Originally posted by T3
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bensamoottorin kaasunvaihtoviritykset
Collapse
X
-
Originally posted by jr66 View PostMistä paineesta puhut ? Ja tosiaan siinä ilmamäärämittarissa on kääntyvä läppä, näkyy muodosta jo ulospäin se läpän liikerata. Läpän takana on imuilman lämpötila-anturi, näkyy kun läppää kääntää sormilla.Vai olikos se ennen läppää sittenkin :think
Comment
-
-
Originally posted by Mika325e30 View PostIlmanpaineesta. Jos mitataan tilavuusvirtaa, tarvitaan lämpötila ja paine, jotta voidaan laskea massavirta (joka tarvitaan siis seoksen laskemiseen).
Eikös se paine vaikuta sen läpän liikerataan? Motronic 1.3 on senverran kivikautinen että siinä ei mitään kehittynyttä oppimislogiikkaa ole.
Virityksissä on vaihdettu määrämittareita isompaan ja nosteltu bensanpaineita ja polteltu lastuja, kenellä sellaiseen aikanaan oli rahaa laittaa.
Kovin isoja muutoksia Motroniciin on turha tehdä kun sen purkin kuoriin saa Speeduinon tai megasquirtin (joita tein aika monta) ihan järkevällä hinnalla. Speeduinoon on varta-vasten suunniteltu piirilevy joka istuu Motronici 1.3:een kuin hanska käteen:
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by naikou View PostEikös niitä ilmamäärämittareita aikoinaan puukotettu että saa päästöt kohilleen? tai jotkut on varmaa koittanu konetta virittää silläkin tavalla2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostSiihen koskeminen oli huono idea 90-luvulla ja se on huono idea nyt.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostMillä lailla huono idea? Siihen aikaan ei bensan paineen lisäksi muuta vaihtoehtoa ollut esim L-jetronicin kanssa pelatessa, jos moottoriin oli tehty mekaanisia muutoksia. Muuttamattomaan moottoriin jokseenkin turhaa ja nykypäivänä lähinnä aivotonta nostalgiahakuisuutta tai pussihousuilua.
Nykyään tuo olisikin liian helppoa ja halpaa ,vaikka ecumaster det3 lla tehdä.
Comment
-
-
[QUOTE=Vauhtivaunu;4259967]Eikös se paine vaikuta sen läpän liikerataan? Motronic 1.3 on senverran kivikautinen että siinä ei mitään kehittynyttä oppimislogiikkaa ole.
Jos laite on nimensä mukaisesti tilavuusvirtamittari, niin silloin sen ei pitäisi vaikuttaa. Nyt puhutaan siis staattisesta ilmanpaineesta. Eli ideaalitilanteessa (tilavuusvirtamittarin mitatessa tilavuusvirtaa) siitä saadaan massavirta paineen ja lämpötilan avulla
dm/dt = P/(R*T) * dV/dt, jossa dm/dt [kg/s] on massavirta ja dV/dt [m^3/s] on tilavuusvirta. Kaavasta huomaa esimerkiksi mitä tapahtuu vuoristossa (kun paine on alhainen) tai aavikolla (T suuri) tai Ivalossa (T pieni). Massavirrasta taas saadaan sylinterin täytös sylinterien lukumäärän ja rpm:n avulla.
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostMillä lailla huono idea? Siihen aikaan ei bensan paineen lisäksi muuta vaihtoehtoa ollut esim L-jetronicin kanssa pelatessa, jos moottoriin oli tehty mekaanisia muutoksia. Muuttamattomaan moottoriin jokseenkin turhaa ja nykypäivänä lähinnä aivotonta nostalgiahakuisuutta tai pussihousuilua.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostPelkkää vahvaa mutuilua joka perustuu vain sun omiin traumoihin.
Topikin aloittajalle: mitä sä oot käytännössä tekemässä tai rakentamassa? Ja mikä se moottori on? Miltä vuosikymmeneltä?Last edited by petrolhead; 01-02-2021, 22:22.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Mika325e30 View PostJos laite on nimensä mukaisesti tilavuusvirtamittari, niin silloin sen ei pitäisi vaikuttaa. Nyt puhutaan siis staattisesta ilmanpaineesta. Eli ideaalitilanteessa (tilavuusvirtamittarin mitatessa tilavuusvirtaa) siitä saadaan massavirta paineen ja lämpötilan avulla
dm/dt = P/(R*T) * dV/dt, jossa dm/dt [kg/s] on massavirta ja dV/dt [m^3/s] on tilavuusvirta. Kaavasta huomaa esimerkiksi mitä tapahtuu vuoristossa (kun paine on alhainen) tai aavikolla (T suuri) tai Ivalossa (T pieni). Massavirrasta taas saadaan sylinterin täytös sylinterien lukumäärän ja rpm:n avulla.
Eikai tuon aikaisissa vehkeissä mitään noin tarkkaa massatietoa tarvittu -> lambda korjaa.Last edited by peto2; 01-02-2021, 22:27.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostSä et tiedä minusta tai mun kokemuspiiristä käytännöllisesti katsoen mitään. Sä voit ajatella minusta mitä tahdot. Mä en ajattele sua lainkaan.
Topikin aloittajalle: mitä sä oot käytännössä tekemässä tai rakentamassa? Ja mikä se moottori on? Miltä vuosikymmeneltä?
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostEikai tuon aikaisissa vehkeissä mitään noin tarkkaa massatietoa tarvittu -> lambda korjaa.
Comment
-
-
Originally posted by Mika325e30 View PostNo... mutta, jos autossa kerran on tilavuusvirtamittari, josta paineen ja lämpötilan avulla saadaan massavirta, niin kaipa sitä käytetään moottorinohjauksessa, miksi muuten se olisi siellä? Itse tuossa vaan fysiikan kaavoilla pyörittelin muunnoksen tilavuusvirta -> massavirta.
Mutta kun paineelle ei ole anturia niin se perustuu olettamaan ja lambda korjaa loput.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostMutta kun paineelle ei ole anturia niin se perustuu olettamaan ja lambda korjaa loput.
Edit: sama efekti tulee paskaisella, suurihäviöisellä ilmansuodattimella... todellinen paine mittarin kohdalla laskee merkittävästi alle ilmakehän.Last edited by Mika325e30; 02-02-2021, 06:50.
Comment
-
Comment