Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 mäntien irrottaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juspa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1223
    • Pori

    m50b25 mäntien irrottaminen

    Mahtuuko männät ottamaan yläkautta, eli mahtuuko kiertokangen laakerikaula tulemaan pytyn läpi?
    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

    Ex.
    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
    E90 320d -05 Schwartz 2
    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
    E36 352i -91 Diamantschwartz
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    .....
    Last edited by T3; 08-01-2007, 18:22.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • Juspa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1223
      • Pori

      #3
      Hyvä, kiitoksia

      Pelkäsin vaan, että voi joutuu ottamaan koko kampiakselin pois...
      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

      Ex.
      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
      E90 320d -05 Schwartz 2
      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
      E36 352i -91 Diamantschwartz

      Comment

      • dunkelblau
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 1151
        • Uusimaa

        #4
        Mitäs sä nyt oot tekemässä???
        "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

        Comment

        • Juspa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1223
          • Pori

          #5
          No jos nuo männärenkaat vaihtaa, jos jaksaa..... Tai oikeestaan öljyrenkaitten takia, männänrenkaat on kyl kunnossa
          E70 M-Sport AlpinWeiß 3

          Ex.
          F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
          E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
          E90 320d -05 Schwartz 2
          E36 328i touring -97 Diamantschwartz
          E36 352i -91 Diamantschwartz

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            .....
            Last edited by T3; 08-01-2007, 18:22.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • Lanttu
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 1643

              #7
              Joo, ei kannata kulahtaneisiin sylintereihin laittaa uusia renkaita.

              Comment

              • BMW 325I avo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 832
                • Tampere

                #8
                Eikös sen pysty käsipelillä hoonaamaan lohko paikallaan? Pistää vain kampiakselin suojaten. Aikaa viepää hommaa, mutta miksi ei onnistuisi?
                // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Originally posted by BMW 325I avo
                  Eikös sen pysty käsipelillä hoonaamaan lohko paikallaan? Pistää vain kampiakselin suojaten. Aikaa viepää hommaa, mutta miksi ei onnistuisi?
                  Miksipä ei onnistuis, helposti...
                  ...

                  Comment

                  • Kouris
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 688

                    #10
                    Laakerit

                    Kannattaa vaihtaa myös runko- ja kiertokankien laakerit kun kone on tuohon tilanteeseen purettu, sekä varmistaa välykset.

                    Itsellä juuri M50b25 moottori projektina. Mittasin plastigagella laakerivälykset, olivat kyllä vielä toleransseissa lähes 200tkm ajetussa koneessa mutta itse en ainakaan harkitse edes niiden vaihtamatta jättämistä, eivät niin kalliit ole. Väljin kiertokangen laakeri oli toleranssin ylärajalla. Runkolaakerit olivat todella hyvässä kunnossa. Varsinkin kiertokangenlaakereista oli kyllä silmällä nähtävissä että eivät ole enää uudet, yllätys.

                    Huomioitavaa tässä asiassa että tehtaalta on ilmeisesti lähtenyt koneita erilaisilla laakereilla. Onko kellään tästä käytännön tietoa?
                    TIS: n mukaan kaikkia laakereiden nimelliskokoja on kolmella eri välyksellä. Laakerikoko pitäisi olla merkattu värikoodilla kampiakseliin ja kiertokankiin (maalitäplä). Omassa koneessa ei kiertokangissa ole mitään värimerkkiä. Kampiakselissa on mustat / tumman ruskeat pisteet joista ei ainakaan TIS mainitse mitään. Oletus siis että nämä ovat täysin vakiokokoja. Vai onko jollain parempaa tietoa?

                    Laakerikansiin myös syytä vaihtaa uudet pultit.

                    Comment

                    • Juspa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1223
                      • Pori

                      #11
                      Niin kyllähän ton pystyy paikallaan hoonaamaan kun suojaa vaan kampiakselin. Juu kiertokangen laakerit tietty vaihtoon samalla, mut en kyl kampiakselia rupee irrottamaan et ne laakerit saa olla
                      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                      Ex.
                      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                      E90 320d -05 Schwartz 2
                      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                      E36 352i -91 Diamantschwartz

                      Comment

                      • Muumi
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 1702
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by BMW 325I avo
                        Eikös sen pysty käsipelillä hoonaamaan lohko paikallaan? Pistää vain kampiakselin suojaten. Aikaa viepää hommaa, mutta miksi ei onnistuisi?
                        Millä meinasit hoonata, bilteman JOUSIkuormitteisellahoonilla.... ? Tulis kyllä hyvä...
                        Tietty jos löytyy oikea hoonipää esim.porakoneeseen,kyllä siitä sitten "hyvän" saa kotonakin.
                        E24 635csi

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by Muumi
                          Millä meinasit hoonata, bilteman JOUSIkuormitteisellahoonilla.... ? Tulis kyllä hyvä...
                          Tietty jos löytyy oikea hoonipää esim.porakoneeseen,kyllä siitä sitten "hyvän" saa kotonakin.
                          Niinpä... Miksi tehdä asioita jollain vippaskonstilla kun ne voi tehdä kunnollakin. Lohkon hoonaus kampi paikoilaan, just just Eipä silti, kyllä B-teman hooniakin on tullut käytettyä, mutta se on taas toinen tarina...
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4320
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by Kouris
                            Huomioitavaa tässä asiassa että tehtaalta on ilmeisesti lähtenyt koneita erilaisilla laakereilla. Onko kellään tästä käytännön tietoa?
                            TIS: n mukaan kaikkia laakereiden nimelliskokoja on kolmella eri välyksellä. Laakerikoko pitäisi olla merkattu värikoodilla kampiakseliin ja kiertokankiin (maalitäplä). Omassa koneessa ei kiertokangissa ole mitään värimerkkiä. Kampiakselissa on mustat / tumman ruskeat pisteet joista ei ainakaan TIS mainitse mitään. Oletus siis että nämä ovat täysin vakiokokoja. Vai onko jollain parempaa tietoa?
                            Laakeripinnat on varmaan valmistuksen jälkeen mitattu ja se miten paljon saavutettu mitta eroaa nimellismitasta, merkitään tuolla maalitäplällä ja sen mukaan asennetaan sopivat laakerit.
                            Minkälaisia välyksiä noissa laakereissa muuten kuuluisi olla? Muutama satku?

                            Comment

                            • Kouris
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 688

                              #15
                              Originally posted by jani73
                              Laakeripinnat on varmaan valmistuksen jälkeen mitattu ja se miten paljon saavutettu mitta eroaa nimellismitasta, merkitään tuolla maalitäplällä ja sen mukaan asennetaan sopivat laakerit.

                              Minkälaisia välyksiä noissa laakereissa muuten kuuluisi olla? Muutama satku?
                              Näin minäkin asian olen ymmärtänyt. Jos siis mitään väri merkkejä ei ole on mitat normaalit ja samoin laakerit

                              Nyt ei ole numeroita tässä mutta ulkomuistista välykset taisivat olla 0,025-0,055mm.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎