Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 käyntihäiriö, joka räjäyttää kohta pään!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2323
    • Uusimaa

    N42 käyntihäiriö, joka räjäyttää kohta pään!

    Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Tämä on ehkä hankalin käyntihäiriö mihin olen koskaan törmännyt. Ongelman korjavasta vihjeestä on luvassa konjakkiputeli, täytekakku tai jotain siltä väliltä.

    Ongelma on siis tällainen. Auto on E46 316i, N42. Ja vika täsmälleen kuten tässä videossa. Videon tapauksessa ilmeisesti vika korjaantui epäkeskoakselin vaihdolla. Mutta mun tapauksessa epäkeskoakselista ei löydy ulkoisesti selittävää tekijää.

    https://www.youtube.com/watch?v=34BJ5XtsnsQ

    Kun irroittaa valvetronicin anturista pyöreän liittimen, tasaantuu käynti normaaliksi (ts. valvetronicin fail-safe tilassa kone käy normaalisti). Korjausvinkit valvetronicin suunnalta ei enää riitä. Kokeiltu on nimittäin kaikki mahdollinen, uusi säätömoottori, anturi, ohjainlaite. Ja ISTA:lla testatessa Valvetronic säätää ihan normaalisti. Hakee raja-arvot jne.... Ja olennainen: MITÄÄN vikakoodeja ei käyntihäiriöstä tule, joka viittaa mielestäni mekaaniseen vikaan. (paitsi misfire-koodeja alkaa tietysti putoilla, kun aikansa antaa puputtaa.)

    Venttiilikopan alla kaikki näyttää ihan hyvältä. Ainoastaan epäkeskoakselin viimeisessä nokassa on muutama korroosiotäplä, jotka ei tunnu edes sormella. Ketju on tiukka. Ei minkäänlaista löysyyttä havaittavissa.

    Pää lyö täytty tyhjää tämän kanssa kun ei järki sano enää mitään mikä edes vähän osoittaisi johonkin oikeaan suuntaan. Voisi olettaa että venttiilikoneisto on kunnossa, koska auto käy ilman valvetronicin anturia kun unelma.

    Uusia pähkäilyjä: Voisiko tässä tapauksessa vika ollakin ajoituksen säädössä, eli Vanoksessa? Eikös Vanos ja Valvetronic toimi järjen mukaan jotenkin symbioosissa? ts. kun Valvetronic säätää venttiilin nostoa, niin samassa suhteessa Vanoksen pitää osallistua ajoituksen säätöön? Vai onko ne täysin toisistaan riippumattomia järjestelmiä? Jos ajoitus ei säädy mekaanisesti oikein niin voisiko se aiheuttaa tuon "puputuksen", joka ilmeneekin vain silloin kun Valvetronic on pelissä mukana? Se efekti kun on juuri sellainen kuin auto olisi venttiilivikainen tai ajoitus olisi pykälän pielessä.
    Last edited by JKK; 12-10-2023, 15:24.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #2
    N42 ??

    Originally posted by JKK View Post
    Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Tämä on ehkä hankalin käyntihäiriö mihin olen koskaan törmännyt. Ongelman korjavasta vihjeestä on luvassa konjakkiputeli, täytekakku tai jotain siltä väliltä.

    Ongelma on siis tällainen. Auto on E46 316i, N42. Ja vika täsmälleen kuten tässä videossa. Videon tapauksessa ilmeisesti vika korjaantui epäkeskoakselin vaihdolla. Mutta mun tapauksessa epäkeskoakselista ei löydy ulkoisesti selittävää tekijää.

    https://www.youtube.com/watch?v=34BJ5XtsnsQ

    Kun irroittaa valvetronicin anturista pyöreän liittimen, tasaantuu käynti normaaliksi (ts. valvetronicin fail-safe tilassa kone käy normaalisti). Korjausvinkit valvetronicin suunnalta ei enää riitä. Kokeiltu on nimittäin kaikki mahdollinen, uusi säätömoottori, anturi, ohjainlaite. Ja ISTA:lla testatessa Valvetronic säätää ihan normaalisti. Hakee raja-arvot jne.... Ja olennainen: MITÄÄN vikakoodeja ei käyntihäiriöstä tule, joka viittaa mielestäni mekaaniseen vikaan. (paitsi misfire-koodeja alkaa tietysti putoilla, kun aikansa antaa puputtaa.)

    Venttiilikopan alla kaikki näyttää ihan hyvältä. Ainoastaan epäkeskoakselin viimeisessä nokassa on muutama korroosiotäplä, jotka ei tunnu edes sormella. Ketju on tiukka. Ei minkäänlaista löysyyttä havaittavissa.

    Pää lyö täytty tyhjää tämän kanssa kun ei järki sano enää mitään mikä edes vähän osoittaisi johonkin oikeaan suuntaan. Voisi olettaa että venttiilikoneisto on kunnossa, koska auto käy ilman valvetronicin anturia kun unelma.

    Uusia pähkäilyjä: Voisiko tässä tapauksessa vika ollakin ajoituksen säädössä, eli Vanoksessa? Eikös Vanos ja Valvetronic toimi järjen mukaan jotenkin symbioosissa? ts. kun Valvetronic säätää venttiilin nostoa, niin samassa suhteessa Vanoksen pitää osallistua ajoituksen säätöön? Vai onko ne täysin toisistaan riippumattomia järjestelmiä? Jos ajoitus ei säädy mekaanisesti oikein niin voisiko se aiheuttaa tuon "puputuksen", joka ilmeneekin vain silloin kun Valvetronic on pelissä mukana? Se efekti kun on juuri sellainen kuin auto olisi venttiilivikainen tai ajoitus olisi pykälän pielessä.
    Onhan "epäkesko" säätöakselin nokassa oleva magneettipyörä ehjä??
    ts. ei ole voinut kolahtaa missään vaiheessa ja magneetti haljeta sisältä niin että siinä on useita magneettisia pisteitä??
    Myös magneetin kiinnitysruuvi on oltava antimagneettinen eli käytännössä rst M6
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2323
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by e46touring View Post
      Onhan "epäkesko" säätöakselin nokassa oleva magneettipyörä ehjä??
      ts. ei ole voinut kolahtaa missään vaiheessa ja magneetti haljeta sisältä niin että siinä on useita magneettisia pisteitä??
      Myös magneetin kiinnitysruuvi on oltava antimagneettinen eli käytännössä rst M6
      Erittäin hyvä vinkki, jota en olisi ymmärtänyt huomioida. Sehän tosiaan näyttää olevan irrallinen, erillinen osa. Täytyypä ottaa tutkintaan seuraavalla kopan avauskierroksella. Loogisesti tuossa on kyllä järkeä, koska tuntuu että systeemi säätää Valvetronicia ikäänkuin väärällä tavalla. Ikäänkuin venttiilit olisi koko ajan liikaa "nostollaan".

      Ja tuo voisi myös selittää sen, miksi tuo kyseisen kaltainen vika on parissa löydetyssä samanlaisessa tapauksessa korjaantunut uudella epäkeskoakselilla.... :think

      Pääseeköhän tuohon magneettipyöräään käsiksi ilman koko asetelman irroitusta?
      Last edited by JKK; 12-10-2023, 18:24.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1327
        • Tornio

        #4
        Originally posted by JKK View Post
        Erittäin hyvä vinkki, jota en olisi ymmärtänyt huomioida. Sehän tosiaan näyttää olevan irrallinen, erillinen osa. Täytyypä ottaa tutkintaan seuraavalla kopan avauskierroksella. Loogisesti tuossa on kyllä järkeä, koska tuntuu että systeemi säätää Valvetronicia ikäänkuin väärällä tavalla. Ikäänkuin venttiilit olisi koko ajan liikaa "nostollaan".

        Ja tuo voisi myös selittää sen, miksi tuo kyseisen kaltainen vika on parissa löydetyssä samanlaisessa tapauksessa korjaantunut uudella epäkeskoakselilla.... :think

        Pääseeköhän tuohon magneettipyöräään käsiksi ilman koko asetelman irroitusta?
        joutuu siinä hiukan purkamaan. Lieneekö tästä apua?
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • Masander
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2010
          • 1396
          • Dingolfing

          #5
          Originally posted by e46touring View Post
          joutuu siinä hiukan purkamaan. Lieneekö tästä apua?
          https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...e-gear/DppWAks
          Site Closed
          This site is closed per demands of BMW AG.
          BMW recommends the official and up-to-date BMW TIS which can be accessed at www.bmwtis.com*.

          * However, we believe that BMW violates the right to repair by effectively locking out individual consumers from basic repair information through unreasonably high access fees.

          Contact us via the feedback form below if you have any questions or concerns.
          sigpic

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1838
            • Turku

            #6
            Originally posted by Masander View Post
            Site Closed
            This site is closed per demands of BMW AG.
            BMW recommends the official and up-to-date BMW TIS which can be accessed at www.bmwtis.com*.

            * However, we believe that BMW violates the right to repair by effectively locking out individual consumers from basic repair information through unreasonably high access fees.

            Contact us via the feedback form below if you have any questions or concerns.
            Kyllä se toimii. Pitää vaan olla tunnarit. Siitä on oma ketju foorumilla.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2323
              • Uusimaa

              #7
              Juu TIS toimii mulla ainakin ihan hyvin.....

              Tuon mukaan magneettipyörä saattaisi lähteä irti ilman että ottaa koko asetelmaa pöydälle.

              Tosin nyt alkaa vähän tuntumaan että seuraavalla kopan avauskierroksella hommaan ketjun+kiristäjän ja puran koko viritelmää hieman enemmän pöydälle.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • anv
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2012
                • 328
                • Oulu

                #8
                Heitänpä ihan uuden vikamahdollisuuden. Erimerkkisessä oli juurikin samanlainen hummaus n. 1s taajuudella. Ongelmana oli lambda, vaikka mikään ei siihen suoraan viitannutkaan, kuten esim. päästöt. Se alkoi jotenkin värähtelemään säätöpiirin kanssa.
                Diagnosoitiin ottamalla lambdan johto irti ja voilaa, vika pois. Korjauksena tietty uusi lambda.
                Niin, ja vianhaku kesti kaikenkaikkiaan kuukausia useissa eri merkkiliikkeissä prkle. Vasta paikallinen autosähköliike arvasi vian.

                Comment

                • Tatu6o
                  BTCF Member
                  • Sep 2021
                  • 75
                  • Uusimaa

                  #9
                  Kaverillani oli epämääräinen valvetronic vika, jonka syyksi lopulta paikantui epäkeskoakselin neulalaakerit, jotka olivat jumiutuneet/hajonneet.

                  Comment

                  • Mppa
                    Bimmer Rookie
                    • May 2018
                    • 92
                    • Tampere

                    #10
                    Mahtoiko tämä case ratketa, jos niin millä tempulla?
                    320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                    Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                    Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004

                    Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013

                    Ex-bimmerit:
                    Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
                    525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
                    130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3571
                      • Raisio

                      #11
                      Huutokauppa com, siellä ne parhaat myydään on monesti hyvä vaihtoehto
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2323
                        • Uusimaa

                        #12

                        Juu, sain. Pistin likimain koko yläkerran koneesta uusiksi venttiilivarsien kumeja myöten. Tätä ennen siis vaihdoin myös VVT-boksin, josta ei ollut mitään hyötyä....

                        Uusiksi meni:
                        - Jakoketjusarja (SKF:n setti),
                        - Epäkeskoakseli ja sen päässä oleva magneettipyörä.
                        - Valvetronicin jouset 4kpl
                        - Uusi VVT-akselia voiteleva öljyputki
                        - Molemmat Vanos-pyörät
                        - Venttiilivarren kumit

                        Alkuperäisessä VVT-säätömoottorissa ja anturissa ei ollut mitään vikaa. Kuten monessa yhteydessä on tullutkin jo ilmi että niissä harvemmin on lopulta häikkää tällaisen vian tapauksessa.

                        Mutta jotakuinkin näillä eväillä kone alkoi toimimaan jälleen kuin tehtaalta lähtiessäänkin on toiminut. Itseasiassa jopa yllätyin miten mukavan tuntuinen ja taloudellinen kone tämä onkaan kun kaikki toimii täydellisesti. Valvetronicin ja Vanoksen vaikutus koneen luonteeseen oli mielestäni odottamattoman iso. Ja myös kulutukseen.

                        Vaikea on lopulta sanoa, että mikä lopullinen vian aiheuttaja oli? Itse veikkaan epäkeskoakselin päässä olevaa magneettipyörää, joka on siis vaihdettava osa (n.50€). Itse VVT-akseli ei ollut niin huonossa kunnossa että voisi olla noinkin karkean vian selittäjä. Ainoastaan viimeisessä nokassa oli alkavaa pintavauriota. Toki syy saattoi olla myös jommassakummassa vanos-pyöristä?

                        Jokatapauksessa nämä N42-käyntihäiriöt, jotka kuullostavat "venttiilivikaiselta puputukselta" on maailmalla monessa tapauksessa korjaantuneet uudella epäkeskoakselilla. Minkään tapauksen kohdalla tosin ei ole mainittu että oliko itse akselissa nokat vialliset vaiko akselin päässä oleva magneettipyörä, joka kerää ikääntyessään metalliroskaa itseensä > magneettipiste katoaa. Tämän megneettipyörän toiminta kun on yllättävän keskeinen koneen toiminnan kannalta. Varsinainen asentoanturihan toimii sen magneettipotikan välittämän magneettipisteen perusteella.


                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎