Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onko m43 moottorit vuoto herkkiä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pakko olla BMW
    Newbiemmer
    • May 2005
    • 15

    Onko m43 moottorit vuoto herkkiä?

    Omassa näyttää öljytiivisteiden ympärillä olevan jo kosteutta ja autoliikkeessä oli samalla moottorilla oleva compact,siinä näkyi olevan lammikko alla.Myyjä selitti että saksalaisissa on ongelmana korkkitiivisteet,ne väsyvät nopeasti kun moottori elää ja alkavat päästämään öljyä läpi.
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Pakko olla BMW
    Omassa näyttää öljytiivisteiden ympärillä olevan jo kosteutta ja autoliikkeessä oli samalla moottorilla oleva compact,siinä näkyi olevan lammikko alla.Myyjä selitti että saksalaisissa on ongelmana korkkitiivisteet,ne väsyvät nopeasti kun moottori elää ja alkavat päästämään öljyä läpi.
    Yleensä öljytiivisteillä tarkoitetaan "stefoja", pyörivien akseleiden ympärillä olevia kumisia tiivisterenkaita ja nämä eivät ole korkkia.

    Yleensä öljypohjan tiiviste on korkkia ja sitä varmaan myyjä on tarkoittanut. Noh, missäs autossa nyt öljypohjan ja venttiilikopan tiivisteet ei vuotaisi, etenkään vanhemmissa. Ja se on aina ensimmäisenä se venakoppa...

    Joskus tarviketiivisteet voivat olla massatiivisteitä, jos haluat vaihtaa korkkitiivisteestä pois.

    Comment

    • Pakko olla BMW
      Newbiemmer
      • May 2005
      • 15

      #3
      Aivan

      Originally posted by TheLoial
      Yleensä öljytiivisteillä tarkoitetaan "stefoja", pyörivien akseleiden ympärillä olevia kumisia tiivisterenkaita ja nämä eivät ole korkkia.

      Yleensä öljypohjan tiiviste on korkkia ja sitä varmaan myyjä on tarkoittanut. Noh, missäs autossa nyt öljypohjan ja venttiilikopan tiivisteet ei vuotaisi, etenkään vanhemmissa. Ja se on aina ensimmäisenä se venakoppa...

      Joskus tarviketiivisteet voivat olla massatiivisteitä, jos haluat vaihtaa korkkitiivisteestä pois.
      Omassa autossa näyttäisi olevan tuo öljynputsarin ympäristö aikas kosteena,saattaahan se olla putsarikin löysällä.Kilometrejä on vasta reilu 80tkm,että ei kovin pitkäikäisiä.En ole sen tarkemmin vielä katsellut,kun ei vielä sentään jää lätäkköä auton alle.
      Last edited by Pakko olla BMW; 15-02-2006, 17:52.

      Comment

      • polkuauto
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 168

        #4
        Todennäköinen vuotokohta on Öljynsuodattimen jalan ja moottorin lohkon välissä olevan takaiskuventtiilin o-renkaat. Itsellä 100tkm ajetussa m43 koneessa kovettuneet rinkulat päästivät öljyä pihalle n. 1l/1000km.
        Alkuun luulin että öljyä vuotaa öljypohjan tiivisteestä mutta tarkempi tutkailu paljasti oikean paikan. Kovettuneiden renkaiden vuoksi myös öljynsuodatin pääsee osittain tyhjentymään auton seistessä. Tämä taas hidastaa öljyn paineen nousua moottoria käynnistettäessä (öljynpaine valo vilkku kuin diskopallo ja kylmillä keleillä venttiilien kalkatus oli korvia raastavaa).
        O-renkaiden koko taisi olla 24x3mm. samalla kannattaa toki uusia suodattimen jalan paperitiiviste. Periaatteessa homma on suht simppeli mutta esim laturi ja sen jalusta täytyy irrottaa jotta suodattimen jalan saa irti.
        Tässä vielä kuva: http://www.realoem.com/bmw/showparts...68&hg=11&fg=30
        Eli osan numero 4 ympärillä on kaksi O-rengasta.

        Comment

        • dsl Bimmer
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 358

          #5
          Kyllä

          Kuulostaa niin tutulta! Lisäksi vuotaa kuvan tiiviste 12.

          http://www.realoem.com/bmw/showparts...63&hg=11&fg=10

          Olisikohan silla merkitystä, että käyttääkö 0W40 vai 5W50? Itse ajattelin kokeilla seuraavaksi 5W50.

          Tietty jäähdytinnesteen tihkuu kanssa omista letkuistaan/tiivisteistään.

          Comment

          • polkuauto
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 168

            #6
            Jep jep. Toi on kanssa tullut uusittua. Jos aiot joskus ton vaihtaa niin osa nro 14, eli metalli tiiviste täytyy ehdottomasti myös uusia. Muuten on öljyt ja jäähdytysnesteet pian sekaisin.

            Edit:Tuskin toi öljyn laatu paljoakaan vaikuttaa tiiviste vuotoihin. Läpi tulee jos on tullakseen...
            Last edited by polkuauto; 15-02-2006, 21:23.

            Comment

            • dsl Bimmer
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 358

              #7
              Originally posted by polkuauto
              Jep jep. Toi on kanssa tullut uusittua. ...
              Toin vaihtamisessa on kova homma vähäiseen tihkumiseen nähden. Tuossa kohtaa ei ole juurikaan painetta, vaan tiiviste on lähinnä "roiskesuojana". Siksi ajattelin itse laittaa ulkopulelle vaan joitain paikkausainetta. Mikähän olisi tohon hyvää paikkausainetta? Siis mikä pysyisi pitkään ja jättäisi siistin sauman.

              Comment

              • Pakko olla BMW
                Newbiemmer
                • May 2005
                • 15

                #8
                Antaa olla vaan

                Originally posted by dsl Bimmer
                Toin vaihtamisessa on kova homma vähäiseen tihkumiseen nähden. Tuossa kohtaa ei ole juurikaan painetta, vaan tiiviste on lähinnä "roiskesuojana". Siksi ajattelin itse laittaa ulkopulelle vaan joitain paikkausainetta. Mikähän olisi tohon hyvää paikkausainetta? Siis mikä pysyisi pitkään ja jättäisi siistin sauman.
                Joo itse ajattelin kanssa että jos vuoto pysyy noin pienenä niin antaa olla.

                Comment

                • ParaJaX
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 129

                  #9
                  Olipa hyvä kun löysin tämän treadin nimittäin oma 318i e46 jättää jo melko lammikon ja juuri tuosta öljynputsarin juuresta oikeen pulppuaa öljyä,en olisi ensimmäisenä hoksannu tuota katsoa kun koko koneen alaosa on ölpässä tuon takia. kysynkin että onko viisasta hakea o-renkaat muualta kuin bmw liikkeestä. esim Viton o-renkaat? kuuleman perusteella laadukkaammat...vai?

                  Comment

                  • polkuauto
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 168

                    #10
                    Ei niitä o-renkaita Bemarilta tarvitse hakea, kunhan koko täsmää. Mitä laadukkaammat löydät niin sitä parempi.
                    Paperi tiiviste kannattaa kuitenkin myös uusia sillä vanha tuskin lähtee ehjänä irti.

                    Comment

                    • ParaJaX
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 129

                      #11
                      Originally posted by polkuauto
                      Ei niitä o-renkaita Bemarilta tarvitse hakea, kunhan koko täsmää. Mitä laadukkaammat löydät niin sitä parempi.
                      Paperi tiiviste kannattaa kuitenkin myös uusia sillä vanha tuskin lähtee ehjänä irti.

                      jep...paperi tiiviste on jo tilauksessa ja kävin hakemassa vitonit.


                      kiitos sulle molemmista vastauksista

                      Comment

                      • 535SD
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1068
                        • Lahti

                        #12
                        Ja se venttiili missä on ne o renkaat maksaa 7.5€ espoon laakkosella et varmaan helpoin hakea semmoinen.
                        Olleita ja menneitä
                        1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                        Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                        Comment

                        • ParaJaX
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2004
                          • 129

                          #13
                          Originally posted by ammattimies
                          Ja se venttiili missä on ne o renkaat maksaa 7.5€ espoon laakkosella et varmaan helpoin hakea semmoinen.
                          jahas. no.. totta se venttiili siinä kestää.

                          Comment

                          • TheLoial
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 1109
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by ParaJaX
                            Olipa hyvä kun löysin tämän treadin nimittäin oma 318i e46 jättää jo melko lammikon ja juuri tuosta öljynputsarin juuresta oikeen pulppuaa öljyä,en olisi ensimmäisenä hoksannu tuota katsoa kun koko koneen alaosa on ölpässä tuon takia. kysynkin että onko viisasta hakea o-renkaat muualta kuin bmw liikkeestä. esim Viton o-renkaat? kuuleman perusteella laadukkaammat...vai?
                            Ei ne oo sen laadukkaammat kuin "tavallisetkaan", riippuu mitä laadukkuudella tarkoittaa. Kestävyydessä ero tulee vain siitä että "perus" o-renkaat on tehny nitriilikumista, lämmönkesto noin 100-120 astetta. Joillain kumityypeillä 80, riippuen seoksesta. Sitten vitonilla lämmönkesto nousee 200-250 asteeseen. Perus o-rengas hapristuu ajan myötä moottorin lämmön vaikutuksesta sekä sään ja otsonin aiheuttamasta hapertumisesta. Öljyn kesto on kummallakin yhtä hyvä.

                            Useat moottoreiden stefoista ovat yleensä vitonia ja samoin o-renkaat. Sitten on vielä erikseen silikonirenkaat, jollainen mm. löytyy m20:n termarin kotelosta. Kumit on osittain helppo tunnistaa: nitriilikumi on kiiltävää, vitoni himmeää ja silikoni huomattavasti enemmän venyvää kuin vitoni, räkämäistä. Vitoni on kovempi. Värin mukaan voi myös jaotella mutta se ei ole aina niin tarkka: nitriilit mustia, vitonit vihreitä tai mustia ja silikonit mustia, keltaisia, punaisia ym... Renkaissa olevan valkoisen varastointijauheen (tai mikä lie talkki) ei pidä antaa hämätä. Ja muita kumityyppejähän riittää vaikka muille jakaa...

                            Comment

                            • 535SD
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 1068
                              • Lahti

                              #15
                              Originally posted by ParaJaX
                              jahas. no.. totta se venttiili siinä kestää.
                              Niin kyllähän se varmaan kestää, mut aattelin vaan kertoa et ei ole kovin kallis.
                              ja paperi tiiviste oli 2.5€
                              Olleita ja menneitä
                              1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                              Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎