Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25+turbo+motronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turbobliz
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1010
    • e-suomi

    #31
    Originally posted by muggo
    Eräs E30 325i Mosselman 2,5bar ahdoilla.. eikä luista kytkin
    joo... ok myönnetään että oli paha virhe yleistää noin paljon, mutta ymmärrät varmaan pointin. Mosselmanin karmean näköinen Valtra-look pakosarja ja joku kukkopilliahdin on aika tukkoinen yhdistelmä ja aina enemmän tukkoon se menee mitä enemmän yrittää lykätä ahtoja = ei tehoa suhteessa ahtoihin. Jos n. 170hv tehoista peruskonetta ahdetaan kunnollisilla rojuilla 2.5 bar niin puhutaan selkeästi yli 500hv tehoista. Siinä vaiheessa kytkinpinta on kadonnut kitkeränä savuna ilmaan.

    Comment

    • mika44
      Newbiemmer
      • Dec 2009
      • 18
      • Suomi

      #32
      Mitä tosta motronicista pystyy penkissä säätämää?
      Last edited by mika44; 13-04-2011, 13:14.

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        #33
        Originally posted by mika44 View Post
        Miul on tuo motronic lastulla. Nyt on isompi välijäähy ja turbo pitäis saaha säätöihi pystyykö tolle esim penkissä tekemää jotai?
        Kyllä sille pystyy. Pitää vaan olla sopivat vehkeet.

        Kysyppä esim. tuolta:



        tai tuolta:

        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • SanMiguel
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 1035
          • Kirkkonummi

          #34
          Nostetaan vanhaa topicia kun otsikko osuu ainakin kohdilleen.

          Semmonen ongelma vaivaa tuossa m50b25 turbossa että 1,2,3 vaihteella vetää niinkuin kuuluukin, mutta 4 ja 5 vaihteella menee seosmittarin mukaan laihalle n.4000rpm kohdilla ja meno hyytyy.
          Kokoonpano on m50b25nv, perus moottori on vakio, moottorin ohjaus on vakio mitä karala on säätänyt, garret t04e ahdin, 380cc suuttimet, bosch motorsport bensapumppu ja maksimi ahdot on maltilliset 0,9bar. 2007 tuosta on karalan penkissä mitattu vuonna 2007 385hp/498nm ja sen jälkeen ei muutoksia tekniikalle ole tehty.
          Bensapaineet kolmosella vetäessä n.4bar ja nelosella n.4,5bar eikä laske missään kohtaa vedoissa. bensanpainemittari oli tulo puolella mikäli se johonkin vaikuttaa.

          Kaasuläpän asentoanturia hieman epäilen jos ei esim saisi täyden kaasun tietoa mikäli se on näissä mahdollista yleensäkkään, mutta en mitatessa saanut mitään järkeviä tuloksiakaan ulos siitä, enkä löytänyt selkeitä ohjeitakaan sen mittaamiseen.

          Kokeilin aavistuksen laskea ahtoja mutta se ei vaikuttanut asiaan millään tavalla. Meno hyytyy jo ennen maksimi ahtoja. Suuttimetkin käytin tarkastuksessa ja kaikki suuttimet oli 3% sisällä toisistaan. Huonoin suutin pestiin ja tarkastettiin testimielessä mutta parannus oli vain 1% eli vika ei ollut niidenkään tuotossa.

          Mites vakio IMM käyttäytyy näissä ylipaineen kanssa? Voiko esimerkiksi vuosien ylipaineen rasituksesta alkaa antautumaan/alkaa antamaan väärää tietoa? tai pystyykö tuon imm vaihtamaan johonkin mahdollisesti painetta ymmärtävään yksilöön jota tuo motronic viellä ymmärtäisi?

          Kaikki mahdolliset ja mahdottomat ideat ovat tervetulleita..

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #35
            Originally posted by SanMiguel View Post
            Nostetaan vanhaa topicia kun otsikko osuu ainakin kohdilleen.

            Semmonen ongelma vaivaa tuossa m50b25 turbossa että 1,2,3 vaihteella vetää niinkuin kuuluukin, mutta 4 ja 5 vaihteella menee seosmittarin mukaan laihalle n.4000rpm kohdilla ja meno hyytyy.
            Kokoonpano on m50b25nv, perus moottori on vakio, moottorin ohjaus on vakio mitä karala on säätänyt, garret t04e ahdin, 380cc suuttimet, bosch motorsport bensapumppu ja maksimi ahdot on maltilliset 0,9bar. 2007 tuosta on karalan penkissä mitattu vuonna 2007 385hp/498nm ja sen jälkeen ei muutoksia tekniikalle ole tehty.
            Bensapaineet kolmosella vetäessä n.4bar ja nelosella n.4,5bar eikä laske missään kohtaa vedoissa. bensanpainemittari oli tulo puolella mikäli se johonkin vaikuttaa.

            Kaasuläpän asentoanturia hieman epäilen jos ei esim saisi täyden kaasun tietoa mikäli se on näissä mahdollista yleensäkkään, mutta en mitatessa saanut mitään järkeviä tuloksiakaan ulos siitä, enkä löytänyt selkeitä ohjeitakaan sen mittaamiseen.

            Kokeilin aavistuksen laskea ahtoja mutta se ei vaikuttanut asiaan millään tavalla. Meno hyytyy jo ennen maksimi ahtoja. Suuttimetkin käytin tarkastuksessa ja kaikki suuttimet oli 3% sisällä toisistaan. Huonoin suutin pestiin ja tarkastettiin testimielessä mutta parannus oli vain 1% eli vika ei ollut niidenkään tuotossa.

            Mites vakio IMM käyttäytyy näissä ylipaineen kanssa? Voiko esimerkiksi vuosien ylipaineen rasituksesta alkaa antautumaan/alkaa antamaan väärää tietoa? tai pystyykö tuon imm vaihtamaan johonkin mahdollisesti painetta ymmärtävään yksilöön jota tuo motronic viellä ymmärtäisi?

            Kaikki mahdolliset ja mahdottomat ideat ovat tervetulleita..
            Massamittari voi olla ongelmana, kone saa enemmän ilmaa kuin massamittari rekisteröi. Tai bensanpaineet matalemmat kuin aikaisemmin. Tai mitä tahansa muuta tuollaista, jota on motronicin kanssa vaikea selvitellä kun ei voi mitään arvoja loggailla eikä varmaan edes ole kellään tiedossa minkälaiset kartat sinne motroniciin on puukotettu.

            Ilmainen vinkki: http://www.k-data.org/kdfi-pnp-bmw-m50.html
            Last edited by Supra^; 30-04-2014, 19:07.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #36
              Jos (kuumalanka)massamittari on painepuolella niin sen toiminta voi olla epämääräisempää kun (turbon) imupuolella olevalla mittarilla. Se paineistetun ilman massa kun on jotain muuta mille mittari on alunperin suunniteltu.

              Suuttimetkin on mun mielestä jo ns. tapissa noilla tehoilla. Jos suutinta ajetaan jatkuvasti sen maksimivirtauksen rajalla, ei sen ohjautuvuus ole enää hyvä. Teetitkö niille myös sähköisen mittauksen? onko suutinten kelat kunnossa?
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • SanMiguel
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 1035
                • Kirkkonummi

                #37
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Jos (kuumalanka)massamittari on painepuolella niin sen toiminta voi olla epämääräisempää kun (turbon) imupuolella olevalla mittarilla. Se paineistetun ilman massa kun on jotain muuta mille mittari on alunperin suunniteltu.

                Suuttimetkin on mun mielestä jo ns. tapissa noilla tehoilla. Jos suutinta ajetaan jatkuvasti sen maksimivirtauksen rajalla, ei sen ohjautuvuus ole enää hyvä. Teetitkö niille myös sähköisen mittauksen? onko suutinten kelat kunnossa?
                Ikinä ei pitäisi olettaa jos ei varmaa tietoa ole, mutta elän siinä uskossa kuitenkin että tuo on joskus tuolla kyseisellä kokoonpanolla toiminut. Penkki paperissa käyrät on ainakin tasaiset ja menee hienosti loppuun asti. Motronicin säädättämisellä on varmasti olemassa semmosia kierros alueita missä säätöjä ei varmasti saa täysin oikealle alueelle mutta nyt ei olla isolla kuormalla sillä suunnallakaan.

                Harmittaa hieman kun tuon auton rakentajan ja minun omistussuhteen välissä on yksi omistaja, jonka peukalo oli sijoitettuna aika lähelle kämmenen keskiosaa ja tietämys taso ihan yleisesti autoista oli hyvinkin rajoittunutta. Sandaaliakaan auto ei ole tainnut saada hetkeen (hukkaportti oli todella jumissa) ja ajokin on tainnut rajoittua hienojen kesäpäivien tori kruisailuun.

                Suuttimille ei ole tehty erikseen sähköistä mittaamista. Normaalisti nuo suuttimet testataan ns. 5000rpm kierroksilla ja nämä pysyi viellä menossa mukana 10000rpm testissäkin mikä pitäisi pois sulkea mekaaniset suutimien viat.

                Joku tuolla "toyotavoorumilla" kirjoitti että tuommonen halvempi seossuhdemittari voi vetää näytön mukaan laihalle vaikka menisi todella rikkaalle? Onko täällä kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Itse hieman epäilen tuollasta vaihtoehtoa mutta en toki pois sulje sitäkään. Bensapaineet kuitenkin piikkaa jostain syystä ylös noilla isommilla vaihteilla.

                Ja tiedän että tuo moottorinohjauksen päivitys reilumpien suuttimien kera ei olisi huono vaihtoehto ollenkaan ja on niitä tässä viimepäivinä tullut vertailtua melko reilusti. Jostain syystä haluisin kuitenkin tuon ensin toimimaan tällä kokoonpanolla millä joskus toiminutkin oletettavasti ja mahdollisesti siirtää päivityksen myöhempiin ajankohtiin. :think
                Last edited by SanMiguel; 01-05-2014, 21:41.

                Comment

                • Joba
                  BTCF Member
                  • Sep 2007
                  • 556

                  #38
                  Rikkaalle se ei vedä, siellä on sulla vaan käyttöaste jossain 90% paikkeilla. Kovassa pitkässä vedossa vetää laihalle kun kuormaa enemmän, varsinkin jos hukkis on ollut jumissa. Voi piikata vähän normaalia korkeampaa painetta vitosella kuin 2-3 vaihteella. Näin ainakin jz-kokemuksilla. :think

                  Siittimetkin voisi olla isommat, varsinkin jos ne on oranssit aero-saappaan boschilaiset. Ei mitään kehittyneimpiä siittimiä.

                  Comment

                  • SanMiguel
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 1035
                    • Kirkkonummi

                    #39
                    Kerroppas Joni mistä se sitte johtuu? Äskeisestä tekstistä sain luettua vaan kaiken mitä tuo tekee ja miten se oireilee

                    Ja ei ole oranssit suuttimet.

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #40
                      Kokeile pienemmällä ahtopaineella että miten kone käyttäytyy. Jos kaikki on ok pienemmällä paineella niin suuttimien tuotto vaan ei riitä tai massamittari ei pysty mittaamaan ilmanmäärää.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Joba
                        BTCF Member
                        • Sep 2007
                        • 556

                        #41
                        Eli niin kuin vauhtivaunu kirjoitti, siittimet tapissa. Ja oishan toi kiva olla mapilla, eikä maffilla. Maffin käyttäytymisestä en ymmärrä palaakaan, varsinkaan ahtokäytössä eikä oikein edes kiinnosta ymmärtää

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #42
                          Ei ne suuttimet ole tappiin menneet vuosien saatossa.

                          Miksi kolmosella on noin paljon pienemmät ahdot, ja mitä ne on? Ettei olisi hukkis edelleen jumissa ja karkaisi nelosella ahdot 1,5bar korville.

                          MAF toimii samalla tavalla paine- ja imupuolella, se ottaa tiheyserot huomioon ja mitta-alue massavirtana on sama molemmissa tapauksissa. Tuo on ruiskutusmäärän säätöön ylivertainen anturityyppi, sytkäpuolella ei yhtä helppo.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • SanMiguel
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 1035
                            • Kirkkonummi

                            #43
                            Tuskin ne suuttimet tosiaan loppuu kesken vuosien varrella.

                            Viime yönä taas ajettu testi ajoa yhden lisä silmäparin kanssa ilman järkeviä tuloksia. 3 ja 4 vaihteella bensapaineet on noin 4,7-4,8bar eikä tosiaan putoa missään kohtaa. Vaihdoin uudet tulpat ja mittasin kaikki mahdolliset anturit mitä pystyi suuremmin purkamatta ja autoa käynnistämättä mittaamaan ja kaikissa oli arvot kohdallaan. Ns. tulpanhattujen juuret on hieman halkeilleet joten täytyy katsella jos semmoset jostain löytyisi sopivasti uudet.

                            Mikäli tommoseen autogauge ahtopainemittariin on yhtään luottamista niin ahtopaine on 0,7-0,8bar ja kierroksia noin 4500rpm kun menee laihalle ja hyytyy. Ja tosiaan edelleen tekee tuon pelkästään 4. ja 5. vaihteella.

                            Tänään olis tarkoitus kokeilla saada läppärillä yheyttä tuohon boksiin/järjestelmään jos tommonen osaisi kertoa jo jotain itsestään. Kuuluuko m50 moottorin yhteydessä olla jo jtn vikavaloa tai jotain vastaavaa? Itselle tuo on uusin moottori minkä kanssa on tullut häärättyä joten syvempi perehtyminen moottorin sielunelämään on viellä kesken :think

                            Comment

                            • Maza
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 4321
                              • Kannus/Kokkola

                              #44
                              Originally posted by SanMiguel View Post
                              Viime yönä taas ajettu testi ajoa yhden lisä silmäparin kanssa ilman järkeviä tuloksia. 3 ja 4 vaihteella bensapaineet on noin 4,7-4,8bar eikä tosiaan putoa missään kohtaa.
                              Mikä ne bensanpaineet yhtäkkiä nostaa 4. vaihteella ylemmäs kuin 1-2-3 vaihteella ? Ainoa todennäköinen mahdollisuus on se, että ahtopaine karkaa 4:llä ylemmäs. Imusarjan paine kun on ainoa tekijä joka sitä bensanpainetta voi nostaa. Bensanpaineensäädin kun ei koneen laihalle menosta tiedä yhtään mitään.

                              Kokeile jumittaa hukkaportti vaikka lukkopihdeillä täysin auki ja käy kokeilemassa vieläkö vetää laihalle. Ei tosin oikein monesti kannata kokeilla ettei männät oo murusina öljypohjassa.

                              Edit. Onko pakoputkistoon / hukkaportin putkistoon oo tehty muutoksia sen jälkeen ku kone on oletettavasti toiminut ?

                              Comment

                              • SanMiguel
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 1035
                                • Kirkkonummi

                                #45
                                Originally posted by Maza View Post
                                Mikä ne bensanpaineet yhtäkkiä nostaa 4. vaihteella ylemmäs kuin 1-2-3 vaihteella ? Ainoa todennäköinen mahdollisuus on se, että ahtopaine karkaa 4:llä ylemmäs. Imusarjan paine kun on ainoa tekijä joka sitä bensanpainetta voi nostaa. Bensanpaineensäädin kun ei koneen laihalle menosta tiedä yhtään mitään.

                                Kokeile jumittaa hukkaportti vaikka lukkopihdeillä täysin auki ja käy kokeilemassa vieläkö vetää laihalle. Ei tosin oikein monesti kannata kokeilla ettei männät oo murusina öljypohjassa.

                                Edit. Onko pakoputkistoon / hukkaportin putkistoon oo tehty muutoksia sen jälkeen ku kone on oletettavasti toiminut ?
                                Eilisten ajeluiden aikana bensanpaine oli sama 3.vaihde vs 4.vaihde eli tuon 4,7-4,8bar

                                Pakoputkea on muokattu ainoastaan keskiosasta taaksepäin eli hukkaportin putkiin ja ahtimelta lähtevään putkeen ei ole koskettu.

                                Täytyy varmaan purkaa taas toi hukkis ja koittaa jumittaa se auki asentoon ja kipasta pikku lenkillä :think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎