Aika tiuhaan muuten vaihdat itsekkin noita öljyjä:"Olen itse vaihtanut autooni jossa on 5hp18-laatikko öljyt pari kertaa. Olen nyt toista vuotta ajanut ekan öljynvaihdon jälkeen eikä ole ongelmia ollut".
Reilun vuoden sisään kaksi öljynvaihtoa,mikäli lukemani oikein ymmärsin.Ei kai niitä noin usein tarvi kuitenkaan vaihdella,jos ongelmia ei ole.
Tiuhaan siksi että kaikki likaiset öljyt tulisivat vaihdetuksi. Yhdellä öljynvaihdolla sieltä tulee vain kolmasosa ulos kun suurin osa on muualla laatikkoa. Joku tekee niin että vaihtaa öljyt esim 3 kertaa peräkkäin, ajaa vain lyhyen lenkin välissä että öljyt sekoittuu. En jaksanut olla niin hardcore vaan vaihdoin ne vuosi sitten ja kun nyt vaihdan uusiksi niin nyt siellä on taas puhtaat vuosiksi eteenpäin. Ellei sitten laatikko laukea .
Yamaha XJ750 ja XJ900
E32 730iA
ex E32 750iAL
ex E34 525tdsA Touring
Monikohan noista kymmenistä on ollut alkuperäisöljyillä varustettu Saksantuliainen,ja todelliset kilometrit yli 200.000km?Suomiautoissa tuo vaihto onnistuu ja toimii varmaankin,jos ölpät on säännöllisesti asiamukaisesti vaihdettu.
Vahvasti epäilen kuitenkin tuon homman toimivuutta Saksantuliaisissa noin hyvällä "onnistumisprosentilla".
Tämä epäilyni ei perustu omaan kokemukseen,vaan useata paikasta lukemaani infoon.
Kyllä ne jakaantuu melko tasan saksan jälkituonti vehkeen ja ne aidot suomi Beeämweet... molempia on huollettu melkoset määrät.
-No ehkäpä täällä Hämeenlinnan lähiseudulla on sitten ollut vai ihan käsittämättömän vitun hyvää tuuria kaikilla kenelle olen automaatti öljyt vaihtanut.
Itse olen aina putsannut mangneetit liejusta ja uusinut tottakai suodattimen ja sitten mukautumat olen nollannut.
-Ja kertokaapa sitten ne joila on ongelmia ilmennyt öljyn vaihdon jälkeen niin mitä on tapahtunut? luistoa? nykimistä? totaalituho? vai mitä?
Minun nähdäkseni ei se liete/moska mihinkään öljypohjaan liimaudu kiini kyllä se on hyvin pitkälti siellä öljyn seassa ja kierrossa, suodatin toki kerää kikkareet.
Kysyit asiaa väärältä henkilöltä. Kysypä automaattilaatikkoa korjaavilta kavereilta. Samalla periaatteella ei moottoriöljyäkään kannata vaihtaa koska se kestää koko moottorin eliniän!! Automaatista irtoaa koko ajan hienoa mujua jota kertyy öljypohjaan ja tukkii vähitellen suodattimen. Arvaa toimiiko tomaattisi jos suodatin tukkeutuu. Amerikkalaisissa autoissa ei ole edes (ainakin vanhemmissa) öljynpoistotulppaa. Ei siksi ettei öljyjä tarvitse vaihtaa vaan koska öljynsuodatin pitää myös vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä.
Jos aiot pitää autoa kauemmin niin vaihdelaatikon ikää kannattaa pidentää vaihtamalla öljyt + suodatin.
Vaihdoin itse juuri samaiseen latikkoon ja laatikon toiminta parani huomattavasti eli siis vaihtaa nätimmin.
Autolla oli silloin ajettu 230tkm ja sen jälkeen ajettu 20tkm ilman ongelmia.
Öljynä käytin jotain Valvolinen MaxLifea joka periaatteessa pitäisi valmistajan mukaan sopia tuohon laatikkoon.
Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
Edellinen autoni oli E34 520iA '89. Tilasin Laakkoselta siihen ispection II:sta, ja samoin tuumailivat että "Niitä laatikkoöljyjä ei kyllä yleensä kannata alkaa vaihtamaan...". Tuumailin jotain että "Eikö ne nyt kuitenkin kannattais..." Olivat sitten vaihtaneet suodattimen kera (tai ainakin laskuttivat), voi olla syynä että huomasivat siinä olevan täydellisen huoltokirjan, joten niitä öljyjä on varmaan vaihdeltu ennenkin. Sillä autolla on nyt ajettu jotain 330+ tkm ilman laatikko-ongelmia ainakaan oman omistuksen / nykyisen omistajan aikana.
Oma mielipiteeni on se että jos niitä öljyjä on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, kannattaa tätä toimintaa jatkaa. Sitten menee riskipeliksi jos autolla ajettu 150+ tkm eikä ole tietoa onko lootan litkuja vaihdeltu.
OT, mutta kertokaapas vinkkejä automaattilaatikon kunnon tarkistamisen suhteen, joitakin olen lueskellut täältä foorumilta.
No eikös se mene niin, että hyppäät ratintaakse ja alat ajamaan. Täältä kyllä löytyy ne asiat mitä olet jo lukenutkin? mitä kannattaa tarkkailla. Itse sen tunnet miten loota toimii kun kokeilet. Muista kuitenkin, että se mikä tänään toimii ei välttämättä toimi enää huomenna. Väitänkin, että vanhan vaihdelaatikonkin toimintaan suurin vaikutus on sillä miten sitä on käytetty.
OT, mutta kertokaapas vinkkejä automaattilaatikon kunnon tarkistamisen suhteen, joitakin olen lueskellut täältä foorumilta.
yks mikä olisi hyvä tesmata, mutta aika mahdotonta Suomenmaalla on seuraava:
[D]+[S] paikaltaan vedätys läppä pohjasssa.
Vaihtojen pitäisi tapahtua täsmällisesti ilman arpomista.
Vaihto 3:lta 4:lle 140km/h kohdalla.
Samallahan sitä voi kokeilla huiput
Edellinen autoni oli E34 520iA '89. Tilasin Laakkoselta siihen ispection II:sta, ja samoin tuumailivat että "Niitä laatikkoöljyjä ei kyllä yleensä kannata alkaa vaihtamaan...". ...
Tuli tuosta vaan mieleen että osasyynä voi olle se, että tässä maassa on perinteisesti aina katsottu automaatilaatikkoa kieroon ja sanottu että ei ne kestä eikä ne toimi pakkasella. Automaatti on ollut harvinaisuus viime vuosiin asti joten ei ole kauheasti tyyppejä jotka osaisivat niitä huoltaa saati korjata. Kuinkahan paljon keskiverto suomalainen autoduunari saa koulutusta automaattivaihteiston huoltoon?
Yamaha XJ750 ja XJ900
E32 730iA
ex E32 750iAL
ex E34 525tdsA Touring
....keskivertoduunari saa sen verran vihreälätkäisen automaatin huoltoon koulutusta että ei pidä mennä koskemaan... ja jos sitten mennään, niin riski epäonnistumiseen kasvaa entisestään. Käytännössä bemarin ZF steptonic:ja rikotaan vain öljynvaihdoilla, ei ajamalla. Ihmettelen vain suuresti että maahantuojaorganisaatio vielä näihin öljyä muutaman litran vaihtavat jos asiakas sitä jaksaa vain vaatia. Tosin ilmeisesti vastuut vaihtoa seuraavista ongelmista siirtyy asiakkaalle siinä vaiheessa, kun selkeä varoitus=epäily asian järkevyydestä on ensin annettu. Vanhat uskomukset(=taikausko) auton huoltamisesta ja ylläpidosta istuvat niin tiukassa että asiakas kuitenkin halutaan pitää oman katon alla kunhan on selvää kuka on "artisti" kun maksun aika koittaa.
....keskivertoduunari saa sen verran vihreälätkäisen automaatin huoltoon koulutusta että ei pidä mennä koskemaan... ja jos sitten mennään, niin riski epäonnistumiseen kasvaa entisestään. Käytännössä bemarin ZF steptonic:ja rikotaan vain öljynvaihdoilla, ei ajamalla...
Selvennyksenä: Tässä kysyjän -93 540iA:ssa ei taida olla Steptronic vaan ihan mustalätkäinen öljypohja?? Eli jos tehtaan mukaan öljyt pitää vaihtaa (käytännössä siis vain osa koko öljytilavuudesta) tietyin väliajoin niin kannattanee niin tehdä. Samoin jos tehtaan mukaan öljyjä ei pidä mennä vaihtamaan niin niitä ei pitäisi mennä vaihtamaan. Itse en jaksa spekuloida tuon pidemmälle. Tuon ZF4HP22:n öljynvaihto kuului perustoimenpiteenä muistaakseni inspection II:een.
Soitin tänään varatakseni ajan BMW:n 5-lovisen automaattilaatikon (A5S 560Z?) öljynvaihtoon, tiivisteineen ja suodattimineen. Hinta töiden kera olisi n. 200 euroa (ATF-öljyn litrahinta 6,60 €, tiiviste 40,50 € ja suodatin 42 €)
...
Laatikon öljynvaihtoon ei välttämättä kannata ryhtyä! Autoni on ajettu
167 tkm ja huoltoneuvoja sanoi, että vaihto-operaatiota kannattaa harkita, koska
...
Lopputulema oli se, että hän pyysi miettimään tarkkaan, kannattaako automaattilaatikon öljynvaihtoon ryhtyä.
Lue tuolta FAQ:sta mun kertomus tosta laatikosta. Ajaisin itse sillä siihen asti (-->200tkm?) kunnes se kuula menee paskaksi, silloin joudut vaihtamaan osan öljyistä ja suodattimen joka tapauksessa (summa 300€).
Omassa Gulf Dexron III:t toiminut moitteetta nyt 30tkm operaation jälkeen.
Samalla kantsuu varmaan vaihtaa vaihtajavivun tiiviste.
Omassa kotterossa automaattilatikon öljynvaihtoväli on normi ajossa 48t, ja siihen olen pyrkinyt. Öljy on ATF +3, kun tuo kerpeleen sysleri huutelee ihan omia öljyjä. Lueskelin joskus Suomalaisesta julkaisusta kun tämä uusin Chevy Van/pick-up/suburban tuli myyntiin. Tuntui aika veikeältä kun automaattilaatikon öljynvaihdosta kerrottiin että niitä ei vaihdeta ikinä, lisätään vain jos häviää
Comment