Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62 turbotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///X-POWER
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 424
    • kajaani

    #16
    Originally posted by Wespa View Post
    Missä mielessä on turhan korkea, kai kuitenkin E85 tulee polttoaineeksi? Eikös M6x-kasit käy vakionakin jo aika tosi lämpöisinä, niin turbottaessa E85:sen hyödyt olisivat vielä tavallistakin merkittävämmät, ja samalla kestää puristuksiakin enemmän kuin bensalla.
    No riippuu tietysti millä paineilla ajetaan. Pienemmillä paineilla ja E85:lla ei varmaan mitään ongelmaa, mutta kyllä se varmaan jossain kohtaa kääntyy haitaksi. Mutuiluahan tämä on missä se raja menee, mutta lopulta hävitään tehossa jos ei kestä ennakkoa laittaa.

    Jos katuautoa rakentaa niin mielummin kannattaa keskittyä siihen millä tavalla voima tulee käyttöön sieltä moottorista kuin huipputehoihin, hyvin vääntävä 500hv tekniikka niin kyllä silläkin teslalle pärjää(ei niille kalleimmille )
    No kun on 700hv M50 ollut ja vielä paljon kevyemmässä korissa, niin se 500hv:han saattaa tuntua laimealta Onhan V8:ssa varmasti tuhdimpi vääntö koko kierrosalueelta, mutta siksipä tämä kasin ahtaminen nyt kiinnostaakin.

    Comment

    • anttti
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 656
      • Hellzzzinki by nite

      #17
      Originally posted by ///X-POWER View Post
      No riippuu tietysti millä paineilla ajetaan. Pienemmillä paineilla ja E85:lla ei varmaan mitään ongelmaa, mutta kyllä se varmaan jossain kohtaa kääntyy haitaksi. Mutuiluahan tämä on missä se raja menee, mutta lopulta hävitään tehossa jos ei kestä ennakkoa laittaa.



      No kun on 700hv M50 ollut ja vielä paljon kevyemmässä korissa, niin se 500hv:han saattaa tuntua laimealta Onhan V8:ssa varmasti tuhdimpi vääntö koko kierrosalueelta, mutta siksipä tämä kasin ahtaminen nyt kiinnostaakin.
      Mihin koppaan sulla toi mosa tulis? Jos haluat +700hv ja mielenrauhaa keston suhteen, niin on se lohko putkitettava, siinä ei oikein ole oikotietä onneen.
      Voit tietysti myös ostaa multa tuon tähänkin topikkiin linkitetyn e34:n, jossa on kaikki jo tehty
      vehkeet levällään...

      Comment

      • ///X-POWER
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 424
        • kajaani

        #18
        Originally posted by anttti View Post
        Mihin koppaan sulla toi mosa tulis? Jos haluat +700hv ja mielenrauhaa keston suhteen, niin on se lohko putkitettava, siinä ei oikein ole oikotietä onneen.
        Voit tietysti myös ostaa multa tuon tähänkin topikkiin linkitetyn e34:n, jossa on kaikki jo tehty
        E39. Siis 700hv tehoon jo putkitettava? Siinä tapauksessa olisin valinnut väärän moottorin

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          #19
          Kyllä kai tuo kestää vakioilla liikkuvilla 700hv jos on muut asiat kunnossa.

          Tietysti en tiedä mitä kestämisellä tarkoitetaan, tuskin kestää 100tkm mutta eiköhän normaalissa katukäytössä muutaman kesän kestä

          Mulla on 540hv ja siinä ole muuta kun peltitiivisteet ja ahdin kyljessä. Vakiot nokat ja ajoitus. Painetta varmaan reilut 0,8bar
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • anttti
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 656
            • Hellzzzinki by nite

            #20
            Originally posted by ///X-POWER View Post
            E39. Siis 700hv tehoon jo putkitettava? Siinä tapauksessa olisin valinnut väärän moottorin
            En sano, etteikö se 700hv kestä hyvästikin, mutta yleensä nälkä kasvaa syödessä. Kerran kun sen putkitat, niin ei jää lisätehonotto siitä kiinni.
            vehkeet levällään...

            Comment

            • ike24
              BTCF Member
              • Mar 2011
              • 957
              • haapavesi

              #21
              Niin luokitellaanko se kestämiseksi sitte että penkit yli 700hv ja ajelet sunnuntai ajelut kadulla .. Onhan Suomessa yks takohiluilla rakennettu m6x jota ei ole putkitettu. Eihän lohkon putkitusta pakko ole tehdä jos sinne löytyy vain sopivat männät jostain.

              Comment

              • Miuge
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 630
                • Tampere

                #22
                Kestossa on pari ratkaisevaa tekijää; käyttötarkoitus ja vääntökäppyrän muoto. Lineaarisella (nousevalla) vääntö/ahtokäyrällä saa varmasti isommat lukemat paperille huolettomammin, mutta rasituspiikit alemmalla kierrosalueella rikkoo paikat. Onhan noita rikottu pienemmilläkin tehoilla mm. driftingissä kun ahdin ja vääntöhuiput "mitoitettu väärin" osien keston suhteen, sen myötä moni ehti leimata nämä surkeiksi moottoreiksi
                Webshop - MRT Engineering
                Facebook - MRT Engineering
                Instagram - mrtengineering
                YouTube - miugemrt

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  #23
                  Yksi konstihan voisi olla käyttää alkuperäisiä männänrenkaita custom männissä.

                  Jopa ihan niitä jotka siellä on aina ollu, kun ei ne oikeen ikinä oo ees kuluneet kun noita aikoinaan tuli muutama mylly purettua.
                  Männänrenkaissakin on pieni viiste toisessa ulkonurkassa, niin pieni että ei tahdo silmällä näkyä, vakiossa renkaassa ei oo myöskään top" merkintää.

                  Aikoinaan laitoin männät moottorista toiseen, meni puol tuntia niin oli alusil sössöt öljynsuodattimessa
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • ekkoo1
                    BTCF Member
                    • Jun 2019
                    • 1368
                    • Pohjanmaa

                    #24
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Yksi konstihan voisi olla käyttää alkuperäisiä männänrenkaita custom männissä.

                    Jopa ihan niitä jotka siellä on aina ollu, kun ei ne oikeen ikinä oo ees kuluneet kun noita aikoinaan tuli muutama mylly purettua.
                    Männänrenkaissakin on pieni viiste toisessa ulkonurkassa, niin pieni että ei tahdo silmällä näkyä, vakiossa renkaassa ei oo myöskään top" merkintää.

                    Aikoinaan laitoin männät moottorista toiseen, meni puol tuntia niin oli alusil sössöt öljynsuodattimessa
                    Tästä muistaakseni luin siinä sinun projektitopicissa myös, pitikö niissä purkukoneissa kuitenkin olla tismalleen sama poraus? Niitä m60 Alusil porauksiakin taitaa olla pariakin eri - 88,990MM ja 89,070MM realoemin mukaan plus 0,25 JA 0,50 ylikoot.
                    E39 540i -96 Ajamisen iloa
                    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5273
                      • Pirkkala

                      #25
                      Kyllä niissä mäntien merkintöjen mukaan oli muutaman tonnin sisään sama poraus.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • aae30
                        BTCF Member
                        • May 2010
                        • 2727
                        • .fi

                        #26
                        kaikki varmaan juutuubista jo nähneet ahdetun alpinan epäonnistuneen putkitusremontin, joka levisi "sisäänajossa".
                        että noh, ei se putkituskaan(ainakaan halvalla tehtynä) taida mikään pomminvarma huolenpoistaja olla.
                        Sorry I'm Not Sorry
                        E34 540iA 93 sedan
                        E34 540iA 93 sedan
                        E39 530iA 00 touring

                        Comment

                        • Tama
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 52
                          • Kuusamo/Jyväskylä

                          #27
                          Herätelläänpäs tätä vähän henkiin.

                          Mulla olisi unelmana tuoda 850 tähän päivään rakentamalla siihen alhaalta vetävä ja reagoiva moottori joka kestää katukäytössä sen 600-700hp ja sitten perään DCT/8HP loota. Alan kallistua M62 koneesee, mutta toki myös muita ideoita kuunnellaan

                          Tästä ketjusta löytyikin hyviä tietoja jo aiheeseen liittyen.

                          Muutamia kysymyksiä:
                          -Kannattaako valita aihioksi M62b44 vai Vanoksellinen M62B44tu? Onko noissa jotain muita merkittäviä eroja? Oma ymmärrykseni vanoksen hyödyistä/säädettävyydestä turbokäytössä on melko nollissa...
                          -Sylinterien putkitus, onko tästä hinta-arviota ja kuka näitä tekee?
                          - 1 vai 2 ahdinta? Toiveena olisi saada alhaalta heräävä ja reagoiva kone. Mulla ei ole vielä järkevää kuvaa siitä, että mihin kasisatasessa kannattaa ahdinta/ahtimia ruveta tunkemaan.. konehuone on melko kapea, mutta pitkä...
                          - Männät, mennäkkö vakiolla vai takomännät. Jos takomännät niin mitkä olisi hyvät?
                          - Kanget, vakiot vai takokanget? Mitkä olisi hyvät?

                          Tämän pohjalta voi sitten ruveta etsimään sopivaa tekniikanluovuttajaa.. ja olettaen jos päätyy pistämään kaiken uusiksi, niin ei ole niin väliä onko tekniikan luovuttajalla ajettu sen 200tkm vai 400tkm...

                          Haluasin vähän ymmärtää hintaeroa sille jos tekee koneen täysin uusiksi vs. vaihtelee vaan laakerit ja pitää vakio hilppeet sisässä..

                          -Tama
                          Last edited by Tama; 03-11-2023, 08:35.
                          BMW 850 1991
                          Peugeot 505 Turbo Injection 1984
                          Lincoln Continental Town Car 1972
                          Subaru Impreza WRX STI 2008 rallihommiin

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2561
                            • .

                            #28
                            Originally posted by Tama View Post
                            Herätelläänpäs tätä vähän henkiin.

                            Mulla olisi unelmana tuoda 850 tähän päivään rakentamalla siihen alhaalta vetävä ja reagoiva moottori joka kestää katukäytössä sen 600-700hp ja sitten perään DCT/8HP loota. Alan kallistua M62 koneesee, mutta toki myös muita ideoita kuunnellaan

                            Tästä ketjusta löytyikin hyviä tietoja jo aiheeseen liittyen.

                            Muutamia kysymyksiä:
                            -Kannattaako valita aihioksi M62b44 vai Vanoksellinen M62B44tu? Onko noissa jotain muita merkittäviä eroja? Oma ymmärrykseni vanoksen hyödyistä/säädettävyydestä turbokäytössä on melko nollissa...
                            -Sylinterien putkitus, onko tästä hinta-arviota ja kuka näitä tekee?
                            - 1 vai 2 ahdinta? Toiveena olisi saada alhaalta heräävä ja reagoiva kone. Mulla ei ole vielä järkevää kuvaa siitä, että mihin kasisatasessa kannattaa ahdinta/ahtimia ruveta tunkemaan.. konehuone on melko kapea, mutta pitkä...
                            - Männät, mennäkkö vakiolla vai takomännät. Jos takomännät niin mitkä olisi hyvät?
                            - Kanget, vakiot vai takokanget? Mitkä olisi hyvät?

                            Tämän pohjalta voi sitten ruveta etsimään sopivaa tekniikanluovuttajaa.. ja olettaen jos päätyy pistämään kaiken uusiksi, niin ei ole niin väliä onko tekniikan luovuttajalla ajettu sen 200tkm vai 400tkm...

                            Haluasin vähän ymmärtää hintaeroa sille jos tekee koneen täysin uusiksi vs. vaihtelee vaan laakerit ja pitää vakio hilppeet sisässä..

                            -Tama
                            N63? Turbojen sijainnin suhteen ei olisi ongelmaa edes kapeassa konetilassa, perään saisi suoraan sopivan 8hp:n ja sisuskalut kestävät voimaa reilusti ilman päivityksiä.
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • ekkoo1
                              BTCF Member
                              • Jun 2019
                              • 1368
                              • Pohjanmaa

                              #29
                              Ei taida virityspotentiaalissa olla merkittävää eroa m62nv vs. m62tu, m62nv on aika miedot nokat vakiona joten siihen saisi ainakin hiotut nokat melkein laskea settiin. Vanos kai nykyään lasketaan lähinnä plussaksi virityksessä jos katoautoa tehdään eikä mitään aivan all-in kilpuria olla tekemässä.

                              Aika kallis settihän tuo olisi, itsekin näitä haaveillut/selvitellyt niin jotain karkeaa osalistaa mitä tarvitsisit:
                              - MaxxEcu race tai vastaava ecu johtosarjoineen ~2k
                              - Ahdin/ahtimet, välijäähy, pakosarjat, putkisto, suuttimet ???

                              - CanFormance laatikko-ohjain ~1500€
                              - DCT laatikko 1500-2000€, 8hp sitten huomattavasti vähemmän
                              - DCT -> M62 adapterisetit 1k+ (PMC, Domiworks)

                              - Jakopää/vanos remonttiin 500-1000€ hiluja, pakollinen mihin tahansa M62
                              - Athena pahvit 500€

                              Jos päädyt alakerran päivittämään:
                              - Kiinan veivit alkaen 800€
                              - Takomännät alkaen 1000€

                              Putkituksesta ei ole minulla tarkkaa tietoa mutta jos teet sen jollain Dartonin putkilla niin taisi ne pelkät putket maksaa 1500€ ja sitten koneistusta suomessa per reikä x määrä eli sekään ei mikään halpa homma ole.

                              Ehkä uutena tietona foorumille niin nykyään AMP44 myy vapari m62b44 takomäntiä Alusil pytyille, eivät kyllä suoraan kerro onko nuo tarkoitus laittaa uudelleen hoonatulle alusilille vai kuinka. Eli rohkea mies laittaisi nuo kiinanveivien kaveriksi, jättää putkittamatta ja katsoo mitä tapahtuu.

                              Väittäisin että kustannustehokkain ratkaisu on avaamaton alakerta, jakopään ja korkeintaan kansipahvit tekee kun moottori on irrallaan. Näitä avaamattomia M60/M62 alakertoja on kuitenkin <1bar ahdoilla useampi remmiahdettu ja turbollakin foorumilla, tällä et kuitenkaan vielä pääse tuohon 600-700hp haarukkaan vaan pikemminkin n. 500hp kampuralta. Voisi sekin olla ihan hauska DCT laatikolla jo?



                              E39 540i -96 Ajamisen iloa
                              E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                              E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                              Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                              Comment

                              • Juho_
                                BTCF Member
                                • Jul 2016
                                • 1070
                                • Suomi

                                #30
                                Sylinterien putkitus V-lohkoon 800€ + putket , ja tasopintojen koneistus = työt about tonnin kaikkineensa.
                                Jossain maksaa vähemmän , jossain enemmän -- mutta karkeasti tätä luokkaa. Ite en oo vielä V-lohkoja poraillut tai putkittanut kun toistaiseksi tekemättä jigi -- yks V-lohko hyllyllä joka on jigin rakennusta varten että pääsee niitäkin koneistamaan... rautaputket (aihiot) noin 60€/kpl x 8 = 480€.

                                Hintavaa puuhaa jokatapauksessa jos lohkoo rakentelemaan enemmän.

                                YouTube
                                Instagram // Juhon Moottoripaja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎