Mahtuuko männät ottamaan yläkautta, eli mahtuuko kiertokangen laakerikaula tulemaan pytyn läpi?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
m50b25 mäntien irrottaminen
Collapse
X
-
Mitäs sä nyt oot tekemässä???"Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
Comment
-
-
No jos nuo männärenkaat vaihtaa, jos jaksaa..... Tai oikeestaan öljyrenkaitten takia, männänrenkaat on kyl kunnossaE70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Laakerit
Kannattaa vaihtaa myös runko- ja kiertokankien laakerit kun kone on tuohon tilanteeseen purettu, sekä varmistaa välykset.
Itsellä juuri M50b25 moottori projektina. Mittasin plastigagella laakerivälykset, olivat kyllä vielä toleransseissa lähes 200tkm ajetussa koneessa mutta itse en ainakaan harkitse edes niiden vaihtamatta jättämistä, eivät niin kalliit ole. Väljin kiertokangen laakeri oli toleranssin ylärajalla. Runkolaakerit olivat todella hyvässä kunnossa. Varsinkin kiertokangenlaakereista oli kyllä silmällä nähtävissä että eivät ole enää uudet, yllätys.
Huomioitavaa tässä asiassa että tehtaalta on ilmeisesti lähtenyt koneita erilaisilla laakereilla. Onko kellään tästä käytännön tietoa?
TIS: n mukaan kaikkia laakereiden nimelliskokoja on kolmella eri välyksellä. Laakerikoko pitäisi olla merkattu värikoodilla kampiakseliin ja kiertokankiin (maalitäplä). Omassa koneessa ei kiertokangissa ole mitään värimerkkiä. Kampiakselissa on mustat / tumman ruskeat pisteet joista ei ainakaan TIS mainitse mitään. Oletus siis että nämä ovat täysin vakiokokoja. Vai onko jollain parempaa tietoa?
Laakerikansiin myös syytä vaihtaa uudet pultit.
Comment
-
-
Niin kyllähän ton pystyy paikallaan hoonaamaan kun suojaa vaan kampiakselin. Juu kiertokangen laakerit tietty vaihtoon samalla, mut en kyl kampiakselia rupee irrottamaan et ne laakerit saa ollaE70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Originally posted by BMW 325I avoEikös sen pysty käsipelillä hoonaamaan lohko paikallaan? Pistää vain kampiakselin suojaten. Aikaa viepää hommaa, mutta miksi ei onnistuisi?
Tietty jos löytyy oikea hoonipää esim.porakoneeseen,kyllä siitä sitten "hyvän" saa kotonakin.E24 635csi
Comment
-
-
Originally posted by MuumiMillä meinasit hoonata, bilteman JOUSIkuormitteisellahoonilla.... ? Tulis kyllä hyvä...
Tietty jos löytyy oikea hoonipää esim.porakoneeseen,kyllä siitä sitten "hyvän" saa kotonakin.
Comment
-
-
Originally posted by KourisHuomioitavaa tässä asiassa että tehtaalta on ilmeisesti lähtenyt koneita erilaisilla laakereilla. Onko kellään tästä käytännön tietoa?
TIS: n mukaan kaikkia laakereiden nimelliskokoja on kolmella eri välyksellä. Laakerikoko pitäisi olla merkattu värikoodilla kampiakseliin ja kiertokankiin (maalitäplä). Omassa koneessa ei kiertokangissa ole mitään värimerkkiä. Kampiakselissa on mustat / tumman ruskeat pisteet joista ei ainakaan TIS mainitse mitään. Oletus siis että nämä ovat täysin vakiokokoja. Vai onko jollain parempaa tietoa?
Minkälaisia välyksiä noissa laakereissa muuten kuuluisi olla? Muutama satku?
Comment
-
-
Originally posted by jani73Laakeripinnat on varmaan valmistuksen jälkeen mitattu ja se miten paljon saavutettu mitta eroaa nimellismitasta, merkitään tuolla maalitäplällä ja sen mukaan asennetaan sopivat laakerit.
Minkälaisia välyksiä noissa laakereissa muuten kuuluisi olla? Muutama satku?
Nyt ei ole numeroita tässä mutta ulkomuistista välykset taisivat olla 0,025-0,055mm.
Comment
-
Comment