Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40 tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sterix
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 559
    • Jyväskylä

    M40 tyhjäkäynti

    moro.

    e30 1,6 M40...kylmänä ku menee starttaamaan se lähtee heti käyntiin ja käy tasaista normaalia tyhjäkäyntiä, johtuu vissiin automaattiryypystä eikö?

    mutta sitte ku kone lämpenee ajon aikana niin tyhjäkäynti alkaa hieman vaeltaa n. 600-800rpm, hieman "pöpöttää" ja muutenki "heiluttaa ja ravistaa" oikeen perseessä tuntuu eli käy huonosti tyhjäkäyntiä.
    kierroksia ku antaa niin toimii ihan hyvin ei mitään...

    oon vaihtanu tulpat ku luulin niissä olevan vika, äsken myös tarkistin sen haitarikumin joka tulee ilmamäärämittarista imusatsiin, ei ainakaan näyttänyt olevan halki vaikkakin oli jo kovettunut pikkusen ajanmyötä.

    mitäs muuta tosta imupuolelta vois tarkistaa et löytyis se vuoto jos sellanen on?

    miksi se toimii kylmänä hyvin mutta ei lämpösenä?

    lisäystä:

    kun kone on lämmin niin käynnistäminen on myös rassaava ku joutuu sahaamaan hetken ennen kun sitte vaivalloisesti lähtee käyntiin. kylmänä tätä vikaa ei esiinny.

  • insp
    BTCF Member
    • Sep 2002
    • 827
    • Iittala

    #2
    Onko lämpöanturi ok?
    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

    Comment

    • sterix
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 559
      • Jyväskylä

      #3
      noniin heti tuli yks tarkastuksen kohde jota en tiennyt...mites se siitä vois olla kiinni ja miten se tarkastetaan? :shock: :oops:

      Comment

      • MikkoJII
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 1807
        • Lapua

        #4
        mulla tekee just tuota samaa ja veikkaan että se on toi lämpötila-anturi vaan ku ei jaksa imusarjaa repiä irti :juo
        E32 750i 11/89

        Comment

        • -Tk-
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 390
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by MikkoJII
          mulla tekee just tuota samaa ja veikkaan että se on toi lämpötila-anturi vaan ku ei jaksa imusarjaa repiä irti :juo
          Ei siinä imusarjaa tarvi irrottaa, itse vaihdoin joskus omaani tuon anturin. Ruiskun anturi on se sininen ja mittariston ruskea ja se ruskea on sitten pahassa paikassa. Motonetissä oli anturin hinta joskus vuosi sitten noin 10€.
          325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

          Comment

          • sterix
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2004
            • 559
            • Jyväskylä

            #6
            missäs tää anturi sijaitsee ja minkä värinen?

            Comment

            • ViperHawk
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 312
              • Joensuu

              #7
              M40 tyhjäkäynti

              On pientä ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa. Kun laittaa kylmänä käyntiin käy tasaisesti ja kierrokset on 750:n kierroksen tuntumassa. Muutaman minuutin kuluttua, eli vaikkapa muutaman ajokilometrin jälkeen, alkaa tyhjäkäynti aaltoilemaan ja tippumaan 700 kierrokseen. Samalla alkaa koko auto värisemään (vähän).

              Kysymyksenä on, että onko tuo(kin) M40-koneiden ominaisuus, vaiko onko jossain imuvuoto tai muuta vikaa? Kaikkien sähkölaitteiden poiskytkeminen (valot, puhallin, stereot) ei nosta, eikä kone käy tasaisemmin. Onko 750 kiekkaa normaalit tyhjäkäynti kierrokset M40 koneelle, kun ohjekirjat ilmoittavat 850 kierrosta oikeaksi? Talvella tyhjäkäyntikierrokset heittelivät parhaimmillaan koko ajan lämpotilasta, kuun asennosta ja kuun asennosta Saturnukseen riippumatta.

              Miten tasaisesti M40 koneen pitäisi käydä? Onko normaalia jos se tärisee koko ajan vähäsen?

              Autona on 90 vuosimallin E30 ilman kattia.
              E30 -90 320i

              Comment

              • kehveli
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 276
                • Lappeenranta

                #8
                Kannattaa puhdistaa tuo tyhjäkäynti venttiili, sen tehtävänä on hoitaa tyhjäkäynti oikean laiseksi.

                Ja löytyy sieltä moottorin takaa imusarjan alta.
                Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
                Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

                Comment

                • ViperHawk
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 312
                  • Joensuu

                  #9
                  On puhdistettu jo. Ei siinä likaa ollu paljoa kyllä.
                  E30 -90 320i

                  Comment

                  • kehveli
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 276
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Mahdollisuuksia on niin moni,tässä olisi muutama helppo kohde

                    Seuraavaksi ehdotan imusarjan ja ilmanmääränmittarin välistä kumiputkea, siinä voi olla halkeamia joista syntyy imuvoto.

                    Tai ilmanmääränmittarissa paskaa, siinä kohtaa missä hyppylangan pitää kulkea, eli se hiilipinta. Tai muuten vaan kulunut sellaiseksi ettei mittari toimi kunnollla.
                    Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
                    Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

                    Comment

                    • ViperHawk
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 312
                      • Joensuu

                      #11
                      Ilmamäärämittarista imusarjaan menevä putki on kyllä ehjä. Sen oon tarkistanu.
                      Itse ilmamäärämittaria en oo vielä tarkistanu.

                      Vaihdoin eilen tyhjäkäyntiventtiilistä kaasuläpän alle menevän putken. Siinä oli halkeamia päissä , mutta eipä korjaantunut mikään
                      E30 -90 320i

                      Comment

                      • ViperHawk
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 312
                        • Joensuu

                        #12
                        Joo, nostetaas vähän ylös.

                        Irroittelin ilmamäärämittarin. Siis se muoviläppä pitää aukaista, eikä sitä metallikuorta? Eli, jos auon sen muoviläpän, niin sinne pitää laitella tiivistys uudestaan.

                        Onko 750+-30 tyhjäkäyntikierrosta normaalia M40 koneelle? TIS:n ja netin mukaan alhaiset tyhjäkyntikierrokset voisivat johtua rikkoontuneesta bensapumpusta. Pitäskö nekin testata?
                        E30 -90 320i

                        Comment

                        • kehveli
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 276
                          • Lappeenranta

                          #13
                          tyhjäkäynti on m40b18 koneessa 800 kierrosta +-50 heitolla, näin muistelisin et kyllä 750 on vielä sallitun rajoissa. Hmm. käykö se siis kuinka epätasaisesti,

                          itselläni on m40 kone ja kyllä sen tuntee kun se on käynnissä (eli pientä värinää sisällä) ja kierrokset siinä 800 tietämillä

                          Juu kun olet avannut sen ilmanmääränimttarin muovisen kotelon ja puhdistanut sen hiilipinnan, niin sitten vaan uudet tiiviste liimat ja kiinni.
                          Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
                          Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

                          Comment

                          • ViperHawk
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 312
                            • Joensuu

                            #14
                            Koneen käynnin epätasaisuudet ei kyllä ihan aina tunnu penkillä asti, mutta joskus kylläkin. Konehuoneesta seuratessa kyllä värisee vähän koko ajan. Onko normaalia?

                            Tyhjäkäynti laskee joskus 700 kiekkaan, varsinkin talvikeleillä. Silloin myös tuntui myös eniten värinöitä. Kierroksia humppaa myös silloin.

                            Pitää kokeilla kaasutinpuhdistusaineen etsiä vielä imuvuotoja ja purkaa se ilmamäärämittari.
                            E30 -90 320i

                            Comment

                            • youkies
                              Newbiemmer
                              • Mar 2003
                              • 16
                              • Pornainen, Finland

                              #15
                              Mulla oli samanlaista vaivaa -89 361i:n kanssa.

                              Tyhjäkäynti oli vähän käynnisymisen jälkeen todella alhaalla, alle 750 ja auto tärisi/heilu. Välillä sammui vähän liikkeelle lähdön jälkeen, mutta kun kone lämpeni niin pysyi kyllä käynnissä... kunnes eräänä päivänä sammui eikä enää käynnistynyt. Bensapumppu lopetti yhteistyön :(

                              Nyt on uusi pumppu hommattu, joten kohta selviää muuttuuko toi tyhjäkäynti uuden pumpun myötä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎