassa vain rpm, ilmamassa, idle valve ja pedaalin asento.
    Keltainen viiva on pedaalin asento, joka on tuossa alussa 3 %. Kierrokset seilaa 590-1080. Sen jälkeen pedaali menee vähän vajaa 6 % ja kierrokset 930-1330. Eli noin 400 rpm heittoa tekee.
    Idle valve seuraa aika hyvin pedaalin asentoa, mutta kierrosten humppaaminen ei siihen näyttäs vaikuttavan. Ilmamassa taas menee kierrosten mukaan, mutta onko noi arvot sitten järkeviä niin siitä ei hajuakaan.


    TestO Seilaavat kierrokset Lambda integrator:

    Tässä kuvassa (sama tapahtuma kuin edellinen) vain rpm, lambdat ja pedaalin asento.
    Joku viisaampi osannee niitä tulkita?
    TestOn lokitiedosto.
    Lokitiedostossa kaikki ecun arvot kahdesta edellisestä kuvasta.

    Huom! Ylläolevissa kuvissa näkyvät min ja max arvot eivät välttämättä ole just kuvan mukaisia, koska screenshotit on otettu jostain tietystä kohtaa graafia. Linkeistä saa kuintenkin koko lokitiedoston missä on kaikki parametrit.


    Seuraavaksi 5 eri tilannetta liikkeellelähdöstä (klikkaa kuvaa isontaaksesi).

    Miten normaalisti autolla lähdetään liikkeelle:


    TestOn lokitiedosto
    Tässä kierrokset tippuu lähtiessä 575 rpm, jonka jälkeen hytkyttää pari kertaa ja sitten lähtee sulavasti nousuun.
    Ilmamassa min 13, max 85? Mitä kuuluisi olla? Idle Valve Integratorin arvoista ei myöskään mitään käsitystä. En päässyt oikeen perille mitä toi edes tarkoittaa.

    Miten mä lähden liikkeelle (tällä autolla):


    TestOn lokitiedosto.
    Nostan kierrokset n.1600 ja kun nostan kytkintä todella hitaasti annan pikkusen lisää kaasua. Kierrokset tippuu noin tuhanteen, eikä auto tällöin sammu eikä nypytä kierrosten noustessa.

    Lähtö kierroksilla:


    TestOn lokitiedosto.
    Tässä kuvassa painan pedaalia 9 % ja pidän sen siinä, jolloin kierrokset käy 2100, laskee 1800, sitten nostan kytkintä ja kun rupee ottamaan kiinni, painan pedaalin 24 %, kierrokset tippuu 650 rpm tienoille ja lähtee nytkyttämällä eteenpäin.
    Eli isommilla kierroksilla tippuu kierrokset 1200 rpm verran. Ei hyvä.

    Pakilla lähtö:

    https://youtu.be/ODXTlNB1BFU.
    TestOn lokitiedosto.
    Pakilla kyykkää myös, mutta ei yhtä pahasti eikä nytkytä samalla lailla kuin ykkösellä.

    1- ja 2-vaihteella liikkeelle lähtö ilman kaasua:


    TestOn lokitiedosto
    Ei ole edes kovin iso ero 1- ja 2-vaihteella, kun lähtee hitaasti kytkintä nostamalla eikä anna ollenkaan kaasua.

    Ylläolevissa viidessä esimerkissä nostan kytkintä todella hitaasti, pois lukien tuo "kuinka normaalisti lähdetään".
    Jos kytkintä nostaa "normaalisti", niin auto sammuu helposti. Toki nyt on sellainen kytkin ettei juurikaan luista.
    Aiemmalla kytkimellä oli huomattavasti helpompi lähteä, koska se oli aivan finaalissa ja siten luisti lähdettäessä eikä kierrokset niin pahasti tippunut.
    TestOn lokitiedostot löytyy tosiaan noista linkeistä ja ne sisältää kaikki parametrit eculta.
    Mä laitoin kuvaajiin vain nuo kuusi parametriä, ettei mene liian sekavan näköiseksi.
    Youtubevideot on aina tapahtuma yllä olevasta kuvasta.



    Kyllä laittaa vituttamaan tämä. Tehoja löytyy nokka- ja kytkinrempan jälkeen mukavasti, mutta kun itse ajan yli 95 % kaupunkiajoa, niin tolla autolla ajaminen on kyllä suoraan sanottuna perseestä.
    Oli yhtä juhlaa ajaa pari viikkoa 90-luvun alkupuolen Mazda 626:lla, mikä on väärin.
    Tänän homman kun saisi vielä fiksattua niin hyvä olisi!
    Last edited by |makke; 20-12-2018, 13:46.
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11085
    • Oulu

    #2
    Pystytkö pistään logit esim. google driveen jakoon, niin niitä vois ihmetellä tarkemmin. Äkkiä haiskahtaa imuvuodolta kun lamdaintegratorin keskiarvo muuttuu noin paljon kuorman mukaan. Disa ei noita ongelmia tee. Jos ei imuvuotoa ole, niin sit varmaan maf on ongelman aiheuttaja. Lamdat sulla näyttäs pelaavan ja niistä tulee vikakoodi heti jos ei.
    Last edited by Pazi88; 17-11-2018, 15:40.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      #3
      Pari ideaa:
      Se, miten -765 asetelman shimmaa vaikuttaa PALJON siihen minkälainen tuntuma kytkimessä on.

      Nuo oireet ovat lähes identtiset mitkä minulla oli tuossa sigun 540 aikoinaan kun oli automaatin moottorinohjausboksi ja manuaali laatikko.
      Eli joku viallinen komponentti vetää nyt sulla moottorin arvot ja reagoinnin sellaiseksi että toimii noin.

      Tarkemmin en noista käppyröistä osaa kyllä sanoa mutta pukkaappa tolle pazille niin eiköhän ala selkiämään...
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • |makke
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 847
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by Pazi88 View Post
        Pystytkö pistään logit esim. google driveen jakoon, niin niitä vois ihmetellä tarkemmin. Äkkiä haiskahtaa imuvuodolta kun lamdaintegratorin keskiarvo muuttuu noin paljon kuorman mukaan. Disa ei noita ongelmia tee. Jos ei imuvuotoa ole, niin sit varmaan maf on ongelman aiheuttaja. Lamdat sulla näyttäs pelaavan ja niistä tulee vikakoodi heti jos ei.
        Sulle olinkin laittamassa privaviestiä
        Näköjään noi tiedostot saa ladattua vaan niin, että klikkaa linkkiä ja oikeesta yläkulmasta painaa "download".
        Mutta laitoin kaikki samaan pakettiin ja Driveen: TestOn tiedostot.

        Imuvuotoja ei kyllä pitäisi olla.
        Niitähän kyllä oli: Ensin meni vaihtoon haitariputki ja imusarjan tulpat. Itsevarmana savukonetestiin että nyt ei imuvuotoja enää ole! Vitut. Ahtimen dumppiventtiilin O-rengas ja joku toinen tiiviste päästi savua ulos, kuten myös maffin jälkeinen putki. Ne kuntoon. Sitten päästi pneumatiikkaliitoksista
        Uusien letkujen ja liittimien jälkeen ei savua enää tuu mistään.

        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Pari ideaa:
        Se, miten -765 asetelman shimmaa vaikuttaa PALJON siihen minkälainen tuntuma kytkimessä on.

        Nuo oireet ovat lähes identtiset mitkä minulla oli tuossa sigun 540 aikoinaan kun oli automaatin moottorinohjausboksi ja manuaali laatikko.
        Eli joku viallinen komponentti vetää nyt sulla moottorin arvot ja reagoinnin sellaiseksi että toimii noin.

        Tarkemmin en noista käppyröistä osaa kyllä sanoa mutta pukkaappa tolle pazille niin eiköhän ala selkiämään...
        Itse kytkimestä kyllä tykkään. Tämä ongelma ei sinäänsä kytkimeen liity, se nyt vaan voimistui tietenkin kun ei enää luista. Shimmauksista en osaa sanoa, mutta kyllä se asiantuntevalla firmalla oli kytkinrempassa.

        Mulla lähtee muuten kulutusmittari vasta siinä 1200 rpm antamaan lukemia. Miten muilla on?


        Sellanen huomio vielä, että liikkeelle lähtö on oikeestaan helpompaa ilman kaasua. Toki kierrokset käy vähän alhaalla.
        Jotenkin tuntuu että joku kusee nyt ton kaasun tunnistamisen kanssa.

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #5
          Sähköinen kaasuläppä tiensä päässä?
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • kimmon
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1461
            • Tuusulantien päässä...

            #6
            Originally posted by O-Peksi View Post
            Sähköinen kaasuläppä tiensä päässä?
            Tämä.
            Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11085
              • Oulu

              #7
              Originally posted by O-Peksi View Post
              Sähköinen kaasuläppä tiensä päässä?
              Liikkeelle lähdöissä kaasua painetaan sen verran vähän, että tk venttiili tekee käytännössä kaiken työn. Ja vaikkei läppä aukeaiskaan oikein, maffin pitäs mitata koneeseen menevä ilmamäärä, jollon koneen pitäs pelata normaalisti. Ecu heittää kyllä vikakoodia jos kaasuläppä ei avaudu oletetusti. Siinähän on tupla potikatkin, että jos toimen mättää, niin ecu osaa heittää vikakoodin.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • |makke
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 847
                • Vaasa

                #8
                Originally posted by Pazi88 View Post
                Liikkeelle lähdöissä kaasua painetaan sen verran vähän, että tk venttiili tekee käytännössä kaiken työn. Ja vaikkei läppä aukeaiskaan oikein, maffin pitäs mitata koneeseen menevä ilmamäärä, jollon koneen pitäs pelata normaalisti. Ecu heittää kyllä vikakoodia jos kaasuläppä ei avaudu oletetusti. Siinähän on tupla potikatkin, että jos toimen mättää, niin ecu osaa heittää vikakoodin.
                Oletko kerinnyt tarkastelamaan lokeja?

                Koitin tänään Testo:lla tarkastella kaasupuolkimen toimintaa.
                Koitin auto sammuksissa virrat päällä painella kaasua, niin kyllä se näytti vastaavan painallukseen siten kuten jalkakin liikkui, mutta pedaali lattiassa kaasun määrä on 80%?
                Sama homma kun auto on käynnissä.
                Kuuluuko sen noin olla? Luulis et kaasu pohjassa on 100 %


                Joskus harvoin auto tekee myös näin, kun starttaa.
                Eli ensin avainta kääntäessä kierrokset toki nousee, mutta sitten tippuu tuonne n.400 rpm ja kone röpöttää, eikä nosta kierroksia, ellei anna kaasua. Sitten kun antaa vähän kaasua, niin normaalisoituu.

                Tätä tekee ehkä kerran kuukaudessa, jos sitäkään.

                Tuossa videossa kun kierrokset rupeaa laskemaan kaasuttamisen jälkeen, niin tuossa 1200 rpm kohdassa se jää hetkeks jumittamaan ja sitten tippuu sinne n. 800 rpm. Tota se tekee kyllä muutenkin, en tiedä miten muilla?

                Koittakaa joku M54:n omistaja tosiaan myös painaa kaasua ja saada kierrokset pysymään esim 1100 rpm. Onnistuuko vai rupeeko seilaamaan?


                Mittasin myös Akun plussasta jännitteen moottoriin, laturiin ja ecun runkoon. Ei heittoa niiden välillä. Maadotusongelmatkin voi vaan aiheuttaa ties minkälaista ongelmaa.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11085
                  • Oulu

                  #9
                  En oo kerenny katsomaan, mut edelleen vaikuttaa 100% imuvuodon oireilta. Sun pitäs paineistaa se imupuoli maffilta eteenpäin ja katsoa pihiseekö mistään pihalle.

                  80% tai mitä lie onkaan on ok. Testo raportoi suoraan ad muuntimelta mitattua jännitearvoa. Niin polkimelta kuin kuin läpältä. Niistä ecu osaa sisäisesti tulkita 0-100% ja adaptoituu jatkuvasti.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • walther91
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 110
                    • Lahti

                    #10
                    Itsellä oli hieman vastaavaa ongelmaa m54b25, liikkeelle lähdössä kierrokset kyykkäsi helposti ja auto sammui. Täytyi antaa reilusti vaan jenkaa, että pääsi liikkeelle. Eräänä päivänä auto ei suostunut käymään ollenkaan, hörähti ja sammui heti. Vikakoodia tuli kaasuläpän adaptaatioista.

                    Tässä vastaavaa tarinaa: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=137

                    Hain purkaamolta käytetyn kaasuläpän tilalle ja nollasin adaptaatiot ja tein jonkun opetuksen kaasuläpälle tämän foorumin ohjeiden mukaan ja nyt auto pelaa 98% hyvin. Purkaamon kaasuläppä oli vanhaa versiota vielä. 01.05.2002 jälkeen valmistettu pitäisi olla parannettu versio.

                    Pientä epämääräisyyttä on edelleen tyhjäkäynnissä ja moottori tärisee kylmänä jostain kumman syystä.. En ole viitsinyt uutta kaasuläppää ostaa ja kokeilla kun auto pelaa kuitenkin riittävän hyvin.

                    Ja tästähän on jo aikaisemmin korjattu kaikki muut moottorin ominaiset "tyyppiviat" ja niillä ei ollut sen suurempaa merkitystä tässä oireessa.
                    Last edited by walther91; 27-11-2018, 22:07.

                    Comment

                    • |makke
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 847
                      • Vaasa

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      En oo kerenny katsomaan, mut edelleen vaikuttaa 100% imuvuodon oireilta. Sun pitäs paineistaa se imupuoli maffilta eteenpäin ja katsoa pihiseekö mistään pihalle.
                      Imuvuodot on siis testattu savukoneella. Maf otettiin irti ja se reikä tukittiin muovipussilla ja klemmarilla. Jarrutehostimen letku otettiin irti, jonne syötettiin savua muistaakseni noin reippaalla baarin paineella (ahdin ahtaa puoli baaria).
                      Savutesti tehtiin siis näiden perinteisten imuvuotopaikkojen korjaamisen jälkeen (haitariputki, imusarjan tulpat, huohotin), jonka jälkeen savua tuli vielä seuraavista kohdista:
                      ]
                      Tässä kuvassa siis ennen korjausta. Tuohon on silikonia aiemmin laitettu. Nyt hain uudet tiivisteet tuohon isoon ja pieneen reikään. Ei vuoda enää.


                      Tässä taas jokainen paineilmaliitin päästi savua. Nyt on uudet liittimet ja pneumatiikkaputket, eikä mistään noista vuoda.
                      Tuosta hukkaportilta siis tulee pneumatiikkaletku tuohon T-haaraan, josta toinen letku menee suutinkiskoon ja toinen letku menee ahtimen juureen.

                      On toki mahdollista että jarrutehostaja vuotaisi, koska siitä otettiin letku irti ja sinne syötettiin savua. Voisi tietenkin koittaa irroittaa jonkun muun letkun ja katsoa ettei vaan jarrutehostimelta päästä mitään.

                      Huomiona myös sellainen, että auton käytöshän ei ole parempaan suuntaan mennyt, vaikka kuinka monta imuvuotoa korjattu
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      80% tai mitä lie onkaan on ok. Testo raportoi suoraan ad muuntimelta mitattua jännitearvoa. Niin polkimelta kuin kuin läpältä. Niistä ecu osaa sisäisesti tulkita 0-100% ja adaptoituu jatkuvasti.
                      Asia selvä

                      Originally posted by walther91 View Post
                      Itsellä oli hieman vastaavaa ongelmaa m54b25, liikkeelle lähdössä kierrokset kyykkäsi helposti ja auto sammui. Täytyi antaa reilusti vaan jenkaa, että pääsi liikkeelle. Eräänä päivänä auto ei suostunut käymään ollenkaan, hörähti ja sammui heti. Vikakoodia tuli kaasuläpän adaptaatioista.

                      Tässä vastaavaa tarinaa: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=137

                      Hain purkaamolta käytetyn kaasuläpän tilalle ja nollasin adaptaatiot ja tein jonkun opetuksen kaasuläpälle tämän foorumin ohjeiden mukaan ja nyt auto pelaa 98% hyvin. Purkaamon kaasuläppä oli vanhaa versiota vielä. 01.05.2002 jälkeen valmistettu pitäisi olla parannettu versio.

                      Pientä epämääräisyyttä on edelleen tyhjäkäynnissä ja moottori tärisee kylmänä jostain kumman syystä.. En ole viitsinyt uutta kaasuläppää ostaa ja kokeilla kun auto pelaa kuitenkin riittävän hyvin.

                      Ja tästähän on jo aikaisemmin korjattu kaikki muut moottorin ominaiset "tyyppiviat" ja niillä ei ollut sen suurempaa merkitystä tässä oireessa.
                      Mulla on vuoden 2001 auto, joten sielä lienee tuo vanha versio kaasuläpästä.
                      Tuolla linkissähän lukee näin: Check the EDK throttle production date printed on the black plastic housing of the throttle.If the
                      manufacturing date is "01- 05-02" (1st of May, 2002) or higher, EDK has the latest level of
                      improvements and should not be replaced. If the production date is prior to "01-05-02", the EDK
                      throttle has to be replaced with the improved part


                      Miten teit tuon kaasuläpän opetuksen? Adaptaatiot on kyllä koitettu nollata.

                      Mulla ei tosiaan mitään moottorinvikavaloja syty, eikä vikakoodeja tule mistään.
                      Last edited by |makke; 28-11-2018, 12:29.

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Tuo tehostin on helppo kokeilla vaikka ajamalla.

                        Tulppaa vain letkun ja ajaa sen verran varovaisemmin kun ei ole tehostusta.

                        Comment

                        • walther91
                          BTCF Member
                          • Sep 2013
                          • 110
                          • Lahti

                          #13
                          Originally posted by |makke View Post

                          Miten teit tuon kaasuläpän opetuksen? Adaptaatiot on kyllä koitettu nollata.

                          Mulla ei tosiaan mitään moottorinvikavaloja syty, eikä vikakoodeja tule mistään.
                          Omassa autossa oli myös erikoinen piirre että entisellä alkuperäisellä kaasuläpällä (silloin kun se oli vielä kunnossa) nollatessa adaptaatiot niin ei käytännössä tapahtunut mitään. "Uudella" kun nollasi, niin moottorin käynnistettyä kierrokset seilasi tosi rajusti, tuli liuta vikakoodeja kaasuläpästä ja vikavalo paloi. Sitten foorumilta lukemani perusteella tein seuraavasti: vikakoodien poisto, adaptaatioden nollaus uudelleen ja sitten sytytysvirrat päälle 10s ja pois 10s. Tämän jälkeen auto pelannut nyt koko syksyn. (kop kop)

                          Edelleen häiritsee moottorin tärinä kylmänä. Lämmettyä muutaman minuutin niin se lakkaa. Muilla vastaavaa ongelmaa/hajua mistä johtuisi.
                          Last edited by walther91; 28-11-2018, 21:54.

                          Comment

                          • |makke
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 847
                            • Vaasa

                            #14
                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Tuo tehostin on helppo kokeilla vaikka ajamalla.

                            Tulppaa vain letkun ja ajaa sen verran varovaisemmin kun ei ole tehostusta.
                            Koitin, eikä ollut mitään vaikutusta mihinkään.

                            Tein vielä yhden rar-tiedoston missä on 3 kpl Teston lokitiedostoa.

                            Siellä on:
                            - Tyhjäkäynti jarrutehostimen letku tulpattuna (vastaa toki aiempaa lokia tyhjäkäynnistä).
                            - Tyhjäkäytiä, jossa otan imusarjan pienemmän tulpan irti, jolloin tulee pieni imuvuoto ja sitten laitan tulpan takaisin kiinni.
                            - Jarrutehostimen letku irti (iso imuvuoto) ja letku takaisin kiinni, jolloin imuvuoto häviää.

                            Originally posted by walther91 View Post
                            Omassa autossa oli myös erikoinen piirre että entisellä alkuperäisellä kaasuläpällä (silloin kun se oli vielä kunnossa) nollatessa adaptaatiot niin ei käytännössä tapahtunut mitään. "Uudella" kun nollasi, niin moottorin käynnistettyä kierrokset seilasi tosi rajusti, tuli liuta vikakoodeja kaasuläpästä ja vikavalo paloi. Sitten foorumilta lukemani perusteella tein seuraavasti: vikakoodien poisto, adaptaatioden nollaus uudelleen ja sitten sytytysvirrat päälle 10s ja pois 10s. Tämän jälkeen auto pelannut nyt koko syksyn. (kop kop)
                            Koitan vielä tätä kikkaa!

                            Muista threadeista poimittua:
                            Originally posted by JarnoP
                            ...kierrokset tumppaa heti kun antaa lähdössä kaasua, mutta annappa kun lähet pelkästään nostamalla kytkintä niin ei juuri edes täristä vaan lähtee siististi.
                            Originally posted by threedigits
                            ...suhahdus ICV:n suunnilta kaasua näpäyttäessä jne ja 1000rpm kohdalla ei pysy millään
                            Originally posted by threedigits
                            Peruuttelu ja liikkeellelähtö ym parkkipaikka/Essonpaarin nylkyttely tahmeaa ja auto sammuu jäätävän helposti.
                            Originally posted by MrB
                            Voisko porukka joilla on M54 koneinen auto ni kokeilla heijaako teillä kierrokset jos pistää kaasulla tasaisesti n. 1000rpm?
                            Originally posted by janke
                            Minulla M52b25 ja tuossa 1000rpm kohdalla sama "sekoaminen" tapahtuu
                            Näköjään muillakin ollut ongelmia ainakin tuossa 1000 rpm kohdilla pitämisessä. Huomiona sellainen, että maffin johto irti kierrosten heijaaminen on pienempää.
                            Joillakin on pakittaminen ollut vaikeaa, mutta ykkösellä ollut helpompi lähteä liikkeelle. Mulla taas pakilla on helpompi lähteä liikkeelle.

                            Negatiiviset fuel trimmit on ilmeisesti rikkaalla käymistä?
                            Jos näin on niin on aika hämärää, että ennen imuvuotojen korjaamista mulla on ollut näin (Ilmeisesti tässä on nollattu adaptaatiot):

                            23.1.2018

                            26.1 vaihdettu haitariputki

                            13.2.2018
                            Isompi huolto, jossai vaihtui myös huohotin.

                            6.11.2018 loput imuvuodot kuriin (pneumatiikkaletkut ja ahtimen pari letkua)
                            Nyt on näin:

                            Eli miten seos muka menee laihemmalle kun korjaa imuvuotoja? Ei ton sinäänsä väliä, kun se on tällä hetkellä lähellä nollaa.

                            [QUOTE=Pazi88;4072441]Rikkaalla. Se laihentaa nyt seosta. Mutta! Lmabda integrator pitääkin olla jotain muuta kuin nolla normaalisti. Kun kaikki pelaa oikein, niin lambdaintegrator seilaa esim. -2 ja +2 välillä, niin että keskiarvo on about nolla. Tämä on ihan miten kapeakaista lambdalla säädetään seosta.

                            Toisessa threadissa kysyin:
                            Originally posted by |makke View Post


                            Siis hetkinen. Tarkoittaako negatiivinen lambdaintegrator-arvo laihalla vai rikkaalla käymistä (inpa)?
                            Johon Pazi88 vastasi:


                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Rikkaalla. Se laihentaa nyt seosta. Mutta! Lmabda integrator pitääkin olla jotain muuta kuin nolla normaalisti. Kun kaikki pelaa oikein, niin lambdaintegrator seilaa esim. -2 ja +2 välillä, niin että keskiarvo on about nolla. Tämä on ihan miten kapeakaista lambdalla säädetään seosta.

                            Mutta nuo multiplicaptive arvot on aika huolestuttavia. Nuo kertoo että yli 10% on pitäny rikastuttaa seosta että on päästy oikeaan seossuhteeseen, mikä käytännössä tarkoittaa että MAF on aivan kaput! Noilla arvoilla pitäs alkaa tuleen säätörajat ylittyny vikakoodeja. Kohonneet additive arvot taas kertoo ennemmänkin imuvuodosta, mut ne näyttää aika normaalilta.
                            Onko tuo multiplicaptive siis long term fuel trim?

                            Kai sitä nyt vois tuon maffin vaihtaa. Täältä vissiin porukka tilaillut maffeja.
                            Toimiikohan kunnolla? On ainakin paljon halvempi kuin marmorilla.
                            Last edited by |makke; 13-12-2018, 14:15.

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11085
                              • Oulu

                              #15
                              Kattelin nyt vihdoin nuo logit ja näyttää kuin todella paha imuvuoto olisi koneessa. Mut jos sitä ei ole, niin MAF:n on oltava rikki sit :think En toki tiedä kuinka hyvin tuo remmisofta on alunperin tehty, että kuinka hyvin kartat on kohdillaan. Oletuksena se kai on ollu ok jos kone on aiemmin pelannu.

                              MAF shopilta olen siemens/VDO maffeja tilaillu ja ne on luonnollisesti pelannu, koska ovat alkuperäis osia. Mutta noista muun merkkisistä en osaa sanoa.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎