eikö kellään ole auki m20 kantta..itellä on nimittäin jo kasassa eikä muuten viiti purkaa enää. ei sitten tullut mieleen tarkistella tuota ennen kun oli öljyputkea pesemässä. tuosta litistyksestä on puhuttu paljonkin m30 koneitten yhteydessä vaan ei mitään m20 koneisiin liittyen kun netistäkin koitti ettiä.
Mun pitäis kanssa säätää venttiilinvälykset lähiaikoina ja en ennen ole tuohon tehnyt. Onkos tuo öljyputken irroitus minkälainen homma ts onko syytä varata jotain hajoavia kiinnikkeitä tms? Ja putken vaan pesee ihan liuottimella?
Kannattaako samalla tehdä mitään muuta kun on venakoppa auki?
Mun pitäis kanssa säätää venttiilinvälykset lähiaikoina ja en ennen ole tuohon tehnyt. Onkos tuo öljyputken irroitus minkälainen homma ts onko syytä varata jotain hajoavia kiinnikkeitä tms? Ja putken vaan pesee ihan liuottimella?
Kannattaako samalla tehdä mitään muuta kun on venakoppa auki?
m10 koneessa putki on ainakin kannenpulttien alla joten sitä ei niinvaan irti saa.. en muista oliko asia samalailla m20:ssa...
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
kiitos energylle kun sai käydä tarkistelemassa... . Eipä onneks tarttenu paljon purkaa kun öljyputkea hiukka raotti ja oli oma nokka messissä !
M20 myllyssä öljynvirtaus menee seuraavalla tavalla.
kannen alta keskeltä tulee jatkuvassa paineessa oleva öljy kanteen josta se nokan keskilaakerissa olevan ympärimenevän uran ansiosta jakautuu molempiin keinuvipuakseleihin.
keinuakseleissa ja kannessa on voitelureijät/kanavat keinujen laakereiden kohdilla sekä nokan laakeripukkien kohdilla.
sitten mielenkiintoisin seikka...
nokka-akselin molemmissa päissä olevissa laakereissa on vajaa 40% koko ympyrästä kattava ura vastakkaisilla puolilla. kun tämä ura osuu sopivassa kulmassa laakeripukin sivussa olevan(tulee keinuvipuakselilta laakerille) ja päällä olevan kanavan välille virtaa öljy HETKELLISESTI nokkia voitelevaan putkeen joka on kiinni laakeripesän päällä.
eli vuorotellen molemmista päistä tulee LYHYT paineisku kerran kierroksella jonka pitäisi riittää sitten voitelemaan nokkien liukupintoja öljyputken reikien kautta.
ongelmahan tässä on se että voiteluputki on 6 sylinterin pituinen ja veikkaampa kun öljy huopaa vuorotellen edestakaisin siellä ja pitäisi aina riittää myös viimeiseen reikään tilavuusvirtaa/painetta niin alkaa löytyä syyt näihin nokkaongelmiin.
Varsinkin pienillä paineilla jne. on tuo voitelu toisen viimeisen reijän kohdalla aina varmasti ongelma. ainakin kun hiukka laskelskelee tuota aikaa jonka se kanava yhdistää sen öljykanvan ja öljyputkenpään tulokanavan...
M30 koneessa on sama homma vaan nuo laakereitten urat on joissain nokissa molemmilla puolilla joissain yhdet pitemmät urat, joten 1-2 kertaa kierroksella tulee molempiin öljyputken tulokanaviin/pulttien läpi tuo painesykli.
Myös kanavat on hiukka eri laakereilla (kun on vaan 4 laakeria) nokka-akseleista näkee suoraan tuon homman kun kattoo ja funtsailee hiukka.
Se laakeri jossa on ympärimenevä ura toimii öljykanavana keinuvipuakseleille ja se missä on vajaat urat toimii jakokanavana öljyputkelle.
M10 on myös samantapainen voitelukanavisto kannessa. keskilaakerin kautta putkeen. en muista tuliko M10 koneessa tuohon putkeen jatkuva paine ja oliko syöttö päädyssä vai siinä keskilaakerissa. Tämä selviää nokka-akseleista kun vaan kattoo...
sitten esim. lasku:
kierrokset 1000rpm
nokka 500rpm = n.8rps
1/8rps = 0.125s/kierros x 0.3 (n.30% kanavan aukiolo/kierros) = n.0.04s
Eli molemmilta puolilta vuorotellen 1000rpm koneessa öljyputkeen tulee n.8 ruuttasua öljyä/s ja yhden painesyklin aika on n. 0.04s
yhteensä 16 vuorottelevaa erisuuntaista painesykliä sekunnissa.
tätä laskua vois jatkaa sitten siihen että laskis esim 1.5 bar virtaavan öljymäärän kun mittais tuon reijän halkaisijan jne.
jokatapauksessa idea tais tulla selväksi.
no mitäs tälle voi tehdä...
vaihtoehdot on:
litata putki keskeltä ja kokeilla miten vaikuttaa(tuplasti öljyä puolet vähemmän kertaa VARMASTI per reikä)...mm. M30 myydään vastaavaa ratkaisua eli dual chamber oil spray bar.
tässä painesyklit eivät häiritse toisiaan ja tilvavuusvirtaa saadaan jaettua tehokkaammin nuille 3 reijälle.
toinen vaihtoehto on koneistaa uria nokka-akseleissa pitemmiksi tai kokonaan ympäri kuten keskilaakerissa/pääkanavassa(tällöin olisi jatkuva öljysuihku nokalle).
tällöin pitäisi miettiä voitelun riittävyys nokka-akselin laakereille ja öljypumpun tehokkuus. Jonkun pitäs kokeilla jos on aikaa että miten tuo vaikuttaa paineisiin.
Keskilaakerikin voidellaan kyllä ympäriolevalla uralla ja luullakseni joissan virinokissa voikin olla tuo öljyputken ura pitempi jo valmiiksi että saadaan enemmän tehokasta virtausaikaa..
Jos laittaa dieselin pumpun niin vois olla aika mukava kokeilla tuota koneistusta ja tehdä lisäksi uusi putki jossa olisi reijät jokaisen nokan kohdalle(jos tommosen putken tekee ilman muita muutoksia nokka-akselin öljynsyöttöön putkelle on selvää ettei voiteluteho riitä enää...)
nyt en jaksanut laskeskella niin pitkälle vaan kokeilen parantaako tuo litistys voitelua samalla lailla kuten m30 moottorissa. sama periaate jne. tässä on kuitenkin. vastaava öljyjärjestelmän toimintakin joten tuskin tuo ainakaan asiaa huonontaa kun niitä on m30 myllyissä myytykkin viriosina.
öljysuihkun ei tarvitse osua suoraan nokkapinnalle vaan se kulkeutuu kyllä nokan pyöriessä oikeaan paikkaan kun nokka liukuu keinun kanssa toisiaan vasten. Tässä voi kokeilla että miten vaikuttaa asiaan kun voidellaan varmasti kunnolla kerran kierroksella kun yritetään voidella 2 kertaa kierroksella miten sattuu...
oispa bemu saanu suoraan miettiä tuon jo kohilleen..toisaalta eihän koneista olekkaan tarkoitus tehdä ikuisia . vink vink.
no kesällähän sen näkee..seurailee tilannetta ja kattoo miten rupeaa voitelemaan ja kuulostamaan. jos tuntuu että voitelu on huonontunut niin laittaa vakioputken tilalle. Öljyn viskositeetti on kuitenkin sen verta kova ettei tuolla ajalla tommosesta reijästä pikku paineilla(tyhjäkäynti jne.) paljon kamaa siirrellä..tämä sitten näkyy siinä ettei kaikista reijistä tule välttämättä joissain olosuhteissa kunnolla tavaraa.
mukava nähdä että "joku" syventyy M20 moottorin sielunelämään noinkin syvällisesti .
no asiathan selkis . ja olihan tuossa juttua m30 ja m10 hommastakin...
Jos ei tule vastausta niin pakkohan se on ite selvittää...olihan tuo kyllä aika raju postaus..heh..
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown! -Official BTCF-Sauna Team- -Official BTCF-Jusauksen allasteam- -Team BTCF Top Alcohol- -Team Pimp My Bride- TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm) R.I.P. 1K MOTORSPORTS R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30, 526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Ja sitten vielä se pakollinen kysymys, eli voiko m20 nokan vaihtaa kantta irrottamatta? Keinuvipuakseli ainakin lähti viime kesänä, mutta jos homma on yhtä ihana, niin taitaa jäädä tekemättä...
Tekisi mieli kokeilla eri nokkaa, mutta ei irrotella kantta sitä hommaa varten.
Ja sitten vielä se pakollinen kysymys, eli voiko m20 nokan vaihtaa kantta irrottamatta? Keinuvipuakseli ainakin lähti viime kesänä, mutta jos homma on yhtä ihana, niin taitaa jäädä tekemättä...
Tekisi mieli kokeilla eri nokkaa, mutta ei irrotella kantta sitä hommaa varten.
Juu pystyy vaihtaa mut on vähän paskamainen homma,varsinkin jos on keinuvipuakselit jumissa.onnee yritykselle jos kokeilet vaihtaa.
Irrotin m20 öljyputken ja vaikutti oikein puhtaalta. Silti kyllä pesin sen liuottimella. Nokka-akselissa ei havaittavissa minkäännäköistä kulumaa, toisaalta se on vasta 40tkm vanha. Samalla säädin venttiilinvälyksiä, mutta ei tainnut onnistua kunnolla prkl -> aluksi kävi hiljaa ja hyvin, mutta 10km päästä rupes kalkuttamaan jossain. Samalla tuntui tyhjäkäynti soutavan hieman.
Muistaakos joku, missä oli se topikki niiden säädöstä, kun en sitä enää löydä??? Nyt kaikki välykset on 0,25 kylmänä. Ennen säätöä pakopuolella kaikki oli jotain 0,4 ja imupuolella 0,15-0,25. Menikö ihan persiilleen...?
0,25 kylmänä on oikea. Joskus kaivelin noita threadeja läpi ja joku mainitsi, että 0,20 kävis 'hiljempaa'... Omaan pitäs toi nokka vaihtaa, että kattoo sit kumpi parempi.
0,25 kylmänä on oikea. Joskus kaivelin noita threadeja läpi ja joku mainitsi, että 0,20 kävis 'hiljempaa'... Omaan pitäs toi nokka vaihtaa, että kattoo sit kumpi parempi.
Taisi Tilhuovin vähän aikaa sitten antaa vinkkiä, että säätäisi ne välykset 0,3:een *nokan ja keinun välistä mitattuna*. Itse taidan kokeilla tuota kun on vaan tovi aikaa leikkiä..
Comment