Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52b25 seokset menee laihalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peljoppi
    BTCF Member
    • May 2011
    • 166
    • Espoo

    M52b25 seokset menee laihalle

    Nyt alkaa harmittaa eli kyseessä on kilpuri, jossa on m52b25 single vanos ja hieman konetta kiristetty eli puristussuhdetta nostettu, kansi portattu ja nokat vastaa nonvanos arvoja. Vakioboxia on hieman muutettu erityisesti kiihdytys rikastuksilla mutta bensa ja sytkäkartta aika vakio. Aiemmin käynyt oikein hyvin ja hyvillä AFRllä mutta nyt menee hyvin laihalle noin 18. Muuta uutta ei ole kuin NV imunokka pakopuolella 0.9 auki yli. Ennen vakiopako.

    Imuvuotoa ei ole löydetty vaikka savulla ylipaineistettu. Maf johto irti sama ongelma eli menee laihalle jo tyhjäkäynnillä. Ajotukset ja Vanos varmuudella oikein. Anturit, maffi, puolat, suuttimet jne vaihdettu eikä misfireä. Käy tasaisesti mutta voimaa ei ole. Bensapaine tukilla ja pumpulla 3.5. Kone on just korjattu ja mekaanisesti ok. Imusarjasta kaikki turha poistettu ja tulpattu eikä muita vikakoodinlukija ole kuin herjaa nokannasentotunnistimesta mutta se oli mielestäni ennenkin. Varaboxilla sama juttu eli ecun vaihto ei auttanut. Adaptaatioita en ole nollannut.

    Alkaa loppumaan vaihtoehdot eli olisiko jollain ideaa. Eli käynnistyy ok ja afr about 11-12 ja sitten alkaa hitaasti liukumaan ylös jonnekin 18 ja käynti muuttuu.

    Yt

    Jussi
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    Läppäri kiinni niin livedatasta näkee heti mikä vetää seoksia laihalle. Onko lamdbat vielä pelissä, jos on niin onko lambdat kytketty ristiin?

    Comment

    • Juho_
      BTCF Member
      • Jul 2016
      • 1069
      • Suomi

      #3
      Miltä ne adaptaatiot näyttää jos mahdollista nähdä?
      Täyskaasulla ei kyllä pitäis lambdan periaatteessa juurikaan vaikuttaa..? paitsi jos rikki ; esim lämmityspiiri avoin. Sillon ilmeisesti menee vikatilaan.

      Menee siis älyttomän laihalle oli kaasunasento mikä hyvänsä?
      Ja onko kaasuasennontunnistinta tarkastettu?

      Voiman puute kyllä antaa varmuutta kans lambdan toimivuuteen et se ei anna virheellistä tietoa.. toki toinen on et satunnaista sytkäkatkoo syystä tai toisesta ni sama lopputulos.
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5272
        • Pirkkala

        #4
        Itellä tulee mieleen että jos siellä jää palotapahtumia syntymättä tai tulee huonoja palotapahtumia tyhjäkäynnillä jossakin pytyssä, lambdahan näkee sen laihana seoksena koska pakokaasussa on ylimääräistä happea.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Juho_
          BTCF Member
          • Jul 2016
          • 1069
          • Suomi

          #5
          Varmistetaa vielä: eli kylmänä toimii ok?
          Ruuvaa tulpat irti ja laita kuvaa tänne .. niistä voi myös saada osviittaa mitä siellä tapahtuu

          E: voi myös kokeilla kylmästi ottaa lambdan pistokkeen irti, ja kattoo vetääkö rikkaalle.
          Pitäisi mennä tosi rikkaalle silloin
          Last edited by Juho_; 03-06-2021, 17:43.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • peljoppi
            BTCF Member
            • May 2011
            • 166
            • Espoo

            #6
            juu, sama murhe...

            Siis kun laittaa käyntiin, niin ihan hetken on OK, eli 11 - 13 (edellyttäen, että mittari näyttää oikein, mutta näytti kyllä muutama viikko sitten dynossa oikein. Sitten alkaa AFR:t liukumaan noin 30 sek ajan jälkeen hiljalleen sinne 18 tuntumaan.

            Olin dynossa muutama viikko sitten, mutta koevetoja ei pystynyt tekemään saman murheen vuoksi. Luulin, että oli IMM ja hetken näytti hyvältä, kun vaihdoin sen, mutta nyt taas sama murhe, joskin välillä vaihdoin sen nv-nokan takaisin ja myös imusarja oli irti. Jos antaa jenkaa, niin menee yli 22 ja sen jälkeen ilmeisesti boxi heittää ennakkoja pois.

            Livedataa ei ole nyt antaa, kun vasta tiistaina pääsee tallille, mutta vikakoodit on luettu. Lambdat ei ole ristissä, mutta niiden lämmitys herjaa kuten ennenkin eli tuskin on pääsyy. Polttoaineen painepuoli on virtausmittauksen mukaan ok, mutta paluupaine kyllä näyttää nollaa - kait kuuluukin kun ei ole vastapainetta. asutoissahan on kisatankki ja ulkoinen pumppu kerääjäsöiliöineen.

            Mutta kerron lisää kun saan auton läppäriin kiinni, vaikka eihän tuosta MS41stä kaikkea ulos saa.



            Jussi

            Comment

            • peljoppi
              BTCF Member
              • May 2011
              • 166
              • Espoo

              #7
              Kylmänä

              Niin unohtui vastata eli IMM johto irti, niin samalla tavalla alkaa liukumaa kohti 18, vaikka on oman käsityksen mukaan limb modessa....suksi en oikein ymmärrä nyt.

              Jussi

              Comment

              • Juho_
                BTCF Member
                • Jul 2016
                • 1069
                • Suomi

                #8
                Ilmamassamittarin ollessa pois käytöstä lambda vaikuttaa edelleen.
                Jos lambdalta tulee tieto, että käy liian rikkaalla ja ecu vetää sit korjausarvot pakkaselle niin paljon kun saa niin selittäisi tuon laihalla käymisen hetken käytyään.

                Voi olla periaatteessa johtovikakin lambdan johtosarjassa.

                Mut selviää kun saat läppärin kiinni autoon.
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • peljoppi
                  BTCF Member
                  • May 2011
                  • 166
                  • Espoo

                  #9
                  vaihdellaan taas osia....

                  Täytynee ottaa toisesta koneesta lambdat ja kokeilla tiistaina. Outoa on se, että keväällä on ajettu radalla tällä konella vakiokannella ja imunokalla ilman murheita ja on tosi vaikeaa uskoa, että pelkkä portatun kannen vaihto ja NV-pakonokka tätä aiheuttaisi, kun viime kaudella mentiin samalla setillä (portattu kansi ja kireämpi imunokka) ja näillä boxeilla murheitta. Joku nyt on ottanut itseensä, mutta jatketaan ihmettelyitä....


                  Jussi

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by peljoppi View Post
                    Täytynee ottaa toisesta koneesta lambdat ja kokeilla tiistaina. Outoa on se, että keväällä on ajettu radalla tällä konella vakiokannella ja imunokalla ilman murheita ja on tosi vaikeaa uskoa, että pelkkä portatun kannen vaihto ja NV-pakonokka tätä aiheuttaisi, kun viime kaudella mentiin samalla setillä (portattu kansi ja kireämpi imunokka) ja näillä boxeilla murheitta. Joku nyt on ottanut itseensä, mutta jatketaan ihmettelyitä....


                    Jussi
                    Joo ei nuo mekaaniset muutokset ole ongelman syy, hidas seosten laiheneminen viittaa siihen että lambdaintegraattori vetää seokset laihalle. Voi tietysti kokeilla lamdbat irti toimintaa. Itsellä on toiminut noin vain silloin kun on kytkenyt ne lamdbat ristiin.....

                    Comment

                    • peljoppi
                      BTCF Member
                      • May 2011
                      • 166
                      • Espoo

                      #11
                      Taas toimii

                      Ilta taas ihmetelty. Kiitos Juholle avusta. Olipa urakkaa. Ilmeisesti perusvika oli alunperin maf. Se sekoitti boxit eli kumpikaan ei toiminut aluksi dynossa. Mafin ja lukuisien muiden osien vaihdon jälkeen viimeiseksi jäi lambda. Ne ei toimineet livedatan perusteella oikein mutta lopulta ei kyllä selvinnyt miksi ei alkanut hakemaan noita volttiarvoja vaan pysyivät 4,85 v. Boxin vaihdon ja adaptaatioiden nollauksen jälkeen alkoikin yhtäkkiä pelittää eli afr pysyy puolikaasulla nyt noi 15 ja täyskaasulla 13 kuten olen boxin säätänyt. Myös nyt lambda seilaa oikein eikä minulle ei selvinnyt miksi alkoi yhtäkkiä taas toimimaan. No nyt vkl kisoihin rikkomaan taas kone. Yt Jusdi

                      Comment

                      • Juho_
                        BTCF Member
                        • Jul 2016
                        • 1069
                        • Suomi

                        #12
                        On aika erikoinen juttu, mut hyvä että sai lopulta toimimaan.
                        YouTube
                        Instagram // Juhon Moottoripaja

                        Comment

                        • peljoppi
                          BTCF Member
                          • May 2011
                          • 166
                          • Espoo

                          #13
                          Outoahan se oli....

                          Erityisesti outoksi asian teki se, että vaikka oli maf-johto irti ja myös lambdojen johdot irti, niin silti AFR:t liukui hitaalleen sinne 18 - 20 tienoille. Itse olen aina luullut, että näissä on jonkinlainen varaohjelma, joka ei reagoisi koneen informaatioon, mutta joku sen vei laihalle aina.

                          Juhon ajatus siitä, että jossain johtosarjassa on vikaa alkaa tuntua todennäköisemmältä.

                          Ostetaan siis ehjä E36 323-328 manuaalin johtosarja, jos jollain on nurkissa ylimääräinen.

                          Jussi

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11131
                            • Oulu

                            #14
                            Mulle on ainakin tullu vastaan muutama ms41 boksi, missä lambdojen luku sekoilee ja ei pelaa oikein. Mut on myös tullu vastaan että lambdan johto on ollut jostain poikki. Eikä silloin tullut mitään lambdaan liittyvää vikakoodia. Pelkästään että lambda integraattori ei pelannu oikein.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Juho_
                              BTCF Member
                              • Jul 2016
                              • 1069
                              • Suomi

                              #15
                              Jos oikein ymmärsin ja kuulin, niin korjausarvot (integraattori lähinnä) oli järkevällä alueella ; 0-5%?
                              Mikä teki tuon oireilun kovin omituiseks.

                              Kuitenkin kun lambdojen signaali pyörii ihan huipussaan niin voisi kuvitella et viimestään silloin näkyisi myös korjausarvoissa.
                              Kuitenkin ecu selvästi korjaa seoksia laihemmalle niin paljon ku pystyy.. olikoha 25% maksimi mitä pystyy.
                              Kun saa tiedon että käy liian rikkaalla (lambdojen perusteella).

                              Toki ms42 itellä sekoillu korjausarvojen kanssa kun ecu ei ole saanut seossuhdetta järkevälle tasolle kun korjausarvot tulleet vastaan ja sit näyttänytkin 0-5% STFT eli lyhyen ajan korjausarvoa (integraattori inpa/romraider).. voi olla mahdollista myös tässä?
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎