Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57 imusarjan vaihtosuositus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #46
    Taitaa olla enemmän suomiautojen ja niiden ongelma, joilla on jo ehditty suomessa jonkin aikaa ajelemaan. Täällä vanhat gubbet pyörii dieseleillä nurkissa, eikä kierrokset juurikaan nouse yli kahden tonnin, niin imusarjat kerää helvetisti karstaa. Kun läpät sitten joutuu siinä karstassa pyörimään, niin se tietysti on niille ihan ylimääräistä rasitusta.

    Esim. saksassa dieselit varmaan hankitaan ajamista varten, ja siellä se ilma vaihtuu imusarjassa vähän eri tahtiin, niin siinä ajossa ei imusarjaan muodostu ollenkaan samanlaista karstakertymää.
    Last edited by Bullitt; 26-09-2006, 23:41.


    Comment

    • tuomkiti81
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 1162
      • Seinäjoki

      #47
      Originally posted by Ai View Post
      En löytänyt ulkomaailmasta mitään juttua tästä M57 läppäongelmasta, joten voisikohan pitää paikkaansa, että kyseinen ongelma piilee vain suomiautoissa? Oletteko vielä saaneet vaihtosuositusilmoituksia huollosta - myös tuontiauton ostaneet?
      tuontiauton (530d) yli vuosi sitten ostaneena en oo saanu mitää vaihtosuositusilmotusta....:think
      Mercedes Benz Cls 350cdi W218
      Opel Insignia 2.0 Cdti
      Scania R560 8x4

      Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
      Ex. E60 530dA -05
      Ex. E39 530dA -01
      Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
      Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
      Ex. Opel Vectra 1.6i -99

      Comment

      • docjones
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 127

        #48
        M57 dieselin itsetuhomekanismi

        Originally posted by tuomkiti81 View Post
        tuontiauton (530d) yli vuosi sitten ostaneena en oo saanu mitää vaihtosuositusilmotusta....:think
        Eipä siitä mitään ilmoitusta tulekaan. Kyse on vain merkkikorjaamoille lähetetystä "huoltosuosituksesta" autoihin jotka ovat "raskaassa käytössä", mitä sitten tarkoittaneekaan. Varmaan pk-seudun takseja tms.
        Käytännössä kuitenkin tarkoittaa sitä että normaalin kilometrihuollon yhteydessä merkkihuollon tehtävä on informoida asiakasta tästä. Mikäli he kokevat että se on turhaa tai eivät vain muuten jaksa/halua/viitsi, jäänee asia ikuisiksi ajoiksi pimentoon asiakkaalle joka ei asiasta erikseen kysy.
        ...toisaalta kuitenkin siinä kohtaa kun moottori on itsensä jo tuhonnut, voi korjaamo todeta asiasta olevan tiedotteen ja vastuu kaikesta tapahtuneesta on asiakkaalla.

        edit,
        Niin ja tuotahan kannattanee kuitenkin siis kysyä... jos vaikka kävisi lottovoitto ja huoltoneuvoja sanoo tuon olevan kohdallasi tarpeetonta ja vielä suostuu kirjaamaan tämän päätöksen ylös. He ovat kuitenkin asiantuntijoita ja jos kaikesta tästä viisaudesta ammentaneena kuitenkin erehtyivät, ovat he vastuussa sitten tapahtuneesta.
        Todennäköisempää silti lienee että huoltoneuvoja neuvoo osan vaihtamaan niin mitään vastuuta ei pääse korjaamolle syntymään...

        -
        JN
        Last edited by docjones; 27-09-2006, 22:47.

        Comment

        • knap
          Newbiemmer
          • Apr 2004
          • 8
          • Turku

          #49
          Läpät imusarjassa

          Anteeksi että kaivan vanhan topicin esiin taas mutta...Eli työkaverin 525 da oli ollut normaalissa öljyhuollossa ja asentaja oli fiksuna kaverina todennut että tämä kapine on niitä läppäongelmaisia yksilöitä. Ei mitään, romut vaihtoon ja auto käy ja kukkuu taas. Hintaa koko roskalla 1k€, tässä hinnassa mukana myöskin paljon muuta mitä tehtiin. Mutta kysymykseen, mitäs ne läpät siellä i-sarjassa lopuksi tekee? Joku jutteli että liittyy EGR:ään mutta miten? Ja jos edeltävä pitää paikkansa niin miksei niitä olisi manuaalissa (Jostain luin että vain automaageissa)?

          Comment

          • jSp
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 116
            • Kiuruvesi

            #50
            Siinähän on kyseessä ns. muuttuvapituuksinen imusarja. Läpät kiinni pienemmillä kierroksilla sulkien isommat torvet jolloin virtaukset paremmat pienempiä/pitempiä kanavia myöten. Isoihin rööreihin tuppaa tekemään niitä akanvirtoja pienillä kierroksilla.

            Comment

            • knap
              Newbiemmer
              • Apr 2004
              • 8
              • Turku

              #51
              Läpät

              Edelliseen, saattaapi pitää paikkansa mutta miksi kyseisiä läppiä on vain automaatissa? Ainakin ongelman aiheuttajat ovat kaikki olleet tomaatteja...

              Comment

              • Luxi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 82
                • Tuusula

                #52
                Originally posted by knap View Post
                Edelliseen, saattaapi pitää paikkansa mutta miksi kyseisiä läppiä on vain automaatissa? Ainakin ongelman aiheuttajat ovat kaikki olleet tomaatteja...
                Pehmentää vaihtotapahtumaa, jonka huomaa parhaiten osakaasu kiihdytyksessä. Säästänee näin myös vaihteistoa, mutta kysymyksessä lienee ajomukavuuden maksimointi.
                Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
                G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

                Comment

                • Laxa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1363
                  • Tampere

                  #53
                  Originally posted by knap View Post
                  Joku jutteli että liittyy EGR:ään mutta miten? Ja jos edeltävä pitää paikkansa niin miksei niitä olisi manuaalissa (Jostain luin että vain automaageissa)?
                  EGR liittyy asiaan siten että kun EGR-venttiilillä kierrätetään pakokaasuja imusarjaan (typen oksidien vähentämiseksi), niin loppujen lopuksi karstaa saattaa kertyä imusarjaan niin paljon että joku kaunispäivä saattaa irrota ja viedä nuo automaateissa olevat läpät mennessään. Eli kun poistaa EGR:n käytöstä niin samalla häviää painajaiset läppähommasta, samalla tietenkin kannattaa pestä imusarja ettei jää jäänteitä.

                  Tuohon läppähommaan sen verran että tuli tuossa viikko sitten availtua hieman omaa imusarjaa ja EGR-venttiilin jälkeinen kohta imusarjassa oli yllättävän puhdas. Kilometrejä autolla on nyt 100tkm. EGR-venttiilin alipaineletkun otin irti ja tulppasin sen. Seuraava operaatio on että irroitan koko EGR-venttiilin ja teen tilalle RST:stä tai HST:stä korvaavan kappaleen. Tämän jälkeen vielä imusarjan "puhdistus" tunti ja läppien tarkastus.
                  Last edited by Laxa; 10-12-2006, 15:25.
                  Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                  E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                  EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                  EX: E61 530xdAT -07
                  EX: E60 520dA Sedan -08
                  EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                  EX: E39 530dAT -02
                  EX: E36 320iA -91
                  EX: R1150RT -03

                  Comment

                  • Rale
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 1482
                    • Porvoo

                    #54
                    Originally posted by knap View Post
                    Edelliseen, saattaapi pitää paikkansa mutta miksi kyseisiä läppiä on vain automaatissa? Ainakin ongelman aiheuttajat ovat kaikki olleet tomaatteja...
                    Itse läpät poistaneena totesin ainoan muutoksen , että moottorijarrutus ei ole niin voimakasta. Vaihteen vaihdoissa ei ollut mitään muutosta, yhtä tasaisesti vaihtaa kuin aina ennenkin. Voisiko läpät siksi olla vain automaateissa?

                    Comment

                    • Nelikko
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 60

                      #55
                      Originally posted by Rale View Post
                      Itse läpät poistaneena totesin ainoan muutoksen , että moottorijarrutus ei ole niin voimakasta. Vaihteen vaihdoissa ei ollut mitään muutosta, yhtä tasaisesti vaihtaa kuin aina ennenkin. Voisiko läpät siksi olla vain automaateissa?
                      Elikkä katkaisit ruuvit akselista, vai poistitko kaikki? Entäs egr?

                      Comment

                      • C caddy
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 47

                        #56
                        Originally posted by Bullitt View Post
                        Taitaa olla enemmän suomiautojen ja niiden ongelma, joilla on jo ehditty suomessa jonkin aikaa ajelemaan. Täällä vanhat gubbet pyörii dieseleillä nurkissa, eikä kierrokset juurikaan nouse yli kahden tonnin, niin imusarjat kerää helvetisti karstaa. Kun läpät sitten joutuu siinä karstassa pyörimään, niin se tietysti on niille ihan ylimääräistä rasitusta.

                        Esim. saksassa dieselit varmaan hankitaan ajamista varten, ja siellä se ilma vaihtuu imusarjassa vähän eri tahtiin, niin siinä ajossa ei imusarjaan muodostu ollenkaan samanlaista karstakertymää.
                        Oliskohan osasyyllisenä tuo "talvilaatu" dieselkin. Karstottaa huomattavasti enemmän...
                        TIG hitsaukset. Alumiini, RST, musta yms. + koneistukset, sorvaus, jyrsintä.
                        Pakoputkisto osat RST, Hitsattavat kierreholkit, Vanteiden korjaukset yms.

                        Comment

                        • Sieben
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 304
                          • EU

                          #57
                          Meni yli hilseen. Oliko näitä ongelmia esiintynyt myös tässä 218heppaisessa 3.0 Dieselissä?

                          -Jonas-
                          E46 320d M-Sport -06

                          Comment

                          • sirkus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 2195
                            • kaustinen

                            #58
                            Originally posted by Sieben View Post
                            Meni yli hilseen. Oliko näitä ongelmia esiintynyt myös tässä 218heppaisessa 3.0 Dieselissä?

                            -Jonas-
                            Kyllä
                            Chrysler 300c crd touring 2010
                            Daily driver
                            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                            Man cave on wheels
                            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                            Built not bought
                            V8, only juice&milk come in 2 litres

                            Kawasaki zzr1100 fighter


                            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                            Comment

                            • Rale
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 1482
                              • Porvoo

                              #59
                              Muistaakseni

                              Originally posted by Sieben View Post
                              Meni yli hilseen. Oliko näitä ongelmia esiintynyt myös tässä 218heppaisessa 3.0 Dieselissä?

                              -Jonas-
                              Juu elikkäs ostin nimim. spetkeltä kyseisen mallin imusarjan ja modasin siitä sitten läpät pois ja puhdistelin kauttaaltaan. Eli minun vastaukseni olisi pitkälti kyllä, sama ongelma niissäkin on. Jostain olin kyllä lukevinani että jos merkkiliikkessä vaihtaa imusarjan niin uusissa imusarjoissa läpät olisi jo poistettu, tiedä sitten. Varmaan spetke antaa lisää osviittaa tapaukseen?.

                              edit:SIRKUS ehti ensin
                              Last edited by Rale; 04-04-2007, 15:13.

                              Comment

                              • Tappu
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2003
                                • 825
                                • Tampere

                                #60
                                Originally posted by Sieben View Post
                                Meni yli hilseen. Oliko näitä ongelmia esiintynyt myös tässä 218heppaisessa 3.0 Dieselissä?

                                -Jonas-
                                Kyllä, yhteen autoon oon vaihtanut moottorin sen vuoksi.
                                AMG

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎