Announcement

Collapse
No announcement yet.

N46 diagnostiikkaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #46
    Originally posted by Antti O View Post
    Mielenkiinnosta, mikä on nykyään päivän hinta valvetronicin osille?
    Otitko pielmeier tms.
    Pielmeieriltä joo. Hinnat sis. saksan 19% alvin.

    Epäkeskoakseli 11377578543 576€
    Epäkeskoakselin laakerit 11377615379 38€
    Vivut (class 3-5) 11378645501 346€
    Öljyputki 11127501377 34€
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17838
      • PKS

      #47
      Kerrankin asiallinen keskustelu jossa on selvästi myös aitoa tietotaitoa aiheesta. Mielenkiinnolla odottelen miten Supa:n keissi etenee.

      Minkä verran autolla muuten ajettu, ilmeisesti kyseessä tuo E87 118i -05 eli moottori on N46B20? Onko faktaa että on auton alkuperäinen moottori?

      Joskus selvittelin N42 ja N46 eroja ja muistelen että yläkerrassa oli jotain muutoksia, oliko nokat muuttuneet vai koko kansi jotenkin "erilainen" - miten?
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17512
        • Turku

        #48
        Originally posted by Dualfun View Post

        Minkä verran autolla muuten ajettu, ilmeisesti kyseessä tuo E87 118i -05 eli moottori on N46B20? Onko faktaa että on auton alkuperäinen moottori?
        Ajettu runsas 220tkm ja suomiauto sekä huoltokirja asiallinen eli todennäköisesti on alkuperäinen moottori. Tosin kuten Supa totesi, jakopää siihen on tehty alle 2v. sitten.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #49
          Originally posted by Supa View Post
          Huomasin käännellessäni epäkeskoakselia käsin että 2. sylinterin välikeinu nousee vähän vinottain, hyppää ja napsahtaa takaisin paikalleen.
          Purin koko systeemin atomeiksi ja ainoa selkeä kuluma oli tuon epäkeskoakselin tukipinnassa juuri 2. sylinterin kohdalla. Keinu nousee pintaa pitkin epätasaisesti.
          Check, tuo on juuri se mitä etsitään. Näkee selvästi silmälläkin että tavaraa on lähtenyt, ja vika on hyvin paikallinen eli vaikea huomata purkamatta.

          edit: Laakerit kannattaa toki vaihtaa samalla, mutta kulumaa noissa ei ole ollut kuin visuaalisesti = värieroja pinnassa. Niissähän on rullalaakerien ympärillä teräsliuskat, eli ei ole alumiinia vasten. Ehjänä vanhoja rullia ei edes tahdo saada pois akselin ympäriltä, muovit on niin korppua.
          Last edited by Cell; 26-09-2019, 23:03.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #50
            Originally posted by Wesku79 View Post
            Onkohan kukaan "korjannut" vikaa N45B16 kannella ja moottorinohjauksella? Nimittäin mulla on käynyt mielessä päinvastainen operaatio. Tekisi mieli vaihtaa B20 alakerta omaan käyttikseen. Ainoastaan moottorinohjauksen sopeutuvuus kyseiseen muutokseen mietityttää.
            Tähän vielä, tuo N45 ei ole millään tavalla parempi. Näitä kaikkia riivaa jakopääongelmat, kuitenkin sillä erotuksella että vain valvetronic-koneet selviävät siitä ketjuremontilla. N45 koneet porsii totaalisesti jaon hypätessä, korjattavaa ei välttämättä paljoa jää kun jopa nokkapukit repeää kannesta (tällaista juuri eräässä tallissa ihmeteltiin). Ei kukaan jaksa ihmetellä edes kun N42/46 jakopää porsii, se on halpa korjata. N45 taas on niin harvinainen ettei siitä riitä paljoa foorumeille asti. Mitään parempaa siinä ei kyllä ole.

            Yhdessä 1-sarjan N45 koneessa oli jo toisen kerran venttiilit solmussa alle 250tkm. Meinas vähän omistajaa sapettaa.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Wesku79
              Bimmer Rookie
              • Feb 2019
              • 99
              • Raahe

              #51
              Originally posted by Cell View Post
              Tähän vielä, tuo N45 ei ole millään tavalla parempi. Näitä kaikkia riivaa jakopääongelmat, kuitenkin sillä erotuksella että vain valvetronic-koneet selviävät siitä ketjuremontilla. N45 koneet porsii totaalisesti jaon hypätessä
              Jakopään uusiminen max. 100t välein ole homma eikä mikään. Pitää suhtautua asiaan samalla lailla kuin säännölliseen hihnan vaihtoon. Eikä homma maksa juuri mitään toisin kuin tuo vammatronic.

              Siksi N45 on moottorina kertaluokkaa parempi. Toki paska sekin.
              Last edited by Wesku79; 27-09-2019, 01:04.
              E87 116i N45B16 2007

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #52
                Itsekkin hieman ihmettelen kun foorumilla pelotellaan näistä n42/n46 jne jakopäistä mutta sehän on näissä erittäin helppo ja halpa vaihtaa.
                Toki tuossa joutuu öljypohjan irrottaa jotta saa tasapainoakselit kohdalleen mutta muuten nopsa homma.

                Enemmän olisin huolissani näistä valvetronicin kulumisista kun osat maksaa paljon enemmän.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Wesku79
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2019
                  • 99
                  • Raahe

                  #53
                  N45:ssa ei muuten ole noita tasapainotusmurkuloitakaan. Taas +1 piste N45:n paremmuuden puolesta.
                  E87 116i N45B16 2007

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6936
                    • N/A

                    #54
                    Originally posted by Supa View Post
                    Itsekkin hieman ihmettelen kun foorumilla pelotellaan näistä n42/n46 jne jakopäistä mutta sehän on näissä erittäin helppo ja halpa vaihtaa.
                    Toki tuossa joutuu öljypohjan irrottaa jotta saa tasapainoakselit kohdalleen mutta muuten nopsa homma.

                    Enemmän olisin huolissani näistä valvetronicin kulumisista kun osat maksaa paljon enemmän.
                    No tuon pelottelun takia iteki vaihatin jakopään 250tkm kohdalla, eikä siellä ollut edes mitään vikaa. Päivitetty kiristin oli laiteltu joskus 150tkm.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #55
                      Originally posted by Supa View Post
                      Toki tuossa joutuu öljypohjan irrottaa jotta saa tasapainoakselit kohdalleen mutta muuten nopsa homma.
                      Ei sitä käytännössä monessakaan paikassa irroiteta, homman saa tehtyä niin ettei ajoitus muutu, mutta joutuu hieman pohtimaan työjärjestystä. Kampuran ajoitustappi pidetään paikallaan aina kun mahdollista, kuningaspultin esikiristys se paikallaan jne. Ainoaksi riskikohdaksi jää kuningaspultin avaus, mutta huolellisesti tehden pysyy kyllä akselit kohdallaan.

                      Tämä ei toki ole virallinen työohje, mutta esim. E46 ei öljypohjaa saa pois kuin tiputtamalla akselistoa alaspäin, eikä aiheutuvasta lisätyöstä moni maksaisi. Etenkään kun imusihdin vaihtotarvetta ei tiedetä missään peruspajoilla, eikä kuulu viralliseen ohjeeseen. 250tkm kohdalla oli viimeisestä potilaasta sihti jo halki, mutta vielä ei ollut pumpussa muovia. Valitettavasti kaikissa ei ole ollut yhtä paljon onnea.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #56
                        Nyt on hilut vaihdettu ja käy taas nätisti tyhjäkäyntiä ja vastaa kaasuun.
                        Vaikutti vähän että tuo voiteluputki oli tukossa tuon yhden sylinterin kohdalta minkä takia sitten kuluttanut epäkeskoakselia.




                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • chevy55
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2013
                          • 275
                          • Vesilahti

                          #57
                          Täällä kun tuntuu olevan todella asiantuntevaa väkeä niin rohkenen lainata samaa aihetta..

                          318i E90 vm. 2007 hyytyi toissa viikon parinkympin pakkasilla seistyään viikon pihassa ajamattomana. Sammui muutaman sadan metrin ajon jälkeen eikä lähtenyt enää käyntiin. Kaikenlaisia vikavaloja syttyi kojelautaan (takakontti auki, moottorivika, öljynpaine (tämä huolestutti)...

                          Aluksi ajotietokone näytti, ettei koneessa ole muka lainkaan öljyä, mutta sammutin auton ja katsoin uudestaan niin öljymäärä näytti ajotietokoneen mukaan ihan normaalilta.

                          Viikonloppu tallissa lämmetessä, akku täyteen ladattuna, bensaa on tankki lähes täynnä. Auto pyörittää starttia muttei anna merkkiäkään käynnistymisestä.

                          Tsekkasin INPAlla vikakoodit ja antaa koodin viallisesta lisäkiertovesipumpusta (vikakoodi 00a6d1) ja 2A70. Ensimmäinen viittaa sähköiseen lisävesikiertopumppuun, joka onkin näemmä jumissa ja on minulla jo avattuna pöydällä, hiilet loppu. Toinen koodi viittaa ilmeisesti Valvetronicin servomoottoriin? Kokeilin siis startata , startti kyllä pyörittää konetta, mutta mitään elonmerkkejä ei ilmene. Ei varoitusvaloja, ei uusia vikakooodeja. Ja pakoputkesta haisee bensa..

                          Mistäs kummasta tuota lähtisi haarukoimaan, että missä vika mahtaa piillä? Sytytyspuolessa? Jossain anturissa? Miksi ei enempiä vikakoodia tule? Jossain vaiheessa Carlylla tsekatessani vilahti anturivikakin 2A79, mutten saanut myöhemmin sitä enää toistettua. Paljon kysymyksiä ja kova halu oppia ymmärtämään asioita itse...

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17838
                            • PKS

                            #58
                            Koita ajaa autolle Valvetronicin ääriarvot uusiksi ja katso samalla kääntyykö Valvetronic nokka. Siitä saat selville pelaako säätömoottori. Jos säätömoottori/VVT nokka on jumissa, on venttiilinnosto pahimmillaan pienimillään ja auto ei kyllä käy silloin.
                            Last edited by Dualfun; 15-02-2021, 15:22.
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36
                            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            Muut talouden vehkeet:
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • Wesulius
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2012
                              • 304
                              • Mynämäki

                              #59
                              Originally posted by Wesku79 View Post
                              N45:ssa ei muuten ole noita tasapainotusmurkuloitakaan. Taas +1 piste N45:n paremmuuden puolesta.
                              Ei oo n43 1.6 ssa kaan.
                              Ja voihan ne ottaa pois kaikista jos ne häiritsee.

                              Comment

                              • Wesulius
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2012
                                • 304
                                • Mynämäki

                                #60
                                Originally posted by Cell View Post
                                Ei sitä käytännössä monessakaan paikassa irroiteta, homman saa tehtyä niin ettei ajoitus muutu, mutta joutuu hieman pohtimaan työjärjestystä. Kampuran ajoitustappi pidetään paikallaan aina kun mahdollista, kuningaspultin esikiristys se paikallaan jne. Ainoaksi riskikohdaksi jää kuningaspultin avaus, mutta huolellisesti tehden pysyy kyllä akselit kohdallaan.

                                Tämä ei toki ole virallinen työohje, mutta esim. E46 ei öljypohjaa saa pois kuin tiputtamalla akselistoa alaspäin, eikä aiheutuvasta lisätyöstä moni maksaisi. Etenkään kun imusihdin vaihtotarvetta ei tiedetä missään peruspajoilla, eikä kuulu viralliseen ohjeeseen. 250tkm kohdalla oli viimeisestä potilaasta sihti jo halki, mutta vielä ei ollut pumpussa muovia. Valitettavasti kaikissa ei ole ollut yhtä paljon onnea.
                                Ei sitä kyllä saa tehtyä.
                                Kylla ne on niin monessa ollut ihan päin persettä kun ei ole öljypohjaa irroitettu.
                                Ainut miten sen saa tehtyä on katkaisemalla ketju.
                                Bmw ohje ketjunvaihtoon on ketjun katkaisu liittäminen vanhaan ketjuu ja pyörittämällä konetta saa uuden ketjun paikalleen ja lopuksi uusi ketju niitataan takas kasaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎