Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Tämä on ehkä hankalin käyntihäiriö mihin olen koskaan törmännyt. Ongelman korjavasta vihjeestä on luvassa konjakkiputeli, täytekakku tai jotain siltä väliltä.
Ongelma on siis tällainen. Auto on E46 316i, N42. Ja vika täsmälleen kuten tässä videossa. Videon tapauksessa ilmeisesti vika korjaantui epäkeskoakselin vaihdolla. Mutta mun tapauksessa epäkeskoakselista ei löydy ulkoisesti selittävää tekijää.
https://www.youtube.com/watch?v=34BJ5XtsnsQ
Kun irroittaa valvetronicin anturista pyöreän liittimen, tasaantuu käynti normaaliksi (ts. valvetronicin fail-safe tilassa kone käy normaalisti). Korjausvinkit valvetronicin suunnalta ei enää riitä. Kokeiltu on nimittäin kaikki mahdollinen, uusi säätömoottori, anturi, ohjainlaite. Ja ISTA:lla testatessa Valvetronic säätää ihan normaalisti. Hakee raja-arvot jne.... Ja olennainen: MITÄÄN vikakoodeja ei käyntihäiriöstä tule, joka viittaa mielestäni mekaaniseen vikaan. (paitsi misfire-koodeja alkaa tietysti putoilla, kun aikansa antaa puputtaa.)
Venttiilikopan alla kaikki näyttää ihan hyvältä. Ainoastaan epäkeskoakselin viimeisessä nokassa on muutama korroosiotäplä, jotka ei tunnu edes sormella. Ketju on tiukka. Ei minkäänlaista löysyyttä havaittavissa.
Pää lyö täytty tyhjää tämän kanssa kun ei järki sano enää mitään mikä edes vähän osoittaisi johonkin oikeaan suuntaan. Voisi olettaa että venttiilikoneisto on kunnossa, koska auto käy ilman valvetronicin anturia kun unelma.
Uusia pähkäilyjä: Voisiko tässä tapauksessa vika ollakin ajoituksen säädössä, eli Vanoksessa? Eikös Vanos ja Valvetronic toimi järjen mukaan jotenkin symbioosissa? ts. kun Valvetronic säätää venttiilin nostoa, niin samassa suhteessa Vanoksen pitää osallistua ajoituksen säätöön? Vai onko ne täysin toisistaan riippumattomia järjestelmiä? Jos ajoitus ei säädy mekaanisesti oikein niin voisiko se aiheuttaa tuon "puputuksen", joka ilmeneekin vain silloin kun Valvetronic on pelissä mukana? Se efekti kun on juuri sellainen kuin auto olisi venttiilivikainen tai ajoitus olisi pykälän pielessä.
Ongelma on siis tällainen. Auto on E46 316i, N42. Ja vika täsmälleen kuten tässä videossa. Videon tapauksessa ilmeisesti vika korjaantui epäkeskoakselin vaihdolla. Mutta mun tapauksessa epäkeskoakselista ei löydy ulkoisesti selittävää tekijää.
https://www.youtube.com/watch?v=34BJ5XtsnsQ
Kun irroittaa valvetronicin anturista pyöreän liittimen, tasaantuu käynti normaaliksi (ts. valvetronicin fail-safe tilassa kone käy normaalisti). Korjausvinkit valvetronicin suunnalta ei enää riitä. Kokeiltu on nimittäin kaikki mahdollinen, uusi säätömoottori, anturi, ohjainlaite. Ja ISTA:lla testatessa Valvetronic säätää ihan normaalisti. Hakee raja-arvot jne.... Ja olennainen: MITÄÄN vikakoodeja ei käyntihäiriöstä tule, joka viittaa mielestäni mekaaniseen vikaan. (paitsi misfire-koodeja alkaa tietysti putoilla, kun aikansa antaa puputtaa.)
Venttiilikopan alla kaikki näyttää ihan hyvältä. Ainoastaan epäkeskoakselin viimeisessä nokassa on muutama korroosiotäplä, jotka ei tunnu edes sormella. Ketju on tiukka. Ei minkäänlaista löysyyttä havaittavissa.
Pää lyö täytty tyhjää tämän kanssa kun ei järki sano enää mitään mikä edes vähän osoittaisi johonkin oikeaan suuntaan. Voisi olettaa että venttiilikoneisto on kunnossa, koska auto käy ilman valvetronicin anturia kun unelma.
Uusia pähkäilyjä: Voisiko tässä tapauksessa vika ollakin ajoituksen säädössä, eli Vanoksessa? Eikös Vanos ja Valvetronic toimi järjen mukaan jotenkin symbioosissa? ts. kun Valvetronic säätää venttiilin nostoa, niin samassa suhteessa Vanoksen pitää osallistua ajoituksen säätöön? Vai onko ne täysin toisistaan riippumattomia järjestelmiä? Jos ajoitus ei säädy mekaanisesti oikein niin voisiko se aiheuttaa tuon "puputuksen", joka ilmeneekin vain silloin kun Valvetronic on pelissä mukana? Se efekti kun on juuri sellainen kuin auto olisi venttiilivikainen tai ajoitus olisi pykälän pielessä.
Comment