Announcement

Collapse
No announcement yet.

M21 Kiristysmomentit !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Velho
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 267
    • Tampere

    M21 Kiristysmomentit !

    Onko kellään tietoa 324td koneen kiristysmomenteista ?

    Mitkä kaikki pultit ovat venyviä ko. koneessa kansipultit ainakin, mutta onko kiertokankien pultit ?

    Onko kenenkään tarvinnut tehdä remppaa m21 alakerralle ?

    Kun tarttee tuon 324td motti nostaa pois keulilta ja kattoa mitä se on syönyt, kun on puristukset 13bar luokkaa ja 4 pakoaukosta tulee öljyä niin rupee oleen kilometrit täynnä tuossa koneessa n.500tkm.
    Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
    Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit
  • nixu
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 55
    • Savo

    #2
    Minäkin otin auki 500tkm ajetun 524td:n konneen kun työnsi savua eikä vetäny kunnolla (ei ihan pysyny jäällä jokkisvolovojen mukana)..

    -Sylintereisssä jonkun verran porrasta
    -nokka-akseli kulunut
    -kansi halkeillut venttiilien välistä ja esikammioiden laitamilta
    -turbossa välystä ainakin tarpeeks
    -jakohihnan kiristimen rulla halennut

    -laakereissa ei huomattavia kulumia

    Kiristysmomenteista ei tietoa muuten kuin että kannenpultit oli ihan juuttaan tiukassa, pien mies tarvis ison avvaimen!!

    Mielenkiintoinen huomio! Runkolaakereissa yläliuskassa ura keskellä alaliuskassa ei uraa.
    Herlevin vetotraktoriporukka huomannut olevan tällaisen laakeripaketin olevan huomattavasti kestävämpi kuin urallisten laakereiden, Niinpä myös uusissa Valmetin moottoreissa tällaiset laakerit (luin lehdestä)
    Baijerissa ollut tuotannossa jo 80-luvulla... kaikkee ne saksalaiset keksii..!!
    524 TD -85
    RR -76 perille asti

    Comment

    • Kapo
      BTCF Member
      • Sep 2004
      • 19
      • Tampere

      #3
      M21 momentteja

      Oisko kellään tietoa, mitkä on M21 moottorin nokkapukkien kiristysmomentit???

      Comment

      • Lakeson
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 649
        • Jyväskylä

        #4
        Nokka-akselin vaihto edessä ja noita momentteja tarviis tietää itsekin kohtapuolin
        Ei mopolla mahottomia..

        Comment

        • Meisseli
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1003
          • Kotka

          #5
          Oliskos tosta mitään iloa? Onko ne nokkapukit nyt sitten nuo "Camshaft bearing cap"? Jos on niin momentti näemmä määräytyy sen mukaan minkäkokoiset pultit siellä on.
          Eioo penaria alla enää.. :(

          Comment

          • Velho
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 267
            • Tampere

            #6
            Autodata ilmoittaa seuraavat momentit !

            M6= 10 Nm
            M7= 15 Nm
            M8= 20 Nm
            Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
            Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

            Comment

            • tapio87
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 235
              • Haapajärvi

              #7
              pistetääs tänne vanhan jatkoks kertokaahan mikä on m21:sen suuttimien oikea kiristys momentti? http://kotisivu.dnainternet.net/leka446/BMW/torq_01.pdf
              tuolla linkin sivulla 73 on suuttimien kiristys momentit, "injection nozzle combination to cylinder head 40nm". Eikös tuon mukaan kiristys momentti 40nm? ite laitoin ~50nm:iin ja vanhat suuttimien irroittamiseen piti ottaa kunnon jatko, ja tuntu että tulee kierteiden kans ulos ne suuttimet ja tuli luettua vahoja topicceja, niin niissä puhuttiin 70-80nm momenteista...?
              324tdic savukonerojekti

              Comment

              • Velho
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 267
                • Tampere

                #8
                Kyllä tuossa pdf:ssä on ihan oikeet momentit eli suutin kanteen 40Nm ja ei kannata sekoittaa tuota 80Nm sillä jos suutin on ollut purettuna niin se kiristetään kasatessa tuohon 80Nm.

                Yleensä noilla suuttimilla on hiukan tapana jumittua alumiinikanteen kiinni jos ne on siellä esim. 300tkm niin kyllä siinä yleensä jatkovarta kaivataan
                Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                Comment

                • tapio87
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 235
                  • Haapajärvi

                  #9
                  joo oli jumittanu, ja keränny paskaa sinne kärkitiivisteen väliin.. hirvitti vaan vääntää auki, ku ei oikein tienny, että mitä kaikkea sieltä irtoo kiitosta taas
                  324tdic savukonerojekti

                  Comment

                  • mattson
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 44
                    • Karhi

                    #10
                    M21 kiristys momentteja?

                    Elikkäs minkälaiset kiristys momentit on nokka-akselin laakeripukkeihin?
                    Ja sitte runko- ja kiertokankien laakeripukkeihin?
                    e61 535d
                    e46 328i
                    e28 524tdic

                    Comment

                    • mattson
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 44
                      • Karhi

                      #11
                      Tietääkö kukaan?
                      e61 535d
                      e46 328i
                      e28 524tdic

                      Comment

                      • anttti
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 655
                        • Hellzzzinki by nite

                        #12
                        Täältä löytyy: http://www.phpoint.fi/leka446/BMW/torq_01.pdf
                        vehkeet levällään...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎