Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 pölläyttää hieman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juspa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1223
    • Pori

    m50b25 pölläyttää hieman

    Pöllyttää hieman sinistä eli öljyä pääsee jostakin palotilaan. Noin 1500km sitten vaihdettu venttiilinohjurin kumit koska pientä öljynkulutusta oli havaittavissa, mutta nyt vasta havaitsin pölläytyksen kun pienen tyhjäkäynnin jälkeen polkasee kaasun pohjaan.

    Mittasin paineet sylintereistä, ne oli järjestyksessä edestä taakse:
    1. 13.4
    2. 13.4
    3. 13.6
    4. 13.6
    5. 13.8
    6. 13.2

    eli paineet on kohdillaan. Öljyrenkaat on yksi, vaikka teinkin sen saman 1500km sitten forte- käsittelyn.

    Kurkkasin kaasuläpän taakse ja imusarja on sen takaa tosi öljyinen. Nyt otin haitariputkeen menevän huohotinletkun irti ja pitäisi vielä se pienempi siihen kaasuläpän taakse tuleva ottaa irti. Voiko johtua siitä että huohottaa öljyä imusarjaan ja sitä kautta päästä palotilaan? En oikein keksi enää mitään muuta paikkaa mistä voisi öljyä päästä menemään sylinteriin. Voi huonolla tuurilla olla ohjurinkumikin irronnut...
    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

    Ex.
    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
    E90 320d -05 Schwartz 2
    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
    E36 352i -91 Diamantschwartz
  • Juspa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1223
    • Pori

    #2
    Kai ne huohotinletkut muuten voi vaan olla irrallaan ja tukkia se imusarjan reikä?
    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

    Ex.
    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
    E90 320d -05 Schwartz 2
    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
    E36 352i -91 Diamantschwartz

    Comment

    • make1
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 156
      • Helsinki

      #3
      puristuspaine mittaus ei kerro koko totuutta, suosittelen ohivuotomittausta sit selviää mikä vuotaa ja minne omakohtainen kokemus kaikissa oli 13bar puristuspaineet mutta nelosessa ohivuotoa 85% syynä paskana olevat männän renkaat, muut oli 20% eli normaalit.

      Comment

      • make1
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 156
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Juspa
        Kai ne huohotinletkut muuten voi vaan olla irrallaan ja tukkia se imusarjan reikä?
        ei voi, kampikammion tuuletus ei toimi sen jälkeen ja voi aiheuttaa oljy vuotoja tiivisteistä, likaa öljyn (palamaton bensa) jne. jne.

        Comment

        • Juspa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1223
          • Pori

          #5
          Miten tossa ohivuotomittauksessa katotaan se prosentti? Kuinka paljon jonkun tietyn ajan kuluessa sylinteristä laskee paine? Toi olis vaan niin helppo tehdä ite kun vaan tietäis miten se katotaan tarkkaan.

          Niin se pienempi huohotinletku, joka menee siihen kaasuläpän taakse, kannattaa pitää kiinni, mutta sillä toisella joka tulee siihen haitarikumiputkeen ei oo varmaan väliä.
          E70 M-Sport AlpinWeiß 3

          Ex.
          F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
          E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
          E90 320d -05 Schwartz 2
          E36 328i touring -97 Diamantschwartz
          E36 352i -91 Diamantschwartz

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Huohotinletkut olisi syytä kyllä pitää asennettuna niin kuin autovalmistaja on ne suunnitellut. Eivät varmaankaan ole sattumalta niitä laittaneet juuri sellaisiin paikkoihin, missä ovat.

            Comment

            • Juspa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1223
              • Pori

              #7
              Niin..... kai se juu on parempi että ne olis paikallaan, mut toisaalta mitä sen on merkitystä?

              Siitä venttiilikopan päädyssä olevasta huohotinsysteemistä mistä ne letkut lähtee, miten sen pitäis toimia, kun siinä ei oo mitään venttiilihommelia, eli imusarjaan menevässä letkussa on koko ajan imu sieltä? Eikös ne nyt silloin voi imeä juuri öljyä sinne imusarjaan -->sylinteriin lopulta?
              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

              Ex.
              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
              E90 320d -05 Schwartz 2
              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
              E36 352i -91 Diamantschwartz

              Comment

              • zzracing
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 177
                • Lappeenranta

                #8
                jep voi kyllä jos sitä öljyä tai "huohotuspainetta"on tarjolla normia enemmän...
                Bmw ja monen muunkin valmistajan moottorien tiivisteet lähinnä akselitiivisteet on suunniteltu toimimaan alipaineessa eli moottorissa on melkein aina pieni noin 0,25bar alipaine. Mutta näite ihan itse tehtyjä tbo vehkeitä kun katsoo niin monessakin löytyy se ahtopaine sieltä öljytilastakin...
                X6 35D

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Originally posted by zzracing
                  jep voi kyllä jos sitä öljyä tai "huohotuspainetta"on tarjolla normia enemmän...
                  Bmw ja monen muunkin valmistajan moottorien tiivisteet lähinnä akselitiivisteet on suunniteltu toimimaan alipaineessa eli moottorissa on melkein aina pieni noin 0,25bar alipaine. Mutta näite ihan itse tehtyjä tbo vehkeitä kun katsoo niin monessakin löytyy se ahtopaine sieltä öljytilastakin...
                  Se alipaine on tasaisesti ajeltuna 0,3-0,5 ja mootorijarrutuksissa jopa yli 0,8bar, ainakin mun mittarin mukaan... Jos sinne ylipainetta lykkää niin huohottaa sitten kampiakselin stefasta, öljykorkista ja muualta mistä voi öljyt pihalle!

                  Ton huohottamisen takia auto ei pölläytä, vaan siihen tarvitaan paljon enemmän öljyä! Ettei nyt vaan ois jääny joku venttilivarrenkumi huonosti, tai olis väärää kokoa, tahi menny rikki asennuksessa?
                  ...

                  Comment

                  • Juspa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1223
                    • Pori

                    #10
                    Joo. Se vaan kun siitä huohotusletkusta oli tullu öljyä sinne imusarjaan kun se oli kiinni. Yks syy voi olla et mul oli hiukka liikaa öljyä koneessa hetken aikaa, et jos se sillon on sen huohottanu sinne imusarjaan se se vielä kummittelee siellä.

                    Oon nyt polkenu tota vehjettä oikeen kunnolla, välillä kunnon moottorijarrutuksia ja antanu käydä tyhjäkäyntiä ja sitte polkassu, niin en oo saanu millään sitä pölläyttämään enää. En sitte tie mikä oli, voisko se imusarjassa ollut öljy voinu päästä sylinteriin ja silloin pölläyttää hieman?
                    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                    Ex.
                    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                    E90 320d -05 Schwartz 2
                    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                    E36 352i -91 Diamantschwartz

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #11
                      No jos sitä öljyä kerran oli liikaa niin eikä se vika ollut siinä.

                      Itsellekkin tuli mieleen, että jos öljyä on oikea määrä, niin ei se huohotusputken kautta tuleva öljy pitäisi näkyä koska sehän on hyvin sumua ja sekoittunut ilmaan tms. ja palaa tehokkaasti.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        #12
                        Liika öljy tulee aina jostain ulos. Vetäisitkö kaksi 4 litran leiliä sinne? 6,5 litraa on oikea tilavuus suodatin mukaan lukien.

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          #13
                          Eikös näissä m50-koneissa ollut suurta hajontaa siinä paljonko menee tikun ylärajaan asti? Itsellä menee about 5,5 -5,75 litraa suodattimen kanssa. Mutta jossain olisi muistaakseni 7 litraa mennyt ennenkuin edes näkyi tikussa
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • pete81
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 2056
                            • .........

                            #14
                            Originally posted by Juspa
                            Joo. Se vaan kun siitä huohotusletkusta oli tullu öljyä sinne imusarjaan kun se oli kiinni. Yks syy voi olla et mul oli hiukka liikaa öljyä koneessa hetken aikaa, et jos se sillon on sen huohottanu sinne imusarjaan se se vielä kummittelee siellä.

                            Oon nyt polkenu tota vehjettä oikeen kunnolla, välillä kunnon moottorijarrutuksia ja antanu käydä tyhjäkäyntiä ja sitte polkassu, niin en oo saanu millään sitä pölläyttämään enää. En sitte tie mikä oli, voisko se imusarjassa ollut öljy voinu päästä sylinteriin ja silloin pölläyttää hieman?
                            Todennäköisesti on öljyä päässyt huohotusjärjestelmän kautta imusarjalle ja sen takia pölläyttelee.

                            Omassa M52B28 oli samat oireet ja vika löytyi huohotusjärjestelmästä kanssa, osa #2 oli kalvo halki. Tosin M50B25 ei näytä olevan kyseistä osaa mutta oireet viittais huohotusjärjestelmään.

                            Comment

                            • Juspa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1223
                              • Pori

                              #15
                              Juu ihan 6.5l sinne latasin, mut ei vissiin ollu ihan kaikki vanhat tullu pihalle kun oli toinen etukulma just ylhäällä et oli auto hiukan vinossa.... Meni hiukka sen ylämerkin yli.

                              Mut silti toi auto kuluttelee hiukan öljyä, nyt on mobil rf 5w-50 koneessa. Se vei sitä melko oudosti, ekaks ei 4000km:lla yhtään ja sitte about 0.5l 1500km:lla!!?

                              Joo ja tosiaan imusarja oli melko öljyinen, täytyy putsata se ja sitte laittaa takas se huohotinletku ja kattoo tuleeko sinne lisää.
                              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                              Ex.
                              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                              E90 320d -05 Schwartz 2
                              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                              E36 352i -91 Diamantschwartz

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎