E 46 M43 moottorivalo palaa (vika selvinnyt)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmke46
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 46

    E 46 M43 moottorivalo palaa (vika selvinnyt)

    Joo, eli ongelma oli loppujen lopuksi niinkin yksinkertainen kuin, että kampikammion huohotusletku oli haljennut päästään. Sai siitä ilmaa, mikä sytytti valon.



    Searchilla koitin ettiä, mut kovin yksiselitteistä vastausta en löytänyt. Tilanne on siis tämä, että moottorivalo syttyi kesken ajon parkkihallissa. Auton käynnissä ei ole mielestäni mitään poikkeavaa. Olen arvuutellut, että kyseessä olisi Lambda tai ilmamassamittari.

    Auto oli katsastuksessa n. kuukausi sitten ja päästöarvot olivat kohdallaan.
    Kysymyksiä: Olen viemässä autoa Metroon vikakoodin lukuun. Mitä ko. asia kustantaa ja kuinka yksiselitteisen vastauksen se antaa. Ei nimittäin huvittais vaihtaa turhaan osia.

    Toinen kysymys. Voiko autolla ajaminen aiheuttaa jotain vahinkoa koneelle. Vanhojen searchien perusteella vikana saattaisi olla aavistuksen liian laiha seos.

    KIITOS!!! [B]
    Last edited by jmke46; 28-12-2005, 15:37. Reason: Vika korjattu
  • kyf
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 207
    • Kangasala

    #2
    veikkaisin nokka-akselin asentoanturia tai ilmamäärämittaria.ei aiheuta vahinkoa moottorille,mut kannattaa kuitenkin vika selvlttää pikimmiten.mulla
    meni vm2000 e46 56000 km ku oli ajettu,niin toi anturi ja kuukautta myöhemmin ilmamassamittari.vikakoodin luku maksoi muistaakseni metroautossa n.60-70e.

    Comment

    • jmke46
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 46

      #3
      Asia kunnossa, ainakin toistaiseksi, mutta...

      Vaimo kävi käyttämässä autoa Metrossa. Epäilivät, että kyseessä olisi ollut joku hetkellinen häiriö, mikä sytytti valon. Toivotaan, että pysyy poissa!

      Ikävämpi asia on, että huoltomies sanoi imukanavan pituutta säätelevän läpän rahisevan merkkinä siitä, että se olisi vaihdon tarpeessa. Oli sanonut, että pahimmassa tapauksessa moottori imaisee läpän romppeineen moottoriin ja silloin tulisi kallis paukku. Onko jollain kokemusta läpän vaihdosta/vaihdattamisesta. Metrossa arvioivat homman maksavan n. 300€ töineen! Miten todellisesta uhasta ylipäätään puhutaan? Tuntuu aikamoiselta suunnittelumokalta, jos ko. laitteen osat voisi todella irrota aiheuttaen edellä mainittua vahinkoa. Onkos joku kuullut jollain näin käyneen? Autolla on ajettu 160tkm.

      Comment

      • Sami
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1332
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by jmke46
        Vaimo kävi käyttämässä autoa Metrossa. Epäilivät, että kyseessä olisi ollut joku hetkellinen häiriö, mikä sytytti valon. Toivotaan, että pysyy poissa!

        Ikävämpi asia on, että huoltomies sanoi imukanavan pituutta säätelevän läpän rahisevan merkkinä siitä, että se olisi vaihdon tarpeessa. Oli sanonut, että pahimmassa tapauksessa moottori imaisee läpän romppeineen moottoriin ja silloin tulisi kallis paukku. Onko jollain kokemusta läpän vaihdosta/vaihdattamisesta. Metrossa arvioivat homman maksavan n. 300€ töineen! Miten todellisesta uhasta ylipäätään puhutaan? Tuntuu aikamoiselta suunnittelumokalta, jos ko. laitteen osat voisi todella irrota aiheuttaen edellä mainittua vahinkoa. Onkos joku kuullut jollain näin käyneen? Autolla on ajettu 160tkm.
        Ne läpät rohisee jokatoisessa koneessa mitä kuunnellu, mutta ensimmäistäkään en oo vielä nähny tai kuullu missä jotain vaurioo tullu asian takia...Jos asia häiritsee niin kannattaa tietysti vaihtaa, mutta itse ehkä kuitenkin vaan ajaisin jos olis oma auto...Mikä oli vikakoodina joka sytytti valon? Kattoko ne seoksen adaptioarvoja tai muuta sellaista....Minua ainakin kiinnostais ne adaptioarvot koneesta niin vois jotain yrittää päätellä viasta sen perusteella...Mutta se vikakoodi nyt aluksi sekin auttaa...

        Comment

        • villes
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 439
          • Kirkkonummi

          #5
          ainakin sanoivat laakkosella et niiden mielestä ei ois tarvetta vaihtaa rohisevaa läppää ainakaa m44 koneesee ku kävin kysymäs..
          M-B C220CDI 4matic amg -13
          ex.
          bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

          Comment

          • jmke46
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 46

            #6
            Originally posted by Sami
            Ne läpät rohisee jokatoisessa koneessa mitä kuunnellu, mutta ensimmäistäkään en oo vielä nähny tai kuullu missä jotain vaurioo tullu asian takia...Jos asia häiritsee niin kannattaa tietysti vaihtaa, mutta itse ehkä kuitenkin vaan ajaisin jos olis oma auto...Mikä oli vikakoodina joka sytytti valon? Kattoko ne seoksen adaptioarvoja tai muuta sellaista....Minua ainakin kiinnostais ne adaptioarvot koneesta niin vois jotain yrittää päätellä viasta sen perusteella...Mutta se vikakoodi nyt aluksi sekin auttaa...
            Mun käsittääkseni ne ei lukenu vikakoodia ollenkaan, kun oli ilmainen toimenpide. En siis ollu ite paikalla. Mites sen valo ylipäätään saadaan pois päältä? Huoltomies siis epäili, et kyseessä olisi ollu tilapäinen häiriö. Pelkään vaan, et ennemmin tai myöhemmin valo palaa taas.

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by jmke46
              Mun käsittääkseni ne ei lukenu vikakoodia ollenkaan, kun oli ilmainen toimenpide. En siis ollu ite paikalla. Mites sen valo ylipäätään saadaan pois päältä? Huoltomies siis epäili, et kyseessä olisi ollu tilapäinen häiriö. Pelkään vaan, et ennemmin tai myöhemmin valo palaa taas.

              Joo hyvin todennäköisesti valo syttyy uudestaan...nokka-akselintunnistin ei pitäisi sytyttää valoa vaan vika on ns. saastelaitteissa...

              ilmamassa mittari on helppo testata kotona eli raottaa massamittarin liittimen kumin irti että johtimet näkyvät ja ottaa volttimittarin jossa min ja max toiminto...sitten muistaakseni keltainen johto joka on oikeassa reunassa, tästä mitataan voltit mitä tulee kun käyttää kaasua pohjassa eli kierrokset tapissa...max volttimäärä pitää mennä yli 4V...

              Jos järjestelmä on kunnossa niin moottorin merkkivalo sammuu itsestää ajanmyötä ja muistaakseni jotain 40 trippiä oli se aika....

              Jos vika vielä tulee kannattaa kiinnittää huomiota niihin moottorin oppimisarvoihin ja niitä on kahta erilaista eli lyhyenaikavälin (additive adaption tai jotain sinnepäin) ja pidemmän aikavälin sitä en edes muista sinnepäinkään mitä englanniksi...Mutta näistä arvoista se vastaus löytyy tohon valon palamiseen...

              Comment

              • kyf
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 207
                • Kangasala

                #8
                nokka-akselin tunnistin kyllä sytyttää valon.....todettu on.

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by kyf
                  nokka-akselin tunnistin kyllä sytyttää valon.....todettu on.
                  Onko fakta että se on juuri nokka akselin asentotunnistin mikä on sen valon sytyttänyt?

                  Itselläni on tiedossa muutamakin asentotunnistimen vika eikä missään ole valo syttynyt.

                  PS. pk-seudulla pystyy vikakoodeja lukemaan halvemmallakin kuin laakkosella
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • kyf
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 207
                    • Kangasala

                    #10
                    vikakoodin lukija ilmoitti,näin omin silmin.näin ainakin mun autossa.

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by kyf
                      vikakoodin lukija ilmoitti,näin omin silmin.näin ainakin mun autossa.
                      Kyse ei ollutkaan vikakoodeista vaan moottorin valosta mittaristossa!
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • jmke46
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 46

                        #12
                        Originally posted by Sami
                        Joo hyvin todennäköisesti valo syttyy uudestaan...nokka-akselintunnistin ei pitäisi sytyttää valoa vaan vika on ns. saastelaitteissa...

                        ilmamassa mittari on helppo testata kotona eli raottaa massamittarin liittimen kumin irti että johtimet näkyvät ja ottaa volttimittarin jossa min ja max toiminto...sitten muistaakseni keltainen johto joka on oikeassa reunassa, tästä mitataan voltit mitä tulee kun käyttää kaasua pohjassa eli kierrokset tapissa...max volttimäärä pitää mennä yli 4V...

                        Jos järjestelmä on kunnossa niin moottorin merkkivalo sammuu itsestää ajanmyötä ja muistaakseni jotain 40 trippiä oli se aika....

                        Jos vika vielä tulee kannattaa kiinnittää huomiota niihin moottorin oppimisarvoihin ja niitä on kahta erilaista eli lyhyenaikavälin (additive adaption tai jotain sinnepäin) ja pidemmän aikavälin sitä en edes muista sinnepäinkään mitä englanniksi...Mutta näistä arvoista se vastaus löytyy tohon valon palamiseen...
                        Syttyi sit taas tuo moottorivalo. Edelleenkään auton käynnissä ei ole mitään vikaa. Mitä tarkoitit sillä, että sammuu ajan myötä ja että 40 trippiä olis se aika. Onko Turussa muuta paikkaa vian selvittämiseen kuin Metro-Auto, siis edullisempaa. Mitä ajon jatkaminen valosta huolimatta voi aiheuttaa? Rahat, kun on aika tiukilla ja viimeisiä ei viittis ainakaan turhaan korjaukseen laittaa. Kiitos!!

                        Comment

                        • jmke46
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2005
                          • 46

                          #13
                          moottorivalo palaa taas

                          Niinhän siinä kävi, et valo palaa taas. Mitä Sami tarkoitit sillä "40 tripillä", mikä olisi aika siihen, et valo sammuis itsestään, jollei vikaa ole. Edelleenkään käynnissä ei ole mitään huomattavaa vikaa. Mitä siis voi käydä, jos vaan ajelen ja selvitän vikaa keväämmällä. Olisko Turun seudulla muuten edullisempaa paikkaa kuin Metro-auto, jossa voisi käydä luetuttamassa vikakoodin. On vaan rahat aika finaalissa ja viimeisiä ei viitsisi laittaa autoon, varsinkaan, jollei edes todellista vikaa ole!

                          Comment

                          • jmke46
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 46

                            #14
                            moottorivalo palaa taas

                            Sori! Tuli sählättyä. Kestää tän foorumin käytön opettelu. Milläs helvetillä nämä vikaviestit saa pois?

                            Comment

                            • Rahu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 6464
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by jmke46
                              Olisko Turun seudulla muuten edullisempaa paikkaa kuin Metro-auto, jossa voisi käydä luetuttamassa vikakoodin. On vaan rahat aika finaalissa ja viimeisiä ei viitsisi laittaa autoon, varsinkaan, jollei edes todellista vikaa ole!
                              Voisi ollakin ..Voipi olla että olen tällä viikolla tulossa käymään turussa niin siinä samalla se hoituisi.. Laita privaa jos kiinnostaa.
                              BMW Service
                              P.o4oo925441
                              [email protected]
                              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                              Comment

                              Working...
                              X