Kiinnostaisi käyttäjien kokemukset tai informatiiviset videolinkit eri merkkien nelivetomallien toimivuudesta käytännössä. En kaipaa suoranaisesti mitään teknisiä kuvia tms, niitä löytyy netistä. BMW:n nelivedoista ymmärrän kaiketi jotain, niistä olen lukenut mm. täältä.
Minun puolestani oikeat maasturit voidaan jättää keskustelun ulkopuolelle. Oikeilla maastureilla tarkoitan esimerkiksi ML G-sarjaa, Land Rovereita, Land Cruiseria, Pajeroa jne. Siis sellaisia, joissa on (vuosimallista riippuen) alennusvaihteisto, lukkoja useammalla akselilla, erillinen runko jne "maasturin tunnuspiirteitä".
E30 ja E34 ovat nelivetoisina olleet mielestäni aika kunkkuja. Vetävät aina vähintään kolmella pyörällä, ilman että elektroniikka leikkaa tehoja. Onko muilla merkeillä ollut lähihistoriassa, esim. 2000-luvun puolella, sellaisia nelivetomalleja, joissa veto on aina vähintään kolmella pyörällä ilman jarruttavaa elektroniikkaa? Tai edes siten, että tuo jarruttava elektroniikka voitaisiin kytkeä pois päältä?
Miten hyvin esim. xdrive toimii jos ajetaan pitempään niin syvässä lumihangessa, että ollaan koko ajan maavaran suhteen "siinä rajoilla"? Lämpeneekö joku paikka liikaa ja matka pysähtyy siihen? Eikö tällainen ole aika tyypillistä nelivedoissa, joissa elektronisten järjestelmien kautta ohjataan vetoa eniten pitävälle pyörälle? Saako xdrive-malleista luistonestoa pois päältä ja jos saa, miten neliveto silloin toimii?
Miten hyvin toimii käytännössä esim. Subarun uudempien mallien X-mode automaattivaihteistolla? Puutuuko auto?
Millaista älyä Audi käyttää torsenin yhteydessä? Tuttavan liki 15-vuotias A4 suoriutuu hämmentävän pahoista paikoista. Olen ollut vieressä todistamassa, kuinka sillä on noustu 200 m pitkä loiva ylämäki 30 cm pehmeässä suojalumessa. En olisi ikinä uskonut, että siitä pääsee ilman maasturia. Grand Cherokee jonka kyydistä tuota todistin, teki Quadra II:n kanssa aika kovasti hommia että pystyi samaan. Ja maha otti kiinni koko ajan.
Minun puolestani oikeat maasturit voidaan jättää keskustelun ulkopuolelle. Oikeilla maastureilla tarkoitan esimerkiksi ML G-sarjaa, Land Rovereita, Land Cruiseria, Pajeroa jne. Siis sellaisia, joissa on (vuosimallista riippuen) alennusvaihteisto, lukkoja useammalla akselilla, erillinen runko jne "maasturin tunnuspiirteitä".
E30 ja E34 ovat nelivetoisina olleet mielestäni aika kunkkuja. Vetävät aina vähintään kolmella pyörällä, ilman että elektroniikka leikkaa tehoja. Onko muilla merkeillä ollut lähihistoriassa, esim. 2000-luvun puolella, sellaisia nelivetomalleja, joissa veto on aina vähintään kolmella pyörällä ilman jarruttavaa elektroniikkaa? Tai edes siten, että tuo jarruttava elektroniikka voitaisiin kytkeä pois päältä?
Miten hyvin esim. xdrive toimii jos ajetaan pitempään niin syvässä lumihangessa, että ollaan koko ajan maavaran suhteen "siinä rajoilla"? Lämpeneekö joku paikka liikaa ja matka pysähtyy siihen? Eikö tällainen ole aika tyypillistä nelivedoissa, joissa elektronisten järjestelmien kautta ohjataan vetoa eniten pitävälle pyörälle? Saako xdrive-malleista luistonestoa pois päältä ja jos saa, miten neliveto silloin toimii?
Miten hyvin toimii käytännössä esim. Subarun uudempien mallien X-mode automaattivaihteistolla? Puutuuko auto?
Millaista älyä Audi käyttää torsenin yhteydessä? Tuttavan liki 15-vuotias A4 suoriutuu hämmentävän pahoista paikoista. Olen ollut vieressä todistamassa, kuinka sillä on noustu 200 m pitkä loiva ylämäki 30 cm pehmeässä suojalumessa. En olisi ikinä uskonut, että siitä pääsee ilman maasturia. Grand Cherokee jonka kyydistä tuota todistin, teki Quadra II:n kanssa aika kovasti hommia että pystyi samaan. Ja maha otti kiinni koko ajan.
Comment