Announcement

Collapse
No announcement yet.

m30 sytytys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    #16
    Originally posted by Terno View Post
    Niin ja täytyy muistaa että joillakin m30 on kaasarilla ja kärjellisellä jakajalla... Eli eli onnistuu ja ohjeethan tuli jo tossa ylenpänä....
    Ja ottaen huomioon että näitä on myös L-jetronic rusikulla ja kärjettömällä jakajalla jossa sytytyksen säätäminen on mahdollista jakajaa kääntämällä.

    Kannattaa käyttää säädöllä ja astenäytöllä olevaa ajoituslamppua tai erillistä esim.BOSCH testeriä jolla saadaan tarkka ennakko.
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #17
      Originally posted by Väntsä View Post
      Laitat ajoituslamppuun ennakoksi 22 astetta. Sillon välähtää oikeaan aikaan..
      Aha, eli tartten hiukan basic lamppua paremman siis. Pihkura...

      Comment

      • bme535
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 105
        • Jkl

        #18
        Originally posted by djanni View Post
        Jos oletetaan, että sytytys ei ole jostain syystä kohdallaan, niin miten se saadaan takaisin paikalleen? Onko silloin jokin muukin poissa paikaltaan? Tuli vain mieleen kun itsellä kone kuulostaa siltä kuin sytytys tulisi vähän jäljessä...
        Kun jakoketju venyy ja jos kansi tasohiotaan, pelkästään nokka-akselin ajoitus myöhäistyy.. Siis jos kyseessä on motronic-malli.
        E34 535 tic

        Ex:
        E34 525 tds Touring
        E30 320i Touring
        E34 535i
        E30 325i
        E12 518
        E30 316 -> 318i

        Comment

        • Sturmovik
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 360
          • häme

          #19
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Aha, eli tartten hiukan basic lamppua paremman siis. Pihkura...
          Minkäslainen se sun "basic lamppu" on?:think
          Kenties taskulamppu?

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #20
            Originally posted by Sturmovik View Post
            Minkäslainen se sun "basic lamppu" on?:think
            Kenties taskulamppu?
            Jopas repesin! Ei vielä mikään, mutta Bilteman lampun meinasin hakea. Siinä ei ole muuta säätöä kuin sylinteri luku. Mikä virka sillä muuten on? Joutuu vissii hakemaan Motonetistä Hellan lampun.

            Comment

            • Väntsä
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 62
              • Seinäjoki

              #21
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Jopas repesin! Ei vielä mikään, mutta Bilteman lampun meinasin hakea. Siinä ei ole muuta säätöä kuin sylinteri luku. Mikä virka sillä muuten on? Joutuu vissii hakemaan Motonetistä Hellan lampun.
              eikö noissa ole kaikissa se ennakon säätö? MItäs virkaa sillä muuten olis? :think

              Comment

              • Sturmovik
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 360
                • häme

                #22
                Originally posted by Väntsä View Post
                eikö noissa ole kaikissa se ennakon säätö? MItäs virkaa sillä muuten olis? :think
                Joo tätä mä kans tässä hain Kyllä ne bilteman ajotuslamput on ihan samanlaisia ollu kun muutkin, siis luonnollisesti ennakonsäätö persiissä. Laadusta en sitten tiedä mitään.....

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  Originally posted by Väntsä View Post
                  eikö noissa ole kaikissa se ennakon säätö? MItäs virkaa sillä muuten olis? :think
                  Originally posted by Sturmovik View Post
                  Joo tätä mä kans tässä hain Kyllä ne bilteman ajotuslamput on ihan samanlaisia ollu kun muutkin, siis luonnollisesti ennakonsäätö persiissä. Laadusta en sitten tiedä mitään.....
                  Kuulemma ei ole muuta kuin sylinteriluku säädin. Kaverilta joskus lamppua lainasin, siinä ei ollut mitään säätöä, aiina välähti kun ykkönen sytytti. Mutta mikä virka sillä sylinteriluku säätimellä on?

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #24
                    Joo, eli läheskään kaikissa ajoituslampuissa ei ole mitään ennakko/myöhäistys mekanismia, vaan ne välähtävät silloin kun kipinä tulee.

                    Ihminen, joka ei kykene ymmärtämään miten tuollaisella lampulla ennakko säädetään kerratkoon teoriansa.

                    Sylinteri määrän valinta kytkin ei yleensä muuta lampun toimintaa millään tavalla, koska tarkkaillaan vain yhden sylinterin kipinöintiä, joissain lampuissa on kärkien kosketuskulman mittaus samassa, kosketuskulman tarkastelua varten valitaan sylinterimäärä.

                    Kärjettömällä sytytyksellä varustetuissa autoissa ei ole kosketuskulmaa.

                    EDIT: Master, eli siellä missä on YKK merkkikin on tod. näk. myös sytytysmerkki(penareissa yleensä Z) sen tulisi olla juurikin sen ennakon kohdalla, mikä säätöarvoissa on mainittu tietyllä kierrosluvulla.
                    Last edited by Rocla; 03-01-2007, 17:58.
                    Olli.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #25
                      Joopa joo.

                      Mites nuo tulpan johdot, alkuperäisissä on resistori siinä päässä. Mitäs tapahtuu, jos korvaan johdot kupari ytimisillä tulpanjohdoilla? Niissä ei paljon resistanssia ole. Miksi tulpan johdoissa pitäisi olla resistanssia?

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #26
                        Originally posted by Rocla View Post
                        EDIT: Master, eli siellä missä on YKK merkkikin on tod. näk. myös sytytysmerkki(penareissa yleensä Z) sen tulisi olla juurikin sen ennakon kohdalla, mikä säätöarvoissa on mainittu tietyllä kierrosluvulla.
                        Siellä dampperilla on merkit I O ja mikäs perkele se viiminen olikaan... Olisko ollut T. SItten siellä on myös tappi ja anturi sille. Mitä tietoa L-jet ottaa siitä?

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Mitäs tapahtuu, jos korvaan johdot kupari ytimisillä tulpanjohdoilla? Niissä ei paljon resistanssia ole. Miksi tulpan johdoissa pitäisi olla resistanssia?
                        Itseäni valistaen. Alkuperäiset on kupari ytimellä ja lähes ilman resistanssia, siksi niissä päissä on vastukset. Nyt uudet silikooni johdot, joissa vastus on siinä johdossa. Mitä pitempi johto, sitä enempi vastusta, eli kutos pytty saa pienemmän kipinän kuin ykkönen...

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #27
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Siellä dampperilla on merkit I O ja mikäs perkele se viiminen olikaan... Olisko ollut T. Sitten siellä on myös tappi ja anturi sille. Mitä tietoa L-jet ottaa siitä?
                          Jatketaan itsensä valistamista. Dampperilla on merkit O I T, eli tuo I on se yläkuolokohdan merkki, oikeastaan siis vain pysty viiva. Mutta oikean ennakon osoittama Z puuttuu. Z=Zund, eli sytytys.

                          Tuo anturi lukee siitä tapista yläkuolokohdan, joten kun auto on kiinni testerissä niin näytöllä näkyy oikea YKK.

                          Joten nyt täytyy tehdä Z merkki sinne tai hommata ajoituslamppu jossa ennakkosäätö. Miten muuten se lamppu voi ennustaa koska ykkönen sytyttää ja väläyttää valon etukäteen?

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #28
                            Valistetaan lisää, vauhtipyörässä OLI ne oikeat merkit. Nyt kun on toinen vauhtipyörä niin eipä ole enää...

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16495
                              • Asikkala

                              #29
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Jatketaan itsensä valistamista. Dampperilla on merkit O I T, eli tuo I on se yläkuolokohdan merkki, oikeastaan siis vain pysty viiva. Mutta oikean ennakon osoittama Z puuttuu. Z=Zund, eli sytytys.

                              Tuo anturi lukee siitä tapista yläkuolokohdan, joten kun auto on kiinni testerissä niin näytöllä näkyy oikea YKK.

                              Joten nyt täytyy tehdä Z merkki sinne tai hommata ajoituslamppu jossa ennakkosäätö. Miten muuten se lamppu voi ennustaa koska ykkönen sytyttää ja väläyttää valon etukäteen?
                              Miten niin lamppu ennustaa, kyllä se välähtää silloin kun kipinä tulpassa?

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                #30
                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                No joo, en nyt ihan urpo ole. Mutta millä tiedän, että on 22astetta? Onko siellä joku asteikko koneenkyljessä? Vai vain merkki lohkossa ja vauhtipyörässä?
                                Ja en pitänyt sua noin urpona... Yleispätevästi yritin jotain selitellä. Välillä tuntuu että itse on ihan urpo....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎