Announcement

Collapse
No announcement yet.

-93 E 34 BMW 540iA autom.laatikon öljynvaihdon riskit!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW540i
    Newbiemmer
    • Nov 2004
    • 8
    • Helsinki

    -93 E 34 BMW 540iA autom.laatikon öljynvaihdon riskit!

    Tulipas tenkkapoo.

    Soitin tänään varatakseni ajan BMW:n 5-lovisen automaattilaatikon (A5S 560Z?) öljynvaihtoon, tiivisteineen ja suodattimineen. Hinta töiden kera olisi n. 200 euroa (ATF-öljyn litrahinta 6,60 €, tiiviste 40,50 € ja suodatin 42 €)

    Pk-seudulla toimivan merkkiliikeen (kaikki tietää yrityksen, mutta en halua mainita nimeä) huollossa päivystänyt mies sanoi asian, joka jäi vaivaamaan ja josta toivon teidän kommentoivan:

    Laatikon öljynvaihtoon ei välttämättä kannata ryhtyä! Autoni on ajettu
    167 tkm ja huoltoneuvoja sanoi, että vaihto-operaatiota kannattaa harkita, koska

    a) öljyt on sen verran vanhat, että laatikko on "tottunut" nykyiseen öljyyn. Jos laatikko toimii moitteettomasti tällä hetkellä (näin on!), voi uuden öljyn kanssa tulla ongelmia, koska vaikka se olisi viskositeetiltaan samaa kuin vanha, ei ole takeita siitä, että laatikko toimii öljynvaihdon jälkeen yhtä hyvin. On kuulemma sen verran herkkä laatikko, "siellä laatikossa pelataan pienillä marginaaleilla".

    b) vaihto-operaatio vaatii äärimmäistä puhtautta. Mukaan voi eksyä epäpuhtauksia ja myös tämä voi aiheuttaa toiminta-ongelmia. Hän sanoi, että öljynvaihtotilat tulisi olla mahdollisimman puhtaat, ilman vaaraa "ylimääräisistä hiukkasista".

    Lopputulema oli se, että hän pyysi miettimään tarkkaan, kannattaako automaattilaatikon öljynvaihtoon ryhtyä.

    Itse menin sen verran hämilleni, että käännyn nyt teidän puoleenne. Meneeks noi varoitukset vähä överiksi, vai?
    BMW540i vm. 1993
  • Dilletuning
    lowrider
    • Jul 2005
    • 1148
    • Nivala

    #2
    Tätä on useasti täällä spekuloitu eli selaappa vähän "search":lla niin löydät juttua..
    Oma mielipide on ettei kannata vaihtaa...
    ///M3 cab. 3,0 supercharger
    Mercedes Sprinter 2004 316CDI kuorma-auto
    E39 530d M-sport -00 -RIB-
    VW Carawelle 2,5TDI 128kW T5 -07-RIB-
    Dodge Ram 2500 400hv/1300Nm "vetojuhta"-RIB-
    VW Multivan 2,5 TDI T5 -RIB-

    Comment

    • gangsta
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 521
      • Nurmijärvi

      #3
      turha vaihtaa. Noilla ölskillä veivaa surutta vielä 200tkm ja ylikin.
      Laita rahat säästymään oikeisiin tomaatti vikoihin/korjauksiin.

      Comment

      • jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

        #4
        No mä vaihdatin moiseen lootaan öljyt joku kk sitten ja hienosti pelaa. Tosin öljy maksoi 15€/l. Tuo on aivan totta että vanhassa askissa paskat on tiivistyny pohjalle ym ja vaihdossa ne saattaa lähtee liikkeelle ja rikkoo jotain. Mulla on koko aski vaihdettu -04, vaihdon jälkeen ajettu 35tkm joten uskalsin siksi vaihtaa. Vaihtaa pehmeämmin nyt kun ennen.
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

        Comment

        • jpeltoma
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 600
          • pirkanmaa

          #5
          Once more: Katoppa sitä ZF:n laatikkoo altapäin, onko märkä? Yleensä on. Nyt kysymys: Kuka takaa että laatikossa on vielä oikea öljymäärä ja että paheneeko laatikon öljypohjan vuoto tiivisteestään lisää? Tiiviste on wanha ja kovettunut.

          Ei ole kun huonoja vaihtoehtoja, josta voi valita. Ite olen valinnut sen tien että öljytja tiiviste vaihtoon.
          __________________________________________________ ________________________
          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Kannattaa vaihtaa, jos hajoaa, olisi hajonnut muutenkin kohta. Ei se laatikko öljyihin totu, paskaa puhuivat. Eikä automaattiöljy ole edes kovin hyvin pesevää. Uudet öljyt ja suodatin ja jos vanhat öljyt paskaiset, niin tee vaihto uudestaan muutaman tuhannen km jälkeen.

            Tämä->b) vaihto-operaatio vaatii äärimmäistä puhtautta. Mukaan voi eksyä epäpuhtauksia ja myös tämä voi aiheuttaa toiminta-ongelmia. Hän sanoi, että öljynvaihtotilat tulisi olla mahdollisimman puhtaat, ilman vaaraa "ylimääräisistä hiukkasista".

            Tässä tämä koko idea onkin, eli "Ei me osata vaihtaa niitä, tyritään todennäköisesti, mutta sä joudut maksaa kaiken, koska me varoitettiin sua"
            Last edited by Bmw Master; 14-06-2006, 20:23.

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3452
              • Janakkala

              #7
              Itse olen vaihtanut moniin kymmeniin BMW automaatteihin oljyjä monien vuosien ajan (ihan merkkiliikkeessä.)
              -Kukaan ei ole koskaan tullut vaihteiston öljynvaihdon jälkeen antamaan negatiivistä palautetta laatikon toimivuudesta.
              Uskoisin kyllä, että jos yhdenkin asiakkaan laatikko olisi ruvennut reistaamaan 200-300€ öljyhuollon jälkeen niin kyllä siinä olisi tultu asiasta kertomaan.
              -Mutta jokainen tehköön omat johtopäätöksensä omien mieltymyksiensä ja tuntemuksiensa mukaan.
              -Tehtaan kanta tosin on ettei öljynvaihtoa tarvita.
              -Mutta jos nyt päädytte ruveta vaihtamaan öljyjä ja suodatinta niin vaihteiston mukautumat kannattaa nollata testerillä siinä samalla.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • kamu
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 182
                • Pori

                #8
                Ton laatikon öljynvaihto on tietysti hieman hankala kun pitää käydessä
                täytellä eikä vaihdu kuin n. 5.5 litraa. Jos ottaa venttiilikoneiston pois
                niin vaihtuu n. 10 litraa eli jää silti vielä muutama litra vanhaa rasvaa.
                Omalla oli ajettu reilu 170tkm ja oli kyllä molemmat magneetit niin täynnä
                pas... kuin vain olla voi, joten ehkä ne vois kuitenkin vaihtaa . Öljyistä
                on täälläkin tapeltu monta kertaa ja tarvis aina laittaa ns. lifetime öljyä
                (maksaa paljon yms.) itse laitoin Kendall Dexron III rasvat sisään ja nyt ollaan
                kurvailtu n.5500km ilman mitään murheita. Se ero mun tapauksessa on että
                mulla oli myös venttiilikoneisto päreinä kun laitoin siihen korjaussarjan, joten tuli
                pestyä ja putsattua kaikki pienetkin kanavat. Toimiiko laatikko ihan normaalisti,
                ei valu vapaalla taakse yms ?.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Näitä kuitenkin joka tapauksessa kilahtelee näiden öljyjenvaihtojen seurauksena ja se on kyllä 100% fakta. Itse en lähtisi ehjää korjailemaan...

                  Comment

                  • jvakeva
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2433
                    • Kouvola

                    #10
                    ainakin moparin tapauksessa, mihin itse vaihdoin öljyt, putsasin öljypohjan ja suodattimen, niin kyllä muuttui paljon paremmaksi loota.. tosin ei toimi vielekään/enää ikinä moiteetta.. mutta tässä tapauksessa vaihto kannatti.

                    sen enempää en ole onnekseni automaatteihin sekaantunut.. eikä oma-auto.
                    Last edited by jvakeva; 15-06-2006, 01:04.
                    B10 V8 # 108
                    saab r560 8X4

                    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10056
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Spetke
                      Itse olen vaihtanut moniin kymmeniin BMW automaatteihin oljyjä monien vuosien ajan (ihan merkkiliikkeessä.)
                      -Kukaan ei ole koskaan tullut vaihteiston öljynvaihdon jälkeen antamaan negatiivistä palautetta laatikon toimivuudesta.
                      Uskoisin kyllä, että jos yhdenkin asiakkaan laatikko olisi ruvennut reistaamaan 200-300€ öljyhuollon jälkeen niin kyllä siinä olisi tultu asiasta kertomaan.
                      -Mutta jokainen tehköön omat johtopäätöksensä omien mieltymyksiensä ja tuntemuksiensa mukaan.
                      -Tehtaan kanta tosin on ettei öljynvaihtoa tarvita.
                      -Mutta jos nyt päädytte ruveta vaihtamaan öljyjä ja suodatinta niin vaihteiston mukautumat kannattaa nollata testerillä siinä samalla.
                      Monikohan noista kymmenistä on ollut alkuperäisöljyillä varustettu Saksantuliainen,ja todelliset kilometrit yli 200.000km?Suomiautoissa tuo vaihto onnistuu ja toimii varmaankin,jos ölpät on säännöllisesti asiamukaisesti vaihdettu.
                      Vahvasti epäilen kuitenkin tuon homman toimivuutta Saksantuliaisissa noin hyvällä "onnistumisprosentilla".

                      Tämä epäilyni ei perustu omaan kokemukseen,vaan useata paikasta lukemaani infoon.

                      Comment

                      • kartsan
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 187
                        • Kiukainen

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31
                        Monikohan noista kymmenistä on ollut alkuperäisöljyillä varustettu Saksantuliainen,ja todelliset kilometrit yli 200.000km?Suomiautoissa tuo vaihto onnistuu ja toimii varmaankin,jos ölpät on säännöllisesti asiamukaisesti vaihdettu.
                        Vahvasti epäilen kuitenkin tuon homman toimivuutta Saksantuliaisissa noin hyvällä "onnistumisprosentilla".

                        Tämä epäilyni ei perustu omaan kokemukseen,vaan useata paikasta lukemaani infoon.
                        Tuosta voisi päätellä että kaikki Saksantuliaiset olisivat huoltamattomia ja Suomessa autot huollettaisiin aina hyvin? Kyllä mä olen nähnyt täällä ihan Suomi-autoja joiden laatikkoöljyjä ei koskaan vaihdeta eikä autoa muutenkaan huolleta. Sitten ihmetellään kun ei käynnisty tai laatikko hajoaa.

                        Olen itse vaihtanut autooni jossa on 5hp18-laatikko öljyt pari kertaa. Olen nyt toista vuotta ajanut ekan öljynvaihdon jälkeen eikä ole ongelmia ollut. Ne paskathan kerääntyy sinne filtterin alle. En oikein ymmärrä että mitä haittaa siitä on että ne kerää sieltä pois ja laittaa puhtaat öljyt ja uuden filtterin sinne? Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta?
                        Yamaha XJ750 ja XJ900
                        E32 730iA
                        ex E32 750iAL
                        ex E34 525tdsA Touring

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10056
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by kartsan
                          Tuosta voisi päätellä että kaikki Saksantuliaiset olisivat huoltamattomia ja Suomessa autot huollettaisiin aina hyvin? Kyllä mä olen nähnyt täällä ihan Suomi-autoja joiden laatikkoöljyjä ei koskaan vaihdeta eikä autoa muutenkaan huolleta. Sitten ihmetellään kun ei käynnisty tai laatikko hajoaa.

                          Olen itse vaihtanut autooni jossa on 5hp18-laatikko öljyt pari kertaa. Olen nyt toista vuotta ajanut ekan öljynvaihdon jälkeen eikä ole ongelmia ollut. Ne paskathan kerääntyy sinne filtterin alle. En oikein ymmärrä että mitä haittaa siitä on että ne kerää sieltä pois ja laittaa puhtaat öljyt ja uuden filtterin sinne? Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta?
                          Ei auto ole välttämättä huoltamaton jos autom.vaihdelaatikkoon on (iki)öljyt jätetty VALMISTAJAN ohjeiden mukaisesti vaihtamatta.Eikä varmaan jokainen Saksantuontikaan rupea oireilemaan,vaikka öljyt vaihdettaisiinkin.Kuten kirjoitin aiemmin,niin näiltä eri nettisivustoilta olen näistä ongelmista lukenut.Ei siis todellakaan ole oikeata omankäden kokemusta ja TODELLISTA tietoa(Joopa joo,ei pidä kaikkea lukemaansa uskoa,vai...)

                          Mutta joku asiayhteyshän on oltava jos ongelmat alkavat jonkin ajan kuluttua öljynvaihto-operaation jälkeen.Vaikka olisi kuinka steriileissä olosuhteissa suoritettu öljynvaihtotyö jopa merkkiliikkeessä.Noitakin tapauksia on silloin tällöin ilmennyt (huom. netistä lukemani perusteella).Liekö syynä sitten vaihdelaatikon aivo-boxin resetoinnin "unohtaminen",vaiko jotain muuta.No väitelköön nämä asioista viisaammat täälläkin kirjoittelevat nimimerkit.

                          Aika tiuhaan muuten vaihdat itsekkin noita öljyjä:"Olen itse vaihtanut autooni jossa on 5hp18-laatikko öljyt pari kertaa. Olen nyt toista vuotta ajanut ekan öljynvaihdon jälkeen eikä ole ongelmia ollut".
                          Reilun vuoden sisään kaksi öljynvaihtoa,mikäli lukemani oikein ymmärsin.Ei kai niitä noin usein tarvi kuitenkaan vaihdella,jos ongelmia ei ole.

                          Comment

                          • gangsta
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2004
                            • 521
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Voihan ne ajotavat myös vaikuttaa kestävyyteen.

                            Comment

                            • jpeltoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 600
                              • pirkanmaa

                              #15
                              Sitä olen kanssa ihmetellyt että miten sen Lifetime öljyn ominaisuudet säilyy ikuisuuden riippumatta tavasta millä autoa käytetään ja missä ympäristössä? Ei tuolla keskieuroopassa ole samanlaisia säänvaihteluita kuin täällä -35 > + 35 C. Tiedän, että aikanaan kun VEHO oli BMW:n merkkihuolto, näihin autoihin vaihdettiin Lifetime öljyjä ihan merkkihuollon puitteissa.
                              __________________________________________________ ________________________
                              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎