Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20 nokka-akseleista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pts
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 478
    • nummela

    m20 nokka-akseleista

    minkähän verran mahtaa olla asteita/nostoa m20b25 nokka-akselissa
    bmw e30 823hv/860nm
    1/4mile 8.9/247
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    #2
    Asteita on 260 tietämiin, jossain taidettiin väittää jopa 256.
    E39 ja E91

    Comment

    • Racink
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 840
      • Jkl

      #3
      Katittomassa 260 ja katillisessa 264, nostoa n.9mm venttiililtä.Varmaa tietoa ei ole eli kuulopuheiden mukaan nämä arvot.

      Comment

      • jarci
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 783
        • Sawo

        #4
        m20 nokka-akseleista

        pitäs uusia tohon m20b25:seen nokka, kuluneisuuden takia.
        nyt tässä samalla tullu mietittyä että olisko järkevää laittaa kerralla kireempinokka.

        tietääkö joku pystyykö vakionokasta tekemään kireämpää missään päin suomea? mitähän kustantaa? vai kannattaisko hiotuttaa vain naarmut pois?

        vai kannattaisko ostaa suoraan "tehdasvirinokka", kaveri tuohon pisti jo linkinkin mitä se suositteli. http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_w...roducts_id=305

        jos joku viitsii kertoa enemmänkin noiden asteiden, ja nostojen, overlap:in merkityksiä nii saa kirjottaa mitkä kävis tuohon vakio autoon. itse en ole niin perehtynyt
        Nykyisin mennään X3 E83

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #5
          Originally posted by jare ///M3 View Post
          pitäs uusia tohon m20b25:seen nokka, kuluneisuuden takia.
          nyt tässä samalla tullu mietittyä että olisko järkevää laittaa kerralla kireempinokka.

          tietääkö joku pystyykö vakionokasta tekemään kireämpää missään päin suomea? mitähän kustantaa? vai kannattaisko hiotuttaa vain naarmut pois?

          vai kannattaisko ostaa suoraan "tehdasvirinokka", kaveri tuohon pisti jo linkinkin mitä se suositteli. http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_w...roducts_id=305

          jos joku viitsii kertoa enemmänkin noiden asteiden, ja nostojen, overlap:in merkityksiä nii saa kirjottaa mitkä kävis tuohon vakio autoon. itse en ole niin perehtynyt
          Mitä noita hiottuja virinokkia olen nähnyt ja kokemuksia niiden käytöstä kuullut, niin pääasiassa niistä saat ainoastaan harmia. Saattaa olla esim. sylinterien välillä eroa millä nokankulmalla venttiilit alkaa avautumaan ym. kivaa, hyvinkin tehtynä vaatinee säädettävän nokkapyörän, että koneen saa kunnolla säätöihin.

          Tällä foorumillakin moisia luulisi olevan/olleen käytössä, kokemuksia vaan peliin.

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Jos saat jostain hyvin tehdyn kireän nokan ja haluat hieman lisätehoja alatehojen kustannuksella, ota vaan MUTTA konettasi pitää hieman säätää. Jos siula on motronicci tai muu ruisku, homma on astetta hankalampi. "Vanhassa" jakajallisessa moottorissa säädöt on helppoja tehdä.

            Tässä lyhyesti säätötoimenpiteet että tehoja ei katoa ja päästötkin pysyy vielä kasassa:

            - Tyhjäkäyntiseosta pitää rikastuttaa jotta se palaa kunnolla (muuten epätasainen tyhjäkäynti ja päästöarvot nousevat)
            - Virranjakajan (tai boksin) säätämää moottorin KESKIPAKOENNAKKOA pitää säätää pienemmäksi: tiukempi nokka vaatii pienemmän KOKONAISENNAKON. Alipaine-ennakkoakin voi joutua säätämään muttei välttämättä
            - Kokonaisennakkoa joutuu muuttamaan alakierroksilla suuremmaksi jotta seos ehtii palaa kunnolla ja yläkierroksilla pienemmäksi koska täytös paranee (palaa paremmin)
            - Moottorin seosta pitää rikastuttaa korkeilla kierroksilla (missä tehotkin kasvavat) ettei mene laihalle (verrattuna vakionokkaan).

            Jos omaat virranjakajallisen mallin, voit mitata penkissä moottorin tehot eri ennakoilla ja muodostaa näiden perusteella virranjakajaan yksilöllisen ennakon virranjakajan testauspenkissä
            Jos autossa on ruisku joka säätää sekä seosta että sytytystä elektronisesti, se pitää ohjelmoida uudelleen.

            Kireällä nokalla suurin muutoskohde on kokonaisennakko joka muodostuu perusennakosta, keskipakoennakosta ja alipaine-ennakosta.

            Jos haluat koko kasasta hyvin toimivan, säätö maksaa.

            Comment

            • kölbertti
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 45
              • vieremä

              #7
              no eikös toi homma onnistu kun laittaa kireen nokan säädettävän nokka pyörän suuttimet ja isomman massa mittarin??? ei ehkä liian kallista??? paitsi tietysti köyhille kaikki on liian kallista vai mitä jare

              Comment

              • Vilikki
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 6309
                • Raahe

                #8
                en suosittelis laittamaan hiottua nokkaa tuollaiseen käyttömoottoriin joka tunnetusti kuluttaa nokka-akselia. Kyllähän hiomallakin saa hyvän mutta kestävyys kärsii sillä pinnasta vähenee se kova pinnoite joka estää sitä kulumista. Muutenkin katukäyttöön on aika turhaa laittaa virinokkaa kun kuitenkin ajellaan alavääntöä käyttäen joka tulee kireällä nenällä vähenemään.
                BMW e36 316i Turbo Compact

                Comment

                • kölbertti
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 45
                  • vieremä

                  #9
                  eikös ne ruisku hitsaa ne nokat ensin ja sitten hio ne???

                  Comment

                  • Sd
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2002
                    • 156
                    • Turku

                    #10
                    M20 nokka-akseli?

                    saako kuvissa näkyvillä numeroilla tiedon mikä nokka kyseessä? Mitään muita numerosarjoja ei nokassa ole. nostoa nokalta mitattuna 7mm. ja nokka on siis M20B20 l-jet kannessa. ja kuinka paljon vakio männän laessa on työstövaraa. esim. venttiilitaskuille?
                    Attached Files
                    BMW E30
                    MB

                    Comment

                    • Sd
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2002
                      • 156
                      • Turku

                      #11
                      kellään tietoa?!
                      BMW E30
                      MB

                      Comment

                      • Golde
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2006
                        • 149
                        • nilsiä

                        #12
                        kysysin tässä samassa että onko 325 ja 323 samat nokat?? että käykö 323sen nokka 325seen.. ?
                        E39 530d, E39 540ia.

                        Comment

                        • tagagummi
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 156
                          • kännykkä town

                          #13
                          m20b25 nokka-akseleita on vakiona kahta. 260 ja 264 asteisia. toinen on kat mallin nokka ja toinen tietenkin ei kat vehkeeseen. en nyt muista kumminpäin mutta olen tämän kirjoittanut ennenkin tänne joten searchilla luulis löytyvän.
                          Näitä kahta nyt voisi vielä käyttikseen harkita mut ei mitään hiottua virinokkaa, siis käyttikseen.

                          Comment

                          • Krynx
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 908
                            • á la Temmes

                            #14
                            Tuo linkistä löytyvä keppi on luultavasti Enemin? Ja ainakin enemin sivuilta katsottuna kepin käyttöalue 2500-6500rpm. Eli eiköhän tuo aika loistava virinokka ole käyttökinneriin. Mutta tietenkin penkissä pitää säätää niinkuin edellä on mainittu. Itsellä on joku grane camssin (nyk.cat cams) olikohan jopa päälle 280 ast. muita speksejä en muista koska nokkakortti ei ole tallessa. Ja kyllä se hyvin normiajossa pelaa. Kulutuskin on jopa pienempi kuin kuin vakiona. Tosin koneelle on muutakin tehty kuin se keppi vaihdettu.
                            E39 525d -00
                            E39 523i-96
                            E30 316 -86

                            Comment

                            • pts
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 478
                              • nummela

                              #15
                              omassa m20b25 moottorissa on vakiosta hiottu nokka 289 asteinen ja nostoa tais olla 10mm paikkeilla. tyhjäkäynti on hieman korkea/epätasainen mutta eipä juurikaan haittaa. kyllä nuo hiotutkin kestää kunhan ne vaan nitraa.
                              bmw e30 823hv/860nm
                              1/4mile 8.9/247

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎