Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 CO-arvo liian korkea (1-4syl)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    M60 CO-arvo liian korkea (1-4syl)

    Käytin moottorin päästötestissä kun siihen oli aikaa ja mahdollisuus. En muista tarkkoja arvoja, mutta suuntaa antavia ainakin. Moottorina on siis -94 M60 V8 moottori.

    Vasen ryhmä, eli sylinterit 5-8:
    HC <500
    CO <3.5
    Lambda 0.8 joka johtuu varmasti siitä että putkea ei ole tiivistetty.

    Sitten tähän kummallisuuteen, eli sylinterit 1-4
    HC < 500 kumminkin hieman korkeampi kun 5-8 lohkossa.
    ---!!! CO 6.5 !!!---
    Lambda 0.8 joka johtuu varmasti siitä että putkea ei ole tiivistetty.

    Oli testerissä kiinni, eikä sieltä huomattu mitään poikkeavaa. Lambdat säätää niinkuin niiden pitää ja vikaa ei antanut kun joku bensiinitankin huohotus.

    Koneessa on molemmille ryhmille sama kaasuläppä, ilmamassamittari, fuelrail, bensapaineen säädin.

    CO arvo on kait miten täydellisesti seos palaa. Koneessa on uudet tulpat. Kone käy myös hyvin nätisti.

    Tarkistan tulpat heti kun käyn tallilla, mutta mistä muualta voisi vikaa löytää?
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Epäpuhdas palaminen, helppo selvittää! Katsastusinssi ehdotti mulle katin uusimista, ja mä nauroin...
    ...

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Originally posted by reddewil
      Epäpuhdas palaminen, helppo selvittää! Katsastusinssi ehdotti mulle katin uusimista, ja mä nauroin...
      Helppo selvittää? Miten?

      Katteja ei ole kummassakaan putkessa ja tosiaan toisesta putkesta tulee ihan ok arvoja.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Tom1s
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 669
        • .

        #4
        Originally posted by Doni
        Helppo selvittää? Miten?

        Katteja ei ole kummassakaan putkessa ja tosiaan toisesta putkesta tulee ihan ok arvoja.

        Mites tollasessa V8:ssa on jakaja toteutettu? Suorasytytys kahdella modulilla vai? Joka tapauksessa itse lähtisin tulpista taaksepäin(jos ovat kunnossa) eli tulpanjohdot, puola(t), jakaja. Jos kipinän heikkous aiheuttaisi tuon huonon palamisen.
        F31 328i M-Sport

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Mist&#228; kohtaa se putki on tiivist&#228;m&#228;tt&#228;? Ettei vaan lambda saisi jostain v&#228;list&#228; v&#228;h&#228;n "lis&#228;ilmaa" ja vet&#228;isi rikkaalle?

          Tom1s: Jakajaton suorasytk&#228;, oma puola jokaisella tulpalla.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • karhunen
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 490
            • Helsinki

            #6
            Kyllä putki pitää saada ehdottomasti tiiviiksi niin, että lambda-arvot osuvat suurinpiirtein ihanneseokseen, ennenkuin mitään muita vaihtoehtoja edes ruvetaan käymään läpi. Nuohan eniten seoksenmuodostukseen vaikuttavat. Näin minä asian näen. (Koulutettu arvaus )
            Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
            Ex: E30 316i 04/'90
            Ex: E28 Hartge H5S "528i"

            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              #7
              Originally posted by karhunen
              Kyll&#228; putki pit&#228;&#228; saada ehdottomasti tiiviiksi niin, ett&#228; lambda-arvot osuvat suurinpiirtein ihanneseokseen, ennenkuin mit&#228;&#228;n muita vaihtoehtoja edes ruvetaan k&#228;ym&#228;&#228;n l&#228;pi. Nuohan eniten seoksenmuodostukseen vaikuttavat. N&#228;in min&#228; asian n&#228;en. (Koulutettu arvaus )
              N&#228;in min&#228;kin v&#228;itt&#228;isin, ja lis&#228;ksi ihmettelen, ett&#228; mihin ne katit sielt&#228; on h&#228;vinnyt.
              Originally posted by Doni
              Katteja ei ole kummassakaan putkessa
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Pakokaasutestin lambda-arvo on laskennallinen, sen takia se menee pieleen jos putki vuotaa, koneen lambda-antureista tai käyntiseoksesta tuo ei tiedä yhtään mitään.

                antti79: Mihis wanha E30 kattia tarttis .
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • antti79
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 2499
                  • Littoinen

                  #9
                  Originally posted by Cell
                  Pakokaasutestin lambda-arvo on laskennallinen, sen takia se menee pieleen jos putki vuotaa, koneen lambda-antureista tai käyntiseoksesta tuo ei tiedä yhtään mitään.

                  antti79: Mihis wanha E30 kattia tarttis .
                  Ahaa, ajattelin vaan kun puhuttiin -94 M60 motista, mutta jos se on istutettu E30:n koriin niin sehän muuttaa asian!
                  sigpic
                  Originally Posted by jari kihlman
                  "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                  Comment

                  • karhunen
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 490
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Cell
                    Pakokaasutestin lambda-arvo on laskennallinen, sen takia se menee pieleen jos putki vuotaa, koneen lambda-antureista tai käyntiseoksesta tuo ei tiedä yhtään mitään.

                    antti79: Mihis wanha E30 kattia tarttis .
                    Oikeassa olet, ajattelin todellisia lambda-arvoja laskennallisen sijaan. Nuo oikeat lambdat pystyy ainekin Boschin testereillä katsomaan helposti.

                    Onko M60 moottorissa lämpötila-anturit millä tavalla, oisko molemmilla lohkoilla oma, ja nyt toinen sökö ? Hakuammuntaa..
                    Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                    Ex: E30 316i 04/'90
                    Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                    Comment

                    • Doni
                      Moderator
                      • Sep 2004
                      • 2842
                      • Kyrsälä

                      #11
                      Ruuvasin kaikki tulpat pois. Ajattelin jos joku suutin kusee tai männänrengas jumissa.

                      Kaikki tulpat olivat kummiskin samanlaisia. Ei erottunut kukaan joukosta joka olisi todella paksusti noeassa/öljyssä.

                      Kohta mittaan kaikkien purkkien puristukset, niin näkee että ei venat vuoda.
                      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by Doni
                        Ruuvasin kaikki tulpat pois. Ajattelin jos joku suutin kusee tai männänrengas jumissa.

                        Kaikki tulpat olivat kummiskin samanlaisia. Ei erottunut kukaan joukosta joka olisi todella paksusti noeassa/öljyssä.

                        Kohta mittaan kaikkien purkkien puristukset, niin näkee että ei venat vuoda.
                        Niinkuin edellä todettiin niin se mittarilla mitattun päästötestin arvot ovat laskennallisia ja pienikin vuoto pakoputkessa vaikuttaa KAIKKIIN arvoihin.

                        Onko autosa 2 erillistä pakoputkea vai miten sait selville että toinen ryhmä käy eri tavalla?

                        Paljonko ko. ryhmän o2 arvo oli? jos on yli 3% voi sanoa ettei saa uskottavaa tulosta vaikka hylkyraja katsastuksessa taitaa olla 5%.
                        Olli.

                        Comment

                        • jani1632
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 2243
                          • Etelä-pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by Doni
                          Ruuvasin kaikki tulpat pois. Ajattelin jos joku suutin kusee tai männänrengas jumissa.

                          Kaikki tulpat olivat kummiskin samanlaisia. Ei erottunut kukaan joukosta joka olisi todella paksusti noeassa/öljyssä.

                          Kohta mittaan kaikkien purkkien puristukset, niin näkee että ei venat vuoda.
                          Ennemmin tekisin ohivuotomittauksen...huomattavasti tarkempi tulos mahdollisista vuodoista.!
                          Tallin täytteet:
                          E70 3.0d -09
                          E34 540ia -94
                          E39 520d -00
                          E39 528i M-sport -00
                          E60 520i -04
                          E30 -86
                          E61 520da -09

                          Comment

                          • Doni
                            Moderator
                            • Sep 2004
                            • 2842
                            • Kyrsälä

                            #14
                            Originally posted by Rocla
                            Niinkuin edellä todettiin niin se mittarilla mitattun päästötestin arvot ovat laskennallisia ja pienikin vuoto pakoputkessa vaikuttaa KAIKKIIN arvoihin.

                            Onko autosa 2 erillistä pakoputkea vai miten sait selville että toinen ryhmä käy eri tavalla?

                            Paljonko ko. ryhmän o2 arvo oli? jos on yli 3% voi sanoa ettei saa uskottavaa tulosta vaikka hylkyraja katsastuksessa taitaa olla 5%.
                            Autossa on toistaiseksi kaksi täysin erillistä pakoputkea. Teen väliputken kun arvot ovat kohdillaan.

                            O^2 pyöri muistaakseni siinä kolmen paikkeilla.

                            Originally posted by jani1632
                            Ennemmin tekisin ohivuotomittauksen...huomattavasti tarkempi tulos mahdollisista vuodoista.!
                            Mikä on ohivuotomittaus joskus olen kuullut, mutta miten tällainen tehdään ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Puristukset on nytten mitattu ja siellä ei ainakaan vikaa ole.

                            -------------

                            Nyt pitäisi jostain keksiä mittari jolla mitata bensapaineet. Näkisi varmasti jos joku suutin kusee.

                            Sitten seuraavaksi koko putkisto pois ja tahnaa joka väliin että saa siitä todella tiiviin.
                            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #15
                              Originally posted by Doni
                              Mik&#228; on ohivuotomittaus joskus olen kuullut, mutta miten t&#228;llainen tehd&#228;&#228;n ja mit&#228; se k&#228;yt&#228;nn&#246;ss&#228; tarkoittaa. Puristukset on nytten mitattu ja siell&#228; ei ainakaan vikaa ole.
                              Lyhyesti: Sytytystulpat pois ,m&#228;nt&#228; ykk:hon yksi kerrallaan ja painetta per&#228;&#228;n. Ohivuotomittauksessa selvi&#228;&#228; vuoto sylinterist&#228; kampikammioon m&#228;nn&#228;nrenkaiden ohi ja venttiilien ohi imu/pakosarjaan.

                              E: Tulipa outoa teksti&#228; ulkon&#228;&#246;lt&#228;&#228;n...
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎