Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25+turbo+motronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joonas77
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 31

    M50B25+turbo+motronic

    Onnistuuko m50 koneen turbotus vakio motronic moottorinohjauksella?
    Olen kuullut ettei motronic olisi kovin hyvä turbokäytössä, onko näin?
    Toimiiko se kuitenkin oikein säädettynä edes välttävästi? Siis jos sen käy säätmässä ammattilaisella, karalalla, harisella tms, ketä kaikkia näitä nyt onkaan.
    Joutuuko järjestelmään lisäämään osia, esim jotain antureita?
    Kuinka paljon tehoa on mahdollista saada motronicilla, suuttimimet tulisi olemaan tietysti vakiota isommat (n. 500ccm??) Ajattelin rakentaa vähällä rahalla toimivan turbomoottorin. Kalliita hesteccejä tms en voi laittaa hinnan takia. Megasquirt on taas liian monimutkainen ja hankala aloittelijalle.

    Minkä kokoinen ahdin olisi sopiva (imu ja pakosiipien koko) m50b25 moottorille?
    Idea olisi että ahdin toimisi myös alakierroksilla.

    Vinkkejä otetaan vastaan.
  • apina
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 274
    • Espoo

    #2
    Kokemukset m50b25 turbo + ohjelmoitu motronic kiinnostaisi minuakin!
    318iA Touring -02
    ex 316 2.5l -87
    ex 525tdsA Touring -95

    Comment

    • joonas77
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 31

      #3
      Kukkuu?

      No onko kaikki ajanut vain pajalle ja sanonut "asentakaa ja säätäkää hestec" ?
      Tai sitten jokainen taitaa olla autotallissa räpläämässä megasquirttia kasaan ?
      Motronic miehet nyt herätys!

      Oli minulla muutakin asiaa kun vittuilla
      Kuinka pitkälle tuollainen vakio e30 325i 12v:n bensapumppu riittää?
      Samaa pumppuahan on käytetty ainakin e28 535i:ssa.
      Paljonko on tuotto tunnissa? Tarvitseeko ostaa tehokkaampi?

      Comment

      • turbobliz
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1010
        • e-suomi

        #4
        Hyvä idea periaatteessa tuo Motronic. Jos vaan hamuat suurempia tehoja ja suuttimet menee vaihtoon niin on odotettavissa lieveilmiöitä kuten käyntiongelmat kylmänä yms. Esim karala ei pysty/kerkeä custom chippiä leivottaessa säätelemään kylmäkäyntikarttoja tai muita tuollaisia kompensointijuttuja normaalin kartaston lisäksi. Ja ota huomioon, että jos teet koneeseen jonkun muutoksen, niin se taas vaatisi chippaamista.

        Otapa neuvosta vaari: jos yhtään mietit mitään virittämisiä tai suunnittelet jatkavasi virittelyjä myöhemmin niin hommaa suoraan säädettävä ruisku. Hestec ei ole todellakaan paras Motronic koneeseen, esim DTA on monessa suhteessa parempi. Aihe on kylläkin liian laaja että kaikkia asioita tulisi kerrottua yhteen postaukseen.

        Comment

        • joonas77
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 31

          #5
          Originally posted by turbobliz
          Hyvä idea periaatteessa tuo Motronic. Jos vaan hamuat suurempia tehoja ja suuttimet menee vaihtoon niin on odotettavissa lieveilmiöitä kuten käyntiongelmat kylmänä yms. Esim karala ei pysty/kerkeä custom chippiä leivottaessa säätelemään kylmäkäyntikarttoja tai muita tuollaisia kompensointijuttuja normaalin kartaston lisäksi. Ja ota huomioon, että jos teet koneeseen jonkun muutoksen, niin se taas vaatisi chippaamista.

          Otapa neuvosta vaari: jos yhtään mietit mitään virittämisiä tai suunnittelet jatkavasi virittelyjä myöhemmin niin hommaa suoraan säädettävä ruisku. Hestec ei ole todellakaan paras Motronic koneeseen, esim DTA on monessa suhteessa parempi. Aihe on kylläkin liian laaja että kaikkia asioita tulisi kerrottua yhteen postaukseen.
          Tuossa hyvä esimerkki lähes vakiosta m50b25 moottorista.
          Ainoastaan motronic on uudelleenohjelmoitu.

          "346hv ja 436nm. 0.9barin paineilla".

          Comment

          • turbobliz
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1010
            • e-suomi

            #6
            mitä meinasit tällä esimerkillä, pointti vähän katosi ?

            Comment

            • joonas77
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 31

              #7
              Originally posted by turbobliz
              mitä meinasit tällä esimerkillä, pointti vähän katosi ?
              Sitä vaan että kyllä motronic toimii myös ahdetussa ihan ok.
              Ei tuo 346hv ja 436nm ole ollenkaan huonommin.
              Ok myönnettäköön että kunnon ohjauksella nuo lukemat voisi olla +50hp/50Nm isommat.

              Onko täällä muita m50b25 turbo + motronic käyttäjiä?
              Kertokaa ihmeessä kokemuksia!

              Comment

              • turbobliz
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1010
                • e-suomi

                #8
                Originally posted by joonas77
                Sitä vaan että kyllä motronic toimii myös ahdetussa ihan ok.

                Siis tuo sun esimerkki osoittaa, että pata on toiminut korkeimman tehon kierroslukualueella kaasu pohjassa hyvin. Jos tämä riittää, niin voit pistää vaikka tripla-dellortot tai vaikka ikivanhan L-Jetronicin sinne jakamaan soppaa välittämättä mistään muusta.

                En sano ettei Motronicin uudelleenohjelmoinnilla päästä useassa tapauksessa kohtuu hyvään ajettavuuteen myös kaikissa muissakin tilanteissa. Aina vaan niin ei ole, ja tämän asian voit kuulla suoraan noita uudelleenohjelmointeja tekevän putiikin omistajan suustakin.

                Ei tuo 346hv ja 436nm ole ollenkaan huonommin.
                Odotettava arvio tuolle koneelle, jos kantta ja nokkaa ei ole lähdetty viilailemaan / vaihtamaan.

                Ok myönnettäköön että kunnon ohjauksella nuo lukemat voisi olla +50hp/50Nm isommat.
                Jaa miten ? Käviko kone laihalla penkissä ? Mitään muuta mahdollisuutta tehonnousuun ei käytännössä ole pelkkää boxia vaihtamalla. Ok ehkä jokin ilmamäärämittarin aiheuttama vastus voi viedä heposen sieltä täältä, muttei välttämäti ihmeitä.

                Ohjelmoitavassa ruiskussa on yleensä myös asioita, joita Motronicissa ei ole = dataloggaus, ylimääräiset sisääntulot ja ohjauslähdöt sekä usein mahdollisuus eri säätöjen käyttämiseen esim kojelaudassa olevan kytkimen avulla. Edistyneimmissä purkeissa on myös luistonestotoimintoja. Yleensä nämä ovat ihan käytännöllisiä juttuja projekteissa.

                Comment

                • Janek
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 631
                  • Nakkila

                  #9
                  ja sattuipa tuo kone kilahtamaan myöhemmin....
                  Audi A4 Avant 2.7BITURBO
                  Bmw 740 E38

                  Comment

                  • turbobliz
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1010
                    • e-suomi

                    #10
                    Originally posted by sanches
                    ja sattuipa tuo kone kilahtamaan myöhemmin....
                    Ettei ollut vaan ahnehdittu sen ahtoruuvin kanssa... näinhän sitä helposti tapahtuu.

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4646
                      • Tuusula

                      #11
                      Vaikkakin megaruutta on hieman monimutkaisempi niin se sopii kuin nenä päähän tällaiseen "budjettiturboon". Valmiiksi kasattu boksi ~250e ja ~150e anturit päälle + säätö (jonka joutuu tekemään jokatapauksessa) niin ei vielä olla lähelläkään hestecin 3000 euroa.. Oppii samalla moottorin sielunelämästäkin
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • turbobliz
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1010
                        • e-suomi

                        #12
                        Onko Hestec noin kallis nykyään ? Itse aikoinaan pelailin sen kanssa joku 5v sitten ja ostin purkin antureineen kaikkineen 8000mk:lla, uuden hinta oli tuolloin hieman päälle.

                        DTA:ta saa jo vähän päälle tonnilla kaikkineen, mailissa lisää jos jotain kiinnostaa.

                        Comment

                        • 525TurboIC
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 663
                          • Pomarkku

                          #13
                          Originally posted by turbobliz
                          Ettei ollut vaan ahnehdittu sen ahtoruuvin kanssa... näinhän sitä helposti tapahtuu.
                          Ei ole sen kans ahnehdittu... Konetta vaan ei saanut kunnolla säätöihin koska kytkin luisti. Ja voi olla et oli väärät tulpat koneessa. Oli muutama sulanut.

                          Comment

                          • turbobliz
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1010
                            • e-suomi

                            #14
                            joop kannattaa kyllä suosiolla heti hommata äksy kytkin kun kilolla ahtaa jotain konetta. Harvan auton vakio kytkin kestää moista rääkkiä, tai sitten valmistaja on todella ylimitoittanut osat.

                            Comment

                            • 525TurboIC
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 663
                              • Pomarkku

                              #15
                              Aika pitkälle varmaan olis riittäny toi vakiokytkin kun olis vaan schimmannu sen kohdalleen... Oli aika paljon päin persettä puristustiukkuus kun mittailin sitä. Nyt on kuitenki vakiomassapyörä ja M5:sen paineasetelma ja kytkinlevy (5-lapainen sintteri,liekkö semmonen vakiona M-femmassa?)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎