Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d suuttimien irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurpo
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 2

    #16
    Suutinten tiivistesarjassa tulee mukana O-renkaat, jollaisia ei ainakaan autossa paikallaan olleista suuttimista löytynyt. Liekö siinä syy että suutin oli päässyt ruostumaan kiinni alumiiniseen kanteen? Kosteus tekee ihmeitä. Oma arvaus on että auton vuosimalli vaikuttaa kilometrejä enemmän, ja samaa puoltaa myös merkkihuollon työnjohtajan antamat kommentit takuuhuollettavista diesel-bemareista.

    Toisaalta, suuttimien asennus paikalleen tiivistesarjan O-renkaiden kanssa ei onnistunut, vaan tiivisteet jarruttivat vastaan siinä määrin että asennuksessa olisi tarvinut myös liukuvasaraa. Tein itse kompromissin ja ostin 0.5mm ohuemmat O-renkaat, jotka olivat sopivan naftit suuttimen ja kannen väliin, ja todennäköisesti toimivat tyhjää paremmin estämään suuttimien korroosiota.

    Comment

    • Knude
      Newbiemmer
      • Apr 2006
      • 17

      #17
      530d suuttimien irroitus

      Kiitoksia vinkeistä, ja voin yhtyä siihen että suuttimen irroitukseen kannattaa rakentaa kunnon iskuvasara (omasta jouduin ottamaan myös konepellin irti että sai tarpeeksi pitkän liikkeen vasaralle) jonka päässä 27x1 kierreholkki. Voisin sanoa että turha edes yrittää ilman jos alkaa suutin ahdistamaan. Säästihän tässä rahaa mutta ei hermoja, ja siksi kannatan vaihtoehtoa yksi, viedä suosista merkkiliikkeelle ilman ammattikoneistajan apua tuollaista kierrettä siihen holkkiin ei taiota kotipajassa käytännössä mitenkään, kiitoksia joko:lle.
      sigpic

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #18
        Jos auton saa vielä käyntiin ennen suuttimen irrotusta, ongelmia ei yleensä tule. Ensin kone kuumaksi. Sitten hieman löysää suuttimen kiinnityspannan muttereita ja täräyttää koneen käyntiin, suutin napsahtaa irti muutaman millin. Loppu onnistuu sitten yleensä helposti.

        Jos kone ei enää lähde käyntiin, apuna voi kokeilla käyttää starttipilottia.

        Hankalassa tapauksessa kannattaa vielä merkkiliikkeen sijaan sellaiselle pajalle, jolla on käytettävissä suuttimen ulosvetotyökalu, ei liukuvasara, kuten merkkiliikkeessäkin. Ulosvetotyökalu nojaa venttiilikopan pultteihin ja suutin irtoaa ilman voimaa 100% varmuudella.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Knude
          Newbiemmer
          • Apr 2006
          • 17

          #19
          Originally posted by Clavurion View Post
          Jos auton saa vielä käyntiin ennen suuttimen irrotusta, ongelmia ei yleensä tule. Ensin kone kuumaksi. Sitten hieman löysää suuttimen kiinnityspannan muttereita ja täräyttää koneen käyntiin, suutin napsahtaa irti muutaman millin. Loppu onnistuu sitten yleensä helposti.

          Jos kone ei enää lähde käyntiin, apuna voi kokeilla käyttää starttipilottia.

          Hankalassa tapauksessa kannattaa vielä merkkiliikkeen sijaan sellaiselle pajalle, jolla on käytettävissä suuttimen ulosvetotyökalu, ei liukuvasara, kuten merkkiliikkeessäkin. Ulosvetotyökalu nojaa venttiilikopan pultteihin ja suutin irtoaa ilman voimaa 100% varmuudella.
          Tuo käynnistys idea olis voinut toimia kyllä, pitää ensi kerralla koittaa (kun se kuitenkin tulee..) Seinäjoen seudulla yhdelläkään liikkeellä ei ollut liukuvasara tyylistä työkalua, vaan juuri mainitsemasi erilainen ulosvetotyökalu jolla ei tehnyt tässä tapauksessa yhtään mitään
          sigpic

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #20
            Originally posted by Knude View Post
            Tuo käynnistys idea olis voinut toimia kyllä, pitää ensi kerralla koittaa (kun se kuitenkin tulee..) Seinäjoen seudulla yhdelläkään liikkeellä ei ollut liukuvasara tyylistä työkalua, vaan juuri mainitsemasi erilainen ulosvetotyökalu jolla ei tehnyt tässä tapauksessa yhtään mitään
            Oletan, että emme puhu samasta työkalusta. En vain kuolemaksenikaan muista tuon Saksalaisen laatutuotteen valmistajaa. Hintaa laitoksella on lähemmäs 1000€, eli sitä ei ihan joka pajalta löydy. Ainakin Vaasan Käyttöauto oli tuollaisen hommannut, kun olivat kyllästyneet leikkimään virallisilla BMW-työkaluilla.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              #21
              Löytyiskö mistään kuvaa minkälainen aparaatti tuo 1000e työkalu on?
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #22
                Löytyihän se, kun vähän hieroi kaljua. KLIK
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1964
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Näpäärän näköinen laite eikä mikään mahdoton tehdä itekkään... Mutta toivotaan ettei tarvi yksittäistä suutinta vaihtaa vaan saa päivittää heti kaikki 6 kerralla isompaan
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Jos auton saa vielä käyntiin ennen suuttimen irrotusta, ongelmia ei yleensä tule. Ensin kone kuumaksi. Sitten hieman löysää suuttimen kiinnityspannan muttereita ja täräyttää koneen käyntiin, suutin napsahtaa irti muutaman millin. Loppu onnistuu sitten yleensä helposti.

                    Jos kone ei enää lähde käyntiin, apuna voi kokeilla käyttää starttipilottia.

                    Hankalassa tapauksessa kannattaa vielä merkkiliikkeen sijaan sellaiselle pajalle, jolla on käytettävissä suuttimen ulosvetotyökalu, ei liukuvasara, kuten merkkiliikkeessäkin. Ulosvetotyökalu nojaa venttiilikopan pultteihin ja suutin irtoaa ilman voimaa 100% varmuudella.
                    Tuolla Clavun ohjeella lähti kyllä niin nätisti suutin irti, että harvoin tulee tehtyä näin sujuvia remontteja. Koko hommaan taisi mennä max 2h aikaa

                    Comment

                    • Metalgod
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 201
                      • Helsinki

                      #25
                      Kaikkihan tietysti muistaa, että suuttimet ja hehkut täytyy irroittaa kun moottori on vielä kuuma, kuten Clavurion totesi. Lähtee kuin manne työkkäristä.
                      -530dA 600 Nm
                      - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

                      Comment

                      • Vesa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 363
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Antsah View Post
                        Tuolla Clavun ohjeella lähti kyllä niin nätisti suutin irti, että harvoin tulee tehtyä näin sujuvia remontteja. Koko hommaan taisi mennä max 2h aikaa
                        Sama juttu. Tuli tänään vaihdettua 2 suutinta: helppo homma noilla Clavun ohjeilla
                        Nykyiset:
                        BMW F11 535DA xDrive -15
                        Toyota Yaris Hybrid -20

                        Exiä noin 60 kpl...

                        Comment

                        • Bertram
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 120
                          • Tuusula

                          #27
                          Vaihtoon menossa 1. sylinterin suutin Clavun ohjeen mukaisesti, eli:

                          Ensin kone kuumaksi. Sitten hieman löysää suuttimen kiinnityspannan muttereita ja täräyttää koneen käyntiin, suutin napsahtaa irti muutaman millin.
                          Annetaanko koneen käydä kaikilla mukeilla, vai otetaanko irroitettavasta suuttimesta liitin irti (samalla kun muttereita hieman avataan) ja vasta sitten laitetaan uudestaan tulille? Kokemuksia anyone?
                          == e61 530d aut. Touring 05 ==
                          == e61 525i man. Touring 06 ==
                          == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5270
                            • Pirkkala

                            #28
                            Originally posted by Bertram View Post
                            Vaihtoon menossa 1. sylinterin suutin Clavun ohjeen mukaisesti, eli:



                            Annetaanko koneen käydä kaikilla mukeilla, vai otetaanko irroitettavasta suuttimesta liitin irti (samalla kun muttereita hieman avataan) ja vasta sitten laitetaan uudestaan tulille? Kokemuksia anyone?
                            Mieluummin piuha kiinni niin tulee korkeampi paine sinne kun sekin pytty käy.

                            Suutin ei valttämättä todellakaan lähde noin helpolla irti. Toivotaan että irtoaa.
                            Last edited by Urpo_rotta; 24-02-2017, 11:33.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Bertram
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2010
                              • 120
                              • Tuusula

                              #29
                              Kiitos nopeasta vastauksesta. Voin raportoida ensi viikolla menikö kuin Strömsössä....
                              == e61 530d aut. Touring 05 ==
                              == e61 525i man. Touring 06 ==
                              == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

                              Comment

                              • miko84
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2010
                                • 151
                                • Pelkosenniemi

                                #30
                                Originally posted by Bertram View Post
                                Kiitos nopeasta vastauksesta. Voin raportoida ensi viikolla menikö kuin Strömsössä....
                                Jos ei tyhjäkäynnillä lähe niin ei muuta ku monoa..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎