Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensakutonen ja vähäisen ajon ongelma(?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • McCannon
    Newbiemmer
    • Aug 2019
    • 3
    • Helsinki

    Bensakutonen ja vähäisen ajon ongelma(?)

    Tervehdys,

    Ensimmäinen postaukseni täällä, ja heti suoraan asiaan. Kerrassaan hieno foorumi!

    Minulla olisi pienehkö teknisluonteinen kysymys, joka herättää kummastusta.

    Perheenjäseneni olisi vaihtamassa hienoa 635d:a (vm. 2009) uudempaan kärryyn, koska tarvetta tuollaiselle lotjalle ei enää ole ja ajoa ei tule niin paljoa, että diesel olisi järkevä – vain muutama tuhat kilometri vuodessa. Tarkoituksena olisi siis pienentää käyttökuluja (ajoneuvovero) ostamalla bensiiniä syövä Bemari, ajonautintoa kuitenkaan unohtamatta.

    Hänellä on ollut mielessään käytetty (vm. 2013->) M135i joko takatuupparina tai nelikkona. Hän otti alustavasti yhteyttä Autokeskukseen, jonka asiakaspalvelija/myyjä kuitenkin pelotteli sillä, että Bemarin suoralla bensakutoskoneella vähäinen ajomäärä olisi moottorin kestävyydelle haitallista, ja että moottori karstoittuisi tällöin helposti. Dieselmoottorilla pienempi ajomäärä ei kuulemma ole yhtä haitallista kuin bensamoottorilla. Seurauksena perheenjäseneni säikähti ja alkoi katsella 3- ja 4-sylinteristen ykkössarjalaisten perään

    Itselläni ei ole teknistä taustaa, joten en pysty myyjän esittämien väitteiden todenperäisyyttä tarkistamaan, mutta purematta en niitä niele. Toki moottori tarvitsee monipuolista käyttöä eri käyntialueilla ja myös pidempää ajoa, mutta jotenkin silti tuntuu hassulta, että pieni ajomäärä (esim. 3.000 km/vuosi) tekisi bensamoottorille hallaa. Lisäksi väite siitä, että vähäinen ajomäärä tekee enemmän hallaa bensa- kuin dieselmoottorille, kuulostaa nurinkuriselta.

    Onko teillä faktatietoa sekä näkemystä myyjän väitteestä ja/tai kokemusta tästä asiasta?

    Arvostan näkemyksiänne ja kommenttejanne!
    E81 LCI 116d 2009
  • MeisterW
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2017
    • 306
    • Uusimaa

    #2
    Lyhyet kerta-ajot jolloin moottori ei pääse kunnon lämpöihin karstoittaa. Vuotuisella ajomäärällä ei merkitystä, ei se sammuksissa karstoitu. Sylinterien määrällä nyt ei varmaan mitään merkitystä.
    E39 M5 2002
    E70 X5 3.0sd 2008
    E83 X3 3.0i 2005
    G21 330e

    Comment

    • McCannon
      Newbiemmer
      • Aug 2019
      • 3
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by MeisterW View Post
      Lyhyet kerta-ajot jolloin moottori ei pääse kunnon lämpöihin karstoittaa. Vuotuisella ajomäärällä ei merkitystä, ei se sammuksissa karstoitu. Sylinterien määrällä nyt ei varmaan mitään merkitystä.
      Kiitos MeisterW. Eli tuo M135i:n 6-pyttyinen bensaturbo ei olisi tässä mielessä ongelmallisempi kuin jokin turboahdettu nelisylinterinen bensamoottori?
      E81 LCI 116d 2009

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        #4
        Paremminhan se bensakone kestää pätkäajoa kuin diesel. Jos ei diesel ehdi koskaan kunnolla lämpimäksi, partikkelifiltterin puhdistuspoltto ei käynnisty, ja sitten se on tukossa. Plus kaikki EGR-ongelmat siihen päälle.
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • MeisterW
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2017
          • 306
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by McCannon View Post
          Kiitos MeisterW. Eli tuo M135i:n 6-pyttyinen bensaturbo ei olisi tässä mielessä ongelmallisempi kuin jokin turboahdettu nelisylinterinen bensamoottori?
          En keksi miksi olisi ongelmallisempi. Yleistäen tuntuma on ennemmin, että kutoskoneet olisi BMW:llä onnistuneet kestävyysmielessä paremmin. Sen ainakin itse valitsisin tuolla ajomäärällä, jos vaan hankintahinta osuu budjettiin.
          E39 M5 2002
          E70 X5 3.0sd 2008
          E83 X3 3.0i 2005
          G21 330e

          Comment

          • McCannon
            Newbiemmer
            • Aug 2019
            • 3
            • Helsinki

            #6
            Mietin, että liittyisiköhän jotenkin erityisesti N55-moottoriin, joka käsittääkseni tuossa M135i:ssa on nokkaan laitettu... Kokemuksia/tietoa?
            E81 LCI 116d 2009

            Comment

            • Masander
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2010
              • 1395
              • Dingolfing

              #7
              Mä ajelisin vaan tolla 635d:llä
              sigpic

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #8
                Originally posted by Masander View Post
                Mä ajelisin vaan tolla 635d:llä
                Jos olisi 3k/v ajot niin päivääkään en ajaisi työkoneöljyllä.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1783
                  • Turku

                  #9
                  Kuusisylinterinen bensa taitaa lämmetä aika nopeasti verrattuna dieseliin, joten siinä mielessä kestää pätkäajoa paremmin.

                  N55 on ehkä jo vähän pihimpi kuin oma N54, joka puskee lämmintä ilmaa talvellakin jo ~kilometrin ajon jälkeen. Veikkaan että tässä mielessä tämmöinen iso kuluttava kone on "parempi".
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #10
                    Bensamoottori soveltuu paljon parempi pienemmällä ajomäärälle. Dieselissä tulee lyhyessä ajossa DPF ym. ongelmat. Bensa lämpenee nopeammin jne. Muistaa välillä antaa autolle happea, niin vähentää kartoittumista. Itse en alle 10tkm/v ajoilla kyllä suosita kenellekkään dieseliä, ellei nyt jostain syystä tarvitse oikeasti isoa autoa (kevyt-kuorma-autot ym).
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1832
                      • Karjaa

                      #11
                      Siinäkin on vissi ero miten ne vähät kilometrit tulevat, "turhat" muutaman kilometrin ajelut ovat moottorille paljon haitallisempia kuin matka-ajo, vaikka kokonaiskilometri vuoden mittaan olisikin sama.
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15225
                        • Ajamisen Iloa

                        #12
                        Joo ei tossa kyllä oo mitään ongelmaa. Käyt nyt sen pätkäajon lisäksi kerran pari kuussa vetäsee vähän pidemmän lenkin eli jonkun 50-100km ja annat lenkkaria oikeen kunnolla ni pysyy kunnossa.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1821
                          • N/A

                          #13
                          Minulla on tuohon N54:een tullut n. 25tkm viiden vuoden aikana. Mitään muuta haittaa vähäisestä ajomäärästä ei ole ollut kuin että ajonautinto on jäänyt vähälle.

                          Huollot olen tehnyt ilmaisimen mukaan. Edellisellä 2v öljynvaihtovälillä tuli vajaa 10tkm ajoa.
                          Last edited by bmw323it; 06-09-2019, 15:55.
                          Nyt:
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • vision
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 36
                            • porvoo

                            #14
                            Originally posted by alspe View Post
                            Jos olisi 3k/v ajot niin päivääkään en ajaisi työkoneöljyllä.
                            tai edes 20k/v
                            F31lci Dam & F20 Lci ex:325d e91 lci,w164

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #15
                              Paljonko siinä säästää veroissa vuodessa 635d vs. M135i ?? vähän päälle 400€/vuosi ja sen takia hankitaan 20k€ kalliimpi auto Joo, jokainen tekee justiinsa niin kuin itse haluaa, ei se mulle kuulu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎