Announcement

Collapse
No announcement yet.

N55 vikavalo (drivetrain failure) - yhä rikki on

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ximmo
    Bimmer Rookie
    • Jan 2023
    • 47
    • Helsinki

    N55 vikavalo (drivetrain failure) - yhä rikki on

    Potilas on M135i vuosimallia 2013 ja oireet seuraavat: jos kone kylmänä seisoo pitkäkäynnillä vähän pidempään, niin käynti muuttuu jossain vaiheessa täristäväksi ja ruudulle pamahtaa "drivetrain failure" ja opastus ajaa rauhallisesti kotiin. Tämä on tapahtunut nyt noin 6 krt viimeisen 10 kk aikana, mutta vikat 3 tapausta on parin viikon sisältä. Ongelma kuitenkin poistuu, kun moottori lämpöisenä sammutus + takaisin käyntiin.

    Eilen se sitten jättikin ylimääräisen valon pysyvästi palamaan, moottorin kuvake, jolle manuaali sanoo syyksi vain "päästöt" sen kummempia selittelemättä. Auto toimii normaalisti. Vikakoodinluku antoi syyn tuolle aiemmalle (P0302 - Cylinder 2 Misfire Detected), muttei mitään tähän päästövaloon liittyvää.

    Luonnollisesti haluaisin tuon ylimääräisen valon pois, joten näin BMW-ummikkona kyselen, onko näissä jotain tähän liittyvää yleistä valohoitoa, jolla ongelma poistuu? Yleiset syyt (katti, tulpanjohdot, anturi) on toki arvattavissa.Samoin tuon P0302:n ilmaantuminen olisi kiva lopettaa.

    Auto on saanut uudet tulpat hiljattain ja moottorilla on ajettu noin 10 tkm. (Korilla noin 100 tkm eli apulaitteilla on ikää. Autossa oli ostaessani vuoden takuu moottorille ja yli kymppitonnin kuitit moottorin vaihdosta.) Vireinä ei ole kuin stage 1 softa + BMS intake, ja ajelu on melko maltillista näin keski-ikäisenä gubbena.
    Last edited by ximmo; 03-09-2023, 18:54.
    M135i xDrive
  • Krampus
    BTCF Member
    • Nov 2017
    • 373
    • Keski-Suomi

    #2
    Vaihda aluksi 2. sylinterin puola jostain muusta sylinterista päikseen.
    Jos ei siirry misfire niin luultavasti suutin vuotaa. Huono käynti voi muutenkin viitata huonoon suuttimeen. Ja onhan suuttimet koodattu?
    Moottorin vaihdossa luulisin, että suuttimia ei ole uusittu :think
    E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
    F39 X2 Xdrive20D, käyttis
    Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5400
      • S:t Karins

      #3
      BMS:n intake ei toimi N55:ssa. MAF on väärässä paikkaa siinä. Kokeile vakio intakella poistuuko vika. Koska puolat on vaihdettu?
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • ximmo
        Bimmer Rookie
        • Jan 2023
        • 47
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Tommix View Post
        BMS:n intake ei toimi N55:ssa. MAF on väärässä paikkaa siinä. Kokeile vakio intakella poistuuko vika. Koska puolat on vaihdettu?
        Mielenkiintoinen tieto. Ostin intaken käytettynä viime vuonna ja se oli ollut puolitutulla edellisellä omistajallaan pitkään käytössä ilman ongelmia. Kun auto lähti myyntiin, hän tarjosi aftermarket-osia allekirjoittaneelle. (Pesun jälkeen se oli aivan uutta vastaava.) Joka tapauksessa misfire tuli ensimmäisen kerran vakiolla intakella.

        Auto on ollut minulla vasta hieman yli vuoden päivät, niin ei ole tietoa puolien vaihdosta. Onko puolien vaihto normaali toimenpide 100 tkm ajetussa Bemarissa? Joka tapauksessa puolien vaihteluksi tämä taitaa mennä, ainakin nyt alkuun sylinteristä toiseen ja jos se ei auta, niin ihmetellään seuraavaksi suuttimia. Onneksi kesäloma lähestyy, ehdin ehkä jotain tekemäänkin.

        Kiitos vastauksista jo tähän asti.
        M135i xDrive

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5400
          • S:t Karins

          #5
          Kyllä tuo BMS:n intake ongelma on aika yleinen. BMS:viesti vikaan on ollut että laittakaa JB4 . Tällöin maf ei aiheuta häikkää. Minä testasin tuota (F20) sekä kaksi F30. Missään ei toiminut. Laitettiin Injenin vastaavat tilalle ja vika poistui.
          Mutta testaa tuo puolan siirto ensiksi. Onko muuten logia otettu? Se voisi jotain paljastaa myös.
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • ximmo
            Bimmer Rookie
            • Jan 2023
            • 47
            • Helsinki

            #6
            Mitenkäs tuo päästöjen(?) aiheuttama vikavalo, se vaan palaa kojelaudassa ja mitään lisäinfoa ei anna OBD:n kautta. Sen toisen ongelmakohdan (P0302 eli misfire) luin ja nollasin Torquella kun se tulee satunnaisesti. Nyt viestini kirjoittamisen jälkeen ei esim. oo ollut mitään ongelmia.

            En oo ehtinyt vielä ropaamaan mitään, viimeiset kiireiset päivät ennen lomaa. Muutenkin vähän haastava testata, kun ongelma tulee satunnaisesti: vaihdan puolan ja totean että kas, nyt toimii... ...kunnes viikon päästä sama ongelma ilmaantuu.

            Samassa yhteydessä tunnustan, etten oo mikään kova näitä ropaamaan. Ei oo tallia ja kerrostalossa asun, ja peukalo jos ei nyt keskellä kämmentä niin vähän laidassa kuitenkin. Mutta jonkinlainen ymmärrys ja into silti on. Apukäsiä silti kaipaan hyvin usein vähintään antamaan rohkaisua.
            M135i xDrive

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by ximmo View Post
              Mitenkäs tuo päästöjen(?) aiheuttama vikavalo, se vaan palaa kojelaudassa ja mitään lisäinfoa ei anna OBD:n kautta. Sen toisen ongelmakohdan (P0302 eli misfire) luin ja nollasin Torquella kun se tulee satunnaisesti. Nyt viestini kirjoittamisen jälkeen ei esim. oo ollut mitään ongelmia.

              En oo ehtinyt vielä ropaamaan mitään, viimeiset kiireiset päivät ennen lomaa. Muutenkin vähän haastava testata, kun ongelma tulee satunnaisesti: vaihdan puolan ja totean että kas, nyt toimii... ...kunnes viikon päästä sama ongelma ilmaantuu.

              Samassa yhteydessä tunnustan, etten oo mikään kova näitä ropaamaan. Ei oo tallia ja kerrostalossa asun, ja peukalo jos ei nyt keskellä kämmentä niin vähän laidassa kuitenkin. Mutta jonkinlainen ymmärrys ja into silti on. Apukäsiä silti kaipaan hyvin usein vähintään antamaan rohkaisua.
              Eiköhän se vikavalo pala nyt sen sytytyskatkon takia. ISTA:lla lukiessa kertoo koodin lisätiedoissa sytyttääkö vikavalon.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5400
                • S:t Karins

                #8
                Mikä softa koneessa? Onko catillinen vai catiton DP?
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • ximmo
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2023
                  • 47
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Tommix View Post
                  Mikä softa koneessa? Onko catillinen vai catiton DP?
                  Katillinen dp ja softa on Ecu Helsingin laittama ja säätämä.

                  Autohan on sitten viime viestien toiminut taas ihan ongelmitta, mitä nyt se "päästövalo" palaa kojelaudassa.
                  M135i xDrive

                  Comment

                  • Kartiopari
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 179
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by ximmo View Post
                    Katillinen dp ja softa on Ecu Helsingin laittama ja säätämä.

                    Autohan on sitten viime viestien toiminut taas ihan ongelmitta, mitä nyt se "päästövalo" palaa kojelaudassa.
                    Omalla jo nyt melkoisen vahvalla😅 kokemuksella sanoisin että puolat vaihtoon ja auto jonnekkin missä voivat katsoa suuttimet. Ja jos suuttimissa vikaa niin vaihda kaikki kerralla.

                    Edellämainitut kannattaa tehdä nyt ennenkuin katti on entinen.

                    Jos pitäisi veikata niin melko satavarmasti puola ja/tai suutinvika
                    F33 435i X-drive Cabriolet -14

                    Ex:E82 123d -08 M-Sport

                    Ex:E82 120d -08

                    Comment

                    • ximmo
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2023
                      • 47
                      • Helsinki

                      #11
                      No niin, tuli vähän perhepuolella ylimääräisiä tilanteita ja tämä jäänyt taustalle, mutta pienen hiljaiselon jälkeen on asioita tapahtunut. Kävin eräässä kivassa pajassa lukemassa lisäinfot virheilmoista ja tosiaan kakkossylinterissä ollut häikkälää, jolloin ruiskutus kakkoseen on lopetettu. Ja syy-seuraus-suhdetta miettien lambda kävi itkemään tämän vuoksi, eli ei oo palamistapahtuma ollut ihan sitä, mitä herra lambda odottaa.

                      No eipä siinä, ykkös- ja kakkossylinterien puolat vaihdettu ristiin, niin eiköhän ainakin se selviä, onko ongelma puolassa vai suuttimessa. Mutta hauska puoli (ei puola): samalla tuuppasin vakio-intaken sisuksiin ja nyt on pian 300 km takana, ei mitään vikavaloja. Jos tämä näin jatkuu, niin syyllinen on selkeä, ja isäntä eli allekirjoittanut vähän hämmentynyt.

                      Joka tapauksessa pian on myynnissä uutta vastaava BMS intake. Pesin sen jo, aivan virheetön. Kai tuo johonkin moottoriin kelpaa tuollaisenaan?
                      M135i xDrive

                      Comment

                      • ximmo
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2023
                        • 47
                        • Helsinki

                        #12
                        Ja nyt muuten muistinkin, että mulla on tuolla varastossa isompi cooleri, joka pitäisi olla bolt-on. Ostin samalla kuin tuon intaken, eli Sulo Vilen -meiningillä "kun edullisesti saa". Olin täysin unohtanut, pesin ja maalasin sen viime loppukesästä ja vein varastoon seisomaan. Mitäköhän ansoja sen kanssa on odotettavissa?
                        M135i xDrive

                        Comment

                        • ximmo
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2023
                          • 47
                          • Helsinki

                          #13
                          Totta tosiaan, ollut vaan kovaa ajoa sen jälkeen, kun BMS intake lähti pois pellin alta. Eipä ole ollut näin halpaa korjausta ikiaikoihin - jään jopa voitolle, jos saan sen aftermarket intaken myytyä.
                          M135i xDrive

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5400
                            • S:t Karins

                            #14
                            Like I told You .
                            Hyvä että toimii taas.
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • ximmo
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2023
                              • 47
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Tommix View Post
                              Like I told You .
                              Hyvä että toimii taas.
                              Suuret kiitokset, aidosti! Mä en olisi voinut mitenkään kuvitella, että noinkin pelottavat ilmot pamahtaa lokiin vain aftermarket intaken vuoksi. Erityisesti sen vuoksi, että ostin sen tutulta, ja hänellä se toimi ongelmitta ja näki muun muassa rata-ajoa.
                              M135i xDrive

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎