Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43b16, mitä tarkastetaan irti olevasta koneesta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DaMonsta
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 69
    • Länsiuusimaa

    M43b16, mitä tarkastetaan irti olevasta koneesta?

    Nyt ois sellanen mahdollisuus, että pääsis vaihtamaan tuon hihnakoneen pois sillä hinnalla mitä siihen tarviis remppaa tehdä ni ketjukoneeseen, jolla ajettu n. 120tkm vähemmän... ja mukana pitäis tulla kaikki tarvittava.

    Nyt mietityttää se että onko homma helppo...

    Lisäksi mietin, että onko 1,6 ja 1,8 :n vaihteistoissa eroja välityksissä? kun tulee melkeenpä pelkästään matka-ajoa ajettua n. 60tkm vuodessa ni säästäiskö siinä bensaa ja jos niin mitenköhän paljon...? Tuolla kun on myynnissä yks 1,8:n vaihteisto 120e...

    Lisäkysymystä sen verran, että meneekö nykyinen vaihteisto (M40) suoraan kiinni tuohon M43 pataan vai pitääkö ostaa uusi? Nuo johtosarjat on erilaiset ja uuden motin mukana tulee sen koko johtosarja eli siihen ei vissiin muuta tarvii?
    Last edited by DaMonsta; 13-07-2006, 19:09.
    Käyttöautona -91 E36 316i
    Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Molemmissa autoissa(luovuttaja ja kohde) joko pitäisi tai ei saisi olla bmw:n oma ajonesto, m40 ruiskun käyttäminen taitaa olla jokseenkin mahdotonta m43 koneen kanssa. Laatikon _pitäisi_ molempiin mennä saman, eikä taida olla laatikossa välitys erojakaan.
    Olli.

    Comment

    • ViperHawk
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 312
      • Joensuu

      #3
      Enemmän eroja välityksiin saadaa vaihtamalla perä kuin vaihdelaatikoa vaihtamalla . Eli harvempaa perää vaan peliin.

      Veikkaan m43 varustetun auton koko johtosarja voi olla erillainen kuin m40 koneella varustetun. Sopivuudesta en tiedä.
      E30 -90 320i

      Comment

      • DaMonsta
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 69
        • Länsiuusimaa

        #4
        OK. Eli harvempi perä etsintään... Mistähän tietäsi mitä siellä nyt on?

        Millainen ajonesto BMW:ssä on jos on? Luulen että kohdeautossa sellaista ei ole...

        M43 moottorin mukana tulee _kaikki_ eli johtosarjat ja boksikin kaiken järjen mukaan...
        Käyttöautona -91 E36 316i
        Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by DaMonsta
          Millainen ajonesto BMW:ssä on jos on? Luulen että kohdeautossa sellaista ei ole...

          M43 moottorin mukana tulee _kaikki_ eli johtosarjat ja boksikin kaiken järjen mukaan...
          Kokeile googlettaa esim BMW EWS2. Suhteellisen pätevä kampe, suhteellisen mahdoton ohittaa kotikonstein, ainakaan nopeasti.

          Vaikka M43 moottorin johtosarja kävisikkin M40 auton johto sarjaan, auto ei käynnisty jollei ajonesto ole kokonaisuudessaan kytketty, eli tarvit myös virtalukon, boksin ja pikkuhiluja siitä autosta josta m43 moottori on otettu. Jos omassa autossa ei ole ajonestoa, mutta moottorissa on, on lähes mahdotonta saada moottoria käyntiin, varsinkin jos luovuttavaja autossa on ollut obd järjestelmä ja saajassa ei(obd moottorin käymään saaminen muuten kuin hätäkäytöllä voi olla mahdotonta).

          Yksi vaihtoehto on asentaa virirtyslastu, useat lastut poistavat ajoneston.

          Briteissä on dokumentoituja tapauksia, joissa uudempi ajonesto pata kaikkine hiluineen on asennettu esim e30 koriin, ja ajonesto on ohitettu asentamalla luovuttaja auton virtalukonkehä ja avimen siru auton rakenteisiin, itse en tarkempia ohjeita ole vielä löytänyt, jos joku tästä tietää niin linkkiä kehiin vain.

          Kiertotienä voisi kuvitella alkuperäisen ruiskun käyttämistä, mutta m40 ruiskun ymppääminen m43 konesseen on hankalaa, jopa mahdotonta(ainakin kannattamatonta). Yksi hyvä mutta kallis vaihtoehto olisi kokonaan ohjelmoitava ruisku.
          Olli.

          Comment

          • ViperHawk
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 312
            • Joensuu

            #6
            Eikun megaruutaa peliin
            E30 -90 320i

            Comment

            • DaMonsta
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 69
              • Länsiuusimaa

              #7
              Originally posted by ViperHawk
              Eikun megaruutaa peliin
              Käyttöautoon ei kovin fiksu... Mut kesäautoon ehkä vois tullakki...
              Käyttöautona -91 E36 316i
              Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

              Comment

              • DaMonsta
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 69
                • Länsiuusimaa

                #8
                Ilmeisemmin nyt on niin hyvin käyny että kummassakaan autossa ei pitäis olla käynnistyksen estoa, mutta luovuttajasta ei voi olla varma kuitenkaan... Nyt vaan tarviis saada motille kyyti pohjosesta etelään...
                Käyttöautona -91 E36 316i
                Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

                Comment

                • DaMonsta
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 69
                  • Länsiuusimaa

                  #9
                  Kone tulee alkuviikosta mulle ja sen tiedän, että siihen tarvii vaihtaa joku runkolaakeri (koneella ajettu niin että jalka ollu kytkimen päällä eli pituusklappia löytyy vähän) muuta ei pitäisi olla, mutta mitä kannattaa kumminkin käydä läpi?

                  Tarkoitus olis samalla vaihtaa kytkin, ku kerran on palikat irti.

                  Mietin, että pesisi ja maalaisi? Luulisi sen olevan kohtuu helppo kun kone olis irti...
                  Käyttöautona -91 E36 316i
                  Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

                  Comment

                  • DaMonsta
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 69
                    • Länsiuusimaa

                    #10
                    Ilmeisemmin kukaan ei osaa neuvoa, että mitä kannattaa tarkastaa 160tkm ajetusta M43B16 motista tarkastaa kun se kerran on irti autosta...??

                    Sellainen tieto edelliseltä omistajalta on, että runkolaakerissa on pientä välystä (ajettu jalka kytkimen päällä) ja se tullaan vaihtamaan, mutta mitä muuta kannattaa vaihtaa/käydä läpi??

                    Kytkin menee uusiks...
                    Käyttöautona -91 E36 316i
                    Kesäautona Pontiac Trans Am GTA -88, 305cid

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎