Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelivetotekniikat käytännössä, kaikki merkit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 559
    • Espoo

    Nelivetotekniikat käytännössä, kaikki merkit

    Kiinnostaisi käyttäjien kokemukset tai informatiiviset videolinkit eri merkkien nelivetomallien toimivuudesta käytännössä. En kaipaa suoranaisesti mitään teknisiä kuvia tms, niitä löytyy netistä. BMW:n nelivedoista ymmärrän kaiketi jotain, niistä olen lukenut mm. täältä.

    Minun puolestani oikeat maasturit voidaan jättää keskustelun ulkopuolelle. Oikeilla maastureilla tarkoitan esimerkiksi ML G-sarjaa, Land Rovereita, Land Cruiseria, Pajeroa jne. Siis sellaisia, joissa on (vuosimallista riippuen) alennusvaihteisto, lukkoja useammalla akselilla, erillinen runko jne "maasturin tunnuspiirteitä".

    E30 ja E34 ovat nelivetoisina olleet mielestäni aika kunkkuja. Vetävät aina vähintään kolmella pyörällä, ilman että elektroniikka leikkaa tehoja. Onko muilla merkeillä ollut lähihistoriassa, esim. 2000-luvun puolella, sellaisia nelivetomalleja, joissa veto on aina vähintään kolmella pyörällä ilman jarruttavaa elektroniikkaa? Tai edes siten, että tuo jarruttava elektroniikka voitaisiin kytkeä pois päältä?

    Miten hyvin esim. xdrive toimii jos ajetaan pitempään niin syvässä lumihangessa, että ollaan koko ajan maavaran suhteen "siinä rajoilla"? Lämpeneekö joku paikka liikaa ja matka pysähtyy siihen? Eikö tällainen ole aika tyypillistä nelivedoissa, joissa elektronisten järjestelmien kautta ohjataan vetoa eniten pitävälle pyörälle? Saako xdrive-malleista luistonestoa pois päältä ja jos saa, miten neliveto silloin toimii?

    Miten hyvin toimii käytännössä esim. Subarun uudempien mallien X-mode automaattivaihteistolla? Puutuuko auto?

    Millaista älyä Audi käyttää torsenin yhteydessä? Tuttavan liki 15-vuotias A4 suoriutuu hämmentävän pahoista paikoista. Olen ollut vieressä todistamassa, kuinka sillä on noustu 200 m pitkä loiva ylämäki 30 cm pehmeässä suojalumessa. En olisi ikinä uskonut, että siitä pääsee ilman maasturia. Grand Cherokee jonka kyydistä tuota todistin, teki Quadra II:n kanssa aika kovasti hommia että pystyi samaan. Ja maha otti kiinni koko ajan.
  • _Bäri_
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2014
    • 932
    • Turku

    #2
    Meidän v70 saa kaikki avut pois. Sillä ajelin viime viikolla hangessa mikä oli 30-40cm paksu. Ylämäkeen kärryperässä ilman ongelmia. Kokeilin vielä pysähtyä keskelle mäkeä ja lähteä liikkelle. Ei ollu mitään ongelmia. Eikä vaimo suostu ajaa enää bemarilla talvella volvon jälkeen.
    G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

    Ex:
    E61 535dA -05
    E91 320dA -06
    E53 X5 3.0dA - 03
    E39 535iA -01
    E39 520i -97
    E39 530dA - 00

    Comment

    • Sto
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 89
      • Helsinki

      #3
      Omakohtaisen kokemuksen mukaan ainakin xdrivellä, haldexilla ja torsenilla pääsee melko tasavertaisesti eteenpäin kunhan vauhtia riittää lumimäärään nähden. Jos vauhti pysähtyy ja lunta on liikaa niin jää killumaan siihen kinoksen päälle eikä liiku enää mihinkään. Toki maavarakin auttaa näissä tilanteissa.



      Pahiten olen ollut juuri tuon takia mökkitiellä jumissa S60 AWD:n kanssa kun piti aika jyrkkä kännös tehdä auratulta tieltä auraamattomalle tielle, jossa oli pieni valli ja pehmeää lunta noin 40cm. Taisin saada noin 1/3 autosta mökkitielle ja siihenhän se jäi mahastaan killumaan. Lapiolla hieman lunta pois alta ja taas jäi parin metrin päästä kiinni mahastaan kun ei vauhtia saanut otettua.
      EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

      Comment

      • Nettipepe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1341
        • Kajaani

        #4
        Minusta ainakin varsin mielenkiintoisia nuo roller testi videot youtubessa.
        Esim. Tuo


        Ja kyllähän bemarista saa jarruttavat höpötykset pois
        Pitkällä napin painalluksella.

        Minulle riittää tuo toiminta...
        Esim

        F30 320xia
        Ex E90 325da
        Ex E90 320da
        Ex E46 330D

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #5
          Originally posted by _Bäri_ View Post
          Meidän v70 saa kaikki avut pois. Sillä ajelin viime viikolla hangessa mikä oli 30-40cm paksu. Ylämäkeen kärryperässä ilman ongelmia. Kokeilin vielä pysähtyä keskelle mäkeä ja lähteä liikkelle. Ei ollu mitään ongelmia. Eikä vaimo suostu ajaa enää bemarilla talvella volvon jälkeen.
          V70 jos ei ole XC, maavara on 15-16cm. Hurja etenemiskyky täytyy olla volvossa kun etenee 30-40cm hangessa jos lumi vähääkään on pakkautunutta, uskon kyllä etenemiseen puuterilumessa jossa pakilla lumi pölisee pakokaasun virtauksen edeltä pois mutta pakkautuneessa lumessa matala auto nousee lumipatjan päälle eikä renkaat tapaa maata. 30-40cm oikeaa lunta pysäyttää nimittäin oikeankin maastoauton todella tehokkaasti, tämän päivän märkää lunta ei tarvita edes 15cm kun renkaat menettää pidon kuvion tukkeutuessa.

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            #6
            En ole testannut nykyistä F11 nelivetoa kärryn edessä, mutta sen muistan selvästi, että e60 530xDA LCI:n neliveto ei toiminut (ainakaan kunnolla) peruuttaessa.

            Eli jos kärryä peruutti kuormalla ylämäkeen, takapyörät kaivoi itsensä maan sisään ja siihen jäätiin. Ei auttanut reipas kaasunkäyttökään. En tiedä, oliko vika vai ominaisuus. Ärsyttävää se ainakin oli.
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              #7
              Monet Teslailijat tuntuvat omaavan bmw- ja audi nelikko taustaa. Hehkutus on ainakin suurta täysin sähköisen nelivetovoimalinjan suhteen vs. sähkömekaaniset toteutukset. TM perinteinen talviautotesti saa jatkoa maaliskuussa jossa mukana kaksi nelivetoista täys-sähköautoa. Siinä selvinnee moni asia näihin tulevaisuuden vempeleisiin liittyen joita saa nyt tai kohta myös Audilta, mb:ltä bemarilta ja monilta kiinalaisilta merkeiltä.
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • nappe74
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 2846
                • South Carelia

                #8
                Oma sigun xDrive on madallettu ja renkaina 225/55-17 Hkpl8.

                Pienellä jännityksellä käynyt porukoiden pihalla kun ovat reissussa enkä ole aurannut muutamien viimeisten lumisateiden jälkeen eli pakkaslunta 15-20cm.

                Pihalle laskeudutaan 100m loivaa alamäkeä, pihalla ahtaassa kääntäminen on vielä onnistunut yhtä kiinnijäämistä lukuunottamatta kun renkaat pyörähti tyhjää, tosin 10cm toiseen suuntaan ja uudestaan niin hyvin irtosi...

                Pois ajaessa ylämäkeen menee hienosti, jopa ajaessa urien vieressä. Pihatien liittymä asfaltille tultaessa on jyrkin kohta sekä lisänä aurattua lunta, kerran jäi mahastaan kiinni mutta vähän pakkia ja uusi yritys niin läpi meni ja pois päästiin !!

                Summasummarum... F10 xDrive selviytyy lumesta niin kauan kunnes jää mahastaan kiinni. Mutta näin taitaa olla vähän kaikissa nelivedoissa...
                G30 530e xDrive A M-Sport -20

                ex-Bimmerit:
                F10 525dA xDrive M-Sport -13
                E21 316 -80
                E91 330xdA M-Sport -06
                E53 X5 3.0iA Sport -04
                E91 335xiA M-Sport -08
                E60 530iA M-Sport -06
                E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                E91 320d -06
                E39 530iAT M-Sport -01
                E36 328iA -96
                E39 528iA -96
                E36 325i -92

                Comment

                • _Bäri_
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2014
                  • 932
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  V70 jos ei ole XC, maavara on 15-16cm. Hurja etenemiskyky täytyy olla volvossa kun etenee 30-40cm hangessa jos lumi vähääkään on pakkautunutta, uskon kyllä etenemiseen puuterilumessa jossa pakilla lumi pölisee pakokaasun virtauksen edeltä pois mutta pakkautuneessa lumessa matala auto nousee lumipatjan päälle eikä renkaat tapaa maata. 30-40cm oikeaa lunta pysäyttää nimittäin oikeankin maastoauton todella tehokkaasti, tämän päivän märkää lunta ei tarvita edes 15cm kun renkaat menettää pidon kuvion tukkeutuessa.
                  Unohdin mainita että siinä on korotettu alusta. Joku aikasempi omistaja laittanu korkeemmat jouset. Aika saman korkuinen kun xc malli.
                  G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                  Ex:
                  E61 535dA -05
                  E91 320dA -06
                  E53 X5 3.0dA - 03
                  E39 535iA -01
                  E39 520i -97
                  E39 530dA - 00

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5266
                    • Pirkkala

                    #10
                    Oma kokemus on että torsen on käytännön vetopidon kannalta ylivoimainen.
                    Mä en oikeesti edes ymmärrä miten se voi olla NIIN paljon parempi jos vertaa vaikka haldexilla varustettuun saman konsernin nelivetoon. Pitää siis muistaa että Audissa on torsen vain jos kone pitkittäin. Ihan uusissa sinne taitaa olla jo sotkettu tosin jotain muutakin.

                    Jokainen kehuu omaansa. Minä ajan päivittäin liikkeen vehkeillä, kaikenmerkkisillä. Siinä huomaa aika äkkiä minkä tuntuisia vehkeet ovat.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • icecold
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2009
                      • 2341
                      • 🌍

                      #11
                      Originally posted by _Bäri_ View Post
                      Meidän v70 saa kaikki avut pois. Sillä ajelin viime viikolla hangessa mikä oli 30-40cm paksu. Ylämäkeen kärryperässä ilman ongelmia. Kokeilin vielä pysähtyä keskelle mäkeä ja lähteä liikkelle. Ei ollu mitään ongelmia. Eikä vaimo suostu ajaa enää bemarilla talvella volvon jälkeen.
                      No nyt Oot varmaan niitä miehiä jotka kiskoo jokaisella kalareissullakin vähintään kaksmetrisen hauen.

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        #12
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Oma kokemus on että torsen on käytännön vetopidon kannalta ylivoimainen.
                        Mä en oikeesti edes ymmärrä miten se voi olla NIIN paljon parempi jos vertaa vaikka haldexilla varustettuun saman konsernin nelivetoon. Pitää siis muistaa että Audissa on torsen vain jos kone pitkittäin. Ihan uusissa sinne taitaa olla jo sotkettu tosin jotain muutakin.

                        Jokainen kehuu omaansa. Minä ajan päivittäin liikkeen vehkeillä, kaikenmerkkisillä. Siinä huomaa aika äkkiä minkä tuntuisia vehkeet ovat.
                        Mikähän tossa mun volkkarissa on, torsen? Tänään just ihmettelin, kun kolmen tonnin kärry perässä pärjäilee liikkeellelähdöissä lähes peilijäälläkin...

                        F11 neliveto on kyllä myös eleettömän pätevä.

                        Ehkä mulle käy kaikki... Jopa e90 takaveto pärjää hyvillä nastoilla...
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          #13
                          Originally posted by icecold View Post
                          No nyt Oot varmaan niitä miehiä jotka kiskoo jokaisella kalareissullakin vähintään kaksmetrisen hauen.
                          Piti kaivaa talviteloilta peräkärry n. 40 cm hangesta tänään. Touareg ei puskenut kärryn luokse edes ilmajousitus off-road -korkeudella, eli lapiohommiksi meni.

                          En kans tältä seisomalta usko, että yksikään palme olis sitä sieltä hakenu...
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • TON-III
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2018
                            • 480
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Oma kokemus on että torsen on käytännön vetopidon kannalta ylivoimainen.
                            Tähän mielipiteeseen on helppo yhtyä, takana n. 100 000 km. nastarenkaisella torsenautolla niin kyllä tuon nykyisen 640 DA X-Drive:n käytös tuossa pikkuisessa autotallini edessä olevassa nousevassa liuskassa leveine kitkoineen saa melkeinpä itkemään, toki rengastus vaikuttaa mutta tämä bemari tuntuu sutivan vuorotellen jokaisella renkaalla vuorotellen.

                            Jatkuva nelari myös ohjautuu paremmin sillä eturenkaathan 'imevät' kaistanvaihdon.
                            F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Vidoilla saadaan tulos aina halutuksi, tässä bemarit kesärenkailla ja audit talvirenkailla.
                              Last edited by BMW525Xda; 08-02-2019, 22:24.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎