Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40 nakuttaa nakuttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LASTU
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 104
    • Espoo

    M40 nakuttaa nakuttaa

    Kone? on alkanut nakuttaa (koputtaa, raksuttaa, tms... alfamerillä näitä ääniä riittää) runsaanlaisesti. Joku varmaan osaa sanoa suoraan kuinka pahasta hommasta on kyse. -91 e36 M40 1.8i kone, jolla ajettu 187000.

    Muutama ominaispiirre löytyy. Kun koneen sammuttaa ja käynnistää samantien uudestaan poistuu nakutus (ainakin joksikin aikaan). Nakutus poistuu myös kun kierrokset nousevat jonnekin 3500 päälle. Välillä nakutus katoaa ja sitten taas palaa... ensi ajattelin, että joku hihna on revennyt ja siirtyy välillä pois paikaltaan ja osa sitä sitten osuu johonkin ja aiheuttaa äänen...

    Kone tuntuu myös käyvän suht. epätasaisesti joutokäynnillä, eli kierrokset heijaavat ylös-alas. Kirjat ehdottavat imuilmavuotoa viaksi... auttakaa tyhmää ja kertokaa miten tämän voisi tarkistaa...

    Käytössä ei kuitenkaan tunnu olevan mitään ongelmaa ja kaikki pelaa ihan ok. Auto oli 6kk sitten laakkosella... kaipa nuo olisivat sanoneet jos jotain olis ollut ihan paskana... ideoita?
  • ufo777
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 371
    • Pohjanmaa

    #2
    Vetääkö se kierroksia kunnolla. Omassa oli nokkaaxeli kulunut. Siinä ei ollut hirveesti mutta ei nousut kierrokset yli 5500. Ylensä noissa M40 on tuo kyseinen vika.
    Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

    Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

    Comment

    • LASTU
      Bimmer Rookie
      • Dec 2003
      • 104
      • Espoo

      #3
      Originally posted by ufo777
      Vetääkö se kierroksia kunnolla. Omassa oli nokkaaxeli kulunut. Siinä ei ollut hirveesti mutta ei nousut kierrokset yli 5500. Ylensä noissa M40 on tuo kyseinen vika.
      Eipä ole tullut kokeiltua noin korkeilla kierroksilla Perus datsun kuskin tavoin ajelen 2000-4000 kierroksilla... Mutta kuten sanottua niin tuntuu ihan hyvin toimivan motarilla (jossa kierrokset varmaan korkeimmillaan ovat)... Olivatko sun oireet muuten samanlaisia?

      Comment

      • nahis
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 162
        • vaasa

        #4
        Nokkahan tosta on mennyt.Omassa kierrokset tyssäs tohon 4500 ja nakutti ihan sikana.nakutushan johtuu viallisista hydrauli nostimista.Nokka, hydraulisetnostajat,knasterit ja keinuvivut vaihtoon.Samalla vaihtaa myös hihnan ja sen kiristys rullan.M40 kone on kranttu ton hihnan suhteen ja sitä saa olla vaihtamas 30 tuhannen välein.
        BMW 320IM-86.BMW325IM-87.BMW 318I TOURING-92.VW Vento-96 td.

        Comment

        • LASTU
          Bimmer Rookie
          • Dec 2003
          • 104
          • Espoo

          #5
          Originally posted by nahis
          Nokkahan tosta on mennyt.Omassa kierrokset tyssäs tohon 4500 ja nakutti ihan sikana.nakutushan johtuu viallisista hydrauli nostimista.Nokka, hydraulisetnostajat,knasterit ja keinuvivut vaihtoon.Samalla vaihtaa myös hihnan ja sen kiristys rullan.M40 kone on kranttu ton hihnan suhteen ja sitä saa olla vaihtamas 30 tuhannen välein.
          Pitääpä kokeilla miten korkealle kierrokset nousevat. Onko isokin operaatio tuo? Vinkkiä kuka tämän tekisi niin, ettei tarvitse poppivehkeitä kaniin viedä = edullisesti?

          Uuden tehdashuolletun vaihtomoottorin saa kuulemma paikalleen 2000-3000. Syksyllä olisi edessä II Huolto laakkosella ja se maksaa kuulemma noin 700 (laakkosen arvio, ei omani), joten äkkiä tulee halvemmaksi vaihtaa koko kone uuteen...

          Comment

          • ufo777
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2003
            • 371
            • Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by LASTU
            Pitääpä kokeilla miten korkealle kierrokset nousevat. Onko isokin operaatio tuo? Vinkkiä kuka tämän tekisi niin, ettei tarvitse poppivehkeitä kaniin viedä = edullisesti?

            Uuden tehdashuolletun vaihtomoottorin saa kuulemma paikalleen 2000-3000. Syksyllä olisi edessä II Huolto laakkosella ja se maksaa kuulemma noin 700 (laakkosen arvio, ei omani), joten äkkiä tulee halvemmaksi vaihtaa koko kone uuteen...
            Aikuisten oikeesti niin en kyllä maksaisi 2000-3000 tonnia M40 koneesta. Kuulema BMW:n huonoimpia koneita mitä ne ikinä on kasannut. Löytyy varmaan M40 koneita jotka on hyvässä kunnossa 300-400 euron paikkeella. Tai samalla ettii jonkun isomman ja paremman koneen. Ja vaihtaa kone ei loppujen lopuksi ole niin iso/vaikee homma. Sain jopa itte väännetty M40 koneen tilalle M20B23 (kaveri tiesi vähän miten tehdä). Tottakai jos sen merkkiliikeeseen vie niin se maksaa. Mutta jos löytää joku joka voi tehdä sen pimeesti sulle niin en usko että se hirveen monta 100 euroa voi maksaa.

            Nahis: Mitä Nokka, hydraulisetnostajat,knasterit ja keinuvivut maksoi? oliko se uus nokka? Kuulin että se maksaa vähän päälle 120 euro hiota nokka.
            Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

            Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

            Comment

            • Axel
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 67

              #7
              Mitä nuo "standardinmukaiset" huolto I ja huolto II pitävät sisällään?

              EDIT: Niin, tosta naputuksesta. Sama kone.
              Auton tultua pihaan, naputti, rallatti yms. aika tavalla. Fortea moottoriin, ei tehnyt mitään. Suurin meteli hiljeni sillä kun kiersi tulpat kiinni (!). Naputti edelleen hiukan mutta niinhän nuo kaikki >150tkm M40:t taitaa tehdä. Auto nokkahihnan vaihtoon ja siinä samalla päätös nokka-akselin ja keinujen vaihdosta kun kuitenkin edessä. (sarja maksoi osasilla 250). Kone alkoi kuulostaa jo aika hyvältä, mutta pientä naputusta ajoittain. Tulkitsin sen hydr. nostimen tukkeumaksi joka sieltä sitten aukee tai ei. Tutkin kuitenkin virranjakajan kannen, jossa oli pientä hapettumaa. Uusi kansi ja pyörijä (päälle satkun!). Sitten loppui viimeisetkin napinat.
              Tartteeko muuten joku jossain noita kuluneita nokka-akseleita (koneistettavaksi tms)?
              Kysyin muuten kahdesta paikkaa nokka-akselin vaihtotyötä. Toisessa paikassa arvio 3h ja toisessa 5h. Ensimmäisen tuntuveloitus 55 ja toisen 77. Aika iso ero - molemmat BMW huoltoja.
              Last edited by Axel; 27-07-2005, 22:42.

              Comment

              • LASTU
                Bimmer Rookie
                • Dec 2003
                • 104
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Axel
                Mitä nuo "standardinmukaiset" huolto I ja huolto II pitävät sisällään?
                Oliskohan noi vähän korjaamokohtaiset? Toiset vaihtaa kaiken ja toiset vaan ne osat mitkä ovat rikki? Muistelen joskus nähneeni tv:stä (olisko puskurissa), että leiman saamiseksi riitti toisissa paikoissa pelkkien öljyjen vaihto (merkkikorjaamoissa kävivät, ei tosin bmw:n).

                Originally posted by Axel
                Kysyin muuten kahdesta paikkaa nokka-akselin vaihtotyötä. Toisessa paikassa arvio 3h ja toisessa 5h. Ensimmäisen tuntuveloitus 55 ja toisen 77. Aika iso ero - molemmat BMW huoltoja.
                Eli hinta pyörii jossain 165e - 385e välillä. Pystytkö kertomaan mistä moiset arviot sait?

                Comment

                • LASTU
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 104
                  • Espoo

                  #9
                  [QUOTE=ufo777]Aikuisten oikeesti niin en kyllä maksaisi 2000-3000 tonnia M40 koneesta. Kuulema BMW:n huonoimpia koneita mitä ne ikinä on kasannut.

                  No näin minäkin olen kuullut. Kyseinen moottori tulisi kuitenkin tehtaalta ja vaatisi vanhan moottorin toimituksen vaihdossa. Ymmärtääkseni moottoria voidaan pitää uutena ja siihen sisältyy takuu. Viisaammat korjatkoon jos tietävät paremmin?

                  Originally posted by ufo777
                  Löytyy varmaan M40 koneita jotka on hyvässä kunnossa 300-400 euron paikkeella.
                  On käynyt minullakin mielessä käytetyn hankinta. Toisaalta tuohon 3000 euron hintaan sisältyi koneen paikalleen laitto, ja se kuten kaikki tietävät ei tässä maassa ole kovinkaan edullista. Jos itselläni olisi taitoa ja laitteet jolla moottorin voisi vaihtaa olisi tilanne täysin eri. Jos kuitenkin noin mittavaan duuniin lähtee niin mielestäni kannattaa maksaa ehjän osan vaihtamistyöstä eikä käytetyn. Jos teiltä löytyy hyviä argumentteja käytetyn puolesta niin kuulisin niitä mielelläni.

                  Originally posted by ufo777
                  Tai samalla ettii jonkun isomman ja paremman koneen. Ja vaihtaa kone ei loppujen lopuksi ole niin iso/vaikee homma. Sain jopa itte väännetty M40 koneen tilalle M20B23 (kaveri tiesi vähän miten tehdä).
                  Iso osa tästä lienee oikeiden laitteiden omistaminen... nuo moottorithan eivät ihan kevyitä taida olla... ja tilat pitää löytyä myös... joillekin myös asennuksen kestolla on merkitystä.

                  Originally posted by ufo777
                  Tottakai jos sen merkkiliikeeseen vie niin se maksaa. Mutta jos löytää joku joka voi tehdä sen pimeesti sulle niin en usko että se hirveen monta 100 euroa voi maksaa.
                  Näinpä... suurin osa hinnasta (60%) muodostuu alv:stä ja työntekijän sotuista. Pimeessä tekijässä on se paska puoli, että hommalle ei saa takuuta... liikkeestä voi sentään valittaa jos koko moottori putoo motarille tms.

                  Originally posted by ufo777
                  Nahis: Mitä Nokka, hydraulisetnostajat,knasterit ja keinuvivut maksoi? oliko se uus nokka? Kuulin että se maksaa vähän päälle 120 euro hiota nokka.
                  Osien hinnat tosiaan kiinnostaisi... pienestä kirjoitusvirheestä huolimatta päättelen että nokan voi myös hioa? Mitäs järkeä tässä on?

                  Comment

                  • karhunen
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 490
                    • Helsinki

                    #10
                    Omassa on ne vähätkin tehot tallella, mutta käyntiääni varsinkin kierroksilla on diesel-moottorin kuuloista. Kyseessä varmaan keinut ja nuo hydraulinostajat ?
                    Joku tälläisen yläkertaa rempannut voisi vähän valottaa hommaa.. Pitääkö nokka irroittaa ?
                    Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                    Ex: E30 316i 04/'90
                    Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                    Comment

                    • Axel
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 67

                      #11
                      Originally posted by LASTU
                      Eli hinta pyörii jossain 165e - 385e välillä. Pystytkö kertomaan mistä moiset arviot sait?
                      Mä pistin sulle privaa..

                      Comment

                      • Neutrone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 1320
                        • Tampere

                        #12
                        Edellisessä 316i E30 bemarissa oli kanssa ollu tota nakutusta ennen 200 000km, ja oli vaihdatettu hydrauliset nostimet. Ei nakuttanu mulla koko aikana, paitsi kylmänä joskus. Myin sen pois kun mittarissa oli 306 000. Kaverin 318i vehkeestä (195 000km) saatiin nakutus pois kun tehtiin Forte käsittely ja vaihdettiin uudet rally formulat. Ei oo nakuttanu enää ja nyt on ajettu joku 220 000km.
                        F10 530d semiVOLL
                        ex. E90 320d M-Sport '06
                        ex. E39 523i M-Sport '00
                        ex. E36 325i Coupe '92
                        ex. E30 316i '89



                        Comment

                        • _Joonas_
                          Bimmer Rookie
                          • May 2005
                          • 81
                          • Lahti

                          #13
                          Kaverin kanssa vaihdettiin edelliseen autooni (316i E30 -90 M40) nokka, keinuvivut ja hydraulinostimet. Samalla siinä uusittiin jakohihna rullineen, jäähdytysnesteet, venakopan tiiviste ja tollasia pieniä osia. Osat maksoi yhteensä noin 550€. Nopea homma tuo vaihtaminen oli kun oli kaveri apuna joka tietää mitä tekee. Itse olisin vieläkin venakoppa kädessä tuolla ulkona..
                          E39 ///M5, E46 316i, E30 316i, E46 320i, E46 316ia

                          Comment

                          • nollakakkonen
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 40
                            • Helsinki

                            #14
                            Ei nyt herneitä nenukkiin mutta minusta tuntuu todella hurjalta ajatus investoida jopa 3000 euroa vuoden 91 316i peliin, jos auto on ajettu alle 200tkm niin luulisi että vaihtamalla ne kuluneet osat uusiin selviäisi aika kohtuudella. Tosin jokainen tekee mitä lystää....

                            Comment

                            • nahis
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 162
                              • vaasa

                              #15
                              UFO777.Ostin kokonaisen kannen täältä foorumista 50€.Oli kuin uusi.
                              Nokka pitää ottaa irti ku vaihtaa kilkkeet.
                              BMW 320IM-86.BMW325IM-87.BMW 318I TOURING-92.VW Vento-96 td.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎