Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensamoottorin kaasunvaihtoviritykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    #31
    Kai se hieman vaikuttaa läppämallisen mittarin toimintaankin, ollaanko ollaanko miten korkealla, koska ilman tiheys muuttuu.


    Massamittarihan mittaa massan oikein lämpötilasta ja paineesta riippumatta.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2539
      • .

      #32
      Täällä härmässä, siis varsinkaan Etelä-Pohjanmaalla, ei moisia korkeuksia tunneta. Niin kuin sanottu paine tieto perustuu olettamaan. Ilman lämpötilakin vaikuttaa, mutta sekin toiminto vain hienosäätää seosta tuon ikäisessä motronicissa. Ilmeisesti tehdas on katsonut ilmanpaineen vaihtelun olevan vielä mitättömämpi tekijä kuin lämpötilan.
      Oli miten oli niin kuitenkin joissakin motronic versioissa on myös barometrinen tunnistus. Siis versioissa joissa on ilmamäärämittari. Autoissa joita on uutena myyty vaikkapa alpeilla.
      Last edited by Freak; 02-02-2021, 08:57.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Mika325e30
        Bimmer Rookie
        • Nov 2020
        • 79
        • Finland

        #33
        Tutkin vähän tuota ilmamäärämittaria noin toimintaperiaatteeltaan. Se ei ole puhdas tilavuusvirta, eikä massavirtamittari. Puhtaassa tilavuusvirtamittarissa virtaus saa vaikuttaa sensoriin vain kitkalla ja noissa kuvissa mitä löysin, sillä läpällä on otsapinta-alaa virtausta vasten, joten dynaaminen paine (massavirta*nopeus/2 tai yhtäpitävästi massavirta^2/tiheys/2) määrää sen asennon. Joten se lie lähempänä massavirtamittaria. Sopivasti kalibroituna ajaa suurpiirteisesti massavirtamittarin virkaa. Oli hauska huomata, että varsinaisessa maffissa käytetään kuumalankaa... samalla tekniikalla mitataan myös esim turbulentin virtauksen fluktuoivia komponentteja, joten menetelmä on mahdollisesti hyvinkin tarkka.

        Comment

        • mmie
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 502
          • Kouvola

          #34


          Tämä oli mielestäni opettavainen klippi.
          ex e36 325
          ex e46 328
          e92 335i FBO
          Ducati 900S ie
          KTM 640
          Suzuki GT550
          Honda CBR600

          Comment

          • Mika325e30
            Bimmer Rookie
            • Nov 2020
            • 79
            • Finland

            #35
            Originally posted by mmie View Post
            https://www.youtube.com/watch?v=bxdwzlrRc8U

            Tämä oli mielestäni opettavainen klippi.
            Olipas hyvä! Nyt tuleekin mieleen, että pitääkö heivata se AFM ja lyödä konehuone täyteen uutta sensoria ja uus, ohjelmoitava aivolaatikko. Tällä vois päästä jo hyvään tulokseen vaihtamatta mitään muuta osaa ja kaikki olis valmiina, kun alkaa lisäillä viripalikkaa.

            Onko paikkeilla ketään, joka olis tehny tämän?

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #36
              Originally posted by petrolhead View Post
              Topikin aloittajalle: mitä sä oot käytännössä tekemässä tai rakentamassa? Ja mikä se moottori on? Miltä vuosikymmeneltä?
              Tämä.

              Ollaanko delorttojen edelle laittamassa nyt maffia vai maffin edelle keihineitä ?

              Mitä tarkoittaa kaasunvaihtoviritykset ?

              Comment

              • Mika325e30
                Bimmer Rookie
                • Nov 2020
                • 79
                • Finland

                #37
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Tämä.

                Ollaanko delorttojen edelle laittamassa nyt maffia vai maffin edelle keihineitä ?

                Mitä tarkoittaa kaasunvaihtoviritykset ?
                Kaasarin poraamista! No eiku esim. peltisatsi, nokat, kansi jne. Tässä asiaa tutkittua tulee mieleen laittaa sensorit ja moottorinohjaus ensin 2000-luvulle. Kiinnostaa kovasti tietää, mihin kone (m30) pystyy modernilla ohjauksella.

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #38
                  Originally posted by Mika325e30 View Post
                  Kaasarin poraamista! No eiku esim. peltisatsi, nokat, kansi jne. Tässä asiaa tutkittua tulee mieleen laittaa sensorit ja moottorinohjaus ensin 2000-luvulle. Kiinnostaa kovasti tietää, mihin kone (m30) pystyy modernilla ohjauksella.
                  Pistä suoraan tämmöinen pakosarja. Noista nokka ja kansihommista tulee vaan paha mieli.

                  Comment

                  • Mika325e30
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2020
                    • 79
                    • Finland

                    #39
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Pistä suoraan tämmöinen pakosarja. Noista nokka ja kansihommista tulee vaan paha mieli.

                    http://www.bjorkmotorsport.fi/Origam...165,2239&lang=
                    Tuo on kaunis, mutta en oo laittamas puhallinta.
                    Suunnitelma alkaa selkenemään. Eli AFM->MAF + mahdollisesti muuta anturaa (T, P) ja DIY aivolaatikko -> penkkiin ja säädöt. Siitä voi sitten alkaa lisäämään muuta osaa, jos siltä tuntuu.

                    Muuten, tuo AFM on niin simppeli kapistus, että osaisin CFD:llä laskea korrelaatiot massavirralle ja sen läpän asennolle... tarvis oikeestaan vaan sen jousen jäykkyyden. Muutenhan tuo on kanttilaatikko + sylinterisektori vaimennuslevylle. Oliski ihan mielenkiintoinen harjoitus.

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #40
                      Originally posted by Mika325e30 View Post
                      Tuo on kaunis, mutta en oo laittamas puhallinta.
                      Suunnitelma alkaa selkenemään. Eli AFM->MAF + mahdollisesti muuta anturaa (T, P) ja DIY aivolaatikko -> penkkiin ja säädöt. Siitä voi sitten alkaa lisäämään muuta osaa, jos siltä tuntuu.

                      Muuten, tuo AFM on niin simppeli kapistus, että osaisin CFD:llä laskea korrelaatiot massavirralle ja sen läpän asennolle... tarvis oikeestaan vaan sen jousen jäykkyyden. Muutenhan tuo on kanttilaatikko + sylinterisektori vaimennuslevylle. Oliski ihan mielenkiintoinen harjoitus.

                      Comment

                      • ekkoo1
                        BTCF Member
                        • Jun 2019
                        • 1368
                        • Pohjanmaa

                        #41
                        Jälkiasennus moottorinohjaukselle tuskin tarvitsee ilmamassamittaria lainkaan kun säädöt voidaan tehdä Alpha-N tms. strategialla.

                        Lievää akateemisuutta kun on ehkä threadissä havaittavissa, niin tuossa esim. nopealla Googlella jonkun oppari (tiedä vaikka olisi foorumilainen?) missä on naitettu MegaSquirt ja M30, näitä on varmasti takavuosina tehty enemmänkin.
                        E39 540i -96 Ajamisen iloa
                        E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                        E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                        Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                        Comment

                        • Freak
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2539
                          • .

                          #42
                          Originally posted by Mika325e30 View Post
                          Suunnitelma alkaa selkenemään. Eli AFM->MAF + mahdollisesti muuta anturaa (T, P) ja DIY aivolaatikko -> penkkiin ja säädöt. Siitä voi sitten alkaa lisäämään muuta osaa, jos siltä tuntuu.
                          En tiedä, ehkäpä sulla voi olla perusteluna rakkaudesta lajiin, mutta minä itse tekisin niin kuin muutkin ja jättäisin MAffin turhana pois. Yleensä nimittäin diy-purkit on suunniteltu siltä pohjalta, että kuormitustieto tulee boksille joko imusarjan absolut-paineena tai kaasuläpän asentotietona. Maffin "ohjauksen" rakentaminen langan jälkilämmityksineen voi toki olla mukavan haastava projekti.


                          Originally posted by mmie View Post
                          https://www.youtube.com/watch?v=bxdwzlrRc8U

                          Tämä oli mielestäni opettavainen klippi.
                          Tuossa videossa oli maininta, joka myös wikipediastakin löytyy samoilla sanoilla, BMW:n käyttäneen muutamassa mallissa Karman Vortex mittaria. Osaako joku sanoa missä malleissa ko. laitetta on käytetty? Se mikä lukee wikipediassa täytyy ilman muuta olla totta, eikö?
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • Mika325e30
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2020
                            • 79
                            • Finland

                            #43
                            Täähän näyttää ihan tehtävältä hommalta! Kiitos!

                            Comment

                            • Mika325e30
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2020
                              • 79
                              • Finland

                              #44
                              Originally posted by ekkoo1 View Post
                              Jälkiasennus moottorinohjaukselle tuskin tarvitsee ilmamassamittaria lainkaan kun säädöt voidaan tehdä Alpha-N tms. strategialla.

                              Lievää akateemisuutta kun on ehkä threadissä havaittavissa, niin tuossa esim. nopealla Googlella jonkun oppari (tiedä vaikka olisi foorumilainen?) missä on naitettu MegaSquirt ja M30, näitä on varmasti takavuosina tehty enemmänkin.
                              Tehän etsitte mulle kaiken infon valmiiksi.. tulee kuin Manulle illallinen. Paljon kiitoksia! Vaikka olisikin vähän vaivaa, niin tuo MAF pienine painehäviöineen (versus AFM) houkuttelee. Varsinki osakaasulla ajellessa, tuo AFM on varmasti merkittävä pumppaushäviö... Teen sitten alusta asti kunnolla, kun aloitan.

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                #45
                                Originally posted by Mika325e30 View Post
                                Muuten, tuo AFM on niin simppeli kapistus, että osaisin CFD:llä laskea korrelaatiot massavirralle ja sen läpän asennolle...

                                Meinaatko ettei sitä ole aikanaan laskettu.


                                Koetat juosta ennekun olet opetellu kävelemään.


                                Tutki ensin vaikkapa linkkaamani Speeduinon tutoriaali. Sitten Megasquirtin.


                                Aika moni asia mitä nyt mietit on jo tehty ja keksitty. Tältäkin foorumilta löytyy valtavasti tietoa M30-koneen virittämiseen. Lue ensin ja tee sitten.
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎