Originally posted by muggo
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50B25+turbo+motronic
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by mika44 View PostMiul on tuo motronic lastulla. Nyt on isompi välijäähy ja turbo pitäis saaha säätöihi pystyykö tolle esim penkissä tekemää jotai?
Kysyppä esim. tuolta:
tai tuolta:
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Nostetaan vanhaa topicia kun otsikko osuu ainakin kohdilleen.
Semmonen ongelma vaivaa tuossa m50b25 turbossa että 1,2,3 vaihteella vetää niinkuin kuuluukin, mutta 4 ja 5 vaihteella menee seosmittarin mukaan laihalle n.4000rpm kohdilla ja meno hyytyy.
Kokoonpano on m50b25nv, perus moottori on vakio, moottorin ohjaus on vakio mitä karala on säätänyt, garret t04e ahdin, 380cc suuttimet, bosch motorsport bensapumppu ja maksimi ahdot on maltilliset 0,9bar. 2007 tuosta on karalan penkissä mitattu vuonna 2007 385hp/498nm ja sen jälkeen ei muutoksia tekniikalle ole tehty.
Bensapaineet kolmosella vetäessä n.4bar ja nelosella n.4,5bar eikä laske missään kohtaa vedoissa. bensanpainemittari oli tulo puolella mikäli se johonkin vaikuttaa.
Kaasuläpän asentoanturia hieman epäilen jos ei esim saisi täyden kaasun tietoa mikäli se on näissä mahdollista yleensäkkään, mutta en mitatessa saanut mitään järkeviä tuloksiakaan ulos siitä, enkä löytänyt selkeitä ohjeitakaan sen mittaamiseen.
Kokeilin aavistuksen laskea ahtoja mutta se ei vaikuttanut asiaan millään tavalla. Meno hyytyy jo ennen maksimi ahtoja. Suuttimetkin käytin tarkastuksessa ja kaikki suuttimet oli 3% sisällä toisistaan. Huonoin suutin pestiin ja tarkastettiin testimielessä mutta parannus oli vain 1% eli vika ei ollut niidenkään tuotossa.
Mites vakio IMM käyttäytyy näissä ylipaineen kanssa? Voiko esimerkiksi vuosien ylipaineen rasituksesta alkaa antautumaan/alkaa antamaan väärää tietoa? tai pystyykö tuon imm vaihtamaan johonkin mahdollisesti painetta ymmärtävään yksilöön jota tuo motronic viellä ymmärtäisi?
Kaikki mahdolliset ja mahdottomat ideat ovat tervetulleita..
Comment
-
-
Originally posted by SanMiguel View PostNostetaan vanhaa topicia kun otsikko osuu ainakin kohdilleen.
Semmonen ongelma vaivaa tuossa m50b25 turbossa että 1,2,3 vaihteella vetää niinkuin kuuluukin, mutta 4 ja 5 vaihteella menee seosmittarin mukaan laihalle n.4000rpm kohdilla ja meno hyytyy.
Kokoonpano on m50b25nv, perus moottori on vakio, moottorin ohjaus on vakio mitä karala on säätänyt, garret t04e ahdin, 380cc suuttimet, bosch motorsport bensapumppu ja maksimi ahdot on maltilliset 0,9bar. 2007 tuosta on karalan penkissä mitattu vuonna 2007 385hp/498nm ja sen jälkeen ei muutoksia tekniikalle ole tehty.
Bensapaineet kolmosella vetäessä n.4bar ja nelosella n.4,5bar eikä laske missään kohtaa vedoissa. bensanpainemittari oli tulo puolella mikäli se johonkin vaikuttaa.
Kaasuläpän asentoanturia hieman epäilen jos ei esim saisi täyden kaasun tietoa mikäli se on näissä mahdollista yleensäkkään, mutta en mitatessa saanut mitään järkeviä tuloksiakaan ulos siitä, enkä löytänyt selkeitä ohjeitakaan sen mittaamiseen.
Kokeilin aavistuksen laskea ahtoja mutta se ei vaikuttanut asiaan millään tavalla. Meno hyytyy jo ennen maksimi ahtoja. Suuttimetkin käytin tarkastuksessa ja kaikki suuttimet oli 3% sisällä toisistaan. Huonoin suutin pestiin ja tarkastettiin testimielessä mutta parannus oli vain 1% eli vika ei ollut niidenkään tuotossa.
Mites vakio IMM käyttäytyy näissä ylipaineen kanssa? Voiko esimerkiksi vuosien ylipaineen rasituksesta alkaa antautumaan/alkaa antamaan väärää tietoa? tai pystyykö tuon imm vaihtamaan johonkin mahdollisesti painetta ymmärtävään yksilöön jota tuo motronic viellä ymmärtäisi?
Kaikki mahdolliset ja mahdottomat ideat ovat tervetulleita..
Ilmainen vinkki: http://www.k-data.org/kdfi-pnp-bmw-m50.htmlLast edited by Supra^; 30-04-2014, 19:07.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Jos (kuumalanka)massamittari on painepuolella niin sen toiminta voi olla epämääräisempää kun (turbon) imupuolella olevalla mittarilla. Se paineistetun ilman massa kun on jotain muuta mille mittari on alunperin suunniteltu.
Suuttimetkin on mun mielestä jo ns. tapissa noilla tehoilla. Jos suutinta ajetaan jatkuvasti sen maksimivirtauksen rajalla, ei sen ohjautuvuus ole enää hyvä. Teetitkö niille myös sähköisen mittauksen? onko suutinten kelat kunnossa?sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostJos (kuumalanka)massamittari on painepuolella niin sen toiminta voi olla epämääräisempää kun (turbon) imupuolella olevalla mittarilla. Se paineistetun ilman massa kun on jotain muuta mille mittari on alunperin suunniteltu.
Suuttimetkin on mun mielestä jo ns. tapissa noilla tehoilla. Jos suutinta ajetaan jatkuvasti sen maksimivirtauksen rajalla, ei sen ohjautuvuus ole enää hyvä. Teetitkö niille myös sähköisen mittauksen? onko suutinten kelat kunnossa?
Harmittaa hieman kun tuon auton rakentajan ja minun omistussuhteen välissä on yksi omistaja, jonka peukalo oli sijoitettuna aika lähelle kämmenen keskiosaa ja tietämys taso ihan yleisesti autoista oli hyvinkin rajoittunutta. Sandaaliakaan auto ei ole tainnut saada hetkeen (hukkaportti oli todella jumissa) ja ajokin on tainnut rajoittua hienojen kesäpäivien tori kruisailuun.
Suuttimille ei ole tehty erikseen sähköistä mittaamista. Normaalisti nuo suuttimet testataan ns. 5000rpm kierroksilla ja nämä pysyi viellä menossa mukana 10000rpm testissäkin mikä pitäisi pois sulkea mekaaniset suutimien viat.
Joku tuolla "toyotavoorumilla" kirjoitti että tuommonen halvempi seossuhdemittari voi vetää näytön mukaan laihalle vaikka menisi todella rikkaalle? Onko täällä kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Itse hieman epäilen tuollasta vaihtoehtoa mutta en toki pois sulje sitäkään. Bensapaineet kuitenkin piikkaa jostain syystä ylös noilla isommilla vaihteilla.
Ja tiedän että tuo moottorinohjauksen päivitys reilumpien suuttimien kera ei olisi huono vaihtoehto ollenkaan ja on niitä tässä viimepäivinä tullut vertailtua melko reilusti. Jostain syystä haluisin kuitenkin tuon ensin toimimaan tällä kokoonpanolla millä joskus toiminutkin oletettavasti ja mahdollisesti siirtää päivityksen myöhempiin ajankohtiin. :thinkLast edited by SanMiguel; 01-05-2014, 21:41.
Comment
-
-
Rikkaalle se ei vedä, siellä on sulla vaan käyttöaste jossain 90% paikkeilla. Kovassa pitkässä vedossa vetää laihalle kun kuormaa enemmän, varsinkin jos hukkis on ollut jumissa. Voi piikata vähän normaalia korkeampaa painetta vitosella kuin 2-3 vaihteella. Näin ainakin jz-kokemuksilla. :think
Siittimetkin voisi olla isommat, varsinkin jos ne on oranssit aero-saappaan boschilaiset. Ei mitään kehittyneimpiä siittimiä.
Comment
-
-
Ei ne suuttimet ole tappiin menneet vuosien saatossa.
Miksi kolmosella on noin paljon pienemmät ahdot, ja mitä ne on? Ettei olisi hukkis edelleen jumissa ja karkaisi nelosella ahdot 1,5bar korville.
MAF toimii samalla tavalla paine- ja imupuolella, se ottaa tiheyserot huomioon ja mitta-alue massavirtana on sama molemmissa tapauksissa. Tuo on ruiskutusmäärän säätöön ylivertainen anturityyppi, sytkäpuolella ei yhtä helppo.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Tuskin ne suuttimet tosiaan loppuu kesken vuosien varrella.
Viime yönä taas ajettu testi ajoa yhden lisä silmäparin kanssa ilman järkeviä tuloksia. 3 ja 4 vaihteella bensapaineet on noin 4,7-4,8bar eikä tosiaan putoa missään kohtaa. Vaihdoin uudet tulpat ja mittasin kaikki mahdolliset anturit mitä pystyi suuremmin purkamatta ja autoa käynnistämättä mittaamaan ja kaikissa oli arvot kohdallaan. Ns. tulpanhattujen juuret on hieman halkeilleet joten täytyy katsella jos semmoset jostain löytyisi sopivasti uudet.
Mikäli tommoseen autogauge ahtopainemittariin on yhtään luottamista niin ahtopaine on 0,7-0,8bar ja kierroksia noin 4500rpm kun menee laihalle ja hyytyy. Ja tosiaan edelleen tekee tuon pelkästään 4. ja 5. vaihteella.
Tänään olis tarkoitus kokeilla saada läppärillä yheyttä tuohon boksiin/järjestelmään jos tommonen osaisi kertoa jo jotain itsestään. Kuuluuko m50 moottorin yhteydessä olla jo jtn vikavaloa tai jotain vastaavaa? Itselle tuo on uusin moottori minkä kanssa on tullut häärättyä joten syvempi perehtyminen moottorin sielunelämään on viellä kesken :think
Comment
-
-
Originally posted by SanMiguel View PostViime yönä taas ajettu testi ajoa yhden lisä silmäparin kanssa ilman järkeviä tuloksia. 3 ja 4 vaihteella bensapaineet on noin 4,7-4,8bar eikä tosiaan putoa missään kohtaa.
Kokeile jumittaa hukkaportti vaikka lukkopihdeillä täysin auki ja käy kokeilemassa vieläkö vetää laihalle. Ei tosin oikein monesti kannata kokeilla ettei männät oo murusina öljypohjassa.
Edit. Onko pakoputkistoon / hukkaportin putkistoon oo tehty muutoksia sen jälkeen ku kone on oletettavasti toiminut ?
Comment
-
-
Originally posted by Maza View PostMikä ne bensanpaineet yhtäkkiä nostaa 4. vaihteella ylemmäs kuin 1-2-3 vaihteella ? Ainoa todennäköinen mahdollisuus on se, että ahtopaine karkaa 4:llä ylemmäs. Imusarjan paine kun on ainoa tekijä joka sitä bensanpainetta voi nostaa. Bensanpaineensäädin kun ei koneen laihalle menosta tiedä yhtään mitään.
Kokeile jumittaa hukkaportti vaikka lukkopihdeillä täysin auki ja käy kokeilemassa vieläkö vetää laihalle. Ei tosin oikein monesti kannata kokeilla ettei männät oo murusina öljypohjassa.
Edit. Onko pakoputkistoon / hukkaportin putkistoon oo tehty muutoksia sen jälkeen ku kone on oletettavasti toiminut ?
Pakoputkea on muokattu ainoastaan keskiosasta taaksepäin eli hukkaportin putkiin ja ahtimelta lähtevään putkeen ei ole koskettu.
Täytyy varmaan purkaa taas toi hukkis ja koittaa jumittaa se auki asentoon ja kipasta pikku lenkillä :think
Comment
-
Comment