Announcement

Collapse
No announcement yet.

N46 diagnostiikkaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Jos 2A70 on vikakoodi liian suuresta virrasta, ei kannata stressata osien vaihdon kanssa heti. Noita on harvakseltaan tullut vastaan ilman mitään muuta oiretta. Itselläkin oli compactissa pitkään eikä se mitään aiheuttanut. Tiedä sitten onko virta vain vähän liian suuri vai onko sen valvonta toteutettu niin huonosti että tulee haamua. Ihan ilmainen se moottori ei kuitenkaan ole.

    Samaten jos on öljyä valvetronicin asentotunnistimen liittimessä niin ei tarvitse automaattisesti vaihtaa, sitä on todella monessa ilman mitään oireita.

    Jos vanoksesta ei ole vikakoodia eikä se pidä järisyttävää meteliä, ei aiheuta toimenpiteitä.

    Vika lienee kuluma epäkeskoakselissa, välivivun tukipinnassa. Tuon saa tarkastettua ottamalla venakopan pois, kuluman kyllä näkee ja se on vain osassa akselia = kääntele. Osat on nykyään aika infernaalisen hintaisia, joitain vuosia sitten marmorilta sai alle 500e kaiken tarvittavan mutta enää ei taida saada kuin akselin :think

    Ja kuten yllä todettu, kilometrit ei tunnu vian ilmaantumiseen juuri vaikuttavan.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Wesku79
      Bimmer Rookie
      • Feb 2019
      • 99
      • Raahe

      #17
      Nyt ei ole muutamaan päivään tullut 2A70 vikakoodeja. Mutta VT:n sähköosat on jo tilattu ja ne menee vaihtoon. Samalla näkee sen epäkeskonokan kunnon. Jännä, kun istalla muutin miniminostoksi 0.8mm, niin persdyno ja inpa kuitenkin näyttävät nyt 0.4mm tyhjäkäynnillä. Puistattaa koko ajan.

      Ja on todellakin kallis tuo VT:n mekaniikka. Akseli 600€, välivivut saa vain sarjana 350€. Tuohon jos lisää vielä kaikki keinut ja hydrot, niin vitun kalliiksi tulee. Ehkäpä nuo jälkimmäiset kannattaisi vaihtaa vain siihen nelospyttyyn.

      Otin vanostestit istasta videolle, niin nyt voi laittaa kuvanauhalta tarkistetut numerotkin näytille:

      Toteutuneen pitäisi ohjeen mukaan olla toleranssissa +/- 5°

      Pakopuoli:
      Pyynti / toteutunut / ero
      100.0 / 99.5 / -0.5
      92.0 / 91.5 / -0.5
      84.0 / 83.5 / -0.5 (tässä vaiheessa kone pätkii huomattavasti, kuuluuko asiaan?)

      Imupuoli:
      Pyynti / toteutunut / ero
      73.6 / 73.0 / -0.6
      65.6 / 65.0 / -0.6
      57.6 / 58.4 / +0.8
      49.6 / 58.3 / +8.7 !!
      41.6 / 58.3 / +16.7 !!!

      Virheellisistä arvoista huolimatta vanos ei anna vikakoodia. Imupuolen testin aikana koneen käynnissä ei juuri huomaa eroa - varsinkaan sen jälkeen kun luku jää junnaamaan tuohon 58°.

      En usko että vika on solenoideissa, kun ne kerran päikseen vaihdoin ilman vaikutusta. Pitää kuitenkin kerran vielä kääntää ne ja ajaa ista uudelleen. Kait se on sitten vanospyörä sökö tai jakopään korjaaja sössinyt ajoituksen. Voikohan anturivian tässä tapauksessa sulkea pois epäilystä? Adaptaatio kuitenkin imunokalle vielä vihreällä alueella inpassa.
      Last edited by Wesku79; 14-02-2019, 23:24.
      E87 116i N45B16 2007

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #18
        Huomaa jos uusit välikeinuja tai pääasiallisia keinuja, että ne on numeroitu toleranssiluokkiin.

        Pääkeinuja vaihtaessa samaa toleranssia (1-4) tilalle ko sylinteriin ja välikeinuissa aina koko sarja oltava samaa luokitusta (1-6)
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • Wesku79
          Bimmer Rookie
          • Feb 2019
          • 99
          • Raahe

          #19
          Solenoidien JA antureiden paikat vaihdettuna uusi testi.

          Näköjään edellisen testin videon alusta muutama arvo puuttui kuvauksen käynnistysviiveestä johtuen. Mutta eipä vaikuta tuloksiin.

          Pakopuoli:
          Pyynti / toteutunut / ero
          116.0 / 115.0 / -1.0
          108.0 / 107.2 / -0.8
          100.0 / 99.3 / -0.7
          92.0 / 91.5 / -0.5
          84.0 / 83.4 / -0.6 (tässä vaiheessa kone pätkii huomattavasti, kuuluuko asiaan?)

          Imupuoli:
          Pyynti / toteutunut / ero
          73.6 / 73.0 / -0.6
          65.6 / 65.0 / -0.6
          57.6 / 58.0 / +0.4
          49.6 / 58.2 / +8.6 !!
          41.6 / 58.1 / +16.5 !!!

          Varmistus siitä, että vanospyörä sökö tai ajoitus mennyt ketjuremontissa pieleen.

          Edelleen vanosten adaptaatiot pysyivät nollauksen jälkeen prikulleen ennallaan.

          edit: voihan tässä tieten olla sekin, että molemmat anturit on ikääntyneet ja toimivat virheellisesti, kuten tuolla bimmerproffs artikkelissa on kirjoitettu.
          Last edited by Wesku79; 18-02-2019, 14:34.
          E87 116i N45B16 2007

          Comment

          • Wesku79
            Bimmer Rookie
            • Feb 2019
            • 99
            • Raahe

            #20
            Valvetronicin servo ja anturi uusittu. Lämpimänä vastaa kaasuun paremmin, mutta edelleen kone röpöttää kylmänä. Lämpimänäkin aavistuksen moottorijarrutuksen jälkeen kaasua painaessa.

            No, tätä osasin odottaa. Ei muuta kuin imunokka-asetelma purkuun yms.
            E87 116i N45B16 2007

            Comment

            • Wesku79
              Bimmer Rookie
              • Feb 2019
              • 99
              • Raahe

              #21
              Epäkeskoakselihan sieltä oli paskana (todennäköisesti välivivutkin). Myyjäliike ei suostunut enempää kuluttamaan rahaa tämän auton korjaukseen niin kaupat puretaan.

              Ehdottivat ja olisivat suostuneet kustantamaan valvetronicin ohjelmallisen poiston. En kuitenkaan tähän alkanut, koska olen sitä mieltä ettei mekaanisen vian korjaus ohjelmoimalla ole kunnollista korjausta.

              Ja mitä tuolla tuli ajeltua töpseli irrotettuna, niin ei se kulutukseen kasvu mitään merkityksetöntä ollut. Minun lyhyehkössä työmatka-ajossa 10 l/100km kasvoi lukemaan 12 l/100km. Olisikohan ohjelmointi tätä muuttanut?

              Entä olisikohan ohjelmoinnin jälkeen vanos-säätimetkään jääneet toimintaan? Ainaki tuo töpseli irrotettuna ovat valvetronicin kanssa molemmat pois käytöstä -> moottorin alakierrosten vääntö onnetonta.

              Taidan ostaa bemarin tilalle jonkin VAG:n vehkeen luotettavalla 1.4 TSI koneella.
              Last edited by Wesku79; 14-03-2019, 13:00.
              E87 116i N45B16 2007

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16457
                • Asikkala

                #22
                Originally posted by Wesku79 View Post
                VAG:n vehkeen luotettavalla 1.4 TSI koneella.
                Onko sen luotettavampi kuin n46. Tosin taitaa olla juuri tuo 1.4 johon saa vahvistettua tjs. nokkaketjua :think

                Comment

                • Wesku79
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2019
                  • 99
                  • Raahe

                  #23
                  Lähinnä meinasin, että TSI vie tilistä enemmän kuin verottaja.
                  E87 116i N45B16 2007

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by Wesku79 View Post
                    Taidan ostaa bemarin tilalle jonkin VAG:n vehkeen luotettavalla 1.4 TSI koneella.
                    Toi on hyvä. Nimimerkillä vaihtanut "ikuista" ketjua noin 60tkm välein isäukon exautoon
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Wesku79
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2019
                      • 99
                      • Raahe

                      #25
                      No niin. Tänään pääsin 118i vikatronicista eroon. Tilalle sovin kaupat 116i:stä N45 moottorilla. On tuo kyllä helvetin paljon mopompi kulkemaan. Ero on isompi kuin suorituskyvyn lukujen perusteella voisi olettaa. Eiköhän tuolla kuitenkin kaupunkiajelussa jotenkuten pärjäile.
                      E87 116i N45B16 2007

                      Comment

                      • baku
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 347
                        • Kausala

                        #26
                        Lainataan topikkia kun on sama moottori.

                        Kun en näköjään N42:sta oppinut, niin tuli hommattua juniorille käyttöautoksi E90 -05 N46 koneella. Mittarissa kilometrejä 250t ja jakopää rempattu joku 30t sitten. Vähän hengettömältä tuo tuntui ja pölläytteli liikenevaloista lähtiessä, niin, päätin ensitöikseni vaihtaa venttiiliohjurin kumit ja tarkistaa imupuoli. En talletellut sen kummemmin vikakoodeja, mutta laihasta seoksesta tuli herjaa kun kenkää vähän reilummin käytti. Valvetronic toiminnassa.

                        Noh, ohjurin kumit vaihdoin paikallaan, ottamatta kantta irti. Ajoituksen laitoin kohdalleen samalla työkalusarjalla jolla N42:sta tuossa jokin aika sitten räpelsin. Tarkistin, että ykkönen oli yläkuolokohdassa, vauhtipyörän lukitustappi meni kiltisti paikalleen ja enää ei moottori pyörinyt kampiakselista, joten tuo kunnossa. Imunokka pyöreämpi pää ylöspäin ja samoin pakopuoli. Pakopuolella vielä tarkistus, että pakonokan "kolot" on pakopuoleen päin. Vanokset meni paikalleen uusilla pulteilla ohjekirjan mukaan. Imusarjan tiivisteet vaihdoin, ei vanhatkaan huonot olleet. Imupuolella kaikki ok, ei selkeitä vuotokohtia missään.

                        Kone käyntiin ja testaamaan. Ei tehoa sitäkään vertaa kuin ennen remonttia. Nyt vikakoodina pakonokka yli asetusarvojensa. Kun Vanoksesta tulee vika, niin heittää näköjään Valvetronicinkin pois käytöstä.

                        Venttiilikoppa uudelleen auki ja ajoitusten tarkistus. Kaikki juuri kuten ne olin laittanutkin. Tarkistin vielä Vanospyörien lukkiutumisen perusasentoon, kumpikaan ei pyörinyt nokkaan nähden, eli kaiketi tuokin kunnossa. Vanoksen solenoidit otin auki, puhdistin (ei olleet juurikaan likaiset) ja pistin kasaan uusilla tiivisteillä (orkkikset). Ennen kasaamista testasin vielä 9V paristolla, että solenoidit liikkuu. Uuden pakovanoksen anturin vaihdoin myös, sellainen kun sattui olemaan ylimääräisenä.

                        Taas uusi testi, mutta edelleen samat oireet ja vikakoodi. Koodien nollaus ja adaptaatioiden nollaus, mutta aivan samantien pukkaa päälle pakonokan asennon häiriön. Tyhjäkäynti on tasaista ja käyntiin lähtee hyvin. Pakovanoksen asemaksi näyttää INPA 120 astetta. Katsoin vielä Vanoksen liittimistä jännitteet kun sytytys on päällä. 12V ja 4V, eli juuri niinkuin pitääkin. Vaihdoin solenoidit keskenään, ei mitään muutosta.

                        Alkaa olla taas pää tyhjänä mikä voi olla vialla. Mitäs kokeiltaisi seuraavaksi?
                        F20 116d
                        E63 645
                        E28 528
                        F30 320d x-drive
                        F31 335d x-drive

                        ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                        KTM 1290 Super Adventure
                        K1200S
                        ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          #27
                          Laita nokkapyörät oikein päin
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • baku
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 347
                            • Kausala

                            #28
                            Originally posted by suppari View Post
                            Laita nokkapyörät oikein päin
                            Tuota mäkin epäilin, mutta tuonkin kyllä tarkistin kun viimeksi koppa oli auki. Mutta pakko kai se on vielä tutkia kertaalleen.
                            F20 116d
                            E63 645
                            E28 528
                            F30 320d x-drive
                            F31 335d x-drive

                            ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                            KTM 1290 Super Adventure
                            K1200S
                            ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                            Comment

                            • baku
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 347
                              • Kausala

                              #29
                              Nokkapyörät oli oikeinpäin, imussa in ja pako out. Pyörätkin on aika uuden näköiset, varmaan vaihdettu jakopäärempan yhteydessä. Kai nuo on otettava vielä irti ja ihmeteltävä ettei mitään paskaa ole väliin jäänyt. Samalla vaihtuu 500km huuhteluöljyinä olleet Motoxit Teboilin Diamondiin.
                              F20 116d
                              E63 645
                              E28 528
                              F30 320d x-drive
                              F31 335d x-drive

                              ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                              KTM 1290 Super Adventure
                              K1200S
                              ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                #30
                                Lainaan myös topicia kun tässä oli juttua valvetronista.
                                Te ketkä olette noita epäkeskoakseleita vaihdelleet ja todenneet sen viallisesti niin minkälainen kuluma on vielä ns. hyväksyttävää ja mikä taas ei?
                                Omassa N46:ssa epäkeskon profiilia pienessä päässä saa tunnustella todella tarkasti että tuntee kulumaa mutta kyllä sieltä pienen kuluman löytää kuitenkin.
                                Eli jos kuluman tuntee niin onko tällöin aina vaihtokunnossa automaattisesti vai syytä etsiä kulumaa muualtakin?

                                Mietin että pitäisikö kokeilla ensin vaihtaa nostimet vai suosiolla epäkesko ja välikeinut kaikki uusiksi :think
                                Käy kohtuu siististi tyhjäkäyntiä mutta putkenpäästä selkeästi huomaa ettei kaikki oo kunnossa.
                                Kaasua nopeasti painaessa röpöttää pahasti. Valvetronic pois päältä käy hyvin, ei röpötä ja rough running menee nollaan kaikissa sylintereissä.
                                Vanokset yms toimii kyllä. Jakopää rempattu jo.

                                Rough running:
                                1: 0.52
                                2: -2.39
                                3: -2.91
                                4: 5.18

                                Sitten toinen asia.
                                Purin 4. sylinterin välikeinut pois ja yritin etsiä toleranssimerkintää mutta paikassa missä pitäisi olla, ei ollut mitään.
                                Sen sijaan toisella sivulla oli eri keinuissa E, F, D kirjaimia ainakin. Onko jossain vuosimallissa merkitty kirjaimin? :think
                                Jos on niin miten nuo vertaantuu numeroihin?
                                Last edited by Supa; 22-09-2019, 20:06.
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎