Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaksoismassavauhtipyörä->kiinteä M30B35

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alpina E34
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1122
    • Masku

    Kaksoismassavauhtipyörä->kiinteä M30B35

    Kattelin jo searchilla, mutta en löytäny vastausta. Eli: Onko kukaan vaihtanut kaksoismassavauhtipyörän tilalle kiinteää versiota? Ois jo hommattuna kiinteä vauhtipallo ja hilppeet, mutta kuulin huhua että saattaa alkaa täristään tms. Eli kertokaa kokemuksia ettei tarvi alkaa turhaan irrottaan vaihdelaatikkoa.

    Toinen kysymys: Onko se roklatus aina peräisin siitä kuluneesta kaksoismassavauhtipyörästä? Yhden teorian kuulin että se kolina kuuluu kytkimen ja vaihdelaatikon boorien väljyydestä? toisen teorian mukaan vaihdelaatikosta ois joku laakeri antautunu, mutta luulis sen ääntävän muutenkin kuin kolkattamalla?
    Last edited by Alpina E34; 31-03-2008, 10:18.
    E34 Lenz 536ds -89

    E34 osille tarve:
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

    Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
    Originally posted by T3
    BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
    'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4319
    • Kannus/Kokkola

    #2
    Originally posted by Alpina E34
    Kattelin jo searchilla, mutta en löytäny vastausta. Eli: Onko kukaan vaihtanut kaksoismassavauhtipyörän tilalle kiinteää versiota? Ois jo hommattuna kiinteä vauhtipallo ja hilppeet, mutta kuulin huhua että saattaa alkaa täristään tms. ja pahimmassa tapauksessa murtaa kampiakselin irtipoikki. Eli kertokaa kokemuksia ettei tarvi alkaa turhaan irrottaan vaihdelaatikkoa.

    Toinen kysymys: Onko se roklatus aina peräisin siitä kuluneesta kaksoismassavauhtipyörästä? Yhden teorian kuulin että se kolina kuuluu kytkimen ja vaihdelaatikon boorien väljyydestä? toisen teorian mukaan vaihdelaatikosta ois joku laakeri antautunu, mutta luulis sen ääntävän muutenkin kuin kolkattamalla?
    Mulla on tossa "335 turbossa" e34:n moottori. Vaihdoin siihen kaksoismassan tilalle jäykän pyörän. Ei ole tähän päivään mennessä kampiakseli katkennut.. vanhemmissa m30 moottoreissahan on kaikissa jäykkä pyörä.

    e34 535:sten tapauksissa varmaan 90%:ssa tuo kolina kuuluu kaksoismassapyörästä.. muissa kuulunee sitten vaihdelaatikosta tms..

    Käsittääkseni diesel moottorit on tarkempia tuosta vauhtipyörästä.. tosin kaverin 324td:iin on vaihdettu jäykkä pyörä ja nyt takana kait ~40000 huoletonta kilometriä..

    Comment

    • racediesel
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 248
      • porvoo

      #3
      sinulla katos ei ole vääntöä riittävästi suhteessa pyörintänopeuteen.eli vaikka 1500rpm ja 480nm ja 1800 rpm 550nm ja 2200rpm 700nm luokkaa,kyllä siinä kaksoimassa on ihmeissään.
      Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
      Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
      Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
      Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
      Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
      BMW 330d-00 250hv ja 630nm
      BMW 330D-05 vakio 2005
      BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
      BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
      BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9997
        • KVLA

        #4
        Kun olette vaihtaneet kaksoismassa vauhtipyörän tilalle kiinteän,niin onko kytkinlevy "päivitetyssä versiossa" kiinteällä keskiöllä vai jousitettu?Vakiomalleja lähinnä tarkoitan,enkä niinkään turbotettuja vääntöhirviöitä.

        Comment

        • Alpina E34
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1122
          • Masku

          #5
          Originally posted by Heguli 31
          Kun olette vaihtaneet kaksoismassa vauhtipyörän tilalle kiinteän,niin onko kytkinlevy "päivitetyssä versiossa" kiinteällä keskiöllä vai jousitettu?Vakiomalleja lähinnä tarkoitan,enkä niinkään turbotettuja vääntöhirviöitä.
          Joo sama kiinnostais kun pitää tuo levykin uusia.
          E34 Lenz 536ds -89

          E34 osille tarve:
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

          Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
          Originally posted by T3
          BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
          'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

          Comment

          • Jubu
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2002
            • 937
            • Kuusankoski

            #6
            Originally posted by Alpina E34
            Joo sama kiinnostais kun pitää tuo levykin uusia.
            asetelman myös "saat" uusia.

            Comment

            • Alpina E34
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1122
              • Masku

              #7
              Originally posted by Jubu
              asetelman myös "saat" uusia.
              Jaa minkäs takia?
              E34 Lenz 536ds -89

              E34 osille tarve:
              https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

              Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
              Originally posted by T3
              BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
              'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

              Comment

              • Maza
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 4319
                • Kannus/Kokkola

                #8
                Originally posted by Alpina E34
                Jaa minkäs takia?
                Koska se on erilainen jäykällä- ja kaksoismassapyörällä. Niin ja jousitettu levy luonnollisesti..

                Comment

                • J.S
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 95
                  • Espoo

                  #9
                  ...vaihdoin just viikonloppuna tohon omaan 535seen e12 525sen vauhtipyörän+e23 732sen kytkin asetelman+levyn. hyvin toimii ja kolinat loppu siihen.

                  Comment

                  • Alpina E34
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1122
                    • Masku

                    #10
                    Originally posted by J.S
                    ...vaihdoin just viikonloppuna tohon omaan 535seen e12 525sen vauhtipyörän+e23 732sen kytkin asetelman+levyn. hyvin toimii ja kolinat loppu siihen.
                    Mulla on E28 528 M30 vauhtipyörä, kytkin ja paineasetelma. Myyjä ainakin sano että pitäs mennä heittämällä paikalleen. Täytyy alkaa parin viikon päästä lomalla vaihtaan.
                    E34 Lenz 536ds -89

                    E34 osille tarve:
                    https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                    Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                    Originally posted by T3
                    BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                    'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                    Comment

                    • J.S
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 95
                      • Espoo

                      #11
                      kyllä se pitäs sinne sopia, on vähän matalampi kuin alkuperänen, mut hyvin tuo tuntuu pelaavan...
                      vauhtipyörissä on painoeroja tuo minkä ite laitoin painaa jotain 7kg, ja se mikä on esim. alkupään e34 535i:sissa painno jotain 10kg.


                      Edit: Kuva lisätty (huono sellainen)
                      Attached Files
                      Last edited by J.S; 17-10-2005, 21:56.

                      Comment

                      • wj
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 3253
                        • Järvenpää

                        #12
                        Tossa diisselissä lähtee aikamoinene jyrinä jos kaasua painaa reilummin alle 1500rpm. Kova vaihettu jousipyörän tilalle

                        Muuten siis toimii hienosti
                        Last edited by wj; 11-10-2005, 23:11.
                        - 2006 Mustang cabriolet
                        - Sleekcraft Enforcer 28'

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎