Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw_e30
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1260
    • joutseno

    m50b25 vanos

    eli kyseisesti koneesta on ilmeisesti muuttuva venttiilinajoitus järjestelmä.
    miten se muuttaa ja onko päällisiä eroa ei vanos moottorista?
    ex 325i -85 325i
    325i soupe -92 325i

    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri
  • J-Poika
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 835
    • There's a place in the North, far far away

    #2
    ulkoinen ero löytyy... vanos moottorissa on kyhmy venakopan päässä kun taas vanoksettomassa koppa on "suora"...

    Comment

    • Bmw_e30
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2004
      • 1260
      • joutseno

      #3
      no toi auttaa jo asiaa
      ainaski erottaa ne
      ex 325i -85 325i
      325i soupe -92 325i

      Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

      Comment

      • Sturmovik
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 360
        • häme

        #4
        tossa jotain löyty söörtsillä:

        M50B25 ja M50B25(Vanos) MOOTTOREIDEN EROT

        • Imunokan ajoitus
        • Imunokan asteet pinentyneet 240 :sta 228 :see
        • Imunokan nosto on pienentynyt 9,7:stä mm:stä 9 mm:riin.
        • Venttiilinvaaren paksuus pienentynyt 7mm:stä 6 :riin
        • Pakonokan nosto on kasvanut 8,8 mm:stä 9 mm:riin
        • Kiertokanget ovat pidentyneet 135mm:stä 140 mm:riin
        • Puristussuhde noussut 10 mm:stä 10,5 mm:riin
        • Vääntö kasvanut 250Nm/4700rpm – 255Nm/4200 rpm
        • ECU vaihtunut Boschista Siemenssiin


        Item/Measurement M50B20 M50B20 vanos M50B25 M50B25 Vanos
        Vehicle 520i 520i 525i 525i
        Number of Cylinders 6 6 6 6
        Layout in-line in-line in-line in-line
        Installation 30° inclined right 30° inclined right 30° inclined right 30° inclined right
        Coolant liquid liquid liquid liquid
        Crankcase/Block Material perlit. cast iron cast iron perlit. cast iron cast iron
        Crankshaft one-piece one-piece one-piece one-piece
        Main Bearings 7 7 7 7
        Weight (kg) 194 198 194 198
        Valve Layout dohc dohc dohc dohc
        Camshaft Drive simplex chain simplex chain simplex chain simplex chain
        Camshaft Bearings 7 each 7 each 7 each 7 each
        Valves per Cylinder 4 4 4 4
        Cylinder Center Distance (mm) 91 91 91 91
        Displacement (liters) 1.991 1.991 2.494 2.494
        Bore/Stroke (mm) 80/66 80/66 84/75 84/75
        Stroke/Bore Ratio 0.83 0.83 0.89 0.89
        Piston Speed (ms) 13.0 13.0 14.8 14.8
        Valve Timing (IO/IC) 24°btdc/36°abdc 9°btdc/39°abdc 19°btdc/41°abdc 4°btdc/44°abdc
        (EO/EC) 38°bbdc/10°atdc 39°bbdc/9°atdc 35°bbdc/13°atdc 35°bbdc/13°atdc
        At Valve Lift (mm) ER-ER ER-ER ER-ER ER-ER
        Valve Lift I/E (mm) 9.7/8.8 9.0/9.0 9.7/8.8 9.0/9.0
        Connecting Rod Length (mm) 135 145 135 140
        Connecting Rod Ratio r/l 0.24 0.23 0.28 0.27
        Compression Ratio 10.5:1 11.0:1 10.0:1 10.5:1
        Fuel Super LF Norm-Sup Plus LF Super LF Norm-Sup Plus LF
        Power Output (bhp@rpm) 150/5900 150/5900 192/5900 192/5900
        Power per Liter (bhp/liter) 75.34 75.34 76.98 76.98
        Power/Weight Ratio (kg/bhp) 1.29 1.32 1.01 1.03
        Torque (mkg@rpm) 19.4/4700 19.4/4200 25/4700 25.5/4200
        Torque per Liter (mkg/liter) 9.73 9.73 10.01 10.22
        Mixture Preparation fuel injection fuel injection fuel injection fuel injection
        Maker Bosch Siemens Bosch Siemens
        Designation DME M3.1 DME MS41 DME M3.1 DME MS41
        Ignition integrated integrated integrated integrated
        Ignition Advance map map map map
        Generator 12 V/1120 W 12 V/1120 W 12 V/1260 W 12 V/1260 W
        Supercharging - - - -
        Miscellaneous - VANOS, KD - VANOS, KD
        Year of Introduction 1989 1992 1989 1992

        Comment

        • Carbonfiber
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 5226
          • Hki 43

          #5
          Mitäs vanoksettomassa ja vanoksellisessa on eroa? Ovatko kaikki M50B25 moottorit olleet 92 lähtien vanoksellisia? Oliskiko jollain kuvaa, kun en tuota 'kyhmyjuttua' tajunnut? Teho on sama, mutta vääntö kasvanut. Mites kulutus? Muuta käytännön eroa?
          Last edited by Carbonfiber; 17-07-2006, 23:57.
          Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
          Z3 Roadster 2.8 '98
          isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
          ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
          Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
          Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

          Comment

          • eeki
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 1966
            • HKI

            #6
            Originally posted by Carbonfiber
            Mitäs vanoksettomassa ja vanoksellisessa on eroa? Ovatko kaikki M50B25 moottorit olleet 92 lähtien vanoksellisia? Oliskiko jollain kuvaa, kun en tuota 'kyhmyjuttua' tajunnut? Teho on sama, mutta vääntö kasvanut. Mites kulutus? Muuta käytännön eroa?
            Kulutus taitaa olla hieman pienempi, muut erot tässä tulikin jo aika kattavasti esille. Vanos tuli kaikkiin m50-koneisiin mallivuodelle -93, eli tuotannossa 9/92 alkaen. Tuossa kuva vanoksellisesta koneesta, kuvassa tosin m52 mutta tuo kyhmy tuon venakopan etupäässä on samanlainen:


            Merkkiliikkeessä muuten vanos maksaa n. 400€, älkääkä kysykö mistä tiedän.
            Ducati 998 -02 //

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5226
              • Hki 43

              #7
              Originally posted by eeki
              Kulutus taitaa olla hieman pienempi, muut erot tässä tulikin jo aika kattavasti esille. Vanos tuli kaikkiin m50-koneisiin mallivuodelle -93, eli tuotannossa 9/92 alkaen. Tuossa kuva vanoksellisesta koneesta, kuvassa tosin m52 mutta tuo kyhmy tuon venakopan etupäässä on samanlainen:


              Merkkiliikkeessä muuten vanos maksaa n. 400€, älkääkä kysykö mistä tiedän.
              Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Nyt eikun autoa kattelemaan.
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • Carbonfiber
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 5226
                • Hki 43

                #8
                Niin mut mites toi kyhmy? Taidan vaan olla sokee, mut tän kuvan pitäs olla 91 vuotisest:
                http://www.kchildre.com/automotive/9...gine_right.jpg
                enkä oikeen huomaa eroa tohon vanokselliseen:
                http://www.bmwclub.fi/images/engines/m50/m50_01.jpg

                E: Löyty ero paremmil kuvil.
                vanos:

                ei vanos:
                Last edited by Carbonfiber; 18-07-2006, 00:44.
                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                Z3 Roadster 2.8 '98
                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16419
                  • Asikkala

                  #9
                  Katsoppas tarkasti koneennostokorvan ja ylävesiletkun väliin, eikö muka ole eroa, tuo on se vanoskyhmy. Vanosmallissa kuskinpuolelta kannen etupäähän menee metalliputki jossa liitin, ei näy kuvassa.
                  Edit: olitkin löytäny eron, enpä lukenu tarpeeks tarkasti.
                  Last edited by jr66; 18-07-2006, 10:36.

                  Comment

                  • Aksu|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1063

                    #10
                    Originally posted by Carbonfiber
                    E: Löyty ero paremmil kuvil.

                    Vai sanoisiko mieluumminkin oikeilla kuvilla
                    EX:
                    328CiA -99
                    525tdsA -98
                    525i -93
                    316i -95
                    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                    Comment

                    • kalkkuna
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 864
                      • vaajakoski

                      #11
                      Originally posted by eeki
                      Kulutus taitaa olla hieman pienempi, muut erot tässä tulikin jo aika kattavasti esille. Vanos tuli kaikkiin m50-koneisiin mallivuodelle -93, eli tuotannossa 9/92 alkaen. Tuossa kuva vanoksellisesta koneesta, kuvassa tosin m52 mutta tuo kyhmy tuon venakopan etupäässä on samanlainen:


                      Merkkiliikkeessä muuten vanos maksaa n. 400€, älkääkä kysykö mistä tiedän.

                      Kysympäs kun kiinnostaa että onko miten selvä ero jos vanos paskana tai ehjä? Ajoin tuossa pariviikkoa sitten e34 sedanilla missä m20b25 ja on "kevyempi" liikkumaan kun oma e34 farkku m50b25 koneella!!! Molemmat autot on täysin vakioita ja m20b25 on vielä katilla vaikkakin vm.89.
                      VW sharan 1,8T
                      e30 318i 4d -89 projekti
                      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                      Comment

                      • eeki
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1966
                        • HKI

                        #12
                        Originally posted by kalkkuna
                        Kysympäs kun kiinnostaa että onko miten selvä ero jos vanos paskana tai ehjä? Ajoin tuossa pariviikkoa sitten e34 sedanilla missä m20b25 ja on "kevyempi" liikkumaan kun oma e34 farkku m50b25 koneella!!! Molemmat autot on täysin vakioita ja m20b25 on vielä katilla vaikkakin vm.89.
                        Ainakin mulla tuntui puuttuvana alavääntönä ja jaksottaisena nykimisenä kierrosalueen läpi kiihdytettäessä. Samalla vaihdettiin tosin myös tulpat, joten nykimisongelma saattoi olla myös siitä. Vanos vaihdettiin alunperin ihan vain kannesta kuuluneen kolinan vuoksi.
                        Ducati 998 -02 //

                        Comment

                        • kalkkuna
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 864
                          • vaajakoski

                          #13
                          Originally posted by eeki
                          Ainakin mulla tuntui puuttuvana alavääntönä ja jaksottaisena nykimisenä kierrosalueen läpi kiihdytettäessä. Samalla vaihdettiin tosin myös tulpat, joten nykimisongelma saattoi olla myös siitä. Vanos vaihdettiin alunperin ihan vain kannesta kuuluneen kolinan vuoksi.

                          Huomasitko alaväänön palanneen vanoksen vaihdon jälkeen. Ja paljon maksoit vanoksesta?
                          VW sharan 1,8T
                          e30 318i 4d -89 projekti
                          e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎