Announcement

Collapse
No announcement yet.

N20 moottorina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #31
    Näin kattavaa faktaa en ollut bemarileiriin siirtyessä edes nähnyt mutta pelkkien viidakkorumpujen kautta kuullun johdosta päätin jo silloin pysyä kaikista nelos bensa/diesel moottoreista erossa. Bemarin ydinosaaminen on suorissa kutoskoneissa, jopa kasit vaikuttaa tuhopesiltä. M-koneet on hienoja mutta nekin aika heikkoja kestävyydeltään mutta kestävyyden voi antaa anteeksi tehon ja moottorin luonteen vuoksi.

    Mutta eipä ole muillakaan mennyt neloskoneiden kanssa kauheasti paremmin, johtuuko tehojen noususta ja väännön kasvusta. Kyllä 2.0 neloskoneelle alkaa 200-250hv ja 450-500nm olemaan raju teho vaikka materiaalit ovatkin kehittyneet sitten -70 luvun.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4624
      • Tampere

      #32
      Originally posted by e36coupe View Post
      No kyllähän M50, M52 ja M54 on oikeasti helvetin kestäviä ja luotettavia.
      Kyllähän tuo pitää paikkansa. Ja kaikkein tärkeimpänä yleensä koneeseen tulleet viat olivat melko edullisia korjata sekä viat olivat sellaisia mitkä eivät hajoittaneet koko konetta kuten esimerkiksi laakerivaurio tai jakopäänpettäminen saattaa tehdä.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #33
        Tässä syy / seuraus kaavan runko mikä peilaa täysin moottoreiden elinikää.
        Last edited by zakspeed; 03-03-2020, 21:49.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5262
          • Pirkkala

          #34
          Joo kyllähän häviöiden pienentäminen ja osien optimointi on johtanut aika moninaisiin kesto-ongelmiin.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #35
            Onko toi muuttuvatilavuuksinen öljypumppu?
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #36
              Originally posted by petrolhead View Post
              Onko toi muuttuvatilavuuksinen öljypumppu?
              On muuttuva.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #37
                Originally posted by fraatti View Post
                Ilmeisesti suuttimetkaan eivät ole ilmeisesti ikuisia... :think


                Nuo on silti ilmeisesti mahdollista irroittaa N20:ssä ilman tuota työkalua...
                Eivät kestä rakenteensa vuoksi kovaa vetoa, eivätkä epäsuoraa vetoa. Niitä vedätetään erikoistyökalulla/momenttiavaimella irti ja mikäli tarvitaan voimaa yli ohjearvon suutin tulee uusia.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4624
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Onko toi muuttuvatilavuuksinen öljypumppu?
                  Joo.

                  Tuolla oli enemmän juttua tuosta noin sivulla 80. https://www.bimmerpost.com/goodiesfo...BIMMERPOST.pdf
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4624
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Ei ole niin huono moottori kuitenkaan, kuin nyt äkkiä tuosta ajattelee. Öljypumpun ketjun huutoa lukuunottamatta kummempaa tyyppivikaa ei heti tule mieleen mitä alkaisin murehtimaan tuommoista hankkiessa.
                    Niin no, miten sen nyt sitten ajattelee. Kyllähän tuo lista vioista on ruma, ei siitä mihinkään pääse.

                    Tämä lista jonkun firman sivuilta missä on maininta kyseisen moottorin tyyppivioista:
                    problems:
                    The BMW crankshaft has too much play, this can cause engine damage
                    The oil pump breaks down more often
                    Some model still drive with a camshaft which has material defects
                    Defective valve train
                    The timing chain was installed in new models with a different part number that can cause a whistle from the engine compartment and even lead to engine damage.
                    The old timing chain was replaced by BMW from 01/2015 with another timing chain.
                    The timing chain tensioner can not resist enough and the timing chain can skip. Consequences are then usually a valve and cylinder head damage. In many cases, an engine failure.
                    Pleuellager-damage mostly cylinder 2 - 3, good to recognize a metallic knocking in the engine even at idle, short jerk while driving. Result engine damage.
                    Many BMW vehicles have suffered engine damage or an engine problem as of 65,000 kilometers.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2855
                      • Tampere

                      #40
                      No siis tämähän on tällainen kauhugalleria mihin on kaivettu joka ikinen internetistä löytyvä N20-moottoria kohdannut vika. Se että joku asia voi tapahtua, ei vielä kerro kuinka suurella todennäköisyydellä se tapahtuu.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • Bullitt
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 2786
                        • Turku

                        #41
                        Vähän niiku sellainen tilanne ollut korjaamolla jo jonkin aikaa, että ei ehditä edellistä N20 tekemään loppuun, ennen kuin tulee pihalle seuraava samanlainen. Edellinen N20 projekti on menossa nippuun ja kohta valmistuu, niin purettiin eilen seuraava N20. 50000 km ajettu, ja ainakin yksi mäntä männänrenkaiden välistä halki. Viritysohjelmien takia N20 mäntiä vissiin sulaa, mutta tätä ei tietääkseni ole ohjelmoitu, eli ehkä nämä ei kestä vakionakaan.

                        Voidaan tietty sanoa, että yksittäistapauksia kaikki, mutta aika paljon näitä yksittäisiä tapauksia jostain kumman syystä osuu näinkin pienelle korjaamolle.


                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4624
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by Bullitt View Post
                          Voidaan tietty sanoa, että yksittäistapauksia kaikki, mutta aika paljon näitä yksittäisiä tapauksia jostain kumman syystä osuu näinkin pienelle korjaamolle.
                          Niinno... onko ne sitten yksittäisiä vai ei... Tuosta sain hiukan eri käsityksen aikaisemmin...


                          Kyllä itsellä on sen verran itsesuojeluvaistoa että heittäisin ilmoille "kierrä kaukaa"-suosituksen mikäli ei sitten halua kaivaa verta nenästä väkisin. Ellei sitten ole auto mihin rempat on tehty jo. Taitaa tämä kuitenkin olla huomattavasti riskialttiimpi kuin esim N13 motti.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Ozzy #69#
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2006
                            • 1641
                            • Pirkanmaa

                            #43
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Ei ole niin huono moottori kuitenkaan, kuin nyt äkkiä tuosta ajattelee. Öljypumpun ketjun huutoa lukuunottamatta kummempaa tyyppivikaa ei heti tule mieleen mitä alkaisin murehtimaan tuommoista hankkiessa.

                            Kaikista bmw moottoreista saadaan aikaa vastaavia kuvia.

                            Taitaapa löytyä omastakin luurista toista tuhatta kappaletta kuvia mitä erikoisemmista "tapauksista" läpi malliston, mutta aina on yksittäis tai useampiakin tapauksia, mutta otettava huomioon valmistusmäärät ja todellinen kuva ongelmista isossa kuvassa.

                            Toki nämä toiset versiot sitten jos tykkää sitikan koneista.


                            Osaatko sanoa onko näissä vuosimallikohtaisia eroja? Eli esimerkiksi mistä valmistusajankohdasta lähtien koneet olisivat "parempia" tyyppivikoja korjattuina.
                            G20 330e M-Sport sunset orange

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #44
                              Originally posted by Ozzy #69# View Post
                              Osaatko sanoa onko näissä vuosimallikohtaisia eroja? Eli esimerkiksi mistä valmistusajankohdasta lähtien koneet olisivat "parempia" tyyppivikoja korjattuina.
                              Maaliskuu 2015 asti on selkeästi suurempi riski.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • kobluna
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2018
                                • 134
                                • Espoo

                                #45
                                Heitetään nyt välillä toisenkinlainen kommentti tähän pelotteluketjuun Omalla 6/14 valmistuneella 320i N20:lla ajettu nyt 149tkm eikä koko autossa ole ollut yhtään vikaa koko aikana. Eli tosiaan ei ne kaikki N20 hajoa välittömästi. Itse olen vaihtanut öljyt 15tkm välein, jos sekin auttaisi jotakin.

                                Myös yksi tuttu asentaja hajoilee diesel koneisiin, mutta bensoissa kuulemma paljon vähemmän vikoja. Tietysti bensoja on myös suhteellisesti paljon vähemmän, eli sekin vaikuttaa. Nettiautossa tällä hetkellä myynnissä 521 diesel 3-sarjalaista, mutta vain 297 bensaa.

                                Ei sillä, mielenkiintoista luettavaa tämä silti oli, niin tietää mihin varautua ja millaisia oireita kannattaa tarkkailla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎