Announcement

Collapse
No announcement yet.

MegaSquirt turboautossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    MegaSquirt turboautossa?

    Moikka,

    MegaSquirteja asenneltu varmaankin pitkin ja poikin, ympäriämpäri Suomea, mutta onko kukaan asentanut sitä turboonsa?

    Ja jos on, mitkä ovat "fiilikset"? Kuinka hyvin se toimii ja vaatiiko se jotain lisävirityksiä?

    Kaikki tieto siihen liittyen kiinnostaa kovasti, voisi pikkuhiljaa alkaa siirtyä projektissa seuraavaan eli suunnitteluvaiheeseen. Mutta suinpäin sutena ei olisi tarkoitus syöksyä, vaan poimia muiden mahdollisia kokemuksia ja hyödyntää niitä. Hullu se on joka päätään samaan kiveen hakkaa kuin muut. Tai sitten masokisti...

    t: Timo
  • Customi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1747
    • Kymenlaakso

    #2
    Jubulla on squirtit ja puhallin tekniikka,mutta eipä vielä neuvoja,sillä homma kesken vielä!
    Mutta tilanne raporttia tulee varmasti kun kaikki lelut on kasassa.
    Säätö neuvoja otetaan vastaan
    www.customworksfinland.com

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Itse taitaisin saattaa sen aluksi samaan kuosiin kuin originaali, eli samanlaiset polttoaine- ja sytytyskartat sun muut kartat kuin alkuperäisessä. Ja tottakai sitten antureiden sun muiden kalibroinnit. Vasta sitten pikkuhiljaa "virittelemään", kokeilemaan erilaisia muita asetuksia.

      t: Timo

      Comment

      • Tom1s
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 669
        • .

        #4
        Onhan tuo nyt jo melkeen viikon ollut toiminnassa eli siis megasquirtnspark softalla. Aluksi pientä hämminkiä aiheutti ilmeisesti itse win2000 koska bensakartat eivät menneet perille asti mutta siitäkin on päästy.

        Eilen vasta otin vanhan ilmamäärämittarin pois samalla kierrättävästä forgen
        venttiilistä kierrätyksen pois eli nyt sihahtelee miehekkäästi

        Muuten tähän mennessä todella tyytyväinen. Säätö aiheuttaa vielä päänvaivaa mutta siitäkin päästään pikkuhiljaa säädellessä tai sitten täytyy turvautua dynoon.
        Mulla myös 2.5 baarin mappi eli ilmeisesti ahtoja voi käyttää n.1.5 joka riittää mulle komiasti ainakin vielä. Koteloin tuon mapin pieneen laitekoteloon jonka jätin "hanskalokeron" puolelle ja siittä letku imusarjaan. Itse boksi tuli vanhaan motronic boksiin jolloinka hyödynsin boksin liittimen ja näin 90% auton omista johdoista. Voin laittaa illemmalla kuvia tosta koteloinnista mikäli kiinnostaa.


        Anturit lähes kaikki hommasin http://www.vpv-motorracing.com/ ja voi sanoa että palvelu pelaa.

        Mielestäni oli yrittämisen arvoinen... tarrat voisi vielä kehittää jostain 8)
        F31 328i M-Sport

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Jees, kiitoksia kovasti kommenteista kaikille asianosaisille.

          Minulla on TÄSMÄLLEEN samat suunnitelmat. Taidan piirtää piirilevy layoutin itse, ja sitten jyrsiä piirilevyn valmiiksi. Ja nimenomaan siten että se menee originaalin motronic boxin sisään, samalla liittimellä. Itsekin arvioin että originaalijohdoista voi hyödyntä ainakin tuon 90%, jopa enemmän. Saman boxin sisään sitten kaikki "optiot", megasparkit sun muut.

          Kyllä ajatus houkuttelee, päivä päivältä enemmän. Täytynee tarttua sorviin ja alkaa pikkuhiljaa toteutus, ensiksi piirilevy layoutin teko, sitten muut.

          t: Timo

          Comment

          • Tom1s
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 669
            • .

            #6
            Tuossa oma versio mss boksista motronic lootassa.


            Piti vielä harmittavaisesti laittaa toinen D25 liitin jotta saa tuon boksin kokonaisuudessaan pois autosta. Kun joitain johtoja vedin uusiksi kuten ilmanlämpöanturi ja hall jne.
            F31 328i M-Sport

            Comment

            • Hasardi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1860
              • Der Hauptstad

              #7
              Originally posted by Tom1s
              Tuossa oma versio mss boksista motronic lootassa.


              Piti vielä harmittavaisesti laittaa toinen D25 liitin jotta saa tuon boksin kokonaisuudessaan pois autosta. Kun joitain johtoja vedin uusiksi kuten ilmanlämpöanturi ja hall jne.
              Tämä on hienoa! Askartelua oikeassa hengessä. Asiaa. :wink:
              Stadtluft macht frei.

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Totta töriset, siinä on tosissaan askarreltu.

                Itse ajattelin piirtää koko piirilevyn itse. Oma koteloni poikkeea tuosta, se on isompi. Siinä on kaksi 35 napaista liitintä päällekkäin, toinen moottorille ja toinen vaihteistoa varten.

                Piirilevystä tulee täsmälleen samankokoinen kuin originaalista => RUHTINAALLISESTI tilaa. Samalla voi vedoista tehdä niin paksuja kuin itse haluaa. Ja maadoitukset saadaan varmasti kuntoon. Originaalissa piirilevyssä jotkut "vedot" ovat luvattoman ohuita, senpä vuoksi ko. kampe rikkoontuukin aika-ajoin. Monia olen korjannutkin, enemmän kuin 20, erinäisiä motronic vikoja.

                Johtohässäköitä sisäpuolelle niin vähän kuin mahdollista, kaikki mikä mahdollista toteuttaa piirilevyllä, se siellä myös toteutetaan => helpottaa myös vian etsintää.

                t: Timo

                Comment

                • KariM
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 199
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by tihuovin
                  Minulla on TÄSMÄLLEEN samat suunnitelmat. Taidan piirtää piirilevy layoutin itse, ja sitten jyrsiä piirilevyn valmiiksi. Ja nimenomaan siten että se menee originaalin motronic boxin sisään, samalla liittimellä. Itsekin arvioin että originaalijohdoista voi hyödyntä ainakin tuon 90%, jopa enemmän. Saman boxin sisään sitten kaikki "optiot", megasparkit sun muut.
                  Etpä ole ensimmäinen, tai edes toinen Piirsin levyn itse alkuperäisestä skemasta lisättynä MSS:n lisäfeatureilla, jyrsin ja laitan kohta L-jetin boksiin käyttäen auton alkuperäistä johtosarjaa. Näillä näkymin konehuoneeseen ei tule yhtään uutta johtoa. Ainoastaan kortin reunaan jäi piirtämättä tuo L-jet-liittimen jalkakuva, kun ei ollut liitintä vielä silloin käsillä. Niinpä käytän tuota samaa järjestelyä kuin Tom1s, alkup. boksin liittimestä johto D25-liittimeen, jolloin MS:n voi irroittaa boksista debuggailua varten.

                  Piirtämäni skemat ja piirilevyfileet saat halutessasi minulta Protel-formaatissa, jos vaan osaan ne sieltä exportata täydellisinä.

                  Comment

                  • TheLoial
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 1109
                    • Helsinki

                    #10
                    Onnistuisiko joltakin tehdä ylimääräinen piirilevy? Voisin ostaa

                    Comment

                    • thomas
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2002
                      • 67
                      • Helsinki

                      #11
                      Joo onhan noita omia versioita MS:n piirilevyistä liikkeellä. Itsellä versio, jossa lambdan ja bensapumpun releet piirileveyllä. Suurin osa komponenteista pintaliitoskamaa, joten ei tarvi porailla niin tolkuttomasti...
                      -- All Go, No Show

                      Comment

                      • KariM
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 199
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Tuolla kaupataan piirilevyjä:

                        Comment

                        • Tom1s
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2002
                          • 669
                          • .

                          #13
                          Pistetäänpäs tämä tännekkin.

                          Juu eli ns. Overboost/boost cut jonka voi asettaa johonkin ahtolukemaan ja katkasee bensan suihkutuksen mikäli ahtopaine kohoaa ko. lukemaan.

                          Hemmetin hyvä turvatoimenpide ettei kone hajoa sulaneen/katkenneen ahtopainekellon letkun takia.

                          Msefi sivustoilta ja testasin itse että toimii. Tosin pätkäsee rutkasti :lol:

                          MSS-koodiin:
                          1221 tms riviltä löytyy toi alku niin se korvataan tolla:

                          ADD_INJ_OFFSET:

                          lda kpa
                          cmp #240T ; 240 kPa MAP limit
                          bhs cutChannels

                          lda tmp11
                          add tmp6
                          bcs MAX_PWM_ALLOWED
                          add TPSACCEL
                          bcs MAX_PWM_ALLOWED
                          sub InjOCFuel
                          bra FINISHED_PW_COMP

                          cutChannels:
                          lda #01T
                          bra FINISHED_PW_COMP

                          MAX_PWM_ALLOWED:
                          lda #$FE

                          FINISHED_PW_COMP:
                          sta pwcalc

                          Eli pätkäsee 240kPa:ssa säädä itte mihin haluat
                          F31 328i M-Sport

                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #14
                            Juma, tuo on tosi hyvä fiitseri. Luonnollisesti se tulee itselleni käyttöön, jahka sinne asti pääsen.

                            Omassani se toimii samalla periaatteella jo nyt, tosin sen tekee nakutusboxi. Kun ahtopaine nousee yli tietyn rajan, se alkaa katkoa bensansyöttöä. Ja samalla tavlla, pätkiminen on kohtuu rajua.

                            Mutta silti se on koneelle pienempi rasitus kuin rutka ylipaine.

                            t: Timo

                            Comment

                            • Jubu
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2002
                              • 937
                              • Kuusankoski

                              #15
                              Originally posted by Tom1s
                              Pistetäänpäs tämä tännekkin.

                              Juu eli ns. Overboost/boost cut jonka voi asettaa johonkin ahtolukemaan ja katkasee bensan suihkutuksen mikäli ahtopaine kohoaa ko. lukemaan.

                              Hemmetin hyvä turvatoimenpide ettei kone hajoa sulaneen/katkenneen ahtopainekellon letkun takia.

                              Msefi sivustoilta ja testasin itse että toimii. Tosin pätkäsee rutkasti :lol:
                              Aivan Upeeta :shock:

                              kiva huomata , että jotkut jakaa onnistumisen iloaan tänne boardille , eikä vaan kyräile kotona "salaa" näitä homia ! :wink:

                              joko on launch contol käytössä napista , eli secondary rev limiter :wink:

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎