Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25+turbo+motronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4321
    • Kannus/Kokkola

    #46
    Originally posted by SanMiguel View Post
    Eilisten ajeluiden aikana bensanpaine oli sama 3.vaihde vs 4.vaihde eli tuon 4,7-4,8bar

    Pakoputkea on muokattu ainoastaan keskiosasta taaksepäin eli hukkaportin putkiin ja ahtimelta lähtevään putkeen ei ole koskettu.

    Täytyy varmaan purkaa taas toi hukkis ja koittaa jumittaa se auki asentoon ja kipasta pikku lenkillä :think
    Miten putkistoa on muokattu ?

    Comment

    • mazajns
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 511
      • Joensuu

      #47
      vakio bensapaineensäädin ja peruspaine 3.5bar? Silloin sulla on ahtopainetta 1.2-1.3bar siellä 4.7-4.8bar bensanpaineella.

      Ahtimen omalla sisäisellä hukkaportilla?

      Kaverin autossa omalla hukkaportillaan ja 2.5" pakoputkella ja ahdistavalla takapöntöllä sai pysymään ahdot nätisti 0.7-0.8 bar. Putkisto 3" niin ahtaa hukkaportin läppä selälläänkin 1.5bar ja yli.
      Last edited by mazajns; 04-05-2014, 20:12.

      Comment

      • SanMiguel
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 1035
        • Kirkkonummi

        #48
        Originally posted by Maza View Post
        Miten putkistoa on muokattu ?
        Tuo on varmaan helpompi selittää kuvalla. Mulle tullessaan putki meni aika tarkalleen keskeltä autoa viivasuoraan taka-akselille jonka jälkeen muutamalla mutkalla vaimentajaan ja tuo muokkaaminen toi siihen pari mutkaa, että sai putken kulkemaan pohjan mukaisesti. Lisäksi vaimentaja vaihtoi paikkaa jonka takia tosiaan joutui muutaman mutkan tekemään lisää. Sitä en tiedä oliko järkevä veto, mutta löin pakoputkea taka-akselin kohdalla n.1,5 cm yläpuolelta kasaan jotta sai hieman maavaraa tuonne taaksekkin. Vaikuttaako virtaamiseen pahasti? kuva -->



        Originally posted by mazajns View Post
        vakio bensapaineensäädin ja peruspaine 3.5bar? Silloin sulla on ahtopainetta 1.2-1.3bar siellä 4.7-4.8bar bensanpaineella.

        Ahtimen omalla sisäisellä hukkaportilla?

        Kaverin autossa omalla hukkaportillaan ja 2.5" pakoputkella ja ahdistavalla takapöntöllä sai pysymään ahdot nätisti 0.7-0.8 bar. Putkisto 3" niin ahtaa hukkaportin läppä selälläänkin 1.5bar ja yli.
        Kyllä vakio bensapaineensäädin eli 3,5bar. 1:1 nousulla tosiaan aika kova ahtopaine :think

        Hukkaportti on ulkoinen HKS-Style 50mm venttiilillä.

        Ahdin tuossa on alhaalla joten siitä lähtee pakoputki melko suoraan taaksepäin ja putki on 3" edestä taakse ja ainoastaan yksi varmasti virtaava vaimentaja lopussa.

        Comment

        • SanMiguel
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 1035
          • Kirkkonummi

          #49
          Kävin Mazan vinkistä lukitsemassa hukkaportin venttiilin auki. Otin siis sieltä sisältä jousen kokonaan pois ja pienellä rautalanka patentilla vedin venttiilin pysyvästi auki asentoon ja hukkaportti takas kasaan (ilman jousta)

          Tulos testilenkillä oli se, että 4. vaihteella kaasupohjassa ei seosmittarin mukaan mennyt laihalle. Mutta korkeilla kierroksilla ahdin heräs ja mittarin mukaan ahdot nousi n.1bar korville eikä edelleenkään mennyt laihalle vaan oranssilla alueella pysyttiin. Hyytymistäkään ei tapahtunut. Voiko tuosta nyt suoraan olettaa että hukkaportin poistoputki ei virtaa riittävästi vai onko hukkaportissa itsessään jtn ihmeellistä? Lisäksi ihmettelen erittäin suuresti minkä takia eilen ahtomittari ei näyttänyt missään kohtaa edes 1bar lukemia vaikka kuinka kokeiltiin kaikkea.

          Ihmettelin sillon hukkaporttia herkistellessä, että sen venttiilin liike on melko lyhyt. Nyt kun hukkaportti on kiinni pakosarjassa venttiilin liike on noin 1,5cm. Pitäisikö tuon kuitenkin riittää? Venttiilinvarressa se liikevarat ainakin loppuu kesken.
          Last edited by SanMiguel; 04-05-2014, 21:50.

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #50
            Mitenkä ahto-ohjaus oli toteutettu? Joku mekaaninen bleederi?
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • mazajns
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 511
              • Joensuu

              #51


              Tämän näköinen? Biltemalta saa samanlaista ja siinä ainakin pitää tehdä vähän töitä että se pitää paineen oikeasti kurissa. Jousikuppi venttiilin päässä on niin ahdas ettei jousi sovi sinne sisälle. Jousi kuppi sen 20mm syvä ja jousella on muistaakseni 32mm tilaa kun venttiili painetaan pohjaan. Jousi on n.30mm pohjaan painettuna.

              Jousikuppia kun lyhentää n.5mm syväksi tai sorvaa jousesta ja kupista tavaraa pois niin toimii. Omassa oli ensimmäinen 40mm hks style ja sillä paine oli mitä sattuu 0.6-1.6bar ennen muokkausta.

              Näiden porttien kanssa ei kannata käyttää jousen esijännityksellä pelaamista paineen säätöön... Liike on todella pieni muutenkin ja jos painetta nostat rikalla jousen alle. Liikevara jää helposti alle 10mm

              Comment

              • SanMiguel
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 1035
                • Kirkkonummi

                #52
                Hukkis on juurikin tommonen mikä tuolla ahtoja.com sivuillakin on. Tuossa omassa tapauksessa jousi on vaan tiukka sinne venttiilinpäässä olevaan kuppiin mutta mahtuu kuitenkin. Täytyy varmaan varmuuden vuoksi ottaa siitä kupista siivu pois jotta jousi pääsee oikeasti toimimaan koko vieterin mitalla.

                Ahtojen ohjaus / hukkaportin ohjaus on tuossa on hyvin pelkistetty. Ahtimesta tulee suoraan paineletku hukkaporttiin kalvon alapuolelle. Tuon auton alkuperäisen rakentajan jäljiltä tuossa letkun välissä on ollut joku säädettävä ruuvi jonka edellinen omistaja on poistanut jostain syystä. Tosin jos kalvon alapuolelle menevässä letkussa on kuristin niin vaikuus on ahtopaineita nostava joten 0,8bar jousella ei ahtojen pitäisi karkailla mikäli kaikki toimii.

                Itse olen ajatellut hieman lyhentää hukkaportin jousta ja ottaa tommosella bleed venttiilillä hieman painetta myös kalvon yläpuolelle. Toimiiko tuommonen käytännössä? Tolla siihen saisi ainakin enemmän säätömahdollisuutta.

                Mutta tällä hetkellä tuo ongelma onkin se että ahdot nousee tappiin oli hukkaportissa jousta tai ei. Eli ainakin hukkaportin poistoputki pitää muokata tai väliaikaisesti kokeilla suoraan ulkoilmaan töhöttävään malliin (sais ainakin varmistettua että tuo poisto putki on se ahdistava tekijä)

                Comment

                • SanMiguel
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 1035
                  • Kirkkonummi

                  #53
                  Onko totta että hukkaportin jousta testatessa pitää paineeseen lisätä 0,3bar mikä syntyy sylintereistä tulevista pakokaasusta? Jossain netin syövereissä oli tämmönen väite joka kuulostaa suhteellisen järkevälle kuitenkin. Hukkaporttia herkistellessä testailin venttiilin liikkumista puhaltamalla painetta kalvon alapuolelle rengaspainemittarilla ja siitä ynnäiltynä jousi olisi 0,8bar.

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #54
                    En nyt oo varma mitä haet, mutta kyllähän pakopaine pyrkii avaamaan hukkaporttia jossain vaiheessa. Pakopainetta nyt ei tiedä ennen kuin on mitannu ne paineet pakosarjasta.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • SanMiguel
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 1035
                      • Kirkkonummi

                      #55
                      Totta. Nyt kun asiaa tarkemmin pään kanssa ajattelee niin onhan se pakopaine hyvinkin moottori kohtainen johon tosiaan vaikuttaa aika moni asia

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎