Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sitkeä perhana = MITEN KEINUVIPUAKSELI IRTI? m20b20

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    #46
    Originally posted by 318is^^ View Post
    terve. nasahti tuossa revitellessä 1 pannun kohalta keinu katki (imu).. kyselisin siis että lähteekö se tanko joka pitää keinuja niin vaan syyläriä kohden irti vai liikkuuko molempiin suuntiin oon yrittäny liikutella sitä mutta ei inahdakkaan ja mistä sais halvimmalla alkuperäisiä uusia keinuja tohon nokkaki on kulunu aika pirusti kone siis m20b25 ??
    Kyllähän se liikkuu molempiin suuntiin... jos kone on paikallaan (luultavasti on) niin rintapelti tulee tielle, tilaa kannen ja rintapellin välissä ~2.5cm, ei mahdu keinuvipu nousemaan akselin ja kannenpultin/akselipesän välistä.

    E30 kyseessä.

    E: jaa sulla tais ollakin E34 korisessa, siitä en osaa sanoa tilan puolesta mitään.
    Last edited by Guest; 04-11-2010, 13:57.

    Comment

    • 318is^^
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 38
      • suomi

      #47
      joo e34 kyseessä mahtuu tulemaan kyllä pois kun on vielä 1sylinterin kohalta on mennyt mutta miten ihmeessä sen painaa takasin kun sinne ei palio naputtamaan mahdu mitenkään siis kun painaa tulipeltiä vasten sen

      Comment

      • Guest's Avatar

        #48
        Originally posted by 318is^^ View Post
        joo e34 kyseessä mahtuu tulemaan kyllä pois kun on vielä 1sylinterin kohalta on mennyt mutta miten ihmeessä sen painaa takasin kun sinne ei palio naputtamaan mahdu mitenkään siis kun painaa tulipeltiä vasten sen
        Akseli ensin kunnolla puhtaaksi siitä tervaantuneesta öljymoskasta, ja kaikki lukitukset + kannen päissä olevat kumitutit pois (akseleiden kohdalla), ja sievästi nitkuttelee / pyörittelee akselia eri asentoihin.

        Omassa lähti keveimmin liikkumaan kun pyöräytti ~n. puoli kierrosta eri asentoon, syytä tuohon ei keksitty.

        Comment

        • 318is^^
          Bimmer Rookie
          • Mar 2010
          • 38
          • suomi

          #49
          joo. palioko oot laittanu välystä venttiileihin kylmänä? oisko 0,20 hyvä nokkaki niin saakelin kulunut että vois tilata uuden nokka akseli setin tässä ko saa hynää

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16497
            • Asikkala

            #50
            Originally posted by 318is^^ View Post
            joo. palioko oot laittanu välystä venttiileihin kylmänä? oisko 0,20 hyvä nokkaki niin saakelin kulunut että vois tilata uuden nokka akseli setin tässä ko saa hynää
            Imupuolella voi olla 0,20. Pako 0,25. Ohjearvo kummallekkin on 0,25. Ja sitten oikeasti kylmänä säädetään ne venat.

            Comment

            • 426Hemi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2008
              • 621
              • Pälkäne

              #51
              Itsellä menossa kanssa e34 m20b25 venakoneistoremontti, jossa uutta tulee nokka+keinut+niiden akselit. Syynä varmaan vajaa puoli miljoonaa ajetut osat jotka oli myös sen näköiset, ja yhdestä keinuvivusta irtosi lopulta se liukupinta. Oli muuten mielenkiintoista ajaa yksi pakovena kokoajan kiinni kotiin.

              e34:een samaa hommaa tekeville voin antaa vinkin että melkein kannattaa kansi irroittaa ku tohon hommaan ryhtyy. Vaikka keulasta purkais kaiken irtoovan tieltä, silti ainakaan imupuolen akseli ei mahdu tulemaan ulos (pakopuoli vielä paikallaan hienosti jumissa), joten kone täytyy löysätä kiinnikkeistään ja tunkata ylös että akseli mahtuu tulemaan sen lukkopellin tms ohi. No, ainakin toivon niin koska en vielä kokeillut (irroitusvaiheessa sahasin akselin katkia kun oli puoliks kannen ulkopuolella).

              Pakopuolen akseli on melkosen jumissa tuola kannessa, kaikkia täältäkin löydettyjä vinkkejä + omia sovelluksia on kokeiltu, mutta loppuratkasu tulee olemaan niin että täytyy pilkkoa se akseli kylmästi sinne kanteen ja naputella paloina pihalle. Luonnollisesti tossa pelottaa se metallisilpun määrä mikä sinne kanteen pyrkii joutumaan mutta täytyy suojata huolellisesti paikat ja ties millä magneettivirityksillä koittaa onkia se "perille" päässyt silppu sieltä mäelle.
              ex: viitisenkymmentä bmw+muut

              Comment

              • longi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2009
                • 50
                • Vantaa

                #52
                Jatketaan vanhaan aiheeseen.
                Vaihdoin omaan e28 m20b20 moottoriin vesipumpun ja olisi tarkoitus vaihtaa myös keinuvipuakselit ja keinuvivut.

                Nokka-akselin hihnapyörän läpi ei akselit mahdu tulemaan. Siinä vain 2 reikää eikä nekään linjassa akseleiden kanssa.

                Ostin kesällä toisen kannen ja siinä oli erilainen hihnapyörä.

                Voiko tuon pyörän vaihtaa alkuperäisen tilalle? Siinä on useampi reikä, jonka kautta saisi akselit tulemaan pois? Ei tarvitsis purkaa hihnaa pois jos saisi toisen pyörän paikalleen vain löysäämäällä kiristimen.

                Irtokannessa olevassa nokka-akselissa vihreä maali-tunnus. Mitä meinaa?

                Kuvat pyöristä:
                Attached Files

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #53
                  Vaihtoon vain nokkapyörä, vanhamalli pois ja uudempi tilalle

                  Älä edes yritäkkään sen hihnapyörän läpi mitään akselia läpi edes yrittämäänkään. Ota nokkahihnapyörä pois ja se peltinen on vanha malli ja se uudempi alumiinivalu malli sinne loppu vaiheessa kiinni, menee sinne heittämällä. Jos vaan vaihdat keinuvipuakselit ja keinuvivut (BMW-orggis tai FebiBilstein) ja jos et muuta tee vaihda nokkaakselin stefa ja o-rengas. Joka on omassa alumiini yksikössään kiinni ota irti kaksi 6mm pulttia ja kampea se ympäriltä tasaisesti naputellen pois, sen ulko kehällä on O-rengas ja se myös uusiksi stefan lisäksi.
                  Tarkista myös keinuihin tulevat epäkeskorullat joissa on 3mm reijät säätöä varten, katso niiden kuluneisuus siitä kohtaa mikä tulee ventiilinpäätä vasten. Jos em. on syöpymää tai se ympyrän muoto on suoristunut ettei sen säätö ole progressiivinen vaihda kaikki epäkeskorullat. (itse uusin myös 6mm pultit ja lukitus mutterit orginaalina BMW osina. Sen verran keinuvipu tekniikasta jos ne on kuluneet ei niitä missään tapauksessa pidä alkaa hiomaan tasaiseksi, koska silloin lähtenyt tavara jo sitä ennen on tehnyt sen, että keinujen kulma muuttuu ja se alkaa murtamaan ja siksi se sen takia ne katkeaa. Eli silloin kun keinuvivut ovat kuluneet, toimenpide silloin on, että kaikki keinuvivut silloin vaihtoon. Mikään ei kestä satoja tuhansia kilometrejä ja juuri nuo keinuvivut on normi kuluvaa osaa ja yksikin katkeaa niin se tarkoittaa kaikkien vaihtoa, ei ole oikotietä onneen. Itse pidän hyvinä näitä moottoreita M20B25 ja M20B20 ne on ns. Läskiremmikoneita, nämä ovat yksi parhaimpia moottoreita ja ne on helppo huoltaa ja jopa korjata.


                  Originally posted by longi View Post
                  Jatketaan vanhaan aiheeseen.
                  Vaihdoin omaan e28 m20b20 moottoriin vesipumpun ja olisi tarkoitus vaihtaa myös keinuvipuakselit ja keinuvivut.

                  Nokka-akselin hihnapyörän läpi ei akselit mahdu tulemaan. Siinä vain 2 reikää eikä nekään linjassa akseleiden kanssa.

                  Ostin kesällä toisen kannen ja siinä oli erilainen hihnapyörä.

                  Voiko tuon pyörän vaihtaa alkuperäisen tilalle? Siinä on useampi reikä, jonka kautta saisi akselit tulemaan pois? Ei tarvitsis purkaa hihnaa pois jos saisi toisen pyörän paikalleen vain löysäämäällä kiristimen.

                  Irtokannessa olevassa nokka-akselissa vihreä maali-tunnus. Mitä meinaa?

                  Kuvat pyöristä:

                  Comment

                  Working...
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎