Announcement

Collapse
No announcement yet.

535:ssä M5:n kansi???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #16
    No on tasan kaksi eri asiaa ahtaa konetta ja kierrättää konetta. Vaikka teholukemat niinkin ovat samat, niin esim. kampuraan kohdistuvat vaatimukset ovat kovasti erilaisia. Korkeammilla kierroksilla rupeaa esiintymään erilaisia värinöitä ja resonansseja tuollaisessa pitkässä kampurassa. Ja kun kierrosnopeudet kasvaa, niin samalla keskimääräinen männännopeus kasvaa. Tämä asettaa kiertokangille taas erilaisia vaatimuksia. Sitten kovasti ihmettelen, että miten S38 kannen saa pelaamaan vakioilla M30B35 männillä? Luulisi että neliventtiilikannen takia mäntien lakien muotoilu on aivan erilaista kun tavallisessa 12 venttiilisessä koneessa. Että ei sitä kantta noin vain heittämällä siihen vakiokoneeseen laiteta.

    En ole näitä koneita sen kummemmin availlut tai tutkinut, mutta järjellä kun miettii, niin on siinä muutama mutka matkassa.

    Comment

    • sqxo
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 902
      • no man's land

      #17
      Ja tehoistahan ON varmasti penkityspaperit.. :roll: :wink: :lol:

      Comment

      • uuniperuna
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 378
        • Joensuu

        #18
        No ei helvetissä tuo voi olla mahdollista pelkällä tollasella hommalla. Vakio 535i bemussa on 211hp niin ei siihen sentään 100 heppaa tule lisää.
        Sitä saa mitä tilaa...

        Comment

        • Guest's Avatar

          #19
          M30B35 EI ole mahdollista laittaa M5:sen kantta, koska jäähdytys ja voitelukanavat ovat eri kohdilla ja vieläpä kannenpultitkin ovat eri kohdalla :lol: :lol:

          Comment

          • Maza
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 4321
            • Kannus/Kokkola

            #20
            M30B35 EI ole mahdollista laittaa M5:sen kantta, koska jäähdytys ja voitelukanavat ovat eri kohdilla ja vieläpä kannenpultitkin ovat eri kohdalla
            Faktaa vai fiktiota ? Minun tietääkseni ovat kyllä ihan kohdallaan...

            Comment

            • mph178
              Bimmer Rookie
              • Aug 2002
              • 125
              • Vantaa

              #21
              M5:ssa ja 3,5litr. M30:ssa on sama lohko. M5:sen lohkoon on vain lisätty letkuliitos öljynkerääjälle ja poraus on tietenkin eri. Mutta s38 on tehty m30 lohkolle.

              Comment

              • vexu524tdic
                BTCF Member
                • Jan 2004
                • 776
                • Gallia = Kinnula

                #22
                No ajatellaanpas asiaa näin: Olisiko BMW Motorsport valmistanut / valmistuttanut oman lohkon mallia S38? No ei takuulla ole, vaan muokannut hieman jo olemassa olevaa, hyväksi todettua m30 lohkoa.
                Eikös suomessa ole 1kpl 3.0csl 24valve... Miettikääpäs sitä!
                e70 X5 3.0sd -08
                f30 320i xdrive -16
                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                e30 316 -88 2,2TIC M10
                e21 323i -81 ruostekasa...

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #23
                  Lisää vettä myllyyn:

                  M88-moottorin kansi sopii M30 moottoriin. M88 on 3,5-litrainen 24V M-Power-moottori, jota käytettiin E28 M5 ja E24 M635CSi:ssä.

                  S38, jota on kahta eri versiota, 3,6-litrainen ja 3,8-litrainen, ja käytettiin vain E34 M5-mallissa, on eri moottori kuin vanhempi M88. Tämän moottorin osien sopivuudesta M30-moottoriin en tiedä.


                  Comment

                  • vexu524tdic
                    BTCF Member
                    • Jan 2004
                    • 776
                    • Gallia = Kinnula

                    #24
                    No tämä selittää m30 moottoreiden muutokset 24 venttiilisiksi...
                    En muistanutkaan tuota m88 ja s38 eroavaisuutta :oops:
                    e70 X5 3.0sd -08
                    f30 320i xdrive -16
                    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                    e30 316 -88 2,2TIC M10
                    e21 323i -81 ruostekasa...

                    Comment

                    • eeki
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1966
                      • HKI

                      #25
                      Aavistuksen verran ehkä offtopikkia, mutta...
                      Teoriassa olisi siis mahdollista saada M5-tekniikka (jopa ahtimella) kilpiin E30 koriin... M30 2.8, 3.0 tai 3.3 lohko (M5 sisuskaluilla ja tarpeellisilla muutoksilla toki), M5 kansi - tätä yhdistelmäähän ei ole tehtaalta olemassa papereiden mukaan, eli pitää tehdä tehomittaukset. Samaan syssyyn voi sitten pistää ahtimenkin. Eri asia on sitten miten tuosta hirviöstä saa edes penkissä alle 204 heppaa ettei tehorajat paukkuisi. :lol:

                      Tietysti voi miettiä mitä järkeä koko hommassa olisi kun Mazallakin on nyt M30-tekniikalla ilman cooleria ja ahtopaineongelmien kanssa yli 400 heppaa ja (realistisena) tavoitteena 600hp - mihin siinä enää tuota neliventtiilikantta tarvitaan? Mutta hauska ajatus kuitenkin. :wink:
                      Ducati 998 -02 //

                      Comment

                      • Saku
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 343
                        • Jkl

                        #26
                        Originally posted by MikkoV
                        mutta eiköhän se huipputeho tuu ennen sitä 7000rpm,
                        6900rpm S38B36. Pikku puuhastelulla varmaan kansi käy M30. Varmasti puuhaa ja epävarmuutta sen verran paljon ettei homma kannata, koko motti vaihtoon.
                        E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

                        Comment

                        • mph178
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2002
                          • 125
                          • Vantaa

                          #27
                          Originally posted by Bullitt
                          Lisää vettä myllyyn:

                          M88-moottorin kansi sopii M30 moottoriin. M88 on 3,5-litrainen 24V M-Power-moottori, jota käytettiin E28 M5 ja E24 M635CSi:ssä.

                          S38, jota on kahta eri versiota, 3,6-litrainen ja 3,8-litrainen, ja käytettiin vain E34 M5-mallissa, on eri moottori kuin vanhempi M88. Tämän moottorin osien sopivuudesta M30-moottoriin en tiedä.
                          Pieni korjaus. M88 konetta käytettiin M1:ssä. E28 M5:ssa ja e24 M635:ssa oli koneena s38b35. S38 malleja löytyy b35, b36 ja b38 8)

                          Comment

                          • Shuko
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 739
                            • Forssa

                            #28
                            Originally posted by mph178
                            Pieni korjaus. M88 konetta käytettiin M1:ssä. E28 M5:ssa ja e24 M635:ssa oli koneena s38b35. S38 malleja löytyy b35, b36 ja b38 8)
                            Miksiköhän bmwworld.com ynnä muut saitit sanoo, että noissa käytettiin M88/3 konetta.

                            "From 1985 to 1987 the M88 was used in the 5 Series M5 Sedan and from 1983 to 1989 in the 6 Series M635CSi Coupe. The engine was designated M88/3 and produced 286 bhp."

                            G31 520d M-Sport '18
                            Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #29
                              Originally posted by Shuko
                              Originally posted by mph178
                              Pieni korjaus. M88 konetta käytettiin M1:ssä. E28 M5:ssa ja e24 M635:ssa oli koneena s38b35. S38 malleja löytyy b35, b36 ja b38 8)
                              Miksiköhän bmwworld.com ynnä muut saitit sanoo, että noissa käytettiin M88/3 konetta.

                              "From 1985 to 1987 the M88 was used in the 5 Series M5 Sedan and from 1983 to 1989 in the 6 Series M635CSi Coupe. The engine was designated M88/3 and produced 286 bhp."

                              http://www.bmwworld.com/engines/m88.htm
                              Tuommoinen osui silmiin:
                              M88/1 I6 3453 277@6500 33,6@5000 Kugelfischer E26/M1

                              M88/3 I6 3453 286@6500 34,7@4500 Bosch DME E24/M635CSi E28/M5
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              • Shuko
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 739
                                • Forssa

                                #30
                                Muuten, tekeekö pelkkä venttiilien tuplaus noin paljon (220->286)? Ei varmaan, mutta mitä muuta eroa noissa on? puristussuhde?

                                Pitäisi tolla omalle M30B35:lle kans tehdä jotain jossain vaiheessa, kun tekee konerempan ihan kilometrien takia. Joku asiantuntija voisi antaa kattavan listan mitä kannattaisi (laita solmu/vaihda koko motti -komentteja en kaipaa). Seetit, porttaus ja mitä muuta? Kaikki, pienimmätkin, vinkit ovat tervetulleita. Tehojen perässä ei niinkään olla juoksemassa, mutta kunhan ny eivät ainaka tipu. :wink:
                                G31 520d M-Sport '18
                                Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎