Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monilevykytkimet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MH motorsport
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 2301
    • Turku

    Monilevykytkimet

    Keskustellaan aiheesta monilevy kytkimet.
    Ne tulevat väistämättä tarpeen kun moottorista aletaan ottamaan isoja teho ja vääntölukemia.
    Yleensä käyttökohteet on kilpa ajoneuvot joilla ei paikaltaan lähdetä kuin sen yhden kerran kilpailun aikana ja parhaimmillaan vaihteiden vaihdossa ei kytkintä tarvita.
    Miten tälläinen kytkin sitten suoriutuu katuajossa? Kitkamateriaaleja ja levymääriä ja paineasetelmia on erilaisia ja valmistajia lukuisia.
    Kertokaa kokemuksenne näistä kytkimistä esim merkki, malli ja mikä painelaakeri ja miten on kestänyt.
    Optimaalinen olisi mahdollisimma kevyt käyttää ja helppo ajettavuus katuautossa.
    Autopalvelu MH-motor
    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
    Maxxecu myynti ja asennus
    www.mh-motor.fi
    0503218217
    Kulkineet:
    E6 2000 touring
    E6 2002 touring
    E30 318is ///Mtechnic 2
    E34 ///M5 nürburgring
    E34 S62b50 turbo dct
    E39 523i ///Msport
    F30 320d
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Itsellä on sachs mfx 184 ja 2x AP Racing CP8400-A008 levyt. Vakio kytkinkäpälä ja painelaakeri. Hyvin toimii & ei ole ollut murheita. Kevyt käyttää? Imo joo ja koska kytkitkimen tarvin niin voi olla myös asenne kysymyskin eli ei ole ongelma. Helppo ajettavuus katuautossa? Sen nyt voi oikeastaan unohtaa - ei näitä oikein voi/kannata luistattaa.
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • RiZ3*
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 353
      • Helsinki

      #3
      Omaan ämmään laitan seuraavaksi kyllä nyt uuden moottorin kera 2 levykytkimen massalevyillä.
      Pitäisi pystyä luistattamaa ja käyttö kuin vakiossa. Vääntöä kestää yli 1000nm.
      Dli teknik ruotsissa pystyy kasaamaan sooivan paketin kunhan toimittaa heille tarvittavat mitat jos ei ole jo tehty kyseiseen moottoriin.

      Kellään täällä kokemuskia massalevyllisestä 2 levy kytkimestä katu käytössä ?
      The will to do - the soul to dare

      E93 M3

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #4
        No se on ainakin varmaa että se on painava kun mikäkin.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • MH motorsport
          BTCF Member
          • Sep 2011
          • 2301
          • Turku

          #5


          Tuota kytkintä kaveri suositeli. Ottaa yhden keraamisen ja toisen "fiber" levynä niin on kuin vakio autoa ajaisi. Hänellä alkoi jäykkä 3levy 7,25" tilton luistamaan ja vaihtoi tuon tilalle. Kytkinpoljin ei ollut enään niin jäykkä ja on/off liikkeelle lähdöt loppui. Tuossa on 8,5" levyt.
          Autopalvelu MH-motor
          Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
          Maxxecu myynti ja asennus
          www.mh-motor.fi
          0503218217
          Kulkineet:
          E6 2000 touring
          E6 2002 touring
          E30 318is ///Mtechnic 2
          E34 ///M5 nürburgring
          E34 S62b50 turbo dct
          E39 523i ///Msport
          F30 320d

          Comment

          • Haatainen
            BTCF Member
            • Jul 2009
            • 1451
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            No se on ainakin varmaa että se on painava kun mikäkin.
            Huvittaa kysyä, ja kysynkin: Eikös sen tarvittaessa kompensoi vauhtipyörässä?
            Alla:
            E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
            E24 635Csi -84 Polaris metallic

            Ennenkin on ollut autoja

            Comment

            • MH motorsport
              BTCF Member
              • Sep 2011
              • 2301
              • Turku

              #7
              Eikä painollakaan niin väliä ole vaan se missä kohtaa kehää se on.
              Autopalvelu MH-motor
              Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
              Maxxecu myynti ja asennus
              www.mh-motor.fi
              0503218217
              Kulkineet:
              E6 2000 touring
              E6 2002 touring
              E30 318is ///Mtechnic 2
              E34 ///M5 nürburgring
              E34 S62b50 turbo dct
              E39 523i ///Msport
              F30 320d

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5257
                • Pirkkala

                #8
                Originally posted by Haatainen View Post
                Huvittaa kysyä, ja kysynkin: Eikös sen tarvittaessa kompensoi vauhtipyörässä?

                Tarkoitan vauhtipyörineen päivineen. Tuohon tulee sellainen kohtuullisen massiivinen välilevy.
                Eli vauhtipyörä+2kpl massalevyjä+välilevy+asetelma
                Vauhtipyörähän tuossa varmaan on tehty jo aika kevyeksi mutta muuta roinaa on niin iso kasa että pakostikin painaa.
                En jaksa nyt speksejä kaivella.
                Itsehän en pidä painoa kovin pahana asiana, varsinkaan katuautossa, radalla vaparikoneessa sillä on sitten vähän enemmän merkitystä.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Suuri etu pienestä monilevykytkimestä tulle vaihteiden vaihdoissa. Pieni massa ja inertia kytkinaksilalla parantaa nopeita vaihtoja ja synkrot kiittää jos semmoset sattuu loodassa olemaan. Muutenhan esim. joku Sachs SRE "Monster" asetelma yhdellä massa- tai sintterilevyllä kestää sen 1000+Nm ja on käytökseltään lähellä vakiota.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • MH motorsport
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 2301
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Suuri etu pienestä monilevykytkimestä tulle vaihteiden vaihdoissa. Pieni massa ja inertia kytkinaksilalla parantaa nopeita vaihtoja ja synkrot kiittää jos semmoset sattuu loodassa olemaan. Muutenhan esim. joku Sachs SRE "Monster" asetelma yhdellä massa- tai sintterilevyllä kestää sen 1000+Nm ja on käytökseltään lähellä vakiota.
                    Ei kestä, 765sre tästä olen siirtymässä pois luistamisen takia. Niihin saa tuplalevyjä backaxle.se sivulta mutta ei se juurikaan paranna tehon kestoa.
                    Autopalvelu MH-motor
                    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                    Maxxecu myynti ja asennus
                    www.mh-motor.fi
                    0503218217
                    Kulkineet:
                    E6 2000 touring
                    E6 2002 touring
                    E30 318is ///Mtechnic 2
                    E34 ///M5 nürburgring
                    E34 S62b50 turbo dct
                    E39 523i ///Msport
                    F30 320d

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11082
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Pikkuvelii View Post
                      Ei kestä, 765sre tästä olen siirtymässä pois luistamisen takia. Niihin saa tuplalevyjä backaxle.se sivulta mutta ei se juurikaan paranna tehon kestoa.
                      Miksei :think sama puristava voima, mut tuplasti pinta-alaa :think

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by Pikkuvelii View Post
                        Ei kestä, 765sre tästä olen siirtymässä pois luistamisen takia. Niihin saa tuplalevyjä backaxle.se sivulta mutta ei se juurikaan paranna tehon kestoa.
                        Paljonko vääntöä? Eipä omissa piireissä oo päässy vielä kunnolla koeponnistaan noita modattuja monster asetelmia, mut kaverilla on semmonen 707 ja reilu 900Nm ja pitää ilman ongelmia. Tosin itellä ollu vakio 754 nelilapaisella sintterillä ja 750+Nm(luultavasti lähellä 800Nm) eikä kertaakaan luistanu vaikka neliveto ja paukkulähtöjä jne... Nämä molemmat siis ykslevy versioita.

                        Joillakin ei tunnu pitävän mikään ja toisilla pitää mika tahansa..? Tiedä sit mikä siihen vaikuttaa, onko esijännitys väärällä aluella tms..?:think


                        Pari monilevykytkintäkin olis hyllys. Yks AP-racing kakslevyinen jonka meinasin seuraavaan projektiin, mut tulin toisiin aatoksiin ku on speksattu vaan 900Nm, joten hommasin Tilttonin kolmilevyisen 1350Nm, pitäis riittää seuraavaan setuppiin heittämällä.
                        Last edited by Thuppu; 30-11-2018, 17:05.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Miksei :think sama puristava voima, mut tuplasti pinta-alaa :think
                          Kyllä se parantaa mutta ei lineaarisesti, levyjen lisääminen tarkoitta levyjen ohentamista ja tästä seuraa lämmönsiirto-ongelmia. Näin jutteli ZF:n saksalainen insinööri kun keskustelin hänen kanssaan 6/8HP:n vahvistamisesta.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5257
                            • Pirkkala

                            #14
                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Paljonko vääntöä? Eipä omissa piireissä oo päässy vielä kunnolla koeponnistaan noita modattuja monster asetelmia, mut kaverilla on semmonen 707 ja reilu 900Nm ja pitää ilman ongelmia. Tosin itellä ollu vakio 754 nelilapaisella sintterillä ja 750+Nm(luultavasti lähellä 800Nm) eikä kertaakaan luistanu vaikka neliveto ja paukkulähtöjä jne... Nämä molemmat siis ykslevy versioita.

                            Joillakin ei tunnu pitävän mikään ja toisilla pitää mika tahansa..? Tiedä sit mikä siihen vaikuttaa, onko esijännitys väärällä aluella tms..?:think


                            Pari monilevykytkintäkin olis hyllys. Yks AP-racing kakslevyinen jonka meinasin seuraavaan projektiin, mut tulin toisiin aatoksiin ku on speksattu vaan 900Nm, joten hommasin Tilttonin kolmilevyisen 1350Nm, pitäis riittää seuraavaan setuppiin heittämällä.
                            Pitää myös muistaa mitä alempaa vääntö tulee sitä pahempi kytkimelle. Uskon että perus m50 turbossa kestää kytkin paljon paremmin kuin vaikka tuossa minun mekaanisesti ahdetussa v8:ssa. Kytkimen momentinsiirtokykyhän on riippuvainen kierrosluvusta.

                            Mutta aiheeseen. Onko nuo pienihalkaisijaiset monilevykytkimet tosiaan jäykkiä käyttää? Jostain käsitin että on kevyt mutta tunnoton? Vai riippuuko kytkimestä?
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Kohtuu alhaalta toi oma "twin" setuppi vääntää, ~400Nm@2krpm, 500+Nm@3krpm.

                              Noissa monilevykykissähän on liikevara joku pari milliä, joten kevyesti toimii, mut tosiaan melko lailla on/off tyyppinen käyttää. Lisäks koska levyt ovat ohuet niin tosiaan melko herkästi ottaa lämpöä jos luistattaa.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎