M20 koneen nokka-akselin kuluminen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #16
    Voihan sen putken tehdä itsekkin ohje Vipat pystyy hiomaan, mutta ennemmin hommaisin uudet vipat+epäkeskot. Hinnoista ei mitään tietoa...

    Edit: Siis tuossa linkissä on putken parantelu ohje eikä koko putken teko, tarkoitin tuossa edellisessä viestissä olevaa putken litistystä.
    Last edited by Leka; 08-02-2005, 09:25. Reason: Tarkennusta
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • Alpina E34
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1122
      • Masku

      #17
      No täytyypä ruveta litistelemään. Tietääkö kukaan mistä keinut ja nokka M30 koneeseen? Missään luetteloissa (ainakaan netissä) ei ko koneeseen löydy keinuja. Luulisi M20 koneen keinujen käyvän. Eikös se ole rakenteeltaan samankaltainen, ellen ole aivan väärin ymmärtänyt?
      E34 Lenz 536ds -89

      E34 osille tarve:
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

      Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
      Originally posted by T3
      BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
      'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

      Comment

      • BestMotorWith
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 382
        • Hämeenlinna

        #18
        Mitä parannusta tolla litistyksellä sit saadaan aikaan?
        If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

        http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #19
          Originally posted by Alpina E34
          No täytyypä ruveta litistelemään. Tietääkö kukaan mistä keinut ja nokka M30 koneeseen? Missään luetteloissa (ainakaan netissä) ei ko koneeseen löydy keinuja. Luulisi M20 koneen keinujen käyvän. Eikös se ole rakenteeltaan samankaltainen, ellen ole aivan väärin ymmärtänyt?
          Otappa ETK:sta M30 moottorin keinu ja tutki kuinka monessa moottorissa niitä + samoja epäkeskoja käytetään (ei kuitenkaan M20:ssä)... KL:stä ainakin voi kysellä noiden keinujen hintaa. Tanskastakin löytyy: http://www.schmiedmann.com/DisplayPr...reen&DummyId=0
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Suutari
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 3064
            • Suomi

            #20
            Keinut ei hiottuna välttämättä kestä jos ne ei oo läpikarkastuilla/samasta perusaineesta olevilla liukupaloilla. Riippuu tietty aina miten paljon joutuu hiasemaan.

            Tuo öljyputken litistys ei kyllä ainakaan paineisiin vaikuta. Siis samat röörit siellä vuotaa samalla tuotolla kuin ennekin. tuli öljy sitten kahesta päästä samaan putkeen tai keskeltä litattuun.
            Vois kuvitella jotain siihen suuntaan et jos molemmista päistä syöttö erikseen niin toisen päädyn virtaukset ei haittaa tuossa keskellä tukkia.
            aka parempi voitelu/tasasempi spray.

            M20 koneessahan tuo putki on erilainen ja niissä on vain yksi reikä yhelle keinuparille. siitä jo voi kuvitella jotain kun sattuu tuon reiän toinen reuna esim. paskaantumaan niin eipä enää toiselle keinulle/nokan liulle tule voitelua. Jos ite jaksaa vääntää tommosen putken jossa jokaiselle nokalle erikseen reikä niin ois ihan jees.

            jos maksimi öljynpaineita haluaa muuttaa niin eikun shimmejä sinne öljynpaineensäätimen jousen väliin.

            Parempi ois pistää kovempi välitys siihen öljypumppuun jolloin ois hyötyä myös alemmilla kierroksilla... .

            tietääkö joku sattumoisin et käykö siihen pumppuun jostain muusta bmw mallista pienempää ketjupyörää tms.

            en kyllä muista vaikka viime viikolla aukasin myllyn et oliko m20 öljypumppu ees ketjulla vai jollain muulla. pitää kattoo tänään tallissa. ei tullu mieleen enne kun nyt...
            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
            -Official BTCF-Sauna Team-
            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
            -Team BTCF Top Alcohol-
            -Team Pimp My Bride-
            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #21
              M20 moottorissa öljypumppua pyörittää apuakseli, ja apuakselia pyörittää jakohihna. Itse olen myös suunnitellut, että jos sais tuon öljypunpun pyörimään vähän vinhempaa vauhtia. Apuakselille vaan pienempi hihnapyörä, mutta sitten pitää ehkä löytää jostain lyhyempi jakohihna, tai korvata lyhentynyt matka jollain muulla.

              M42-moottoriin samaa hommaa suunnittelin sillä tavalla, että teettäisin erikokoiset ketjupyörät siten, että välitys muuttuu, mutta voi vielä käyttää samaa ketjua.


              Comment

              • Alpina E34
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1122
                • Masku

                #22
                KL-varaosista löytyi keinuja hyllystä, 15e kappale. Kyselin vähän muitakin hintoja; GT-motorsilla nokan hiominen vakioksi 80e, virivirinokka mittojen mukaan 120e, noihin vielä nitraus päälle 100e. JR tehokannessa kannen kevyt porttaus ja venttiilityöt 340e. Ei kuulosta hirveän pahalta.Onkos kellään kokemuksia em. firmojen työnlaadusta?
                E34 Lenz 536ds -89

                E34 osille tarve:
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                Originally posted by T3
                BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by Alpina E34
                  KL-varaosista löytyi keinuja hyllystä, 15e kappale. Kyselin vähän muitakin hintoja; GT-motorsilla nokan hiominen vakioksi 80e, virivirinokka mittojen mukaan 120e, noihin vielä nitraus päälle 100e. JR tehokannessa kannen kevyt porttaus ja venttiilityöt 340e. Ei kuulosta hirveän pahalta.Onkos kellään kokemuksia em. firmojen työnlaadusta?
                  GT-motorssilla sorvautin jarrulevyistä ruosteet pois (olivat uusien mitoissa), palvelu oli ainakin asiallista.

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3064
                    • Suomi

                    #24
                    Originally posted by Alpina E34
                    KL-varaosista löytyi keinuja hyllystä, 15e kappale. Kyselin vähän muitakin hintoja; GT-motorsilla nokan hiominen vakioksi 80e, virivirinokka mittojen mukaan 120e, noihin vielä nitraus päälle 100e. JR tehokannessa kannen kevyt porttaus ja venttiilityöt 340e. Ei kuulosta hirveän pahalta.Onkos kellään kokemuksia em. firmojen työnlaadusta?
                    Hmm..mulle sanovat et se nitraus kuulus jo tohon hiontatyöhön, vai tulikohan nyt ihan väärin ymmärrettyä? M-sportilla ainakin taitaa kuulua ja hinta siellä oli 220e tms. isojen epäkeskojen kanssa. nokathan se hiotuttaa virtasella ja ne on ainakin nitrattuja.
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3064
                      • Suomi

                      #25
                      Sorge..ei tietenkään nitraus vaan fosfatointi. Tuo fosfatointikin on ihan jees. Varsinkin jos ei ihan ikukamaa(jota tuskin nitrauksellakaan on) halua vaan vaihtelee nokkia tms. eikä ajele satoja tuhansia samoilla kamoilla.
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • Suutari
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 3064
                        • Suomi

                        #26
                        Onko jollain muuten satavarmaa tietoa tuosta m20 voiteluputkesta? meneekö siitä läpi öljy nokka-akselin päätylaakerille vai tuleeko molempiin päihin paine?

                        Tuli tuossa pestyä tuota putkea ja mietittyä et kyllähän tuo näyttäs aika paljon paremmin virtaavan jos ei ois kun molemmissa päissä 3 reikää .

                        Pitäs vaan äkkiä saaha selville tuo ettei se ole mikään öljynsiirtokanava samalla.

                        oma kansi on jo kiinni eikä pääse paljon kattelemaan sitä takapään laakerointia nyt et onko siellä öljyntulo erikseen ja syöttö tuohon putkeen sitten...vai syöttö öljyputken kautta. Kuulostas kyllä aika oudolta jos tuo nokka-akselin öljy kulkis tuon putken kautta.

                        hyvähän se on kuitenkin varmistaa ennen kun menee littailee sitä .
                        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                        -Official BTCF-Sauna Team-
                        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                        -Team BTCF Top Alcohol-
                        -Team Pimp My Bride-
                        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14627
                          • Oulu

                          #27
                          Jahas, tänään käytin venttiilin sääjöllä ja siinä samalla seurasin sivusilmällä hommaa. Sieltähän paljastu surullinen tarina, eli vitospytyn imu venttiilin kohalta oli nokka kulunut, ja aika reippaasti. Korjaamon äijä sanoi, ettei kannata vanhaa akselia korjata. Mistäs tuota akselia kannattas kysellä? Kannattaako käytettyä hyvää kuntosta etes vaihtaa tuohon? Ja onko noilla nokilla eroa M20B20:en välillä?

                          Venttiilit oli kaikki säädetty väljälle, jonka takia oli tuo kauhea naputus oli peittyny. Nyt on kaikki venttiilit oikein ja naputtaa aika isosti kun on kerta kulunut.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #28
                            Kokeiles Ruåtsista.


                            BMW => Motor => Kamaxlar och Vipparmsställ


                            BMW => Motor => Kamaxel

                            Timo

                            Comment

                            • Suutari
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 3064
                              • Suomi

                              #29
                              eikö kellään ole auki m20 kantta..itellä on nimittäin jo kasassa eikä muuten viiti purkaa enää. ei sitten tullut mieleen tarkistella tuota ennen kun oli öljyputkea pesemässä. tuosta litistyksestä on puhuttu paljonkin m30 koneitten yhteydessä vaan ei mitään m20 koneisiin liittyen kun netistäkin koitti ettiä.

                              Teoriassa tuo kyllä virtais paremmin jos siihen m20 putkeenkin tulis molemmista päistä paineet ja keskeltä on litussa. Ei häiritsis nuo paine-erot putken päiden välillä jne.

                              tietty jos se menee sitten tukkoon toisesta päästä niin , mutta eikös virikoneita käytelläkkin auki sillon tällön, heh.
                              yleensä kun tekee koneen kunnolla niin ei siellä mitään paskaöljyjä viiti pyöritellä.

                              eikö tihuovisella oo yhtään kokemusta/aukinaista kantta oulun suunnalla?
                              missäs se T3 on kun sitä tarvii?

                              voi kait tuota koittaa tutkiskella vielä tallilla illanpäälle...on vaan kone kasassa joten ei paljon katella miten nuo öljykanavat menee tuossa kannessa. ei netistä löytys öljylle virtauskaaviota m20 kanteen?
                              Last edited by Suutari; 04-05-2005, 16:51.
                              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                              -Official BTCF-Sauna Team-
                              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                              -Team BTCF Top Alcohol-
                              -Team Pimp My Bride-
                              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14627
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by tihuovin
                                Kokeiles Ruåtsista.


                                BMW => Motor => Kamaxlar och Vipparmsställ


                                BMW => Motor => Kamaxel

                                Timo
                                Kävikin hyvä tuuri ja tavarat löyty samana iltana.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X