M20 koneen nokka-akselin kuluminen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • iSport
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 40

    #1

    M20 koneen nokka-akselin kuluminen

    Paljonkohan M20b25 koneella pitää olla ajettu, että nokissa on selvät kuluma jäljet keinuvipujen kohdalla?
    Onko jotain estettä akselin kunnostamiselle hiomalla, samallahan siitö vois hiotuttaa vähän "jyrkemmän".
    Missä noita hiontajuttuja joku tekee?
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4657
    • Tampere

    #2
    sitten kun sormella tuntee "kulumat" on nokka ihan tarpeeksi kulunut.. tuntee suurimassaosassa m20.. sitten uutta tilalle kun vanha kuoleee..
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • marko
      BTCF Member
      • Sep 2002
      • 135
      • Turkku

      #3
      Re: M20 koneen nokka-akselin kuluminen

      Originally posted by iSport
      Paljonkohan M20b25 koneella pitää olla ajettu, että nokissa on selvät kuluma jäljet keinuvipujen kohdalla?
      Onko jotain estettä akselin kunnostamiselle hiomalla, samallahan siitö vois hiotuttaa vähän "jyrkemmän".
      Missä noita hiontajuttuja joku tekee?
      Saahan siitä vakiosta jyrkemmän kun tosta kuluneesta täyttelee ja hio, mutta tossa sun tapauksessa taitaa tulla uus virinokka halvemmaksi. Ja R-koneistus noita juttuja tekee keravalla muistaakseni.

      Comment

      • iSport
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 40

        #4
        Originally posted by fraatti
        sitten kun sormella tuntee "kulumat" on nokka ihan tarpeeksi kulunut.. tuntee suurimassaosassa m20.. sitten uutta tilalle kun vanha kuoleee..
        Eli on vissiin M20 koneen perusvika. Mutta millaisilla kilometrimäärillä nokka-akseli on kulunut niin että sormella uran tuntee ? 100tkm, 200tkm?

        Mikä on tuohon hyvä virinokka ja mistä semmosen saa sopuhintaan?

        Comment

        • energy
          BTCF Member
          • May 2003
          • 1698
          • Haukipudas, Oulu

          #5
          Originally posted by iSport
          Eli on vissiin M20 koneen perusvika. Mutta millaisilla kilometrimäärillä nokka-akseli on kulunut niin että sormella uran tuntee ? 100tkm, 200tkm?
          Eipä tuo tunnu vielä missään, vaikka 200tkm menny varmaan ajat sitten ellei 300tkm. Mutta vain jos kone on pidetty kunnossa ja vaihdettu ne öljytkin useammin kuin kerran elämässä :lol:
          :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
          :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
          :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11738
            • Kouvola

            #6
            ekan kerran niitä yleensä on vaihdeltu tossa esimmäisen 200-250tkm kohdilla...johtuu ihan öljykanavista jotka tukkeutuu ajan myötä (huonot öljyt) ja voitelu tietysti kärsii.

            Comment

            • larmatin
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1118
              • Perttula

              #7
              jus käytin oman nokan gt-motorissa hiotuttamassa ja homma kuulosti paljon asiantuntevammalta kuin r-koneistuksessa. 6-syl nokan hionta maksoi 125€

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Nokan kuluminen ei välttämättä aina ole kilometreistä kiinni. Melkomoinen guru ja kalifi on se joka osaa sanoa suoraan että se menee ????:ssä kilometrissä paskaksi.

                Paljon riippuu käytetyistä öljyistä, minkalaista ajoa on ollut (maantie, kaupunki), öljynpaineista (tukoksia, huono öljypumppu, paskainen suodatin, ...), öljyputki akselin päällä kunnossa (ei tukossa, oikein asennettu, ontot pultit kiinni) yms. seikasta, ja kenties monesta muusta sen päälle, listaa voi jatkaa aikamoisen pitkälle.

                Joskus se kestää alle 10 tkm, joskus miljoona km ei ole liikaa. Keskimääräisiä arvioita kenties voi heittää, mutta nekin on vain keskiarvoja isosta otoksesta.

                t: Timo

                Comment

                • Suutari
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 3064
                  • Suomi

                  #9
                  Riippuu paljolti oikeista venttiilinvälyksistä ja öljyputken kunnosta joka nokkaa voitelee. Omassa just otin myllyn auki, takana n.200tkm ja oli kulunut ranssille. Meinasin tekasta uuden voiteluputken jossa olis reijät jokaiselle nokalle erikseen ja hiukka isommat kanavat niin ei tukkeutus niin helposti.
                  Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                  -Official BTCF-Sauna Team-
                  -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                  -Team BTCF Top Alcohol-
                  -Team Pimp My Bride-
                  TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                  R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                  R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                  526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                  Comment

                  • BestMotorWith
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 382
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Ei mulla siinä nokka-akselilla sormella kulumaa tuntunu vaikka ajettu 390tkm. Öljyt on aina vaihdettu mittariston valojen mukaan..
                    If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

                    http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      Se öljyputki nokka-akselin päässä on yksi tärkeimmistä tekijöistä, öljyjen lisäksi. Jos se putki on tukossa, löysällä tms., voitelu pettää ja nokka-akseli sökönä "alta aika yksikön".Tukkeutumiseen vaikuttaa suurimmalta osaltaan öljyt ja niiden vaihtoväli. Huonot öljyt ja pitkä vaihtoväli ei ole kovin hyvä yhdistelmä.

                      Lisäksi, aina kun venakoppa on irti, kannattaa tarkistaa putken kiinnitys pultit, mutta joku järki niidenkin kiristyksessä. Eli ei hampaat irvessä, niin tiukalle kuin "hauista" riittää.

                      Jotkut ovat poranneet ko. pulttien kantojen läpi pienet reiät ja sitoneet pultit niillä paikoilleen. Hyvä ja toimiva kikka sekin. En nyt tähän hätään löytänyt linkkiä missä ko. kikka oli selostettu kuvineen päivineen. Todennäköisesti Lekalta löytyy sekin .

                      Täältä löytyy eräs vinkki aiheeseen, M30 koneeseen kylläkin mutta yleispätevä kaikkiin koneisiin jossa vastaava rakenne.

                      Suutari, jos todella teet sen itse, niin uskoisin että kiinnostuneita löytyy useampiakin (= suurinosa M20 ja M30 koneen omistajista, jotka tekevät rempat itse). Eli laitappa kuvia kehiin kun osa on tehty.

                      Timo

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Originally posted by tihuovin
                        Jotkut ovat poranneet ko. pulttien kantojen läpi pienet reiät ja sitoneet pultit niillä paikoilleen. Hyvä ja toimiva kikka sekin. En nyt tähän hätään löytänyt linkkiä missä ko. kikka oli selostettu kuvineen päivineen. Todennäköisesti Lekalta löytyy sekin .
                        Juu tottakai Tässä yksi. Ja eikun porailemaan.
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • tihuovin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1422
                          • Oulu

                          #13
                          Mähän arvasin.... , kiitti Leka.

                          Timo

                          Comment

                          • raven82
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 378
                            • tampere

                            #14

                            Dual Chambered Oil Sprayer Bar
                            Tuolta voi tilata valmiiksi "mulkatun" version tosta voiteluputkesta.
                            Hyvin löytyy myös tietoa bmw kansien mulkkaukseen.

                            Comment

                            • Alpina E34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1122
                              • Masku

                              #15
                              Siis tuohon putkeen ei tarvi tehdä kun tuo litistys?? Rupesin säätään venttiilejä tuosta omasta kotelosta ja totesin että nokat oli kulunu oikein miehekkäästi. Nokka täytyy ainakin hommata/hioa, mutta pystyykö keinuvipuja koneistamaan vai joutuuko ne ostamaan uudet? Mistähän keinut sais edullisimmin? Kone on 535 M30.
                              E34 Lenz 536ds -89

                              E34 osille tarve:
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                              Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                              Originally posted by T3
                              BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                              'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                              Comment

                              Working...
                              X