Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä halkaisi M62:sen jäähdyttimen...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarkkil
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 264

    Mikä halkaisi M62:sen jäähdyttimen...?

    Omistan e39 -97 535 bemarin ja nyt alkaa palaa hihat Jäähdyttäjän ylimmäisen vesiputken muovipäätyyn on ilmestynyt halkeama josta nesteet valuu hitaasti pihalle. Vuoto ei ole järin iso mutta kuntoon on laitettava. Eli mikä yleisesti ottaen hajottaa/halkaisee jäähdyttäjän. Ihan siksi kysyn kun en mielelläni heti veisi autoa merkkihuoltoon kun se taas maksaa tunnetusti mansikoita. Onko totta että kyseistä päätyä ei pysty korjaamaan... Kuulin muovi hitsaajalta että materiaali olisi jotain nylonia??? Jos löytyy syistä sekä korjauksistä kokemuksia olem kiitollinen. Tietysti jos jollain on vielä jäähdytin joka EI vuoda olen valmis harkitsemaan ostoa..
  • jarkkil
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 264

    #2
    ....JATKOA.... Lueskelin aiheeseen liittyviä artikkeleja saiteilta ja pisti silmään juttu tästä viskosta. Siittä rohkaistuna pyöräytin pimun käyntiin ja totesin että flekti pyörii koko ajan. Ilmeisesti näin sen ei pitäisi tehdä? Onko tässä kenties syy minkä takia jäähdytin on haljennut??

    Comment

    • Koolj_bmw4life
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 711
      • Salo,SUOMI

      #3
      tyyppivika että tuo jäähdytin hajoaa

      Comment

      • |parsakaali|
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 997

        #4
        Originally posted by jarkkil
        ....JATKOA.... Lueskelin aiheeseen liittyviä artikkeleja saiteilta ja pisti silmään juttu tästä viskosta. Siittä rohkaistuna pyöräytin pimun käyntiin ja totesin että flekti pyörii koko ajan. Ilmeisesti näin sen ei pitäisi tehdä? Onko tässä kenties syy minkä takia jäähdytin on haljennut??
        Ei se kerro vielä koko totuutta, jos visko ei toimi tai on särkynyt niin silloin se pitää pystyä kädellä pysäyttää, kun moottori on lämminnyt normaaliin lämpöön. Mutta jos se on kunnossa niin kyllä se silloin lyö näpeille

        Comment

        • jakusa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 515
          • Lempäälä

          #5
          Mulla hajos e34 m20b25 koneen syyläri, murtui ilmausruuvin kannan kohalta. Muovipääty sekin. Eivät suostuneet muovihitsaamaan sitä, jäähdytinhuolto Oksanen Lahdesta olisi vaihtanut ko. päädyn mutta uusia ei saa eikä sopivaa käytettyä löytynyt. Laitoin sitten käytetyn syylärin, Oksanen testasi sen ja vaihtoi metalliosan ja muoviosan välisen tiivisteen.
          -after all is said and done more is said than done-


          Comment

          • jarkkil
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 264

            #6
            Onko se niin että kun visko pyörii kokoajan niin se samalla "pyörittää" nestettäkin tavallaan täydellä paineella? Sitä painetta vaan syyttelen rikkoutumiseen..

            Comment

            • Xander
              Bimmer Rookie
              • Dec 2005
              • 122
              • Home

              #7
              Originally posted by jarkkil
              Onko se niin että kun visko pyörii kokoajan niin se samalla "pyörittää" nestettäkin tavallaan täydellä paineella? Sitä painetta vaan syyttelen rikkoutumiseen..
              Joku jo sanos että tyyppivika noissa jäähdyttimissä
              Last edited by Xander; 15-02-2006, 21:18.

              Comment

              • Moonshine
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1018
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by jarkkil
                Onko se niin että kun visko pyörii kokoajan niin se samalla "pyörittää" nestettäkin tavallaan täydellä paineella? Sitä painetta vaan syyttelen rikkoutumiseen..
                Viskon pyörimisellä ja veden kierrolla ei ole suoranaista yhteyttä. Visko lähtee pyörimään silloin kun moottorin keulalla on riittävän korkea lämpötila. Ja nyt ei puhuta veden lämmöstä, vaan moottoritilan lämmöstä.
                Sitten taas jos visko pyörii koko ajan, niin silloin se ei kerro mitään veden lämpötilasta tai sen kierrosta.
                Summa summaarum: vettä kierrättää erillinen vesipumppu ja visko on puolestaan vain ropeli, jonka pyörimistä ohjaa viskon nestekytkin perustuen ympäristön lämpöön.
                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Tyyppivika/ominaisuus, en suosittele käytetyn ostamista, itsellä kesti käytetty 3kk joten uusi on nyt keulilla ja kalliimmaksi tuli tämä(kin) kokeilu.
                  ...

                  Comment

                  • jarkkil
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 264

                    #10
                    No sittenhän tää rupee olee selvä. Ei muuta ku rahaa tiskiin sit vaan. Sillähän sitä yleensä selviää...

                    Comment

                    • Moonshine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1018
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by jarkkil
                      No sittenhän tää rupee olee selvä. Ei muuta ku rahaa tiskiin sit vaan. Sillähän sitä yleensä selviää...
                      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #12
                        Originally posted by Moonshine
                        Viskon pyörimisellä ja veden kierrolla ei ole suoranaista yhteyttä. Visko lähtee pyörimään silloin kun moottorin keulalla on riittävän korkea lämpötila. Ja nyt ei puhuta veden lämmöstä, vaan moottoritilan lämmöstä.
                        Sitten taas jos visko pyörii koko ajan, niin silloin se ei kerro mitään veden lämpötilasta tai sen kierrosta.
                        Summa summaarum: vettä kierrättää erillinen vesipumppu ja visko on puolestaan vain ropeli, jonka pyörimistä ohjaa viskon nestekytkin perustuen ympäristön lämpöön.
                        Kyllähän se visko reagoi juuri veden lämpötilaan sillä "tieto" lämpötilasta viskokytkimelle tulee johtumalla vesipumpun akselia pitkin? Vai ottaako se tosiaan tiedon konetilan ilmasta?
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Moonshine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1018
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by alspe
                          Kyllähän se visko reagoi juuri veden lämpötilaan sillä "tieto" lämpötilasta viskokytkimelle tulee johtumalla vesipumpun akselia pitkin? Vai ottaako se tosiaan tiedon konetilan ilmasta?
                          No siis se reagoi ympäristön lämpötilaan, josta toki suuri osa tulee varmastikin sitä akselia pitkin. Mutta siltikin se ei toimi suoraan veden lämmön ohjaamana, vaan nimenomaan moottorin lämmön ohjaamana. Ja ei se visko muuten taida olla vesipumpun akselissa kiinni...
                          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Moonshine
                            Ja ei se visko muuten taida olla vesipumpun akselissa kiinni...
                            Kyllä se taitaa vaan olla siinä kiinni ..
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            • Epäuskollinen autoilija
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 365
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by jarkkil
                              Omistan e39 -97 535 bemarin ja nyt alkaa palaa hihat Jäähdyttäjän ylimmäisen vesiputken muovipäätyyn on ilmestynyt halkeama josta nesteet valuu hitaasti pihalle. Vuoto ei ole järin iso mutta kuntoon on laitettava. Eli mikä yleisesti ottaen hajottaa/halkaisee jäähdyttäjän. Ihan siksi kysyn kun en mielelläni heti veisi autoa merkkihuoltoon kun se taas maksaa tunnetusti mansikoita. Onko totta että kyseistä päätyä ei pysty korjaamaan... Kuulin muovi hitsaajalta että materiaali olisi jotain nylonia??? Jos löytyy syistä sekä korjauksistä kokemuksia olem kiitollinen. Tietysti jos jollain on vielä jäähdytin joka EI vuoda olen valmis harkitsemaan ostoa..
                              Milloin tuohon autoon on vaihdettu vesipumppu? Noissa orkkis vesipumpuissa oli muistaakseni muoviset siivet ja niitä on tunnetusti katkeillu. Jos vesipumpusta on siipiä poikki, niin vesi ei kierrä kunnolla ja jäähdytysjärjestelmään kertyy liian suuri paine.

                              Tuo paine on omiaan halkaisemaan muovisia osia. Joillakin foorumeilla on suositeltu vaihtamaan tuo orkkis pumppu ajoissa uuteen juuri näiden syylärien ja paisuntasäiliöiden rikkoontumisen ehkäisemiseksi. Näissä uusissa vesipumpuissa siipien materiaali on vaihtunu alumiiniin em. syystä.
                              Maserati 4200 Coupe GT
                              Ford focus 1.6i
                              ex:
                              BMW 320d E90 -05
                              Porsche boxster 986 2.5 -98
                              VW Golf 1.6 -90
                              BMW 850i -91
                              Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                              BMW 316i E36 -91
                              Nissan Sunny 1.3 -87
                              Ford Scorpio 2.0i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎