Announcement

Collapse
No announcement yet.

530 DA touring -00 Laatikko paskana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maxon
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 162
    • Lahti

    #31
    Originally posted by 525TDS Touring
    Ei missään tapauksessa saa laittaa automaattiin.
    iiiiiiik....? onko sulla jotain tietoa miksi ko. öljyä ei saa automaattilaatikkoon laittaa. Keneltä tuon voisi varmistaa?
    ~Two Beer Or Not Two Beer, That's The Problem~
    ~ShakesBeer~

    Comment

    • 525TDS Touring
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 483
      • Sahalahti

      #32
      Originally posted by Maxon
      iiiiiiik....? onko sulla jotain tietoa miksi ko. öljyä ei saa automaattilaatikkoon laittaa. Keneltä tuon voisi varmistaa?
      Castrolin sivuilla on kerrottu käyttötarkoitukset, mutta luulisin että laskussa on vain virheellisesti merkitty öljynlaatu. Olisi aika paha moka liikkeeltä mikä öljynvaihdon suoritti, jos on käsilaatikko- / peräöljyt sinne laittanut. Periaatteessa kaikki kitkapinnat menee pilalle erilaisten lisäaineiden takia ja lisäksi 75/90 viskositti on aivan liian jäykkää automaattiin, johtuen venttiilikoneistossa olevista, jopa 0,5mm kuristimista, ja muutenkin pienistä kanavista. Pari vuotta sitten tuli tutustuttua hyvinkin tarkasti ZF4HP18 tyypin laatikkoon, siksi uskallan olla tuota mieltä asiasta.
      Last edited by 525TDS Touring; 09-03-2006, 20:06.
      Ex-525TDSa Touring -98
      Ex-MB E220T CDi -02
      E61 520D -09
      F11 518d -16

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6325
        • P-Pohjanmaa

        #33
        Originally posted by 525TDS Touring
        Castrolin sivuilla on kerrottu käyttötarkoitukset, mutta luulisin että laskussa on vain virheellisesti merkitty öljynlaatu. Olisi aika paha moka liikkeeltä mikä öljynvaihdon suoritti, jos on käsilaatikko- / peräöljyt sinne laittanut. Periaatteessa kaikki kitkapinnat menee pilalle erilaisten lisäaineiden takia ja lisäksi 75/90 viskositti on aivan liian jäykkää automaattiin, johtuen venttiilikoneistossa olevista, jopa 0,5mm kuristimista, ja muutenkin pienistä kanavista. Pari vuotta sitten tuli tutustuttua hyvinkin tarkasti ZF4HP18 tyypin laatikkoon, siksi uskallan olla tuota mieltä asiasta.
        Onko tämä laatikkotyyppi siis 530d:ssä ?
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • 525TDS Touring
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 483
          • Sahalahti

          #34
          Originally posted by veku
          Onko tämä laatikkotyyppi siis 530d:ssä ?
          Kuka sellaista on väittänyt?
          Ex-525TDSa Touring -98
          Ex-MB E220T CDi -02
          E61 520D -09
          F11 518d -16

          Comment

          • Maxon
            Bimmer Rookie
            • Feb 2004
            • 162
            • Lahti

            #35
            Mikä laatikko tossa 530 da touring:ssa ,193 heppasessa muuten on, asentaja höpis jostain GM lootasta?
            ~Two Beer Or Not Two Beer, That's The Problem~
            ~ShakesBeer~

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #36
              Originally posted by Maxon
              Mikä laatikko tossa 530 da touring:ssa ,193 heppasessa muuten on, asentaja höpis jostain GM lootasta?
              Se on GM:n Hydramatic A5S360R / A5S390R riippuen vuodesta eli noissa 193hp autoissa tuon 390R

              Comment

              • Maxon
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 162
                • Lahti

                #37
                Originally posted by Keimo
                Se on GM:n Hydramatic A5S360R / A5S390R riippuen vuodesta eli noissa 193hp autoissa tuon 390R
                Kiitos tästä, seuraavan kysymyksen sitten arvaakin kaikki , saako tota Castrolia laittaa GM:n A5S390R automaattilootaan?
                ~Two Beer Or Not Two Beer, That's The Problem~
                ~ShakesBeer~

                Comment

                • Juho_Nurmi
                  Newbiemmer
                  • Oct 2005
                  • 27

                  #38
                  "Juuri tästä kyseisestä asiasta en tiedä juuri mitään ja mulla on väärä mappikin mukana, mutta sen verran minun pitää sanoa että,"
                  asia alkoi kiinnostamaan ja vähän googletin laatikosta tietoja

                  Ja tuolla:


                  Öljyiksi annetaan seuraavat tiedot:

                  A5S360R Texaco ETL 7045E
                  A5S390R Texaco ETL 8072B


                  Sitten asian asiaa sivuten löytyi sivusto jossa on kyseisen laatikon räjäytyskuvat ja muutakin mielenkiintoista tietoa pääasiassa X5.sta mut on siellä jotakin E39.kin

                  Tämä:




                  Edit: Castrolin sivuilla voiteluaine suositukset antaa seuraavan (lainaus taulukosta)

                  "Käsivaihteistot: yksiköt, joiden oranssissa tarrassa on merkintä 'ATF Oil', TQD yksiköt, joiden vihreässä tarrassa on merkintä 'Special Oil', BMW Part No. 81 22 9 407 305. Tarrat sijaitsevat öljyntäyttötulpan vieressä

                  h. Käsivaihteistoyksiköt, joiden keltaisessa tarrassa on merkintä 'MTF-LT-1': BMW Part No. 83 22 9 408 942 ilman tarraa olevat yksiköt: EP 80W / SYNTRAX UNIVERSAL. Tarrat sijaitsevat öljyntäyttötulpan vieressä

                  f. Automaattivaihteistot: ZF 3HP22, ZF 4HP22, ZF 4HP22EH, 4HP24, A4S270R/310R/310Z (musta arvokilpi), TQ DEXRON III / TQD A5S310Z, ZF 5HP 19, ZF 5HP 24, ZF HP30 (vihreä arvokilpi), Special oil for automatic transmissions (Esso LT 711 41) kaikki muut, tarkistetaan tarrasta kestotäyttöä koskevat vaatimukset. Tarkistetaan aina käsikirjoista/tarroista käytettävä öljy
                  Last edited by Juho_Nurmi; 10-03-2006, 18:42.

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #39
                    Hydra-Matic 5L40-E Transmission (M82/MX5)
                    Type: five speed rear-wheel-drive, electronically controlled automatic overdrive transmission with torque converter clutch
                    Engine range:
                    1.8L - 3.6L (M82/MX5)
                    Maximum engine torque:
                    250 lb-ft (340 Nm)
                    Maximum gearbox torque: 494 lb-ft (670 Nm)
                    Gear ratios: First: 3.42 Second: 2.21 Third: 1.60 Fourth: 1.00 Fifth: 0.75 Reverse: 3.02
                    Maximum shift speed: 6500 rpm
                    Maximum validated gross vehicle weight: 7716 lb (3500 kg)
                    4-position quadrant:
                    P, R, N, D & DSC +/- 7-position quadrant: P, R, N, D, 4, 3, 2
                    Case material: die cast aluminum Shift pattern: (3) three-way on/off solenoids Shift quality: variable bleed solenoid
                    Torque converter clutch:
                    pulse width modulated solenoid control Available control features: internal mode switch
                    reverse lockout, multiple shift patterns (selectable or adaptive),engine torque management on all shifts, altitude and temperature compensation
                    adaptive shift time, air conditioning cutoff
                    Oil Life System
                    OBDII/EOBD Converter size: 245mm (reference)
                    258mm dual plate (diameter of torque converter turbine)

                    Fluid type: DEXRON III
                    Transmission weight:
                    dry: 74.5 kg (175 lb)
                    wet: 82.5 kg (186 lb)
                    Fluid capacity (approximate): dry: 8.5L (9.5 qt) (with 245mm)
                    Pressure taps available:
                    line pressure
                    Assembly sites:
                    Strasbourg, France
                    Last edited by Keimo; 10-03-2006, 19:06.

                    Comment

                    • 525TDS Touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 483
                      • Sahalahti

                      #40
                      Kangasalan pajalla kävi yksi 330xd, olikohan vm.99 ja GM: n laatikolla. (ilmeisesti 360R) Siihen Metrosta Tampereelta käskettiin laittaa Esso LT71141 öljyt, eli samaa kuin ZF: n ikiöljylaatikoihin. Muistaakseni noi GM: n Bemmin laatikot tehdään ranskassa. Joku paremmin tietävä vois vielä kertoo, että muistanko oikein.
                      Ex-525TDSa Touring -98
                      Ex-MB E220T CDi -02
                      E61 520D -09
                      F11 518d -16

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #41
                        Originally posted by 525TDS Touring
                        Kangasalan pajalla kävi yksi 330xd, olikohan vm.99 ja GM: n laatikolla. (ilmeisesti 360R) Siihen Metrosta Tampereelta käskettiin laittaa Esso LT71141 öljyt, eli samaa kuin ZF: n ikiöljylaatikoihin. Muistaakseni noi GM: n Bemmin laatikot tehdään ranskassa. Joku paremmin tietävä vois vielä kertoo, että muistanko oikein.
                        ?? katso yllä eli dexron III ja kasaus Ranska, Strasbourg
                        Last edited by Keimo; 13-03-2006, 12:42.

                        Comment

                        • 525TDS Touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 483
                          • Sahalahti

                          #42
                          Originally posted by Keimo
                          ?? katso yllä eli dexron III ja kasaus Ransa, Strasbourg
                          No kele.. niinpä näkyy..
                          Ex-525TDSa Touring -98
                          Ex-MB E220T CDi -02
                          E61 520D -09
                          F11 518d -16

                          Comment

                          • Maxon
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2004
                            • 162
                            • Lahti

                            #43
                            Onko kenelläkään listaa noista vika koodeista ? tarkoitan vaan että kiinnostaisi että onko siellä jotain sellaista vika koodia mikä antaisi viittauksen suoraan turbiinin kuntoon? jos ongelma on takanivelessä niin voiko sen takanivelen rynkytys aiheuttaa sellaisen vika koodin?

                            Edit : tuolta ainakin jotain löysin vaikka ei sama loota ookkaan -> http://www.unofficialbmw.com/images/...4HP24_Diag.pdf
                            Last edited by Maxon; 13-03-2006, 11:58.
                            ~Two Beer Or Not Two Beer, That's The Problem~
                            ~ShakesBeer~

                            Comment

                            • Maxon
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2004
                              • 162
                              • Lahti

                              #44
                              Nyt auto tuli taas pajalta, siellä oli otettu kardaani pois ja voideltu vaseliinillä nivelet. Laatikosta oli myös kuulemma "perus asetukset" persiillään jota liike pahoitteli.

                              Eilinen testaus:
                              Ei kilkatusta, ei tärinää mutta auto meni vikatilaan kahdesti ( Transm.FailSafe.prog) , toisen kerran lähtiessäni paikaltaan ja kääntyen vasemmalle ja toisen kerran suoralla koskematta sen kummemmin kaasuun.

                              Soittelin liikkeeseen aamulla, johto talvilomalla, ens torstaina taas jatkuu...
                              ~Two Beer Or Not Two Beer, That's The Problem~
                              ~ShakesBeer~

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎