M40 tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ViperHawk
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 312
    • Joensuu

    #16
    Jostain Jenkkisivulta luin että jos tyhjäkäynti on liian matalalla, bensapumppu menenemässä rikki

    Itsekkin olen alkanut epäilemään bensapumppua.

    Eikös näissä vehkeissä ole kaksi bensapumppua? Mitään (koti)konsteja miten testata toimivuus?
    E30 -90 320i

    Comment

    • bemarim40
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 76
      • Ylivieska

      #17
      m40 tyhjäkäynti seilaa urakalla

      Tosiaan löin auton käyntiin nii lähti käyntiin, mutta kierrokset nous 3000 ja laski yhtäkkiä 500.tuota väliä se seilaa tai sitte se sammuu.kaikki letkut on ehjätty.ja sähköt on paikallaan.tämä menee taas niihin henkimaailman juttuihin, ei voi ymmärtää mikä maksaa :think "M40 1.6i e30"

      Comment

      • bemarim40
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 76
        • Ylivieska

        #18
        kummallinen homma mutta ku ottaa ilmamäärämittarin piuhan poies paikaltaan niin konee kehrää tasasesti.sitte ku pistää takas paikallee niin seilaa ku titanic konsanaan.ei kait tuo ilmamäärämittari oo paskana. se on kyllä kumma ku purettii imusarja vekeen siitä eestä,et pääsis käsiks tonne lämpömittarin anturille.ja sitte pistettiiin kasaan niin tämä ongelma ilmeni. ei tajuta :think

        Comment

        • aripaa
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 520
          • Kuhmo

          #19
          Originally posted by bemarim40 View Post
          Tosiaan löin auton käyntiin nii lähti käyntiin, mutta kierrokset nous 3000 ja laski yhtäkkiä 500.tuota väliä se seilaa tai sitte se sammuu.kaikki letkut on ehjätty.ja sähköt on paikallaan.tämä menee taas niihin henkimaailman juttuihin, ei voi ymmärtää mikä maksaa :think "M40 1.6i e30"

          Saattaa olla kaasuläpän anturi mennyt, minulla oli e34:ssa 1,8i samanlainen vika. Maksoi noin 70 euroa.
          Ext. bmw:t
          e28 518i -87
          e34 518i -92
          e39 540ia sedan 7/98
          e39 540ia sedan 9/98
          e39 540ia tour. 12/98
          E34 525i Touring 7/92

          Vikakoodien lukua/nollausta.

          e39 540 ia sedan 7/96

          Comment

          • bemarim40
            Bimmer Rookie
            • Jul 2005
            • 76
            • Ylivieska

            #20
            mites se sitte toimii jos ottaa ilmamäärä mittarin johon pois???

            Comment

            • aripaa
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 520
              • Kuhmo

              #21
              Originally posted by bemarim40 View Post
              mites se sitte toimii jos ottaa ilmamäärä mittarin johon pois???

              Jaah! tuota en omassani kokeillut, mutta säätelin ilmamäärämittaria jolloin käynti parani jonkin verran.

              Tuo k-läpän anturi näytti ohjausboxille koko ajan täyttäkaasua jolloin päästöt ei mennyt läpi katsastuksesta.

              Mutta saattaa olla myöskin ilmavuotoja jossain, tai sitten ilmamäärämittarille on tullut kilometrit täyteen.
              Ext. bmw:t
              e28 518i -87
              e34 518i -92
              e39 540ia sedan 7/98
              e39 540ia sedan 9/98
              e39 540ia tour. 12/98
              E34 525i Touring 7/92

              Vikakoodien lukua/nollausta.

              e39 540 ia sedan 7/96

              Comment

              • Xhawk
                OBTCF Member
                • Jul 2004
                • 2326
                • Kierrosalueella (hki)

                #22
                Jos se ilmamäärämittarin hiiliura on kulunut puhki eli näkyy valkoista siinä mustan kohdalla niin ilmamäärämittari vaihtoon.

                Kaasuläpän asentotunnistin voidaan mitata laittamalla yleismittari siihen liittimen keskimmäiseen napaan ja toinen jompaan kumpaan reunaan. Kääntämällä sitten kaasuläppää ja tarkkailemalla sulkeutuuko piiri molemmissa ääriasennoissa kertoo sen että anturi on kunnossa. Jos piiri ei sulkeudu joko aukinaisena tai kiinni on anturi joko rikki tai väärin säädetty.
                "Position One, Position One"
                Punainen miesten voimisteluauto

                BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                Comment

                • bemarim40
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2005
                  • 76
                  • Ylivieska

                  #23
                  kone kehrää ja hyrrää taas oli letkut aika kärsineet,niin päätimpä vähä pistää letkut vaihtoon ja imusarjan tiivisteet vaihoin niin alko käymää tasasesti. Ja tupakkia palo

                  Comment

                  • BME316
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 445

                    #24
                    M40 tyhjäkäynti seilaa & röpöttää?

                    Ongelmana on siis että tuossa -89 308tkm ajetussa 316i:ssä tyhjäkäynti seilaa hiukan kylmällä koneella. Lämpöisellä koneella ei juuri mitään havaittavissa. Myös röpöttää ekan 5 min kun käynnistää ja lisää hieman kaasua. Kierroksia kyllä ottaa, ei vaikuta siihen.

                    Nokkaremontti tehty 40tkm sitten. Kun nyppäisee ilmamäärämittarin johdon irti, niin käy tasaisesti kylmällä koneella ja sen 750 tarkalleen. Muuten käy hieman korkeammalla kierroksella tyhjäkäynnillä (800-850). Olen tarkistanut ilmamäärämittarin, ei suurempaa kulumaa hiilipinnassa.

                    Kaasuläpän anturin mittaisin, mutta en tiedä yhtään missä sen johto sijaitsee? Haitariletku ei vuoda. Mutta huomasin että tästä kuvasta osa 6 on aivan läpi murtunut:


                    Auttakaa miestä hädässä? Tarkistan aina, kun jotain uutta ja mullistavaa tulee esille.

                    Comment

                    • dimo
                      Bimmer Rookie
                      • May 2005
                      • 150
                      • haapavesi

                      #25
                      huohotinputki osa 6
                      sigpic

                      Comment

                      • BME316
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 445

                        #26
                        Originally posted by dimo View Post
                        huohotinputki osa 6
                        Kyllä, kyllä. Mutta vaikuttaako tämä mihinkään yllämainittuihin oireisiin?

                        Comment

                        • Ralliperuna
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 128

                          #27
                          Tuon huohotinputki ei noihin röpöttämisiin auta yhtään mitään(jos sais ilmaa niin röpöttäs kokoaja), toki kannattaa vaihtaa, se ei paha homma olla.
                          Mulla röpöttää kans 5min kylmällä koneella ja ei ole vielä 1,5 vuoden sisään löytäny syyllistä vaikka vaihtanut puoli autoa uusiin osiin, lisäksi 5000-6000rpm tuntuu puutuvan veto vaikka on uudet kannen hilut ja kahta eri puolaa kokeiltu. Onko sulla ongelmia korkeilla kierroksilla?

                          Millonka se alkoi röpöttää ja teitkö jotain sitä ennen?? röpöttääkö kesäkelillä siis +5 -> kelillä
                          Omassa ruoskasssa röpöttää sen pahemmin mitä kosteampi keli.(ei ole virranjakajassa vikaa)
                          Last edited by Ralliperuna; 20-03-2007, 18:52.
                          Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                          Comment

                          • BME316
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 445

                            #28
                            Originally posted by Ralliperuna View Post
                            Tuon huohotinputki ei noihin röpöttämisiin auta yhtään mitään(jos sais ilmaa niin röpöttäs kokoaja), toki kannattaa vaihtaa, se ei paha homma olla.
                            Mulla röpöttää kans 5min kylmällä koneella ja ei ole vielä 1,5 vuoden sisään löytäny syyllistä vaikka vaihtanut puoli autoa uusiin osiin, lisäksi 5000-6000rpm tuntuu puutuvan veto vaikka on uudet kannen hilut ja kahta eri puolaa kokeiltu. Onko sulla ongelmia korkeilla kierroksilla?

                            Millonka se alkoi röpöttää ja teitkö jotain sitä ennen?? röpöttääkö kesäkelillä siis +5 -> kelillä
                            Omassa ruoskasssa röpöttää sen pahemmin mitä kosteampi keli.(ei ole virranjakajassa vikaa)
                            On röpöttänyt siitä lähtien kun ostin, ostin tuossa vasta syksyllä joten yli +10 astetta lämpöisistä ilmoista ei ole kokemusta. Samaa tekee kuitenkin kuin pakkasella.

                            Vedot ovat kyllä tallella, sen verran pirtsakka peli on . Ei minullakaan ole enää mitään hyötyä 5500rpm jälkeen kierrättää. 5000rpm lähtienkin se alkaa olla vain sellaista 'huutamista' eikä kiihtymistä niinkuin tuolla 3500-5000rpm alueella. Eiköhän tuo hengettömyys korkeilla kierroksilla kuulu asiaan tällaiseen koneeseen ja voimansiirtoon.

                            Joku oli "puhdistanut" koneen öljynvaihdon yhteydessä käytettävällä puhdistuaineella ja oli toiminut. Meinasi että venttiilinjouset jumittavat ja tuolla ne saa puhtaaksi, mutta en usko että kansirempatussa koneessa vaivaa venttiilienjouset.

                            Ja todellakin, tuo röpötys kuulostaa vähän kuin yksi pytty ei olisi pelissä täysillä. Röpötys ei lakannut ilmamäärämittarin johdon irroittamisella.

                            Comment

                            • BME316
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 445

                              #29
                              Luin AutoWikistä mielenkiintoista tietoa. Tarkemmin kun katselin, niin olihan tuo hiilisilta kulunut yhdestä kohdasta muutaman millin pituudelta sen verran, että haaleaa näkyi.

                              Tyypillisiä ongelmia

                              M40-moottoreilla on taipumus seilaavaan tyhjäkäyntiin ja epätasaiseen tai nykivään käyntiin kierroksilla, useimmiten ilmamäärämittarin ja/tai lambda-anturin kulumisen tai hajoamisen takia. Tällaisissa tapauksissa tulisi ensimmäisenä selvittää ilmamäärämittarin ja imusarjan välisen mustan haitariputken mahdolliset vuotokohdat, esim. suihkuttamalla tämän läheisyyteen starttikaasua koneen ollessa käynnissä. Myös imusarjan tiivistevuodot ovat aiheuttaneet seilausta.
                              Lambda-anturin ollessa rikki parhaiten ongelma ratkeaa sen vaihdolla. Ilmamäärämittarin ollessa kalliimpi investointi, tee se itse -mies on todennäköisesti valmis yrittämään vanhan korjausta. Jos esimerkiksi tietyillä kierrosalueilla esiintyy nykimistä, on ilmamäärämittarin piikiekko todennäköisesti kulunut jostakin kohtaan, ja ongelma saattaa korjautua hiomalla kiekkoa.
                              Ratkaisuna on joko lambda-anturin vaihto katalysaattorillisissa (vuoden -87 jälkeen valmistetuissa)

                              Comment

                              • Ralliperuna
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 128

                                #30
                                muistaakseni 700€ maksaa uusi ilmamäärämittari kun bmw liikkeestä kysyin ja tarvikeliikkeestä( AD) muistaakseni 600€ että en ihan heti suosittele ostamaan sokkona.Romuttamolta minä ostin toisen mittarin 50€ ja ihan yhtä paska tuokin on vaikka muka 180tkm ajettu.

                                Mulla korjasivat Kuopion Hartikaisella tuon ilmamäärämittarin siirtämällä levyä jotta neula uudella uralla ja sit ne sääti seoksia.

                                Tuossa vaihdoin tuon sytytyspuolan(käytettynä) kuukausi sitten ja piti heti mennä kokeilee miten se toimii ja yllätys yllätys tälläkertaa 2.vaihteella veti aivan puhtaasti 6000rpm eikä mitään hyytymisiä ilmennyt. noh muutama päivä sen jälkeen niin siinä 5500 alkaa tosiaan hyytymään. Kuulema jos nokka ja keinut ovat kunnossa ja muuten pelaa niin pitäisi tuon sinne 6200rpm ottaa ihan äkäisesti ja siltä se silloin kerran tuntukin. Mullakin tosiaan ihan uusi nokka ja keinut, että ei siitä voi olla kiinni. Voisko olla joku TUNNISTIN vika??? nokan tunnistin tai sit kampuran tunnistin paskaa täynnä et jos se sekoaa eikä saa kunnon lukemaa niin sit kärsii nuo huipputehot ja kylmänä ilmenee tuo röpötys?? Voisiko joku öljyvuoto päästä tukkimaan esim sitä kampuran tunnistinta(joskus vuotanut jostain koneen etupuoleta öljyä aika mukavasti)?

                                10000000€ vetoa perkele että se on joku tunnistinvika, tai sitten imusarja vetää välistä happea, mutta pitäs sen nyt saatana ilmetä lämpimällä koneella, joten imuvuotoa en veikkaa.

                                Sanokaa nyt joku pääseekö siihen kampuran tunnistimeen käsiksi yläkautta vai onko helpompi auton alta käsin(motti m40b16) ja tarkan sijainnin?
                                Samoin kiinnostais tietää sen nokan asentotunnistimen sijainti?

                                Auttakee miestä mäessä

                                PS. mulla o vuoden 89 auto eikä siinä kattia eikä lambadaa ole.
                                Ja kannattaa laittaa huippuöljyt sisään jos vaan pysyy sisällä, mitä paksummat öljyt siellä sen enemmän sitä karstaa muodostuu, entinen omistaja ajoi näköjää 10w öljyillä ja oli niin helevtin tukossa koko auto että hui. Mulla on 0w40 öljyt kuten suositus onkin, eikä syö yhtään ja pysyy timmissä kunnossa.
                                Last edited by Ralliperuna; 21-03-2007, 17:45.
                                Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                                Comment

                                Working...
                                X