Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF + Kova VP + 765, irroitaa huonosti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaketsyygeli
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 20
    • Finland

    #16
    Originally posted by sierra4x4tbo View Post
    Onko vauhtipyörän ja asetelman pinnat suorat?

    Itsellä oli teräspyörä, massalevy ja sre-paketti ottanut lämpöä jolloin vauhtipyörä ja asetelma menneet kuperaksi.
    Kylmänä irroitti hyvin, mutta lämpimänä osien ”kierous” lisääntyi ja alkoi takertelemaan. Huomasin vauhtipyörän vaurion vasta asetelman vaihdon jälkeen, kun vika ei hävinnytkään..

    -Timo
    Ihan pakkauudet on, eiköhän se työsylinterin koosta löydy vika, pitää se vaihdella ennen muuta tutkailua..
    E36 318IS
    E46 328I

    +Kymmeniä muilta merkeiltä

    Comment

    • Wesulius
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 304
      • Mynämäki

      #17
      Onko asetelman korkeus oikea?
      Jos puristusta on liian vähän levylle tullee jousen liikematka pitkäksi ja poljin on jäykkä.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5271
        • Pirkkala

        #18
        Originally posted by Wesulius View Post
        Onko asetelman korkeus oikea?
        Jos puristusta on liian vähän levylle tullee jousen liikematka pitkäksi ja poljin on jäykkä.
        Tarkoitat ilmeisesti asetelman esijännitystä?

        On totta, että jos sitä on liikaa, -765 polkeminen on aika jäykkää hommaa.
        Sopiva esijännitys on 1.8mm-2.5mm
        3mm ja ylikin esijännitys on mahdollinen, mutta poljin alkaa jäykistymään.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Wesulius
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2012
          • 304
          • Mynämäki

          #19
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Tarkoitat ilmeisesti asetelman esijännitystä?

          On totta, että jos sitä on liikaa, -765 polkeminen on aika jäykkää hommaa.
          Sopiva esijännitys on 1.8mm-2.5mm
          3mm ja ylikin esijännitys on mahdollinen, mutta poljin alkaa jäykistymään.
          Niin , paras korko on juuri ennen jousen muljahdusta , tuolloin levylle on suurin puristusvoima , poljin voima ja liikerata on pienimmillään.
          0.5mm vajaus tuosta optimista heikentää levyn pitoa huomattavasti , poljinvoima ja liikerata kasvaa.
          Toisaalta jos mennään yli tuon muljahduksen levyn puristus voima katoaa lähes kokokonaan.
          Yleensä puristusata on liian vähän jos kytkin ei irroita kunnolla.
          Last edited by Wesulius; 17-10-2021, 13:13.

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2558
            • .

            #20
            Originally posted by Hcet View Post
            se on tuon 765:sen irrottamaan saaminen korkeampaa taikuutta
            Ei kai siinä sen ihmeellisempää ole kuin, että myös asetelmassa on oma vipusuhteensa. Sachs on ajatellut varmaan, ettei ne harrastajat kuitenkaan ole mitään Ramboja, jotka jatkuvasti tekevät salilla jalkaprässiä ja laittanut asetelmaan normaalia pidemmän liikematkan samalla keventäen vaadittavaa poljinvoimaa. You know? Minkä voimassa voittaa, sen matkassa menettää. Perusjuttu yläasteen fysiikassa.

            Tuolla ekalla sivulla kirjoitat, että vanhalla setillä oli huonohkoa irrotusta havaittavissa. Ilmeisesti kyseessä oli tämä kakoismassapaketti? Siis orggis? Sellaisen pitäisi kyllä pelata kuin ihmisen mieli tehtaan jäljiltä eli jossain täytyy olla vikaa. Jos välittäaine on kunnossa, siis nestettä on, niin pääsylkkä tai työsylkkä voi antaa vähän läpi. Nythän sulla on kyllä työsylkkä vaihdettu, mutta onhan siellä muuttunut paljon muutakin vakiosta. Se pääsylinteri voi olla tullut tiensä päähän. Mikään ei ole ikuista, paitsi verot.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Oksanen
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 701
              • Nokia

              #21
              Vaikka tuolla alussa sanotkin että linja ei näytä pullistelevan, niin olisi ihan hyvä myös se letku vaihtaa. Itse laitoin teräspunoslinjan, jolloin minimoidaan se letkun mahdolliseen elämiseen menevä osuus, ei siellä kuitenkaan määräänsä enempää ole sitä tilavuutta joka liikkeen tekee. Periaatteessa jos se elää koko matkaltaan niin ei sitä hevillä välttämättä huomaa että elää.

              Itsellä oli m54+salmisen vauhtis+37dz+765+act massalevyn kanssa kipuja. Mittailin (aamuyöllä) olevinaan sylinterin tapin oikean mittaiseksi mutta ei irrottanut. Lopunviimein kun paketti oli autossa kiinni mittasin tapille vielä tarvittavan 15mm lisää mittaa. Nyt irrottaa, mutta todella pohjassa. Täytynee jossain vaiheessa tiputtaa loota pois ja tehdä säädettävä tappi sen muovidillen tilalle ja ottaa vielä kerran uudestaa. Käpälä on liian vinossa kun jossain tilanteissa tuntuu ottavan asetelmaan kiinni kun poljin on aivan pohjassa. Siitä toki selvisi stopparia säätämällä, mutta ei se hyvä ole. On noista kait se sylkän tappi joillakin pasahtanut käpälästä läpikin.
              E28 535 1985 (S38B36+K31)

              E36 323 1996

              E46 Compact 2001

              Comment

              • MH motorsport
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 2301
                • Turku

                #22
                Asetelmalle optimaalinen puristus on 2.8mm.
                Massalevy ei irroita niin helposti kuin sintterilevy. Massalevyssä on jousipellit paksuus suunnassa puolet levyn matkalta helpottamaan liikkeellelähtöä. Tämä aiheuttaa sitä pientä takertelua.
                Kytkin haarukka missä painelaakerion kiinni pitäisi olla vaakasuorassa tai vähän työsylinteriin päin kallellaan, ei toiseen suuntaan missään nimessä. Muovinappi poistetaan ja tilalle laitetaan säädettävä kierteellinen tappi jos tuota haarukan asentoa pitää korjata

                Työsylinterin tapin pituus sitten määritellään niin että tappi ei pohjaa kun laitetaan sylinteri paikalleen, liian lyhyt taas ampuu männän pihalle kun poljinta painetaan. Bmw vakio pääsylinteri on 19mm siitä liikkeen pituudesta voi laskea kuinka paljon liikkuu minkäkin kokoinen pääsylinteri. E34 m5 sylinteri taisi olla yksi pienimmistä eli pisin liike mikä sopii tuohon laatikkoon, mutta tulee toki jäykempi.

                Veikkaan että tässä tapauksessa on asetelman esijännitys yli 3milliä ja siitä ongelma. Massalevyllä missä on leveys suuntaan painuvat kohdat pitää kiristää kevyesti että ne kohdat painuu ja sitten mitataan asetelman ja vp väli, sorvataan tarvittaessa jompaa kumpaa pintaa.
                Painelaakeriin ei jää välystä vaan se on aina kiinni asetelmassa kun työsylinterin männän takana oleva jousi pakottaa sen kevyesti kiinni. Hydraulisella painelaakerilla saadaan pieni välys.
                Autopalvelu MH-motor
                Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                Maxxecu myynti ja asennus
                www.mh-motor.fi
                0503218217
                Kulkineet:
                E6 2000 touring
                E6 2002 touring
                E30 318is ///Mtechnic 2
                E34 ///M5 nürburgring
                E34 S62b50 turbo dct
                E39 523i ///Msport
                F30 320d

                Comment

                • MH motorsport
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 2301
                  • Turku

                  #23
                  Originally posted by Oksanen View Post
                  Vaikka tuolla alussa sanotkin että linja ei näytä pullistelevan, niin olisi ihan hyvä myös se letku vaihtaa. Itse laitoin teräspunoslinjan, jolloin minimoidaan se letkun mahdolliseen elämiseen menevä osuus, ei siellä kuitenkaan määräänsä enempää ole sitä tilavuutta joka liikkeen tekee. Periaatteessa jos se elää koko matkaltaan niin ei sitä hevillä välttämättä huomaa että elää.

                  Itsellä oli m54+salmisen vauhtis+37dz+765+act massalevyn kanssa kipuja. Mittailin (aamuyöllä) olevinaan sylinterin tapin oikean mittaiseksi mutta ei irrottanut. Lopunviimein kun paketti oli autossa kiinni mittasin tapille vielä tarvittavan 15mm lisää mittaa. Nyt irrottaa, mutta todella pohjassa. Täytynee jossain vaiheessa tiputtaa loota pois ja tehdä säädettävä tappi sen muovidillen tilalle ja ottaa vielä kerran uudestaa. Käpälä on liian vinossa kun jossain tilanteissa tuntuu ottavan asetelmaan kiinni kun poljin on aivan pohjassa. Siitä toki selvisi stopparia säätämällä, mutta ei se hyvä ole. On noista kait se sylkän tappi joillakin pasahtanut käpälästä läpikin.
                  Tuo vinossa oleva käpälä vaikuttaa negatiivisesti painelaakerin liikkeen määrään ja tekee kytkimestä jäykemmän käyttää.
                  Autopalvelu MH-motor
                  Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                  Maxxecu myynti ja asennus
                  www.mh-motor.fi
                  0503218217
                  Kulkineet:
                  E6 2000 touring
                  E6 2002 touring
                  E30 318is ///Mtechnic 2
                  E34 ///M5 nürburgring
                  E34 S62b50 turbo dct
                  E39 523i ///Msport
                  F30 320d

                  Comment

                  • harrastaja
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2004
                    • 73
                    • Riihimäki

                    #24
                    Originally posted by Wesulius View Post
                    Niin , paras korko on juuri ennen jousen muljahdusta , tuolloin levylle on suurin puristusvoima , poljin voima ja liikerata on pienimmillään.
                    0.5mm vajaus tuosta optimista heikentää levyn pitoa huomattavasti , poljinvoima ja liikerata kasvaa.
                    Toisaalta jos mennään yli tuon muljahduksen levyn puristus voima katoaa lähes kokokonaan.
                    Yleensä puristusata on liian vähän jos kytkin ei irroita kunnolla.
                    Ei tuollaisessa peltikytkimessä puolen millin vajaus optimista vaikuta mitään oleellista toimintaan. Levyn kulumisvaraa on kuitenkin yli milli.
                    Jousen "muljahduskohta" on melko vaikea määrittää, mutta puristusvoima on maksimissaan jonkin verran ennen muljahdusta ja kytkimen oikea asennuskorkeus on maksimipuristusvoimakohdan yli vaikkapa nyt sen 0,5mm.

                    240mm kytkimiä mitattuna >

                    Jos vauhtipyörä ja levy on Lensulta, niin olettaisin mitoituksen olevan kohdallaan.
                    https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

                    Comment

                    • Wesulius
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2012
                      • 304
                      • Mynämäki

                      #25
                      Kyllä se puolimilliä vaikuttaa paljonkin pitoon ja ennen kaikea polkimen liikkeeseen.
                      Onko tuo pystyssäoleva arvo kiloja?
                      Jos on niin tuo 0.5mm on jo yli 100Nm.

                      Kyllä sen poljin tuntumasta tietää heti onko asetelman korkeus oikein.
                      Poljin liikkuu kevyesti ja siinä tuntuu selvä muljahdus painettaessa reilusti ennen kuin poljin on pohjassa.
                      Fixummat asetelmat säätyvät aina itse oikeaan korkoon vaikka levy kuluukin.

                      Comment

                      • harrastaja
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 73
                        • Riihimäki

                        #26
                        Numerot on vain yksiköitä.

                        Toistan...
                        Kytkimen asennuskorkeus on oikea, kun ollaan noin "puoli milliä" maksimipuristusvoiman yli.
                        Silloin on käytössä levyn (+ pintojen) kulumiselle milli varaa ja ollaan koko ajan oikealla alueella.
                        Tuo milli/puoli ei ole mikään kaikkeen pätevä tietenkään, enemmänkin periaatteellinen lukema. Voi olla enemmän tai vähemmänkin riippuen tapauksesta.
                        https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

                        Comment

                        • Wesulius
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2012
                          • 304
                          • Mynämäki

                          #27
                          Originally posted by harrastaja View Post
                          Numerot on vain yksiköitä.

                          Toistan...
                          Kytkimen asennuskorkeus on oikea, kun ollaan noin "puoli milliä" maksimipuristusvoiman yli.
                          Silloin on käytössä levyn (+ pintojen) kulumiselle milli varaa ja ollaan koko ajan oikealla alueella.
                          Tuo milli/puoli ei ole mikään kaikkeen pätevä tietenkään, enemmänkin periaatteellinen lukema. Voi olla enemmän tai vähemmänkin riippuen tapauksesta.
                          Mitä yksiköitä numerot on siis mitä tuossa on ylipäätään mitattu?

                          Comment

                          • harrastaja
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2004
                            • 73
                            • Riihimäki

                            #28
                            Toisiinsa vertailukelpoisia lukuja... mitä se nyt liittyy mihinkään?
                            https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

                            Comment

                            • Wesulius
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2012
                              • 304
                              • Mynämäki

                              #29
                              Originally posted by harrastaja View Post
                              Toisiinsa vertailukelpoisia lukuja... mitä se nyt liittyy mihinkään?
                              Mitä järkeä on julkaista mittaustuloksia jos ei edes kerro mitä on mitattu?
                              Ja arvotkin ovat mitä sattuu.
                              Ja kun mittauksia tekee niin kannattaa ottaa myös lämpötila huomioon , nimittäin jousen jäykkyydessä ja kitkamateiraalissa tapahtuu isoja muutoksia kun lämpötila nostetaan vaikka 80c.
                              Last edited by Wesulius; 17-10-2021, 21:49.

                              Comment

                              • kaketsyygeli
                                Newbiemmer
                                • Jan 2016
                                • 20
                                • Finland

                                #30
                                Originally posted by Freak View Post
                                Ei kai siinä sen ihmeellisempää ole kuin, että myös asetelmassa on oma vipusuhteensa. Sachs on ajatellut varmaan, ettei ne harrastajat kuitenkaan ole mitään Ramboja, jotka jatkuvasti tekevät salilla jalkaprässiä ja laittanut asetelmaan normaalia pidemmän liikematkan samalla keventäen vaadittavaa poljinvoimaa. You know? Minkä voimassa voittaa, sen matkassa menettää. Perusjuttu yläasteen fysiikassa.

                                Tuolla ekalla sivulla kirjoitat, että vanhalla setillä oli huonohkoa irrotusta havaittavissa. Ilmeisesti kyseessä oli tämä kakoismassapaketti? Siis orggis? Sellaisen pitäisi kyllä pelata kuin ihmisen mieli tehtaan jäljiltä eli jossain täytyy olla vikaa. Jos välittäaine on kunnossa, siis nestettä on, niin pääsylkkä tai työsylkkä voi antaa vähän läpi. Nythän sulla on kyllä työsylkkä vaihdettu, mutta onhan siellä muuttunut paljon muutakin vakiosta. Se pääsylinteri voi olla tullut tiensä päähän. Mikään ei ole ikuista, paitsi verot.



                                Kaikensorttiset irroitusongelmat, kilinät ja kolinat pistin vähän tuon vanhan kaksoismassan ja kuivien boorien syyksi. Painelaakeri oli kypsä, silmälaakeri oli kypsä, lootan boorit kuivassa ruosteessa jne.. edellinen seppä oli vaihtanut pelkän levyn ja ehkä asetelman joskus.. Polintuntuma oli vanhalla setillä ok, välillä piti vaan isolta lovelta ehtiä pienempää, kun meinas tarrata muuten, kun sai irrottamaan niin oli ok ja kuumana harvoin tarrasi.

                                Tuon aiemmin suositellun työsylkän kun saan käsiini, niin testailen sillä ensin. Pääsylinterin takaisinvuotoa epäilin itse vahviten, yksi semmonen on tullut toisen merkin saksalaisessa vastaan. Katsotaan miten setviintyy ja muuttuu tuolla toisenlaisella työsylinterillä, se varmaan helpoin.

                                Muutenkin pitää nosturille ottaa ja tutkailla, kun taisin vihdoin irroittaa kelkan korista..


                                E: Omia reittejäni katsoin ja tuo 20,5mm työsylinteri ei juuri nyt saatavilla, toimitusajasta ei mitään arviota, voi olla ettei saa koskaan, voi saada viikossa, voi tulla puolessa vuodessa. Hinta n.106€, mikä nyt ei toivottomin, kuitenkin mahtoi olla ATE:n tms tekele.. Tarjoavat hirveästi ristiin moneen malliin samaa, ainakin noiden halvempien kohdalla, pitää varaosanumero kaivella niin osaa paremmin etsiä sopivaa.
                                Last edited by kaketsyygeli; 18-10-2021, 15:40.
                                E36 318IS
                                E46 328I

                                +Kymmeniä muilta merkeiltä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎