Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B20 paha käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #16
    Mitattiin tuossa aiemmin kyseisen auton ilmamäärämittari. Ohmimäärä muuttui koko matkalla, mutta jotenkin nurinkurisesti. Alussa oli matala, keskellä korkea ja lopussa matala. Testattiin samalla kahdesta muusta mittarista, jotka tosin olivat l-jetin (parempien puutteessa) mutta niissäkin asteikko meni samalla tavalla. Näin ollen itse mittarin oletettiin olevan kunnossa.

    Lämpöanturin arvot on just niin kuin pitääkin.

    Kun röpötys alkaa tyhjäkäynnillä, lambdan näyttää arvoksi 0,8. Normaalissa toiminnassa se on 0,7 ja moottorijarrutuksessa menee nollaan. Muuten ruisku tuntuu toimivan täysin normaalisti. Eli lambda toimii, vaihdettu uusi.

    Comment

    • lucifuge
      Newbiemmer
      • Jul 2006
      • 1

      #17
      Onkos, tälle vialle löytynyt selvyyttä? Lainaan tätä topicia, kun itsellä ilmeni samankaltaista vikaa. Auto on 535iA -90. Eilen ajelin kujilla 40km/h, kun yhtäkkiä kesken ajon uuvahti. Auto pysyi käynnissä, mutta kierroksia ei suostunu oikein ottamaan, sain kuitenkin ajettua vaivoin kaasua polkemalla vähän syrjempään, kun ei keskelle kylää kehdannut lyödä parkkiin. Hinaamalla kotiin (ei onneksi pitkä matka) ja tutkimaan.

      Auto käyttäytyy seuraavasti: Starttaa terhakkaasti, mutta lähtee vaivalloisesti käyntiin, tyhjäkäyntiä käy heikosti ja kuullostaisi, että ei käy kaikilla, tai sitten muuten vaan tosi huonosti ja "röpöttäen". Jos painaa kaasua suoraan niin uuvahtaa, mutta "herkuttelemalla" kaasupolkinta, saa kierroksia nostettua ja kun pudottaa takaisin tyhjäkäynnille, käy vähän aikaa röpötellen ja sammuu.

      Aiemmin esiintynyt nykimistä 2000 kierroksilla ja aloinkin heti epäilemään ilmamäärämittaria. Mittasinkin sen heti ja sain samankaltaisia tuloksia kuin TheLoial. Ohmimäärä muuttui todellakin nurinkurisesti. Otinkin ylös arvot. Kun läppä kiinni, arvo n. 620, puolessavälin n. 850 ja auki n. 450. Läppää liikuttaessa arvot "huopasi" ylös/alaisin kokoajan. Alfamerin oppaan mukaan tuon vastuksen tulisi nousta läppää avattaessa, joten mitenkähän lie? Tänään pitää mittailla vielä vähän enemmän. Lambda, imuilman lämpötilananturi jne. Apuja ottaisin mielellään vastaan.

      Comment

      • JTJ
        Bimmer Rookie
        • Jan 2007
        • 83
        • Kitee

        #18
        Originally posted by lucifuge View Post
        Onkos, tälle vialle löytynyt selvyyttä? Lainaan tätä topicia, kun itsellä ilmeni samankaltaista vikaa. Auto on 535iA -90. Eilen ajelin kujilla 40km/h, kun yhtäkkiä kesken ajon uuvahti. Auto pysyi käynnissä, mutta kierroksia ei suostunu oikein ottamaan, sain kuitenkin ajettua vaivoin kaasua polkemalla vähän syrjempään, kun ei keskelle kylää kehdannut lyödä parkkiin. Hinaamalla kotiin (ei onneksi pitkä matka) ja tutkimaan.

        Auto käyttäytyy seuraavasti: Starttaa terhakkaasti, mutta lähtee vaivalloisesti käyntiin, tyhjäkäyntiä käy heikosti ja kuullostaisi, että ei käy kaikilla, tai sitten muuten vaan tosi huonosti ja "röpöttäen". Jos painaa kaasua suoraan niin uuvahtaa, mutta "herkuttelemalla" kaasupolkinta, saa kierroksia nostettua ja kun pudottaa takaisin tyhjäkäynnille, käy vähän aikaa röpötellen ja sammuu.

        Aiemmin esiintynyt nykimistä 2000 kierroksilla ja aloinkin heti epäilemään ilmamäärämittaria. Mittasinkin sen heti ja sain samankaltaisia tuloksia kuin TheLoial. Ohmimäärä muuttui todellakin nurinkurisesti. Otinkin ylös arvot. Kun läppä kiinni, arvo n. 620, puolessavälin n. 850 ja auki n. 450. Läppää liikuttaessa arvot "huopasi" ylös/alaisin kokoajan. Alfamerin oppaan mukaan tuon vastuksen tulisi nousta läppää avattaessa, joten mitenkähän lie? Tänään pitää mittailla vielä vähän enemmän. Lambda, imuilman lämpötilananturi jne. Apuja ottaisin mielellään vastaan.
        Ilmamäärämittari oli mennyt...
        Minulla ainakin mittarissa ohmit menee silleen että alussa noin 600 ja keskivaiheella noin 1000 ja lopussa 450ohmia... minulla ohmit nousee tasaisesti ei pätki eikä pompi miten sattuu, edellisen ilmamäärämittari teki silleen että pomppi ohmit ja pätki ja siinä oli minulla vika.

        Comment

        • ihu412
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 263
          • Tampere/Rovaniemi

          #19
          Originally posted by JTJ View Post
          Ilmamäärämittari oli mennyt...
          Minulla ainakin mittarissa ohmit menee silleen että alussa noin 600 ja keskivaiheella noin 1000 ja lopussa 450ohmia... minulla ohmit nousee tasaisesti ei pätki eikä pompi miten sattuu, edellisen ilmamäärämittari teki silleen että pomppi ohmit ja pätki ja siinä oli minulla vika.
          Samanlaisia arvoja sain kahdesta imm:stä e32 sen kohdalla ,alkupäässä noin 500 ,keskellä 1100 ja loppua kohden laski taas kohti 500.Mielestäni oleellisinta tuossa mittausessa on se et ohmien vaihtelu tapahtuu tasaisesti ylhäältä alas ja takaisin ilman katkoksia. Suurimmat ongelmat tulee jos ohmiarvot katkeaa jossain kohtaa mittausta=kulunut piirilevyn pinta tuolla imm:n sisällä.Yleensä juuri tuo tyhjäkäyntialueen ympäristö kuluu eniten. Piirilevyä voi toki siirtää tai taivuttaa sitä piirilevyä vasten olevaa vipuvartta hieman et saa tuon varren päässä olevat pikku nastat taas puhtaalle kulumattomalle pinnalle.Siihen löytyy konstit ja ohjeet netistä.

          Comment

          • Dudismi
            BTCF Member
            • Feb 2006
            • 166
            • Rauma

            #20
            Taitaa tämä topic mennä lähimmälle....

            Mistä tiedän ostaa oikean ilmamäärämittarin?

            Muuta tietoa ei ole kuin että kone on m20b20, ja sitähän on kaiketi saanut l-jetronic ja motronic ohjauksella? Vaikuttaako nämä kyseisen osan valintaan vai tarvitaanko vielä jotain ratkaisevaa tietoa?
            E30 325i
            E36 325i cabriolet
            F11 520da
            Harley bagger

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎