Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B30 sekoilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    M30B30 sekoilee

    Eli ongelma on seuraavan kaltainen: Pari kertaa tässä syksyn aikana on kulutusmittari pompannut kesken ajon yli 20 l/100km ja tämän jälkeen auto tyhjäkäynnillä sammuu liikaan bensaan.

    Ruiskuboksi ja lämpöanturi vaihdettu, ei vaikutusta. Nyt ongelma ei ole noussut esille pariin viikkoon, mutta kone vie bensaa muutaman litran normaalia enemmän sataselle, kulutus kuitenkin laskee kun ajaa korkeilla kierroksilla (5000rpm) muutaman kilometrin. Lamda sijaitsee kaukana ja autossa ei ole katalysaattoriakaan, joten oiskohan tuon happianturin herääminen vähän verkkaista? Eikai tuo lambda kuitenkaan pysty tuota alkuperäistä erittäin runsasta bensan saantia aiheuttamaan, eihän? Myös pakokaasuissa meinaa bensa haiskahtaa ja savutuskin on aiempaa runsaampaa. (ei onneksi imelää eikä sinistä, puuh..)
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Ajelin tuossa sitten saman lenkin lamdan kanssa ja lambdapistoke irti. Lambdan kanssa 18 kilometriä 9,7l/100km keskikulutus, ilman lamdaa 8,3l/100km.. eikai tuon ihan noin pitäis mennä
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • mukko
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 5965
      • Uleåborg

      #3
      ex E30 325i touring teki ihan samaa, joten tuli ajeltua ilman lamdaa. Tosin, olihan siihen sitten myöhemmin nakattu M50b25 suuttimet ja imm-säädetty 'sopivaksi'. Kuitenkin toimi ok ilman lamdaa, soppaa ei menny liikaa ja vedotkin oli tallessa.

      edit: niin joo, nahkahousutrokarin lastukin oli paikallaan, lastun merkistä / spekseistä ei tietoa mutta varmaan ohitti lamdan jollain muotoa (lamda oli n. 6kk vanha..)
      Last edited by mukko; 08-11-2006, 21:13.
      -- Official member of BTCF-Sauna Team --

      Save the World, Fuck The Fuel Economy
      Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Laitoin tuossa iltasella uuden etuputken kiinni autoon. Vanhassa oli lambda aika tiukasti kiinni ja kun se vihdoin irtosi, niin oli aivan musta ja karstainen. Laitoin katalysaattoreilla varustetun etuputken kiinni ja lämmittelin vielä siitä löytyvän lamdan punahehkuiseksi ("herättely"). Pakoputki tiukasti kiinni ja kaks asiaa muuttu. Ensinnäkin katalysaattorit hiljentävät pakoääniä rosteriputkeen verrattuna aika mukavasti ja toisekseen uus käytetty lambda tiputti bensan kulutuksen tuossa testipätkällä nyt 8 litraan. Alavääntöäkin tuli lisää ja savutus sekä bensan tuoksu väheni, ellei jopa hävinnyt kokonaan. Pikkuisen vielä ahistaa josko tuossa pakosarjassa olis vuotoa, joka sotkee ton ruiskuboksin. Ainakin pakosarjan tiivisteet on aika rispaantuneet, mutta vuotokohtaa ei ainakaan silmämääräisesti löytynyt.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎