Announcement

Collapse
No announcement yet.

RATKAISTU! E93 335i 2007 N54 ei käynnisty jakopääremontin jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Korjailija
    Newbiemmer
    • Apr 2021
    • 10
    • Finland

    RATKAISTU! E93 335i 2007 N54 ei käynnisty jakopääremontin jälkeen

    SOLVED!


    Löytyisikö täältä kokemuksia? Auto kävi huonosti, antoi vikakoodia vanoksista ja rikkaalla käymisestä. 200tkm ajettu.
    Tein jakopääremontin kunnollisilla ohjeilla ja erikoistyökaluilla. Remontin jälkeen kone lupailee mutta ei käynnisty. Mitään vikakoodeja ei enää tule INPA:aan.
    Auto ajettiin ennen remppaa talliin, mutta kävi huonosti, savutti, ei mennyt leimalla päästöistä läpi (rikkaalla) jne.

    Mitä tähän asti kokeiltu:
    -Puristuspaineet kaikissa sylintereissä OK
    -Vanos pyörät, solenoidit ja ketjut vaihdettu jakopäähän ja öljypumppuun.
    -Jako kohdallaan. Kun ensin lukitsee kampiakselin tapilla, nokka-akselien työkalu menee paikalleen. Kuuluuko tämä tehdä tässä järjestyksessä?
    -Suuttimet olivat huonot. Kaikki suuttimet vaihdettu uusiin ja koodattu
    -Kampiakselin ja nokka-akselien asentotunnistimet ok
    -Korkeapainepumppu antaa yli 15.000kPa (150bar) paineen startatessa
    -Kipinää ja bensaa tulee kaikkiin sylintereihin.
    -Uudehkot tulpat

    Nyt alkaa keinot loppumaan. 20 moottoria olen rakentanut, mutta tämä on mysteerinen monin tavoin.
    Vielä täytyy tutkia onko katalysaattorit tukossa, ilmamäärämittari rikki, jakoketju vielä viidennen kerran. Mitään vikakoodia ei siis tule enää INPAan.

    Löytyisikö vertaistukea, vinkkejä?
    Last edited by Korjailija; 28-04-2021, 15:31. Reason: ongelma ratkaistu. Hyvä näkyä ketjun alussa
  • ekkoo1
    BTCF Member
    • Jun 2019
    • 1368
    • Pohjanmaa

    #2
    Jos tulee kipinää ja bensaa varmasti niin sitten puuttuu ilma? Kaasuläppään liittyen joku liitin väärin/irti tms? Ei kyllä mitään oikeaa tietämystä kys. moottorista. Toinen villi veikkaus voisi olla ajonesto, sitä voisi koittaa katsoa INPA:lla.

    Edit: olenpa joskus onnistunut ilmamassamittarin asentamaan väärinpäin, silloin moottori kävi myös erittäin vaikeasti.
    E39 540i -96 Ajamisen iloa
    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

    Comment

    • mmie
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 507
      • Kouvola

      #3
      N54:ssa on TMAP ja MAP sensorit. Omassani aiheutti lievää käyntihäikkää se imusarjassa oleva sensori.

      Äkkiä tulisi myös mieleen joku liittimiin / johtosarjaan liittyvä asennusvirhe / muu härö?
      Last edited by mmie; 19-04-2021, 14:38.
      ex e36 325
      ex e46 328
      e92 335i FBO
      Ducati 900S ie
      KTM 640
      Suzuki GT550
      Honda CBR600

      Comment

      • Korjailija
        Newbiemmer
        • Apr 2021
        • 10
        • Finland

        #4
        Kiitoksia vastauksista.
        Jako on nyt katsottu vielä kerran ja on varmasti oikein.
        Moottorissa ei ole nyt enää yhtään sensoria tai sähköistä komponenttia jota ei olisi vaihdettu tai testattu.


        Siltikään ei käynnisty. Lupailee kyllä käynnistettäessä mutta ei lähde. Putkesta tulee kovasti savua startatessa. Alkuperäinen vika oli nimenomaan liian rikas seos.


        Voiko korkeapainepumppu antaa liian korkeaa bensanpainetta? Startissa tulee 150bar


        Mites moottorinohjausyksikkö? Voiko suuttimien ohjaus hajota niin, että ovat auki liian kauan?


        On tämä yksi työmaa...

        Comment

        • Boiga
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 1773
          • Ylöjärvi

          #5
          Katsoisin vielä istalla koodit ja vian hakua sen ohjeilla
          Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

          Comment

          • Korjailija
            Newbiemmer
            • Apr 2021
            • 10
            • Finland

            #6
            INPA ei anna mitään vikakoodia.
            Unohtui mainita että bensan matala-ja korkeapaineen anturitkin on vaihdettu.

            Suurin piirtein kaikki on katsottu. Rikkaalla tuntuu olevan rajusti.

            Comment

            • Cunttory
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1772
              • Kuopio

              #7
              Matalapainepuolen anturin lukemat ilmeisesti myös muuttuu kun bensapumppu saa virtaa, eikä ole jämähtäny tiettyyn lukemaan. Pysyykö tulpat kuivina starttiyrityksen jälkeen?
              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                #8
                Onko kaasuläpän toiminta tutkittu?
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • Carlo
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2010
                  • 751
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Korjailija View Post
                  -Kipinää ja bensaa tulee kaikkiin sylintereihin.
                  Miten olet tämän todentanut? Mulla oli sama homma mutta diesel moottorissa isomman rempan jälkeen jossa jouduin irroittaan mm. suuttimet. Omassa tapauksessa oli polttoainelinjassa sen verran ilmaa ettei tämän takia lähtenyt käyntiin. Mulla auttoi kun kiersin raolle ykkös sylinterin suuttimen ja suutintukin välistä putkea suutimen päästä konetta pyörittäessä niin että pahin ilma pääsi ulos.

                  Toivottavasti selviää.

                  Comment

                  • Korjailija
                    Newbiemmer
                    • Apr 2021
                    • 10
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by Cunttory View Post
                    Matalapainepuolen anturin lukemat ilmeisesti myös muuttuu kun bensapumppu saa virtaa, eikä ole jämähtäny tiettyyn lukemaan. Pysyykö tulpat kuivina starttiyrityksen jälkeen?
                    Matalapainepumppu toimii ja nostaa yksinäänkin painetta. Startatessa rail pressure nousee 150 bariin. Tulpat kastuvat märiksi.

                    Comment

                    • Korjailija
                      Newbiemmer
                      • Apr 2021
                      • 10
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      Onko kaasuläpän toiminta tutkittu?
                      INPA:lla pystyy ajamaan kaasuläppää. Startatessa myös INPA kertoo että läppää avataan hieman.

                      Comment

                      • Korjailija
                        Newbiemmer
                        • Apr 2021
                        • 10
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by Carlo View Post
                        Miten olet tämän todentanut? Mulla oli sama homma mutta diesel moottorissa isomman rempan jälkeen jossa jouduin irroittaan mm. suuttimet. Omassa tapauksessa oli polttoainelinjassa sen verran ilmaa ettei tämän takia lähtenyt käyntiin. Mulla auttoi kun kiersin raolle ykkös sylinterin suuttimen ja suutintukin välistä putkea suutimen päästä konetta pyörittäessä niin että pahin ilma pääsi ulos.

                        Toivottavasti selviää.
                        Otin tulpat irti ja ihan visuaalisesti katsoin kun kaikki tulpat kipinöivät kun pyöritin starttia. Otin videon ja tutkin siitä että kaikissa tulpissa on kipinä. Jokainen tulppa myös kastuu, moottori lupaa mutta ei starttaa. Bensa haisee.

                        Comment

                        • Korjailija
                          Newbiemmer
                          • Apr 2021
                          • 10
                          • Finland

                          #13
                          Tänään vaihdettiin DME:stä suuttimien mosfetit. Tälläkään ei mitään vaikutusta.
                          Kaikki sulakkeetkin on ehjät.

                          Voiko bensa mennä vajaassa vuodessa niin huonoksi että ei starttaa? Tämä kuitenki tuli tänne ajamalla helmikuussa, vaikka moottori ei hyvin käynytkään.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by Korjailija View Post
                            Tänään vaihdettiin DME:stä suuttimien mosfetit. Tälläkään ei mitään vaikutusta.
                            Kaikki sulakkeetkin on ehjät.

                            Voiko bensa mennä vajaassa vuodessa niin huonoksi että ei starttaa? Tämä kuitenki tuli tänne ajamalla helmikuussa, vaikka moottori ei hyvin käynytkään.
                            Joo nykyisin voi mennä.
                            Puoli vuotta vanhalla bensalla oli päästöt ihan mitä sattuu ja tankkauksen jälkeen kaikki ok.

                            Comment

                            • mikaell
                              BTCF Member
                              • Jul 2017
                              • 422
                              • Kla

                              #15
                              Putki täynnä bensaa?
                              Koita vaikka MHD:llä tmv flashata vakio kartta uudelleen jos siinä joku softa bugi tmv samalla se nollaa kaikki adaptaatiot.

                              Testaa myös, että varmasti kaasuläppä toimii.
                              BMW HUOLLOT JA KORJAUKSET
                              ✓ Viritys/aftermarket osien asennukset myös meiltä!
                              p. 040 166 7576 / Whatsapp

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎