Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensamoottorin kaasunvaihtoviritykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wesulius
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2012
    • 304
    • Mynämäki

    #16
    Originally posted by T3 View Post
    Ei ole. Siinä on ilmamäärämittari.
    Ilmavirtausmittari.

    Comment

    • Mika325e30
      Bimmer Rookie
      • Nov 2020
      • 79
      • Finland

      #17
      Originally posted by jr66 View Post
      Mistä paineesta puhut ? Ja tosiaan siinä ilmamäärämittarissa on kääntyvä läppä, näkyy muodosta jo ulospäin se läpän liikerata. Läpän takana on imuilman lämpötila-anturi, näkyy kun läppää kääntää sormilla.Vai olikos se ennen läppää sittenkin :think
      Ilmanpaineesta. Jos mitataan tilavuusvirtaa, tarvitaan lämpötila ja paine, jotta voidaan laskea massavirta (joka tarvitaan siis seoksen laskemiseen).

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        #18
        Originally posted by Mika325e30 View Post
        Ilmanpaineesta. Jos mitataan tilavuusvirtaa, tarvitaan lämpötila ja paine, jotta voidaan laskea massavirta (joka tarvitaan siis seoksen laskemiseen).

        Eikös se paine vaikuta sen läpän liikerataan? Motronic 1.3 on senverran kivikautinen että siinä ei mitään kehittynyttä oppimislogiikkaa ole.



        Virityksissä on vaihdettu määrämittareita isompaan ja nosteltu bensanpaineita ja polteltu lastuja, kenellä sellaiseen aikanaan oli rahaa laittaa.


        Kovin isoja muutoksia Motroniciin on turha tehdä kun sen purkin kuoriin saa Speeduinon tai megasquirtin (joita tein aika monta) ihan järkevällä hinnalla. Speeduinoon on varta-vasten suunniteltu piirilevy joka istuu Motronici 1.3:een kuin hanska käteen:


        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #19
          Originally posted by naikou View Post
          Eikös niitä ilmamäärämittareita aikoinaan puukotettu että saa päästöt kohilleen? tai jotkut on varmaa koittanu konetta virittää silläkin tavalla
          Siihen koskeminen oli huono idea 90-luvulla ja se on huono idea nyt.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Freak
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2539
            • .

            #20
            Originally posted by petrolhead View Post
            Siihen koskeminen oli huono idea 90-luvulla ja se on huono idea nyt.
            Millä lailla huono idea? Siihen aikaan ei bensan paineen lisäksi muuta vaihtoehtoa ollut esim L-jetronicin kanssa pelatessa, jos moottoriin oli tehty mekaanisia muutoksia. Muuttamattomaan moottoriin jokseenkin turhaa ja nykypäivänä lähinnä aivotonta nostalgiahakuisuutta tai pussihousuilua.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Wesulius
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2012
              • 304
              • Mynämäki

              #21
              Originally posted by Freak View Post
              Millä lailla huono idea? Siihen aikaan ei bensan paineen lisäksi muuta vaihtoehtoa ollut esim L-jetronicin kanssa pelatessa, jos moottoriin oli tehty mekaanisia muutoksia. Muuttamattomaan moottoriin jokseenkin turhaa ja nykypäivänä lähinnä aivotonta nostalgiahakuisuutta tai pussihousuilua.
              Juu ei se millään lailla huono idea ole ollut, Uno turbossa kun tehot nostettiin päälle 200hv , isompaa suutinta , kertovaa polttoaineenpaineensäädintä , ilmavirtausmittarin läppää kireemmälle ja tyhjäkäyntiseosruuvia säätämällä saatiin seokset kohdalleen.
              Nykyään tuo olisikin liian helppoa ja halpaa ,vaikka ecumaster det3 lla tehdä.

              Comment

              • Mika325e30
                Bimmer Rookie
                • Nov 2020
                • 79
                • Finland

                #22
                [QUOTE=Vauhtivaunu;4259967]Eikös se paine vaikuta sen läpän liikerataan? Motronic 1.3 on senverran kivikautinen että siinä ei mitään kehittynyttä oppimislogiikkaa ole.

                Jos laite on nimensä mukaisesti tilavuusvirtamittari, niin silloin sen ei pitäisi vaikuttaa. Nyt puhutaan siis staattisesta ilmanpaineesta. Eli ideaalitilanteessa (tilavuusvirtamittarin mitatessa tilavuusvirtaa) siitä saadaan massavirta paineen ja lämpötilan avulla

                dm/dt = P/(R*T) * dV/dt, jossa dm/dt [kg/s] on massavirta ja dV/dt [m^3/s] on tilavuusvirta. Kaavasta huomaa esimerkiksi mitä tapahtuu vuoristossa (kun paine on alhainen) tai aavikolla (T suuri) tai Ivalossa (T pieni). Massavirrasta taas saadaan sylinterin täytös sylinterien lukumäärän ja rpm:n avulla.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Originally posted by Freak View Post
                  Millä lailla huono idea? Siihen aikaan ei bensan paineen lisäksi muuta vaihtoehtoa ollut esim L-jetronicin kanssa pelatessa, jos moottoriin oli tehty mekaanisia muutoksia. Muuttamattomaan moottoriin jokseenkin turhaa ja nykypäivänä lähinnä aivotonta nostalgiahakuisuutta tai pussihousuilua.
                  99% ko. homman tekijöistä kokeili "korjata" sillä jotain käyntivikaa.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Freak
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2539
                    • .

                    #24
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    99% ko. homman tekijöistä kokeili "korjata" sillä jotain käyntivikaa.
                    Pelkkää vahvaa mutuilua joka perustuu vain sun omiin traumoihin.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #25
                      Originally posted by Freak View Post
                      Pelkkää vahvaa mutuilua joka perustuu vain sun omiin traumoihin.
                      Sä et tiedä minusta tai mun kokemuspiiristä käytännöllisesti katsoen mitään. Sä voit ajatella minusta mitä tahdot. Mä en ajattele sua lainkaan.

                      Topikin aloittajalle: mitä sä oot käytännössä tekemässä tai rakentamassa? Ja mikä se moottori on? Miltä vuosikymmeneltä?
                      Last edited by petrolhead; 01-02-2021, 22:22.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8258
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #26
                        Originally posted by Mika325e30 View Post
                        Jos laite on nimensä mukaisesti tilavuusvirtamittari, niin silloin sen ei pitäisi vaikuttaa. Nyt puhutaan siis staattisesta ilmanpaineesta. Eli ideaalitilanteessa (tilavuusvirtamittarin mitatessa tilavuusvirtaa) siitä saadaan massavirta paineen ja lämpötilan avulla

                        dm/dt = P/(R*T) * dV/dt, jossa dm/dt [kg/s] on massavirta ja dV/dt [m^3/s] on tilavuusvirta. Kaavasta huomaa esimerkiksi mitä tapahtuu vuoristossa (kun paine on alhainen) tai aavikolla (T suuri) tai Ivalossa (T pieni). Massavirrasta taas saadaan sylinterin täytös sylinterien lukumäärän ja rpm:n avulla.

                        Eikai tuon aikaisissa vehkeissä mitään noin tarkkaa massatietoa tarvittu -> lambda korjaa.
                        Last edited by peto2; 01-02-2021, 22:27.
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Mika325e30
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2020
                          • 79
                          • Finland

                          #27
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Sä et tiedä minusta tai mun kokemuspiiristä käytännöllisesti katsoen mitään. Sä voit ajatella minusta mitä tahdot. Mä en ajattele sua lainkaan.

                          Topikin aloittajalle: mitä sä oot käytännössä tekemässä tai rakentamassa? Ja mikä se moottori on? Miltä vuosikymmeneltä?
                          Mulla on e28 m535... m30hän siinä koneena. Koko juttu lähti siis siitä, että mietin tarviiko moottorinohjausta säätää, jos parantelee moottorin hengitystä tavalla tai toisella...tai kaikilla. Lopputulema taitaa olla, että säätö kannattaa tehdä joka tapauksessa. Funtsittiin tässä mihin rajaan asti moottori osaa seoksen säätää, jos täytös paranee. Siitä päästiin tilavuus- ja massavirtamittareihin.

                          Comment

                          • Mika325e30
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2020
                            • 79
                            • Finland

                            #28
                            Originally posted by peto2 View Post
                            Eikai tuon aikaisissa vehkeissä mitään noin tarkkaa massatietoa tarvittu -> lambda korjaa.
                            No... mutta, jos autossa kerran on tilavuusvirtamittari, josta paineen ja lämpötilan avulla saadaan massavirta, niin kaipa sitä käytetään moottorinohjauksessa, miksi muuten se olisi siellä? Itse tuossa vaan fysiikan kaavoilla pyörittelin muunnoksen tilavuusvirta -> massavirta.

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8258
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #29
                              Originally posted by Mika325e30 View Post
                              No... mutta, jos autossa kerran on tilavuusvirtamittari, josta paineen ja lämpötilan avulla saadaan massavirta, niin kaipa sitä käytetään moottorinohjauksessa, miksi muuten se olisi siellä? Itse tuossa vaan fysiikan kaavoilla pyörittelin muunnoksen tilavuusvirta -> massavirta.

                              Mutta kun paineelle ei ole anturia niin se perustuu olettamaan ja lambda korjaa loput.
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • Mika325e30
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2020
                                • 79
                                • Finland

                                #30
                                Originally posted by peto2 View Post
                                Mutta kun paineelle ei ole anturia niin se perustuu olettamaan ja lambda korjaa loput.
                                Niin, jos paineanturia ei ole, niin varmaan ensimmäinen karkeasäätöarvaus on P = P_ilmakehä = 101kPa. Tähän tulee merkittävää poikkeamaa, jos ajaa korkealle vuoristoon. Silloin P<P_ilmakehä ja kaava antais liian suuren massavirta-arvon ja tämän perusteella laskettu ruiskutus kääntäis seoksen rikkaalle. Kaippa lambdalla säädetään loput, kuten sanoit.

                                Edit: sama efekti tulee paskaisella, suurihäviöisellä ilmansuodattimella... todellinen paine mittarin kohdalla laskee merkittävästi alle ilmakehän.
                                Last edited by Mika325e30; 02-02-2021, 06:50.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎